Podziel się tą treścią... Dzięki :)

„Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest chybioną inwestycją. Problem polega na tym, że nie wiem która to połowa”.

To jeden z najsłynniejszych biznesowych cytatów, wypowiedzianych przez Johna Wanamakera, uważanego za pioniera marketingu. Roztropne gospodarowanie pieniędzmi przeznaczonymi na marketing i budowę wizerunku nie jest sprawą łatwą. Dla początkującego lekarza, który samodzielnie zechce zajmować się marketingiem swojego gabinetu, wydatkowanie pieniędzy na reklamę może wydawać się błądzeniem we mgle. Oto 7 zasad, które pomogą Ci rozsądnie wydawać pieniądze na marketing.

#1. Nie zaczynaj działań bez jasnej strategii

strategia marketinguRobienie „czegoś” bez wyraźnego planu i pomysłu na swój gabinet nie jest dobrym ruchem. Dla wielu początkujących przedsiębiorców, w tym także lekarzy lub managerów placówek medycznych, robienie „czegokolwiek” w zakresie marketingu może wydawać się dobrym pomysłem. W efekcie jednak zmarnujesz tylko pieniądze na działania, które nie są spójne lub zgodne Twoją filozofią działania. Jeśli nie posiadasz konkretnej strategii marketingowej, nie inwestuj w magnesy na lodówkę, firmowe długopisy czy na reklamy w internecie. Posiadanie planu, spójnej strategii pozwoli Ci podzielić budżet w czasie i konsekwentnie go realizować. Plan pozwoli Ci uzyskiwać zarówno efekty długoterminowe jak i krótkoterminowe. Wydawanie pieniędzy „to tu, to tam” nie przyniesie wymiernych wyników, a najwyżej skutecznie zniechęci Cię do prowadzenia działań marketingowych.

#2. Nie zapominaj o wzmacnianiu marki

silna markaZbudowana pozycja marki, rozpoznawalny brand sprawi, że działania marketingowe będą przynosiły znacznie lepsze skutki. Nie skupiaj się tylko na tym, żeby Twoi pacjenci zobaczyli, że jesteś. Przede wszystkim, pokazuj jaki jest Twój gabinet i prowadź działania, które wzmocnią świadomość marki wśród pacjentów. Choć na pierwszy rzut oka, inwestycje mogą wydawać się marnowaniem pieniędzy, to jest dokładnie odwrotnie. Zapominając o budowaniu marki gabinetu, marnujesz pieniądze na pozostałe, krótkofalowe działania marketingowe.

#3. Miej kontrolę nad wydatkami

kontroluj wydatkiPieniądze wydawane na marketing to inwestycja, która powinna przynosić określone, założone wcześniej efekty. Zdecydowanym plusem marketingu w internecie jest jego mierzalność. Zadbaj o stworzenie systemu śledzenia działań, które pozwolą Ci wyeliminować słabe punkty lub poprawić parametry. Nie możesz kontrolować tego, czego nie możesz zmierzyć. Nie możesz zmierzyć, jakie efekty przyniosło wyprodukowanie magnesów na lodówkę z logo gabinetu, możesz natomiast zmierzyć i kontrolować większość działań w internecie. Obecnie istnieje szereg narzędzi do analizy działań w sieci. Naucz się z nich korzystać i wyciągać wnioski. Podstawowym, ale także bardzo rozbudowanym narzędziem do analizy jest Google Analitycs.

#4. Odpowiednia wysokość budżetu

przygotuj budżetNie chodzi o to, abyś wydawał na marketing wszystko co zarobisz. Marketing jednak kosztuje i aby zrealizować pełną strategię, która przyniesie długofalowe skutki, potrzebujesz pieniędzy. Jeśli póki co ich nie masz – nawet nie zaczynaj. Brak konkretnego budżetu sprawi, że Twoje działania będą połowiczne i na dłuższa metę nie przyniosą żadnych efektów. Lepiej odłożyć działania w czasie, zgromadzić odpowiednią ilość pieniędzy i zacząć z konkretnym budżetem i planem działania.

#5. Poznaj swoją konkurencję oraz pacjentów

poznaj pacjentówTwój gabinet jest wyjątkowy? Z pewnością! Ale czym właściwie różni się od innych gabinetów w Twojej okolicy? Dlaczego są gabinety, które generują większe zyski i przyjmują większą ilość pacjentów? Poznanie konkurencji to sposób na zbudowanie swojej pozycji. Zastanów się, co ma Twój gabinet, a czego brakuje konkurencji. Jak możesz wykorzystać swój potencjał, a przede wszystkim – jak się wyróżnić? Nie mniej ważne jest poznanie oczekiwań swoich pacjentów. Poświęć czas i poczytaj opinie na temat konkurencji. Co podoba się pacjentom w gabinetach, które odwiedzają, a z czego nie są zadowoleni. Poznanie preferencji pacjentów oraz mocny i słabych punktów konkurencji, może być jednym z ważnych elementów budowania planu marketingowego. Jeśli prowadzisz gabinet w dużym mieście, może zainwestować w badania rynkowe.

