Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Prowadzenie działań z zakresu marketingu medycznego, może na pozór wydawać się bardzo skomplikowane. Oczywiście, istnieją obszary w których konieczna jest specjalistyczna wiedza z zakresu nowych mediów, czy nawet programowania. Jednak generalnie, dobry marketing w branży medycznej (podobnie jak w każdej innej) opiera się na zrozumieniu oraz właściwym zarządzaniu emocjami.

Zrozumienie pacjentów, kanały komunikacji i inne praktyki które przynoszą dobre efekty w marketingu medycznym

Czasem próbując przyciągnąć pacjentów do swojego gabinetu lub kliniki, zapominamy o podstawowych wartościach i narzędziach, które warto wykorzystać.

Oto 6 sprawdzonych porad, które zdają egzamin w marketingu medycznym.

#1 – Zrozum swojego pacjenta

zrozumienie pacjentówKtoś może powiedzieć, że to „porada-banał”. Jednak w rzeczywistości zrozumienie potrzeb swoich pacjentów jest jednym z najważniejszych elementów udanej strategii marketingowej. Zastanów się nad tym od strony konsumenta. Czy odwiedzasz sklepy spożywcze, które nie oferują Twoich ulubionych produktów? Czy fryzjer do którego chodzisz odczytuje Twoje oczekiwania i to właśnie dlatego jesteś jego stałym klientem. Może lubisz w nim to, że zawsze można pogadać na różne tematy, a  może obcinając Cię już nawet nie musi pytać jak powinien ciąć bo dobrze to wie… Zrozumienie pacjentów pozwoli Ci na realne zaproponowanie im takiej jakości, jakiej oczekują. Jeśli trudno jest Ci naturalnie wczuć się w rolę przeciętnego pacjenta, spróbuj uzyskać te informacje bezpośrednio np. pytając ich o opinie wprost lub poszukując informacji o swojej praktyce w internecie. Być może istnieje obszar, który nieświadomie zaniedbujesz i przez to pacjenci do Ciebie nie przychodzą lub wolą odwiedzać konkurencję.

#2 – Wykorzystaj dostępne kanały w komunikacji

kanały komunikacji z pacjentemNawet najlepsza treść może nie dotrzeć do odpowiednich odbiorców, jeśli nie zostanie poddana właściwej dystrybucji. Jeśli publikujesz teksty lub filmy na swojej stronie, to dołóż wszelkich starań, aby materiały były widoczne dla Twoich pacjentów.

Kanały komunikacji z pacjentami to również social media

Prowadzenie aktywnych profili w mediach społecznościowych to jeden z najlepszych sposobów. Facebook, Twitter, YouTube a nawet Instagram, może znacznie poprawić widoczność Twojej praktyki dla pacjentów. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych poprawia także możliwości komunikacyjne ze strony pacjenta. Dzięki temu może on na przykład dopytać o wolne terminy przy pomocy Messengera.

Dobre, wartościowe treści i odpowiednie ich pozycjonowanie także wpływa na widoczność w sieci, jednak to media społecznościowe tworzą wartość dodaną, która buduje relacje pomiędzy Tobą a pacjentami.

#3 – Bądź na bieżąco z trendami w swojej specjalizacji

trendy specjalizacji medycznejNiektóre specjalizacje medyczne takie jak dermatologia, stomatologia, medycyna estetyczna, chirurgia plastyczna lub nawet chirurgia naczyniowa to branże, które bardzo silnie rozwinęły się na gruncie nowoczesnych technik leczenia. Szczególnie tutaj warto zadbać o to, aby Twoi pacjenci zdawali sobie sprawę, że jesteś fachowcem, który doskonale orientuje się w nowoczesnych technikach leczenia i może im je zaproponować lub… odradzić.

Trendy specjalizacji medycznej i ich znajomość pozwalają Tobie stale sie rozwijać

Znajomość technik dostępnych w danej specjalizacji także buduje zaufanie pośród pacjentów i Twoją pozycję nowoczesnego lekarza. Nie wahaj przed tym, aby dzielić się swoją wiedzą z pacjentami. Pamiętaj tylko, aby robić to w sposób czytelny i zrozumiały dla nich

#4 – Technologia i człowieczeństwo

nowoczesna technologia i człowieczeństwoNowoczesna technologia otwiera przed nami ogromne możliwości z których możemy, a nawet powinniśmy korzystać. Telemedycyna, porady on-line, umawianie wizyt za pośrednictwem strony internetowej, wirtualna możliwość udostępniania wyników badań, to tylko niektóre z rozwiązań, które rozwijają się w sektorze medycznym.

