Podziel się tą treścią... Dzięki :)

CSR - Społeczna odpowiedzialność biznesu

Dla większości marketerów jest całkiem jasne czym jest CSR. Chyba w żadnej innej branży, społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest tak ważna, jak w sektorze medycznym. Dzieje się tak ze względu na charakter samej misji lekarskiej, bo w końcu chodzi tu o życie i zdrowie ludzkie. Placówki medyczne właściwie o każdej specjalności, siłą rzeczy zaangażowane są w tworzenie dobra publicznego, a społeczeństwo również ma oczekiwania wobec szeroko pojętej opieki zdrowotnej. Pomyśl nad tym. Działania CSR mogą przynieść coś pożytecznego nie tylko społeczności, ale także Twojemu gabinetowi.

Znaczenie CSR w branży medycznej

Na problem można spojrzeć znacznie szerzej. Branża medyczna to nie tylko usługi medyczne. To także w ogromnym stopniu farmaceutyki,  urządzenia medyczne oraz system finansowania usług medycznych – w Polsce jeszcze nie tak powszechny, ale coraz sprawniej funkcjonujący. Pole do popisu jest zatem spore, jeśli chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu. Zwłaszcza, że np. branża farmaceutyczna przez ostatnie lata miała niezbyt dobrą prasę i dało się odczuć, że na miano „odpowiedzialnej” powinna sobie dużo lepiej zapracować. Biznes farmaceutyków wielokrotnie był krytykowany za ustalanie kosmicznych cen oraz ignorowanie żądań dostępu do leków ratujących życie dla ubogich populacji.

Nie dotyczy to zresztą tylko polskich realiów.

Globalna krytyka opłaciła się, bo w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele firm farmaceutycznych znacznie zwiększyło nakłady na CSR, zwłaszcza w krajach o niskim lub średnim dochodzie.  CSR ma szczególne znaczenie w krajach, gdzie najbardziej widoczne są różnice w statusie społecznym np. w Indiach. Nierówny dostęp do opieki zdrowotnej i ubezpieczeń zdrowotnych, coraz większe zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją leków, niedostateczne dbanie o bezpieczeństwo pacjentów w badaniach klinicznych czy podróbki leków to główne bolączki przemysłu medycznego w krajach rozwijających się.

A co na Twoim własnym podwórku?

CSR może mieć znaczenie właściwie wszędzie. Rzeczywiście, dla krajów o niskich i średnich dochodach, dobre programy CSR często dają możliwość wyrównywania szans społecznych. Nie oznacza to, że działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu nie mają zastosowania nawet w najbogatszych miejscach świata. Polska będąca pośrodku jak chodzi

Prowadzenie gabinetu lekarskiego jakiejkolwiek specjalizacji lub placówki medycznej może realnie pomóc lokalnej społeczności, ale nie tylko jej – może pomóc także Tobie w ugruntowaniu wizerunku marki lub podniesieniu pozycji w wyszukiwarce internetowej.

Tutaj – ważna uwaga

Działania w ramach CSR nie mają być celem samym w sobie – przecież prowadzisz i rozwijasz swój gabinet również po to, aby zarabiać pieniądze. Są sposobem na realna pomoc lokalnej społeczności przy jednoczesnym osiągnięciu korzyści wizerunkowych poprzez pokazanie działania zgodnego z Twoimi wartościami. W Polsce wciąż mamy do czynienia z szeregiem zaniedbań związanych z opieką zdrowotną. Z pewnością jest coś, co możesz zrobić dla lokalnej społeczności i przy okazji – dać jej się poznać.

W jaki sposób możesz się zaangażować?

Tak naprawdę, ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia oraz wyznawane wartości. Pomagać możesz na wielu polach i tylko od Ciebie zależy, co uważasz za największą potrzebę lokalnej społeczności. Nie potrzeba wielkich nakładów środków finansowych, aby skutecznie zrealizować program CSR.

  • Edukacja – prowadzisz gabinet stomatologiczny? A może ginekologiczny? Z pewnością w okolicy jest niejedna szkoła, w jakiej możesz zorganizować dla uczniów pogadankę dotyczącą właściwej higieny jamy ustnej lub spotkanie z młodymi uczennicami, z którymi możesz porozmawiać o konieczności samobadania piersi lub corocznych wizyt kontrolnych.
  • Profilaktyka – zorganizowanie np. raz w miesiącu lub w nieregularnych odstępach czasowych darmowych wizyt kontrolnych np. dla młodzieży lub seniorów. Z pewnością są takie dni w roku, kiedy obłożenie Twojego gabinetu nie jest zadowalające. Wykorzystaj ten czas poznanie się z pacjentami, którzy jeszcze nie korzystali z Twoich usług.
  • Współpraca w lokalnymi instytucjami – takimi jak już wyżej wspomniana szkoła, biblioteka, dom kultury lub ratusz. Współpraca w zakresie pomocy w organizacji imprez miejskich, wspierania młodych sportowców nie tylko przyniesie korzyści lokalnej społeczności, ale także Tobie w postaci rozgłosu lub… możliwości dodania linków w miejskich serwisach, które zwykle mają dość wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych.

To tylko kilka z przykładów możliwości, jakie daje CSR. Wiele zależy od okolicy, w jakiej prowadzisz swój gabinet.

Co można wygrać oprócz satysfakcji?

Korzyści z prowadzenia działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu są bardzo konkretne:

  • kontrola reputacji – największym zagrożeniem dla lekarza lub placówki medycznej jest utrata reputacji. Gabinet o solidnej pozycji w lokalnej społeczności, angażujący się w miejscowe problemy lepiej zniesie kryzys wizerunkowy, który może przecież przytrafić się nawet najlepszej placówce medycznej.
  • lojalność pacjentów – zaangażowanie w CSR buduje zaufanie pacjentów, którzy przywiązują się do miejsca i swojego lekarza. O ile dbasz o jakość usług oraz obsługi pacjenta, zagrożenie ze strony konkurencji jest znacznie niższe.
  • przyciągnięcie partnerów biznesowych oraz inwestorów – inwestorzy nie przyglądają się wyłącznie słupkom finansowym. Nie mniej ważne są wyniki społeczne lub środowiskowe, bo to buduje już wyżej wspomniane zaufanie oraz wiarygodność. Zupełny brak zaangażowania z problemy lokalnej społeczności zwyczajnie się nie opłaca.
  • szansa na zostanie liderem – działania CSR w Polsce nie są jeszcze zbyt popularne, szczególnie wśród tych mniejszych firm. Prowadząc programy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu masz szanse na podniesienie poprzeczki i osiągnięcie pozycji lidera.

A tak poza wszystkim: podobno dobro powraca 🙂

Podsumowanie

Istnieje wiele teorii na temat bezinteresowności w działaniach CSR. Prawdopodobnie część z nich jest prawdziwa. Abstrahując od przeliczalnych i nieprzeliczalnych pobudek uruchamiania programu społecznej odpowiedzialności biznesu, warto mieć świadomość, że Twój gabinet lub centrum medyczne może się przyczynić dla lokalnej społeczności i zwyczajnie pokazać, że biznes to nie tylko zarabianie pieniędzy.

  •  
    2
    Udostępnienia
  • 2
  •  
  •  
  •