Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Wciąż słyszysz o tzw. Millenialsach. Może się wydawać, że w marketingu jest to od dawna temat mocno przegadany wręcz przegrzany. Być może – chociaż tutaj można znaleźć miejsca i branże, gdzie skupienie na tej grupie demograficznej zdecydowanie ma wiele sensu.

Millenialsi jako pacjenci

Marketing medyczny w dużym stopniu powinien kierować swoje działania w kierunku właśnie tej grupy wiekowej, ponieważ w przeciągu kilku najbliższych lat będzie to największa grupa korzystająca z usług medycznych.

Problem z definicją

Podczas prób ustalenia sylwetki wzorowego Millenialsa, powstało wiele mitów, a stworzony,  przeciętny przedstawiciel tej grupy wydaje się być nieco przerysowany. Dlaczego warto pamiętać o Millenialsach planując strategię marketingową i jak właściwie odczytać tę grupę? Jak stworzyć personę na podstawie własnych badań?

Trzy  mity na temat Millenialsów

Zanim zaczniesz analizować możliwości związane z komunikacją z pokoleniem, zwróć uwagę na to, że część „wiedzy” powszechnie znanej na temat tego pokolenia to mity. Poznaj najwazniejsze z nich.

mity na temat millenialsów - #1#1 Pierwszy mit

Dotyczy wieku przeciętnego przedstawiciela tego pokolenia. Wbrew powszechnemu wyobrażeniu, nie jest to osoba, która właśnie wchodzi w dorosłość. Jest to grupa osób urodzonych pomiędzy 1982 (niektóre źródła podają 1978) a 2004 rokiem. Jest to więc pokolenie zarówno 35-latków jak i 14-latków. Trudno zatem mówić o jednej grupie docelowej, bo przecież przekaz skierowany do nastolatka musi być zupełnie inny niż ten skierowany do trzydziestolatka. Millenialsi ma jednak jedna główną, wspólną cechę: komputer i smartfon to ich naturalne środowisko i obecnie naprawdę trudno spotkać przedstawiciela tej grupy, który nie świetnie nie poruszałby się w nowoczesnych technologiach.

mity na temat millenialsów - #2#2 Drugi mit

To Millenial i jego podejście do życia. Panuje powszechna opinia, ze Millenialsi są skoncentrowani na zdrowym stylu życia, aktywności fizycznej, organicznym jedzeniu, medytacji i ogólnym rozwoju zarówno duchowym jak i fizycznym. Rzeczywiście można powiedzieć, że Millenialsi to pokolenie, które znacznie bardziej od poprzednich interesuje się zdrowiem, jednak nie są temu całkowicie oddani. Pokolenie to, także często sięga po papierosy i alkohol, a niezdrowe jedzenie wcale nie jest im obce (w końcu epidemia otyłości wśród młodych ludzi w wielu krajach zachodnich nie bierze się z niczego).

mity na temat millenialsów - #3#3 Trzeci mit

Dotyczy sposobów kontaktowania się ze służbą zdrowia. Młodsi przedstawiciele swojego pokolenia rzeczywiście są bardziej otwarci na telemedycynę, czy kontakt za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Ci starsi Millenialsi jednak, wciąż preferują kontakt telefoniczny i nie jest dla nich problemem umawianie wizyt w ten sposób. Wciąż jednak aż 88% pacjentów z tego pokolenia korzysta z połączeń telefonicznych. Powodem tutaj może być także dość intymny charakter relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

 

Planując strategię marketingową, pamiętaj, że masz do czynienia z żywymi ludźmi a nie z robotami. Millenialsi, jak wszyscy inni przedstawiciele swoich pokoleń mają różne preferencje. Znalezienie cech wspólnych nie zawsze jest tak łatwe jak może się na pierwszy rzut oka wydawać, bo Millenialsi to w końcu dość zróżnicowane pokolenie.

Millenialsi w statystykach – kilka faktów

Cechą wspólną niemal wszystkich Millenialsów jest fakt, że to pokolenie zdecydowanie nie przywiązuje się do jednego gabinetu czy też lekarza. Dużo trudniej tutaj zbudować lojalność pacjenta, ponieważ nie wynika ona sama z siebie. Aby zyskać lojalnego pacjenta spośród tej grupy, musisz włożyć zdecydowanie więcej wysiłku i zaoferować mu coś więcej niż zwyczajną wizytę u lekarza w rozumieniu wcześniejszych pokoleń. Oto kilka faktów o amerykańskich Millenialsach. Co ważne – różnice na wielu szerokościach geograficznych zachodniego świata (tym samym dotyczy to także Polaków) nie są znaczne.

