Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Nie jest żadną tajemnicą, że statystycznie mężczyźni nie chętnie i zdecydowanie rzadziej korzystają z opieki zdrowotnej. Wynika to z wielu czynników, do których możemy zaliczyć kwestie społeczne, „charakter płci” oraz… cóż – również ukierunkowanie marketingu medycznego. Z reguły przekaz marketingowy jest skierowany na kobietę-pacjenta lub dziecko-pacjenta (czyli matkę pacjenta). Być może szkoda energii i funduszy skoro i tak mężczyźni nie są w grupie docelowej?

Nie docenianie mężczyzn jak pacjentów może okazać się bardzo krótkowzroczne. W końcu w ten sposób, możesz zaniedbać aż… połowę potencjalnych klientów – pacjentów. Nie zawsze Gender Marketing ma sens. Jednak tutaj jak najbardziej warto się zastanowić, jak zachęcić mężczyzn do dbania o swoje zdrowie i odwiedzenia lekarza?

Męskie myślenie, męskie fascynacje

Marketing skierowany do kobiet, wydaje się być dużo łatwiejszy. Kobiety z natury są bardziej skłonne do dbania o siebie i swoje zdrowie. Bardziej interesują się profilaktyką, mają wiedzę na temat różnych chorób i chętniej poddają się badaniom lub zabiegom.

Aby dotrzeć do mężczyzn, trzeba myśleć jak mężczyźni. Panowie nie przepadają za wizytami u lekarza. To się na szczęście zmienia, ale zwykle to panowie unikają „białego fartucha” jak ognia. Rzadziej poddają się badaniom kontrolnym. Dobrym pomysłem jest zatem połączenie komunikatów z męskimi zainteresowaniami: oglądaniem sportu, aktywnością fizyczną, spędzaniem czasu z kolegami lub rodzicielstwem.

Oczywiście nie są to zainteresowania wszystkich mężczyzn, jednak możemy powiedzieć, że znacznej części. W jaki sposób to zrobić? Kreatywności wykazała się jednak z amerykańskich agencji marketingowych True North, która połączyła coroczny turniej koszykówki z wazektomią. Kampania zachęcała do poddania się zabiegowi w określonym czasie – czyli tuż przed rozpoczęciem turnieju, aby spokojnie można było odpoczywać i oglądać wszystkie mecze. Nie jest to oczywiście pomysł na każde warunki i każde miejsce, jednak warto mu się przyjrzeć, ponieważ połączenie wielkich wydarzeń sportowych z opieką zdrowotną może przynieść oczekiwany sukces.

„Męskie” wnętrza

Mężczyźni także lubią przebywać w estetycznych wnętrzach, jednak jest to nieco inna estetyka. Prywatny gabinet lub klinika, mogą poczynić pewne starania, aby pacjent-facet nie czuł się we wnętrzu poczekalni jak przysłowiowy słoń w składzie porcelany. Stonowane wnętrza, „męskie” elementy wyposażenia jak np. ciemniejszy materiał na fotelach, skóra sprawią, że pacjent będzie czuł się nieco bardziej komfortowo. Nie zapomnij także o prasie w poczekalni. „Świat kobiet”, „Wysokie obcasy” lub „Cosmopolitan” nie do końca mogą zainteresować męską część pacjentów. Postaraj się może o „Świat Wiedzy”, czy choćby „Przegląd Sportowy” – wówczas szansa sięgnięcia po czasopismo zdecydowanie wzrasta.

Przez kobietę – do mężczyzny

W tradycyjnych rodzinach, dość często to kobiety dbają o opiekę zdrowotną swojego męża, partnera lub dzieci. Wybierają lekarzy specjalistów lub planują wizyty. Zaangażowanie kobiet, a nawet całych rodzin do przekonania mężczyzn, może zwyczajnie się udać. Dobrym pomysłem może być kampania społeczna podczas rodzinnych imprez lokalnych, festynów czy rodzinnych imprez sportowych. To dobry sposób na rozpoczęcie rozmowy o zdrowiu i zaszczepieniu w męskiej głowie pewnej myśli, która odpowiednio pielęgnowana, może przywieść go do gabinetu lekarskiego. A może pomysł na wyróżnienie panów voucherem, lub zniżką na usługę nie jest taki zły.

Współpraca z lokalnymi siłowniami i klubami sportowymi

Mężczyźni dość często łączą dbanie o swoje zdrowie z dbaniem o sylwetkę i zdrowy styl życia. I słusznie, ponieważ i jedno i drugie, jest ze sobą ściśle powiązane. Zorganizowanie wspólnej akcji z popularną lokalną siłownią, amatorskim klubem sportowym lub zorganizowanie darmowych konsultacji dla klientów sklepu sportowego, może być skuteczną drogą dotarcia do męskich pacjentów.

Treści skierowane do mężczyzn

Tworząc treści na bloga czy kanał na YouTube warto przeznaczyć specjalny „kącik” na treści dla mężczyzn.  Pamiętaj, że ważna jest nie tylko treść, ale także odpowiednia oprawa kolorystyczna i sposób komunikacji. Nie bez znaczenia pozostaje także miejsce publikacji. Postaraj się o to, aby Twój przekaz znalazł się w miejscu, do którego mężczyźni wracają lub chętnie odwiedzają. Może to być magazyn dla panów lub portal internetowy o męskim profilu.

Postaw na technologię

Obecnie wszyscy pacjenci, niezależnie od płci, oczekują dostępu do lekarza nie tylko w gabinecie, ale także w razie potrzeby – poza nim. Dla mężczyzny, opcja przeprowadzenia video-rozmowy zamiast osobistej wizyty w gabinecie może być czynnikiem decydującym o pójściu do gabinetu. Oczywistym jest, że nie zawsze „badanie” może odbyć się za pośrednictwem internetu. Jednak zaoferowanie swoich usług online wówczas gdy pacjent będzie miał pytania lub wątpliwości, zechce mieć wgląd do swoich badań, może sporo załatwić. Mężczyźni, chyba bardziej niż kobiety, cenią sobie ułatwienia w ramach nowoczesnych technologii. Z pewnością docenią także takie udogodnienia jak wi-fi w poczekalni czy nawet dostęp do komputera.

Dołączaj do znanych, międzynarodowych akcji

Akcja Movember to jedna z najpopularniejszych akcji poruszających problematykę nowotworów jąder i prostaty na świecie. Co roku, w listopadzie mężczyźni na całym świecie wspierający akcję – zapuszczają wąsy. Ten prosty gest ma przyciągnąć uwagę do problemu, uświadomić, że rak zbiera zbyt duże żniwo.

W ramach akcji organizowane są darmowe badania oraz szkolenia dotyczące samobadania. Co roku do „Movember” dołącza wiele firm, czasem zupełnie w żaden sposób nie związanych z branżą medyczną, lekarzy oraz ekspertów. Warto to wykorzystać i w ten sposób dotrzeć  do pacjenta-mężczyzny.

Kampania skierowana do mężczyzn może być wyzwaniem. Jednak to wyzwanie może skończyć się sukcesem. Ważne jest zrozumienie faceta i otworzenie się na jego potrzeby, że są one często zupełnie inne niż pacjentek, których lekarze na ogół mają więcej.

Grupa taktyk jakie użyjesz jest na pewno ważna. Jednak jeszcze ważniejszy jest ich cel. A cel jest taki, aby przyciągnąć faceta do gabinetu lekarskiego, choćby po to by mógł nadal być pewny, że przecież mu kompletnie nic nie dolega.

  •  
    3
    Udostępnienia
  • 3
  •  
  •  
  •