Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Marketing tradycyjny dla medycyny - czy jeszcze działa?

W ciągu niespełna 20 lat, oblicze reklamy i marketingu niemal całkowicie się zmieniło. Tradycyjne formy w dużym stopniu zostały wyparte przez strategie internetowe, oparte najczęściej na szeroko rozumianej komunikacji. Niezależnie od branży, działania marketingowe przeniosły się z gazet, billboardów, ulotek, telewizji i radia – do Sieci. Czy marketing tradycyjny można jeszcze wykorzystać w branży medycznej? Jakie są jego zalety? Czy należy się na nim pochylić, czy też całkowicie skupić się na marketingu cyfrowym?

Wpisując w wyszukiwarkę internetową frazę „zalety marketingu tradycyjnego” lub „marketing tradycyjny kontra marketing internetowy” trudno znaleźć choć jedną wypowiedź eksperta, który potrafiłby powiedzieć coś dobrego o marketingu tradycyjnym nie wskazując przy tym szeregu zalet marketingu cyfrowego. Jest w tym dużo racji, bo działania w internecie rzeczywiście przynoszą lepsze efekty, choć aby były skuteczne – muszą być przemyślane i co tu dużo pisać, poparte konkretną wiedzą i umiejętnościami.

Przewaga marketingu cyfrowego nad tradycyjnym nie oznacza, że ten pierwszy nie przynosi efektów. Umiejętne, przysłowiowe „pożenienie” jednego i drugiego może przynieść dobry efekt.

Zalety marketingu tradycyjnego

Zwiększanie zasięgu

Nie wszyscy potencjalni konsumenci lub pacjenci korzystają z internetu. Część z nich nie poszukuje tam informacji, zwłaszcza starsze pokolenie. Tradycyjny marketing pozwala na dotarcie do jeszcze szerszego grona i zwiększenie zasięgu o tych, którzy nie chcą uczestniczyć w wirtualnym świecie. Fakt, obecnie tych osób jest mniej niż więcej, co nie oznacza, że należy lekceważyć ich potencjał planując strategię marketingową.

Stałość

Eksplorując wirtualny świat, jako konsumenci rzadko zatrzymujemy się dłużej w jednym miejscu. Marketing tradycyjny najczęściej pozwala na przejrzenie oferty w wolnym czasie, co także nie jest wykluczone w przypadku marketingu cyfrowego. Przecież na stronę internetową można powrócić w każdej chwili, prawda?

Namacalność

W czasach, kiedy internet dominuje wiele aspektów naszego życia, namacalność może być miłą odmianą a nawet pewną formą luksusu. Marketing tradycyjny może być pod tym względem dobrym uzupełnieniem marketingu cyfrowego. Niektórzy wciąż lubią szelest papieru gazetowego, zwłaszcza jeśli mowa o kolorowych pismach.

Wady marketingu tradycyjnego

Koszty

Marketing tradycyjny zawsze był drogim rozwiązaniem. W zależności od zasięgów i efektów – koszty niekiedy rosną bardzo szybko. O ile jeszcze wydrukowanie ulotek informacyjnych nie jest dużym kosztem, o tyle stworzenie pełnej strategii opierającej się na mediach tradycyjnych takich jak prasa drukowana, telewizja lub radio generuje już ogromne koszty.

Problem z mierzalnością efektów

Nigdy nie jesteś w stanie określić, ile par oczu widziało banner na ulicy i ile ulotek zostało przeczytanych. Nie masz także żadnej możliwości analizy efektów działań. Z tego powodu, według wielu specjalistów w XXI wieku marketing tradycyjny jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Jednostronna komunikacja

Specyfika marketingu tradycyjnego sprawia, że konsument nie ma okazji w żaden sposób odpowiedzieć. Brak interakcji ze strony odbiorcy jest jedną z największych wad marketingu tradycyjnego i sprawia, że marketing cyfrowy zyskuje ogromną przewagę. Jednostronna komunikacja z pewnością jest łatwiejsza, jednak na pewno nie skuteczniejsza.

Brak możliwości szybkiego wprowadzania zmian

Zainwestowałeś w tradycyjną reklamę, ulotki lub billboard? Jedyną informację zwrotną jaką masz, to brak efektów lub nawet irytacja odbiorców? Jedyne co Ci pozostaje, to pogodzić się z utraconymi pieniędzmi, ponieważ marketing tradycyjny nie daje możliwości szybkiej korekty tego, co zostało zrobione źle.

Wady marketingu cyfrowego

Choć wielu specjalistów stwierdziłoby pewnie, że marketing cyfrowy w porównaniu z marketingiem tradycyjnym, właściwie nie ma wad – dla osób poważnie zajętych swoja pracą, a takimi właśnie są lekarze może zaistnieć kilka niedogodności, które na szczęście przy dobrej woli można rozwiązać.

