Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Marketing ośrodków leczenia uzależnień

Istnienie ośrodków uzależnień w Polsce wciąż owiane jest delikatną mgiełką tajemnicy. Państwowe instytucje tego typu nie mają zbyt dobrej sławy – kojarzą się z niskimi standardami, niezrozumieniem ze strony personelu i brakiem skutecznych działań. Prywatne ośrodki uzależnień, których w Polsce jest całkiem sporo, coraz częściej zdają sobie sprawę ze znaczenia marketingu.

Skąd to przekonanie?

Konkurencja jest duża, a internet to najlepszy sposób aby dotrzeć do potrzebujących. Na jakie kluczowe elementy warto zwrócić uwagę planując strategię marketingową dla prywatnego ośrodka leczenia uzależnień?

Leczenie uzależnień to specyficzny kierunek w medycynie zarówno z punktu widzenia terapeutów jak i pacjentów. W przeciwieństwie do innych chorób, uzależnienia w dalszym ciągu napiętnowane są społecznie, a u samych chorych i ich rodzin wzbudzają wstyd i potrzebę anonimowości.

Większość osób, poszukujących jakichkolwiek informacji czy usług medycznych albo psychologicznych, najpierw poszukuje ich w internecie. Technologia jest dla uzależnionych sprzyjająca, ponieważ przed ekranami swoich komputerów, mogą znaleźć odpowiednie miejsce dla siebie i zyskać nadzieję na wyjście z nałogu. Co zrobić, by ułatwić pacjentowi dotarcie do Twojego ośrodka?

Strona internetowa i SEO

Witryna internetowa to kluczowy element właściwie każdej działalności. Dla ośrodka leczenia uzależnień jest szczególnie ważna, bo w przeciwieństwie do wielu innych branż – tu powinien być kierowany cały ruch.

Media społecznościowe, to wciąż nie do końca dobre miejsce na skuteczne działania marketingowe, choć z pewnością warto je w sposób ostrożny użytkować. Dzieje się tak dlatego, że uzależnieni niekonieczne mogą chcieć ujawniać swoją sympatię do ośrodka i pokazywać światu swoje problemy. Anonimowość jest kluczowa i większe pole do działania może mieć tutaj zamknięta grupa, aniżeli publicznie i aktywnie prowadzony profil.

Strona internetowa będzie zatem głównym miejscem. do którego powinniśmy prowadzić ruch. Choć witryny WWW ma większość ośrodków w Polsce, ogromna część z nich zwyczajnie jest stara i niefunkcjonalna.

Skuteczna strona internetowa ośrodka leczenia uzależnień powinna być przejrzysta, wzbudzająca zaufanie na pierwszy rzut oka, a przede wszystkim – zoptymalizowana pod kątem SEO. Przy właściwie zbudowanej stronie internetowej łatwiej jest prowadzić działania pozycjonujące, mające na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce internetowej pod określonymi, najczęściej wyszukiwanymi przez potrzebujących, frazami.

Content, content i jeszcze raz… content

Czyli treści. Strona internetowa, która ma być odnajdywana musi być często aktualizowana. Jako osoba prowadząca ośrodek leczenia uzależnień lub terapeuta tam pracujący, z pewnością znasz schematy działań, które kierują osobami uzależnionymi.

Na pewno wiesz też, jakich informacji poszukują jeśli tylko zaczną myśleć o tym, że potrzebna im profesjonalna pomoc. Treści na stronie ośrodka leczenia uzależnień powinny być ściśle związane z problemami jakie dotykają potrzebujących oraz ich rodziny.

Dla potrzeb marketingowych lepiej unikać zbyt dużej ilości informacji dotyczącej „życia ośrodka” lub aktualności. Skup się na tym, aby treści, które oferujesz były przez potencjalnych pacjentów poszukiwane, ale także żeby oferowały im realną pomoc – w uświadomieniu sobie problemu, w opcjach jakie ma do wyboru lub w podarowaniu nadziei, że nie jest sam i z uzależnienia można wyjść.