Nowoczesna technologia w medycynie to klucz do zinteresowania wśród młodych pacjentów

Aby wyjść naprzeciw potrzebom współczesnych pacjentów i nieco ułatwić im życie, z pewnością warto z nich skorzystać. Pamiętaj jednak, że pacjenci to przede wszystkim ludzie – ze swoimi lekami, obawami, przypadłościami, kompleksami i chorobami. Jeśli nie znajdą u nas empatii, z dużym prawdopodobieństwem nie pomoże nawet najlepszy sprzęt i bardzo wysoka jakość usług. W swoim marketingu wykorzystuj prawdziwe doświadczenia związane z autentycznymi ludźmi. Nie wahaj się także prezentować siebie jako człowieka. To samo w odniesieniu do Twojego personelu. Ludzie wciąż wolą rozmawiać z innymi ludźmi, zamiast z maszynami i automatami.

#5 – Analizuj i wyciągaj wnioski

analityka marketingu medycznegoMarketing cyfrowy ma tę przewagę nad marketingiem tradycyjnym, że daje możliwości analizowania danych. Możesz sprawdzić, który kanał przywiódł pacjenta na Twoją stronę www, jakich fraz użył on aby dotrzeć do Twoich usług. Wreszcie przy pewnej wprawie możesz sprawdzić co mogło spowodować, że zdecydował się na skontaktowanie się z Tobą.

Analityka marketingu medycznego dostarcza na bieżąco informacji o tym czy wybrana przez Ciebie strategia działa, czy tez trzeba ja skorygować

Ponadto, internet to obecnie prawdziwa kopalnia wiedzy o lekarzach. Na bieżąco sprawdzaj, co piszą na Twój temat pacjenci i wyciągaj z tego wnioski. Nawet jeśli opinie nie są przychylne, czasami brutalnie szczere, lub zdecydowanie przesadzone. Nie obrażaj się na pacjentów, ale postaraj się wyłowić sens. Gdzie tkwi problem? Może ktoś musi na Ciebie za długi czekać,  może nie sposób się dodzwonić do Twojej rejestracji. Większość tych problemów da się załatwić niewielką zmianą przyzwyczajeń czasami delikatną zmianą godzin przyjęć itp. Słowem – postaraj się uczestniczyć w wirtualnym świecie, który Ciebie dotyczy i staraj się czerpać lekcje na przyszłość z tego, co się w nim dzieje.

#6 – Jeśli nie wiesz w co zainwestować energię, to zainwestuj ją w reputację

reputacja i zarządzanie markąNa tak zwane DOBRE IMIĘ składa się wiele cech i działań. Lekarzowi, który ogólnie cieszy się dobrą reputacją nie zaszkodzą trzy negatywne recenzje. Opinia, to jeden z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie. Kiedyś przekazywana wyłącznie z ust do ust, dziś jest wystawiona do publicznego wglądu. Nawet jeśli Twoje opinie nie są najlepsze, to nie jest jeszcze powód do paniki.

Zarządzanie relacjami z pacjentami i wartością marki medycznej przekłada się bezpośrednio na ilość tych pacjentów którzy będą chcieli się u Ciebie leczyć.

Pamiętaj, że zawsze możesz dokładać starań, aby zrównoważyć negatywne opinie i w końcu doprowadzić do tego, że „utoną” w morzu tych pozytywnych. Pacjenci bardzo silnie kierują się opiniami innych ludzi w wyborze lekarza, dlatego to w tą stronę powinna być kierowana Twoja energia i środki. Staraj się nie tylko w sieci, ale przede wszystkim w świecie realnym. To kontakt z pacjentem, przede wszystkim zapewni Ci pozytywne rekomendacje. Jako lekarz nie musisz być uwielbiany przez wszystkich. Ważny jest tutaj Twój prestiż i szacunek do tego co robisz. Komunikacja z pacjentami także pomaga. Opiniami na swój temat także warto zarządzać i stale monitorować jak one się kształtują

Podczas prowadzenia działań z zakresu marketingu medycznego, z pewnością może być Ci potrzebna profesjonalna pomoc. Dużą część tych działań możesz powierzyć profesjonalnej agencji marketingowej. Wiele jednak leży w Twoich własnych rękach, dlatego jako lekarz polegaj głównie na własnej pracy.

Źródła i inspiracje:

  •  
    2
    Udostępnienia
  • 2
  •  
  •  
  •