Marketing cyfrowy wymaga zaangażowania

Marketing w internecie w ogromnym stopniu opiera się na komunikacji. Ty, jako lekarz masz szansę poznać swoich pacjentów i nawiązać z nimi relacje. To najlepszy sposób na pokazanie się z dobrej strony, jednak wymaga poświęcenia czasu i uwagi. Podobnie jest z opiniami. O lekarzach opinie pojawiają się niezależnie od tego, czy ten uczestniczy w wirtualnym świecie czy też nie. Umiejętność reagowania na negatywne osądy i kreowania wizerunku wymaga czasu. Jeśli nie będziesz tego robił w ogóle, wszystko to będzie działo się poza Tobą.

Prowadzenie marketingu w internecie wymaga wiedzy

Jeśli chcesz samodzielnie prowadzić pełną strategię marketingową w sieci, potrzebna jest wiedza z zakresu takich obszarów jak SEO, pozycjonowanie i automatyzacja. W tym zakresie można jednak zlecić działania agencji marketingowej. Jest to swego rodzaju utrudnienie, jednak jak najbardziej do rozwiązania. W końcu w marketingu tradycyjnym także najczęściej polegasz na specjalistach. Nikt nie tworzy sobie samodzielnie grafik do folderów.

Zalety marketingu cyfrowego

Jak nie trudno już na tym etapie się domyślić, marketing cyfrowy ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Choć trudno wymienić wszystkie, najważniejszymi zaletami marketingu cyfrowego są:

Możliwość zbudowania relacji z pacjentami

Media społecznościowe dają ogromną szansę na zbudowanie prawdziwej relacji. Jeśli dobrze będziesz prowadził swoje profile w social media, odpowiadał na pytania pacjentów, stworzysz możliwość do kontaktowania się online – zbudujesz pozytywną relację z pacjentem, a tym samym masz większą szansę na lojalność. Zaletą internetu jest dwustronna komunikacja.

Długofalowe budowanie własnego wizerunku

Zamiast ubolewać nad tym, że bez Twojej zgody pojawiają się niekoniecznie pozytywne opinie w sieci – wykorzystaj to. Nawet negatywne opinie można wykorzystać aby ostatecznie zbudować dobry wizerunek siebie i swojego gabinetu. W internecie masz realny wpływ na to, co mówią o Tobie pacjenci. W przeciwieństwie do opinii przekazywanych z ust do ust, możesz zareagować, wyjaśnić, wyjść z propozycją lub zwyczajnie postarać się o równowagę pomiędzy pozytywnymi opiniami a negatywnymi.

Możesz zmierzyć efekty działań

W działaniach marketingowych bardzo łatwo zmierzyć skuteczność kampanii. Obecnie marketerzy mają do dyspozycji ogromny wybór narzędzi do analizy. Dzięki nim możesz dowiedzieć się między innymi, skąd pochodzi ruch na stronie internetowej i co najbardziej interesuje pacjentów. Wydając pieniądze na reklamę gabinetu, możesz mierzyć jej efektywność i co bardzo ważne – szybko reagować i dokonywać zmian.

Możliwość korzystania z różnych kanałów

Media społecznościowe, witryna WWW, branżowe fora internetowe, e-mail, katalogi branżowe, wyszukiwarka internetowa, blog osobisty, wpisy gościnne – masz naprawdę sporo możliwości aby dotrzeć do coraz szerszego grona pacjentów.

Możliwość dotarcia do wybranej grupy pacjentów

Marketing tradycyjny nie daje możliwości wybierania osób, które widzą Twoje działania marketingowe. Marketing w sieci umożliwia targetowanie odbiorców – czy Twój przekaz może trafiać dokładnie do tych pacjentów na których Ci zależy: zainteresowanych Twoimi usługami i zamieszkujących określony obszar. Korzyść jest obopólna: pacjenci znajdują to, czego potrzebują a Ty przyjmujesz pacjentów, których poszukiwałeś.

Zarówno marketing tradycyjny jak i marketing internetowy może przynosić określone korzyści. W przypadku marketingu w sieci – rzeczywiście przynosi lepsze i bardziej mierzalne efekty marketingowe i wizerunkowe. Warunkiem powodzenia jest umiejętne prowadzenie działań w sieci. W przeciwnym wypadku można osiągnąć skutek odwroty do zamierzonego. Marketing tradycyjny może być dobrym uzupełnieniem marketingu cyfrowego, jednak budowanie strategii wyłącznie na metodach klasycznych nie przyniesie takich efektów jak połączenie tych dwóch kierunków.

Mamy przecież doskonałe przykłady tego, ze tradycyjne kanały takie jak telewizja wykreowały autorytety medycznej zakresu chirurgii plastycznej, stomatologii lub medycyny estetycznej. Podsumowując: marketing tradycyjny – tak, to nadal dobra droga do wykreowania marki medycznej, ale jako uzupełnienie umiejętnie prowadzonego marketingu internetowego.

Źródła:

https://www.docero.com/2016/10/18/digital-vs-traditional-marketing-for-the-healthcare-industry/

https://blog.reachlocal.com/healthcare-marketing-3-ways-digital-traditional-marketing-work-together

https://www.ama.org/publications/eNewsletters/MHSNewsletter/Pages/4-ways-align-traditional-digital-marketing-for-healthcare-conversions.aspx

  •  
    3
    Udostępnienia
  • 3
  •  
  •  
  •