Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Turystyka medyczna

Turystyka medyczna jest stale rozwijającą się gałęzią przemysłu na całym świecie. W tej chwili, na turystyce medycznej najbardziej korzystają kraje Europy Środkowej, Azji i Ameryki Południowej, które coraz lepiej wykorzystują jej potencjał. Wiele firm medycznych lub organizacyjnych z tych krajów oferuje coś więcej niż wyłącznie opiekę medyczną, a pacjenci nie podróżują do innych krajów tylko po to, aby skorzystać z niższych cen.

Jakie kraje przodują w turystyce medycznej

Można zadać takie pytanie oraz drugie:

Za jakimi trendami powinniśmy podążać?

Według raportu portalu Patients Beyond Borders, co roku około 8 milionów ludzi z całego świata poszukuje leczenia poza granicami własnego kraju. Branża rozwija się tak szybko, że współcześnie turyści medyczni nie tylko wyjeżdżają z kraju w celu przeprowadzenia zabiegu, ale też łączą procedury medyczne z interesującymi możliwościami turystycznymi i udogodnieniami, np. pobytem w spa. Najpopularniejsze specjalizacje, których poszukują turyści medyczni to chirurgia plastyczna, stomatologia, kardiologia, ortopedia, onkologia oraz procedury związane z zapłodnieniem in vitro. Co ważne, ten ostatni przypadek często poza finansowymi uwarunkowaniami odnosi się do regulacji prawnych, które są zróżnicowane w zależności od kraju.

Gdzie turystyka medyczna rozwija się najlepiej?

Pierwszym krajem, gdzie co roku przybywa około 6 milionów zagranicznych pacjentów, jest Malezja. Rozwój turystyki medycznej w tym kraju nabrał rozpędu wraz z azjatyckim kryzysem ekonomicznym. Centrum, do którego licznie przybywają pacjenci jest stolica Malezji, Kuala Lumpur. Głównymi atutami malezyjskich szpitali dla zagranicznych pacjentów jest wysoka jakość usług in vitro oraz relatywnie niskie ceny tych procedur. Ponadto, tamtejsze placówki medyczne znane są ze skutecznego leczenia poparzeń.

Kraj, który w zawrotnym tempie rozwija obszar turystyki medycznej to Indie. Tu pacjentami zwykle są mieszkańcy krajów sąsiadujących, w których opieka medyczna jest na dużo niższym poziomie. Zagraniczni pacjenci indyjskich szpitali to mieszkańcy Pakistanu lub Bangladeszu. Popularne zabiegi w Indiach obejmują problemy dotyczące płodności, ortopedii, onkologii, kardiologii oraz przeszczepów narządów.

Trzecim krajem, który przoduje w turystyce medycznej na kontynentach amerykańskiskich jest Brazylia. Kraj ten jest atrakcyjnym kierunkiem przede wszystkim dla pacjentów poszukujących usług chirurgów plastyków. Brazylia wybija się , jeśli chodzi o przeprowadzanie zabiegów z zakresu chirurgii estetycznej i plastycznej. Ma wielu świetnych specjalistów, a ponadto – ceny nawet do 50% niższe niż np. w USA czy Kanadzie.

Turystyka medyczna w Europie i polski potencjał

Unia Europejska dzięki układowi w Schengen oraz innym ułatwieniom (nawet dla krajów które do tego układu nie należą, a są krajami unijnymi) daje wielu obywatelom możliwość całkowicie swobodnego przemieszczania się poza granice własnego kraju. Korzysta na tym także turystyka medyczna. Według badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii z 2012 roku, najbardziej popularne specjalizacje, które interesują zagranicznych pacjentów to chirurgia plastyczna (42%), stomatologia (32%), leczenie otyłości (9%), leczenie niepłodności (4%) oraz leczenie ortopedyczne (4%). Najbardziej popularne europejskie kraje, które przyjmują rocznie wielu pacjentów to Belgia (16%), Węgry (15%), Polska (10%) oraz Czechy (9%).

Badanie zostało przeprowadzone wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii. Aż 9/10 pacjentów, którzy skorzystali z usług medycznych poza granicami swojego kraju, zadeklarowało, że zrobiłoby to jeszcze raz. W 2011 roku polskie kliniki i gabinety odwiedziło 320 tysięcy zagranicznych pacjentów. W 2012 ta liczba wzrosła do 600 tysięcy.

Wyzwanie, czyli pozyskanie pacjenta zagranicznego

Jak widać, statystyki wyglądają optymistycznie i wszystko wskazuje na to, że rynek będzie się systematycznie rozwijał. Największym wyzwaniem jest skuteczne pozyskanie i zachęcenie pacjenta zagranicznego do przyjechania i leczenia się w polskim gabinecie lub klinice. Poczta pantoflowa jest jednym z najlepszych sposobów, ale aby przyniosła oczekiwane rezultaty, potrzebne są inwestycje. Ponadto jest to technika marketingowa znakomicie sprawdzająca się na rynku lokalnym. Im dalej od gabinetu tym trudniej mieć wpływ na ten kanał oraz trudniej o pozyskanie właściwej grupy ewangelistów.

Pozyskanie pacjenta zza granicy nie jest na pewno łatwe ale możliwe.

Oprócz tradycyjnych sposobów na poinformowanie świata o usługach (takich jak np. udział w targach branżowych), jest zadbanie o dostępność informacji o swoim gabinecie dla klienta zagranicznego w internecie. Warto pamiętać, że pacjent z Niemiec lub Czech prawdopodobnie będzie szukał informacji w swojej rodzimej wyszukiwarce, a strona wyłącznie w języku polskim, prawdopodobnie nie spełni swojej funkcji – dlatego filarem działań zawsze powinna witryna w różnych wersjach językowych oraz działania marketingowe (reklamy, optymalizacja SEO, pozycjonowanie) przygotowywane specyficznie pod zagraniczne wyszukiwarki.

Outsourcing marketingu i pozyskania pacjenta

Zarówno w Polsce jak i na świecie znajdują się pośrednicy, którzy za pośrednictwem swoich agencji i stron internetowych, dają pacjentowi zagranicznemu możliwość dotarcia do informacji o odpowiednim gabinecie w wybranym kraju. Profesjonalne agencje nie tylko przyprowadzą klienta do gabinetu, ale także pomogą w przełamaniu bariery językowej.

Szersze wsparcie

Trzecim warunkiem determinującym przyciągnięcie pacjenta zagranicznego jest jakość i wszechstronność usług. Musimy pamiętać, że wiele procedur medycznych w Polsce jest tańszych niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej czy w Stanach Zjednoczonych. Niezwykle ważne jest dbanie o komfort i poczucie bezpieczeństwa swojego pacjenta, bo jest to branża, a której negatywna opinia może mieć ogromną siłę sprawczą. I to w kierunku którego na pewno polscy lekarze by nie chcieli.

Choć rynek turystyki medycznej w Polsce wciąż się rozwija, wciąż mamy sporo do zrobienia. Polscy lekarze, to cenieni specjaliści na całym świecie. Jeżeli jesteś lekarzem którego specjalność wpisuje się w opisywane tutaj specjalizacje pomyśl nad tym. Z pewnością warto wykorzystać ten potencjał znacznie efektywniej i zadbać o szybszy i ukierunkowany rozwój na światowym rynku. Coraz więcej firm w Polsce chce wykorzystać te właśnie strategie pozyskania pacjentów jako główny nurt w swoich pomysłach na rozwój. Jeśli jeszcze tego nie robisz – czas nad tym pomyśleć.

  •  
    3
    Udostępnienia
  • 3
  •  
  •  
  •