Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Pacjenci zza granicy chcą się leczyć w Polsce

Łączenie leczenia ze zwiedzaniem, poszukiwanie lepszej lub tańszej opcji zabiegów medycznych w innym kraju, jest w dużym stopniu wynikiem rozwoju i dostępności internetu. Turystyka medyczna to branża która staje się coraz bardziej konkurencyjna.

Jak w każdym przypadku, wygrywają ci, którzy się wyróżniają i potrafią pokierować marketingiem. Ważne by robić to tak, aby dać się poznać pacjentowi spoza Polski i w efekcie przyciągnąć go do swojego gabinetu lub kliniki.

Oczywiście możesz przyjąć, że dochód pochodzący z przyjmowania pacjentów spoza granicy Polski jest lub może być marginalny. Więc o co tyle hałasu? Może i tak. Ale jeśli prowadzisz w swojej placówce specjalizacje medyczne i zabiegi, po które warto przelecieć 1000 lub 1500 km, to może warto się pochylić nad problemem i sprawdzić co można zrobić aby zdobyć takiego pacjenta.

Problem z pozyskaniem pacjenta z zagranicy

Jakie podstawowe elementy powinieneś uwzględnić w swoim planie marketingowym, aby skutecznie pozyskać pacjenta z zagranicy?

Sprawny i mądry marketing do główny czynnik wpływający na sukces placówki medycznej wśród pacjentów zarówno w kraju a już na pewno poza jego granicami. Na tym polu wygrywają przede wszystkim silni gracze, którzy położyli duży nacisk na marketing ukierunkowany na pacjenta z zagranicy.

Pacjent z zagranicy – jak go zrozumieć?

Dla osiągnięcia sukcesu, konieczna jest cierpliwość i konsekwentne budowanie wizerunku. W tym przypadku nic nie zdarzy się z dnia na dzień. Jeśli jako osoba kierująca placówka medyczna masz ambicję, aby przyciągnąć pacjentów z zagranicy, powinieneś zdawać sobie z tego sprawę.

Kluczem jest zrozumienie potrzeb i preferencji osób poszukujących opieki medycznej w innym kraju. Ważne też jest opracowanie strategii oraz systematyczne jej wdrażanie. Oto elementy stanowiące podstawę marketingu medycznego, dzięki którym można budować strategię.

#1 Jakość usług medycznych

Dla wielu zabrzmi to jak banał, jednak jeśli chcesz wygrać na rynku turystyki medycznej, powinieneś świadczyć usługi medyczne najwyższej jakości.

jakość usług medycznychNie chodzi tu tylko o kompetencje, ale także podejście do pacjenta, sprawną obsługę, pomoc w załatwieniu niektórych spraw na miejscu (np. dojazdu z lotniska, noclegu) oraz poczucie bezpieczeństwa.

Nie mniejsze znaczenie ma także wygląd placówki medycznej oraz czystość i schludność. To wszystko składa się na zaufanie i procentuje w postaci pozytywnych opinii. Z pewnością wiesz już, że jakość usług ma przełożenie także na popularność gabinetu wśród lokalnych pacjentów. Przyjmij, że pacjent z zagranicy jest znacznie bardziej wymagający

Jakość usług medycznych jest podstawowym wyznacznikiem sukcesu. Wszelkie niedociągnięcia w tej kwestii będą na niego negatywnie wpływać. Nikt nie przejedzie setek kilometrów do prowincjonalnego gabineciku wyposażonego w przedpotopowy sprzęt. Tym bardziej takiego gdzie na podłodze można dostrzec niedomyte plamy lub choćby stertę papierów na biurku.

#2 Koszty – jak widzi je pacjent z zagranicy

Kierunki takie, jak Tajlandia, Malezja czy Meksyk to dziś najpopularniejsze kierunki w turystyce medycznej wśród pacjentów z Europy i Stanów Zjednoczonych.

Koszty zabiegów z PolsceNie dzieje się tak bez powodu. Tamtejsi specjaliści od marketingu medycznego łączą przystępność cenową z dobrą jakością usług oraz dostępnością lokalnych atrakcji. Pacjent z zagranicy jedzie przede wszystkim w celu medycznym. Jednak przy okazji może pozwiedzać lub odpocząć. Tutaj ważnym argumentem mogącym niejako usprawiedliwić nieco wyższe koszty usług w Polsce w relacji do Azji może być jednak wysoka jakość oraz podobieństwo kulturowe do pacjentów w Europy Zachodniej.

W relacjach cenowych warto postawić także na Polaków zamieszkujących na stałe w Zjednoczonym Królestwie albo w Niemczech, gdzie specjalistyczne zabiegi zwykle są i tak dużo droższe niż w Polsce.

#3 Udogodnienia

Czyli wyjście naprzeciw potrzebom pacjentów. Pamiętaj, że podróżowanie w celach medycznych może wiązać się dla pacjenta z pewnym stresem. Dotyczącym dotarcia na miejsce, zakwaterowania, opieki np. po zabiegu. Spróbuj zorganizować placówkę w taki sposób, aby dawała ona rzeczywistą pomoc dla pacjentów z zagranicy. To ogromna wartość, którą docenią pacjenci.

Jak dotrzeć do pacjenta za granicą

O wszystkim tym, co zrobisz dla pacjenta zagranicznego, musisz mu w jakiś sposób zakomunikować. Większość pacjentów zainteresowanych turystyką medyczną poszukuje informacji w internecie. Co zrobić zatem, aby dać się odnaleźć? Oto podstawowe elementy:

Strona internetowa w kilku wersjach językowych

Wielojęzyczność strony WWWJeśli Twój gabinet położony w województwie graniczącym z jednym z naszych sąsiadów, najpierw skieruj swoje działania w tą stronę i udostępnij stronę np. po niemiecku lub po czesku. Wersje językowe strony WWW (choćby obejmujące tylko najważniejsze sekcje Twojej witryny) pozwolą pacjentowi szybko zorientować się w Twojej ofercie.