#6. Nie oczekuj niemożliwego i daj sobie czas

daj sobie czasZ pewnością masz pacjentów, którzy spodziewają się cudu po zakończeniu leczenia, zwłaszcza wtedy, kiedy Twoje usługi mają wymiar estetyczny. Postaraj się nie być tego rodzaju „pacjentem”. Dobra strategia marketingowa oraz jej konsekwentna realizacja z pewnością przyniesie efekty, jednak nie spodziewaj się, że w krótkim czasie liczba Twoich pacjentów wzrośnie o kilkaset procent. Działania w internecie wymagają czasu i systematyczności, jednak przyniosą długoterminowe rezultaty, procentujące przez miesiące, a może i lata. Nie zniechęcaj się zbyt szybko, tylko krok po kroku realizuj założenia planu. Ludzie najczęściej są zawiedzeni wynikami planów kwartalnych lub rocznych, a zupełnie nie doceniają zmian jakie zaszły w ciągu 5-ciu lat. Pozycjonowanie organiczne to kwestia kilku miesięcy czasem ponad roku. Budowanie własnej marki także wymaga czasu – daj go sobie.

#7. Nie bój się zainwestować w nowe kierunki w marketingu

inwestuj w nowe trendyNiektóre gabinety w ciągu roku osiągają taki sukces, który innym udało się zbudować przez 10 lat. Dzieje się tak dlatego, że managerowie placówek medycznych lub właściciele gabinetów boją się zainwestowania w nowe technologie. Współczesne narzędzia jakie oferuje internet to szansa – i tak też je potraktuj. Pacjenci dziś oczekują otworzenia się w ujęciu cyfrowym, bo wiedzą jaka wygoda za tym idzie. Ostatnie lata to dynamiczne zmiany w całym obszarze nowych technologii. Dzięki nim, zmienia się także rynek usług medycznych. Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję, nie możesz obawiać się korzystania z dostępnych narzędzi. Jeśli nie otworzysz się na nowe technologie i rozwiązania, zmarnujesz czas i środki, które już zainwestowałeś.

#8. Nie bądź dla wszystkich – bądź dla zainteresowanych

Bądź dla wybranychZnalezienie swojej grupy docelowej jest zadaniem każdej firmy, przed którą stoi wdrożenie strategii marketingowej. Prowadząc swój gabinet, prowadzisz też firmę, która ma prosperować i przynosić pieniądze. Częstym błędem w działaniach marketingowych jest próba trafienia i przekonania wszystkich. A przecież Twoimi usługami mogą być zainteresowani tylko wybrani pacjenci, którzy czują potrzebę lub konieczność wizyty w gabinecie. Jeśli prowadzisz gabinet ginekologiczny, a Twoją specjalizacją jest położnictwo, swoje działania powinieneś kierować tylko do kobiet, najlepiej w wieku „reprodukcyjnym”.

#9. Sam marketing nie wystarczy

nie tylko marketingNawet jeśli będziesz miał najlepszy plan marketingowy i przeznaczysz na niego odpowiednią ilość pieniędzy, ale jednocześnie nie zadbasz o jakość swoich usług – prawdopodobnie zmarnujesz te pieniądze. Zadaniem marketingu jest stworzenie pozytywnego, określonego wizerunku Twojego gabinetu oraz przyciągnięcie pacjentów. Podtrzymanie dobrego wrażenia, które dał Ci dobry plan marketingowy, leży w Twoich rękach. Wysoka jakość usług, schludne wnętrze, miła oraz kompetentna obsługa i zaangażowanie jest kluczem do podtrzymania dobrego wizerunku. Dobry marketingowy efekt bardzo łatwo zepsuć i niezwykle trudno odbudować. Zanim zatem zaczniesz budować strategie i wydawać na nią pieniądze – zrób wszystko, żeby w Twoim gabinecie wszystko grało jak należy.

#10. Media społecznościowe – skoncentruj się!

Social media - jedna platformaJeśli brak Ci czasu i pieniędzy na aktywne i regularne prowadzenie działań na Twitterze, LinkedIn, Google+, Instagramie i Facebooku – wybierz jedno z nich. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to najczęściej czasochłonne zajęcie. Jeśli nie jesteś w stanie poświęcić odpowiedniej ilości czasu dwóm rodzajom portali – skup się na jednym, jednak rób to regularnie i z zaangażowaniem.

Możesz też zaprosić do współpracy profesjonalną agencję, która odciąży Cię w działaniach marketingowych. Niektóre z nich (w tym nasza) prowadzą działania kompleksowo dostarczając rzetelną wiedzę strategiczną i prowadząc konkretne działania. Po obliczeniu rocznej inwestycji w marketing w konfrontacji z uzyskanym przychodem i zyskiem będziesz mile zaskoczony. Doliczając go do listy jest to również #11 bardzo skuteczny sposób na kontrolę wydatków marketingowych.

 

Źródło i inspiracja: https://www.healthcaresuccess.com/blog/hospital-marketing/7-ways-youre-wasting-money-marketing.html

  •  
    6
    Udostępnienia
  • 6
  •  
  •  
  •