Statystyki – Millenialsi jako pacjenci

Millenialsi w statystykach
millenialsi jako pacjenci – statystyki
  1. 50% deklaruje, że nie czują się związani z lekarzem pierwszego kontaktu
  2. 74% zainteresowało się tematem telemedycyny
  3. 71% chciałoby, aby przedstawiciele opieki medycznej oferowali możliwość umawiania wizyt lub udostępniania badań przez aplikacje mobilne
  4. 78% Millenialsów czyta opinie w internecie przed podjęciem decyzji o wyborze lekarza lub gabinetu.

Te liczby całkiem dużo mówią o całym pokoleniu. W pewnym sensie jest to grupa, która rozpoczęła pewien etap podejścia do opieki zdrowotnej i powoduje, że usługi medyczne dynamicznie się zmieniają, oferując coraz to nowsze rozwiązania.

Jakie działania warto podejmować, aby „zdobyć” Millenialsa?

To pokolenie lubi ułatwiać sobie życie. Millenialsi traktują usługi medyczne jak każdą inną usługę, którą można kupić. Jeśli pacjent ma problem ze znalezieniem potrzebnych mu informacji o Twojej praktyce, prawdopodobnie szybko zrezygnuje i znajdzie to czego szuka u konkurencji. Oto kilka podstawowych kwestii, które warto uwzględnić kierując swoją ofertę do pokolenia Millenialsów.

Umożliwienie wykonanie szybkiego połączenia

Pacjent szukający w swoim smartfonie telefonu do placówki medycznej, chętniej wykona połączenie, jeśli będzie mógł po prostu kliknąć w numer lub opcję „połącz teraz”. Postaraj się, aby numery telefonów były interaktywne wszędzie tam gdzie to możliwe: w reklamach w wyszukiwarkach, w mediach społecznościowych a przede wszystkim, na Twojej stronie internetowej.

Analiza wirtualnej podróży pacjenta

Warto na bieżąco sprawdzać, z którego miejsca pochodzi najwięcej połączeń i w jaki sposób pacjenci trafili na Twoją stronę oraz co wpisują do wyszukiwarki pacjenci zanim trafią na Twoją stronę lub profil społecznościowy.

Najprostszym, ale jednocześnie potężnym narzędziem do analizy podróży użytkownika poprzez witrynę jest Google Analytics. Dzięki analitykom możesz łatwo sprawdzić ilu użytkowników trafia na Twoją stronę. Jeżeli powiążesz analityki z wynikami kampanii AdWords możesz odfiltrować interesującą Cię grupę wiekową i badać podstawowe dane jak strony wejścia, strny wyjścia czy też strony konwersji – np. miejsca gdzie został wypełniony formularz kontaktowy lub odnaleziony numer telefonu.

analiza używalności strony z użyciem analytics
Analiza używalności strony – Analytics

Analiza używalności strony pozwala na zoptymalizowanie kampanii, skupienie się na tych źródłach, które przynoszą najwięcej korzyści, dokonywanie zmian w treści reklam lub ich umiejscowieniu oraz optymalne rozkładanie środków przeznaczonych na marketing. Analiza ta daje także całościowy obraz Twoich pacjentów.

Pozwala na modyfikacje strategii i trafną segmentację rynku. Dobrze wiedzieć kto odwiedza Twoją stronę i jak się na niej zachowuje.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w interpretacji danych oraz w sformułowaniu odpowiedniej strategii marketingowej dla medycyny możesz skontaktować się z profesjonalną wyspecjalizowaną agencją marketingową.

Otwórz się online

Niezależnie od rodzaju specjalizacji oraz wielkości placówki medycznej, warto umożliwić pacjentom konsultacje online na niektórych etapach Waszej relacji. Oczywiście, wizyty w jak największym stopniu muszą odbywać się w tradycyjny sposób.

Czasem jednak pacjent zapomni o coś zapytać, coś niepokoi go po przebytym zabiegu lub potrzebuje szybko uzyskać informację. Możliwość szybkiej konsultacji za pośrednictwem komunikatora, może sprawić, że pacjent zostanie z Tobą, bo doceni Twoje zaangażowanie i otwarcie się na nowe technologie.

Millenialsi to ważna grupa dla całej branży medycznej, a za kilka lat będzie najważniejsza. Warto już teraz podążać za potrzebami tej grupy, nie zapominając jednocześnie o jej zróżnicowaniu na bardzo wielu poziomach.

Źródła i inspiracje:

  •  
    3
    Udostępnienia
  • 3
  •  
  •  
  •