Oprócz ukierunkowania na konkretny język, strona powinna mieć także wersję po angielsku.

To absolutne minimum, jeśli masz zamiar otworzyć się na pacjenta z zagranicy. Strona internetowa jest Twoją wizytówką, z którą pacjent spotka się najpierw. Jeśli nie będzie miał szansy niczego zrozumieć, poszuka konkurencyjnego gabinetu, który udostępni treść swojej strony w zrozumiałym dla niego języku.

SEO i SEM ukierunkowane na zagraniczne wyszukiwarki

SEO i SEM pozwoli Ci dotrzeć do pacjenta za granicąPacjent poszukujący ofert zagranicznych niekonieczne wpadną na to, że należy szukać w zagranicznej dla siebie wersji wyszukiwarki. Ponadto, dobra widoczność w Google lub Bing, pozwoli Ci zafunkcjonować na tamtym rynku. Być może pozwoli przekonać do podróży tych pacjentów, którzy szukali ofert w swoim kraju, a dzięki Twojemu sprawnemu SEM/SEO udało się mu dotrzeć do Twojej oferty. Jeżeli nie posiadasz własnych zasobów, aby zoptymalizować stronę i kampanię pod kątem wyszukiwarki. Skorzystaj z pomocy wyspecjalizowanej agencji.

Nie mniej ważne są także działania reklamowe w zagranicznych wyszukiwarkach. Reklamy typu Google Ads (dawniej AdWords) i reklamy z dobrym zasięgiem zagranicznym na Facebooku pomogą Ci dotrzeć do tych pacjentów, którzy poszukują informacji o usługach medycznych za granicą.

Działania social media w języku odbiorców

Facebook, LinkedIn, Instagram i Twitter, to media społecznościowe popularne na całym świecie. To także doskonały sposób na to, aby komunikować się z zagranicznym odbiorcą. Jeśli chcesz skutecznie docierać do pacjentów zza granicy, załóż dodatkowe, zagraniczne profile i traktuj je tak samo poważnie jak te konta, które służą do komunikacji na rynku rodzimym.

Używaj języka angielskiego lub jeśli masz taka możliwość – rodzimego języka potencjalnych pacjentów, do których kierujesz swoje komunikaty. Pilnuj tego, aby pacjenci otrzymywali odpowiedzi na swoje zapytania. Może dobrym pomysłem jest publikowanie postów na blogu w co najmniej dwóch wersjach językowych i komunikowanie w mediach społecznościowych na podobny sposób w 2 lub więcej wersjach językowych… Pacjent z zagranicy zainteresuje się Twoim wpisem tylko jesli zrozumie co napisałeś.

Odpowiadaj szybko na zapytania

Postaraj się ustalić zasadę odpowiadania w określonym czasie. W dzisiejszym świecie przy bardzo konkurencyjnym rynku – najlepiej narzucić sobie określony rygor np. odpowiedź na każde zapytanie w ciągu 30 minut. Nawet jeśli nie możesz odpowiedzieć konkretnie, bo brak Ci pełnej wiedzy o tym co powinieneś odpisać, lub pytanie jest bardzo złożone . Postaraj się zakomunikować w tym czasie, że widziałeś zapytanie i pracujesz nad odpowiedzią.

To działa znacznie lepiej niż cisza.

Dostępność językowa

Twój personel obsługujący pacjentów zagranicznych powinien doskonale porozumiewać się w języku angielskim lub w języku pacjentów, do których kierujesz swoje usługi. To oczywista sprawa, jednak warto o niej wspomnieć, ponieważ kłopot może pojawić się już na etapie rozmowy telefonicznej lub kontaktu mailowego. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, a doskonały język i przyjazne nastawienie może pomóc.

Z całą pewnością jeśli prowadzisz stronę internatową w języku angielskim pacjent może się spodziewać, że obsługa telefoniczna Twojego gabinetu lub Twojej poradni także będzie możliwa po angielsku.

Współpraca z hotelami i organizatorami wycieczek z Twojego regionu

DOgadaj sie z lokalnym hotelemWielu pacjentów decydujących się na usługi medyczne poza granicami własnego kraju, chce także wykorzystać okazję i zwiedzić w tym czasie inne miejsca. Szeroka współpraca z hotelami, organizatorami wycieczek oraz imprez, dodatkowo może sprawić, że pobyt w Twojej placówce medycznej będzie dla pacjenta szczególnie miłym wspomnieniem.

Możesz także postarać się porozumieć z właścicielami hotelu co do organizacji szybkiego transportu pomiędzy Waszymi placówkami. Hotele często dysponują takimi możliwościami.

Konsekwentne wdrażanie przyjętej strategii pozwoli Ci na przyjmowanie coraz większej ilości zagranicznych pacjentów. Jeśli masz ambicję, aby być gabinetem przyjaznym dla ludzi spoza kraju, konieczne jest podejmowanie działań. Bez konkretnej strategii nie ma szans na rozkręcenie tego obszaru działalności. Pamiętaj ze liczą się tutaj różne elementy jak: jakość usług medycznych, dostępność językowa Twojej strony WWW, social mediów ale przede wszystkim obsługa na miejscu co najmniej w języku angielskim.

Źródło i inspiracja: https://www.medicaltourismmag.com/marketing-strategies-healthcare-tourism/

  •  
    2
    Udostępnienia
  • 2
  •  
  •  
  •