A może warto pomyśleć o wartościach takich jak pomoc nie tylko na etapie odtruwania, ale o ciągłym wsparciu w przyszłości? Prowadząc ośrodek z pewnością to robisz, jednak postaraj się powiedzieć o tym przyszłym pacjentom.

Dbaj o opinie

Według amerykańskiego ClientSearch, aż 46% amerykańskich osób uzależnionych, nie skorzystałoby z leczenia w ośrodku, jeśli nie znalazłoby żadnej opinii w sieci. Ośrodek uzależnień i opinie to dość trudna sprawa. W końcu uzależnieni nierzadko powracają do nałogu, co może być kłopotliwe także z marketingowego punktu widzenia.

Na negatywne opinie rodziny uzależnionego lub samego pacjenta nie masz do końca wpływu, choć oczywiście, jeśli istnieje możliwość – warto wyjaśniać i  spróbować powalczyć o sprostowanie. Przede wszystkim staraj się o opinię tych osób, które przebyły tą trudną drogę i czują się pewnie -wówczas, dobre opinie zniwelują złe wrażenie po tych gorszych.

Współpracuj z centrami medycznymi

To najczęściej lekarz pierwszego kontaktu zauważa u pacjenta problem z uzależnieniem i sugeruje mu leczenie. Sięgnij do relacji B2B. Warto przedstawić swoją ofertę placówkom medycznym oraz współpracować z nimi na różnych zasadach przynoszących obopólne korzyści. Warto polecać się wzajemnie, organizować wspólne akcje lub prozaicznie – zwyczajnie wymienić się linkami, które dobrze zrobią indeksowaniu lub pozycjom witryn internetowych.

Znajdź coś, co wyróżnia Twój ośrodek

To właściwie powinien być pierwszy punkt tego zestawienia. Zanim rozpoczniesz działania, zastanów się do której grupy potencjalnych pacjentów chcesz dotrzeć przede wszystkim. Na początek nie próbuj być dla „uzależnionych od wszystkiego”.

Może ktoś uwierzy w to, że w Twoim ośrodku przebywali pacjenci z różnymi problemami, jednak dla Twojego marketingowego dobra  – kieruj swój przekaz do wybranej niszy. Ponadto, zrób rozpoznanie konkurencji i zastanów się czym wyróżnia lub mógłby wyróżniać się Twój ośrodek. Wybitnymi terapeutami? Wysoką skutecznością? Efektywnymi metodami? Z pewnością jest coś wyjątkowego, czego być może jeszcze sam nie dostrzegłeś.

Działaj na rzecz uzależnionych

Uzależnienia to poważna choroba, wokół której narosło wiele stereotypów. Kampanii uświadamiających nie tylko samych uzależnionych, ale także społeczeństwo wciąż wydaje się być zbyt mało uświadomione. W Polsce wciąż można spotkać wiele miejsc, społeczeństwo nie jest świadome jak ważną rolę odgrywają tego typu instytucje. Od stygmatyzowania uzależnionych, aż po gremialne protesty całych społeczności przeciwko budowaniu nowych ośrodków. Edukacja to ważne zadanie stojące przed całym społeczeństwem, a główną rolę odegrać mogą właściwie ośrodki zdrowia i ośrodki leczenia uzależnień.

Społeczne kampanie mogą przynieść wiele dobrego, także Twojemu ośrodkowi. Internet to doskonała droga dotarcia z wartościowym przekazem społecznym.

Marketing ośrodków terapeutycznych zajmujących się uzależnieniami rządzi się swoimi prawami i jest dość trudny. Nie oznacza to jednak, że osiągnięcie zadowalających efektów i długofalowe budowanie marki nie jest możliwe.

  •  
    1
    Udostępnij
  • 1
  •  
  •  
  •