Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Lekarze się nie reklamują i inne mity na temat marketingu medycznego

Oficjalnie wiadomo, że lekarze się nie reklamują. W porównaniu ze wszystkimi innymi zawodami, lekarze w Polsce maja zdecydowanie trudniejsze zadanie, jeśli chcieliby promować swój gabinet lub swoje usługi. Z jednej strony mamy wolny rynek, ale niektóre zawody podlegają szczególnym regulacjom, koncesjom lub prawidłom kompetencyjnym które rozumiane i błędnie wykorzystywane bardzo tę wolność synku ograniczają. A ponieważ lekarzom nie wszystko wolno wokół marketingu medycznego narosło sporo mitów.

Niewiedza albo wręcz rozmyta sytuacja prawna sprawia że wielu specjalistów często rezygnuje z działań, które pomogłyby skutecznie dotrzeć do nowych pacjentów. Przyjrzyjmy się najbardziej popularnym mitom jakie pojawiają się w obiegowej opinii, na ten temat?

Mit #1 – Lekarze się nie reklamują

W myśl przepisów prawa, lekarze nie mogą reklamować swojej działalności. Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej wskazuje, że:

„Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.”

Ale jednocześnie ustawa nie określa jednoznacznie czym jest reklama. Artykuł 63 Kodeksu Etyki lekarskiej wyjaśnia:

  1. Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.

  2. Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

W żadnym wypadku zatem, lekarz nie powinien wprost reklamować swojej działalności i zachęcać do płacenia za swoje usługi, co także określił w 2013 roku Zespół Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej (sygnatura dokumentu NRL/ZRP/WI/163/2013)

„Reklamą jest informowaniem ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić”.

Dozwolone są natomiast działania informacyjne.

Lekarz w ramach swojej działalności może udzielać informacji dotyczących godzin otwarcia gabinetu, rodzaju świadczonych usług, cennika, danych osobowych oraz kontaktowych, informacji dotyczących specjalizacji oraz uprawnień.

Jakie szanse ma więc lekarz na to, aby szersze grono pacjentów dowiedziało się o działalności? Marketing medyczny, to nie reklama. Jego zadaniem jest informowanie pacjentów o rodzaju działalności poprzez różne kanały (najczęściej cyfrowe). Dopuszczalne są również: promocja zdrowia, komunikacja z pacjentem oraz pokazywanie lekarza jako eksperta w swojej dziedzinie.

Lekarze promują swoją działalność poprzez działania pośrednie. Mit ten skupia się na wyraźnej definicji reklamy. Jakkolwiek w dzisiejszych czasach prosta reklama mówiąca: „kupujcie u mnie bo sprzedaję najlepsze” i tak jest nieskuteczna.

Mit #2 – Wystarczy być dobrym lekarzem, a pacjenci sami przyjdą

Opinia lekarza wśród pacjentów, to oczywiście sprawa kluczowa. Dobry specjalista jest najważniejszym elementem marketingowej maszyny. Stara dobra poczta pantoflowa nadal działa i to najlepiej, ale nowe elementy tej strategii obejmują też zarządzanie reputacją.  Prywatna praktyka medyczna to biznes jak każdy inny. Rezygnując z marketingu, oddajesz dużą część swoich pacjentów konkurencji.

Mit#3 – Konkurencja w branży medycznej nie istnieje

Istnieje i to coraz silniejsza. Wiele lat temu kiedy profesje medyczne były trudniejsze do zdobycia, także była. Tyle że na mniej nasyconym rynku nie było to tak widoczne. Warto jednak pamiętać, że rynek usług medycznych dynamicznie się zmienia, zagęszcza. Konsekwencją tego jest, że coraz więcej gabinetów codziennie podejmuje działania, które realnie „przyprowadzą” pacjentów do ich prywatnych placówek.

Mit#4 – Działania w internecie nie przynoszą wymiernych korzyści

Choć trudno w to uwierzyć, ten mit wciąż funkcjonuje wśród wielu lekarzy, zwłaszcza tych o dłuższym stażu. Marketing w sieci tymczasem jest nie tylko skuteczny, ale też mierzalny, co daje mu ogromną przewagę. W marketingu tradycyjnym nie odnajdziesz takich możliwości. W końcu skąd możesz wiedzieć, ile osób zobaczyło szyld nad drzwiami Twojego gabinetu, albo przeczytało całkiem świadomie Twój stand przy ulicy? Tymczasem ruch internetowy można statystycznie mierzyć dość dokładnie. Podobnie jak każdą akcję jaką pacjent podjął na stronie np. kliknięcie w baner, czy wypełnienie formularza kontaktowego, a nawet użycie przycisku „zadzwoń”, przy użyciu smartfona.

Mit#5 – Próbowałem promocji w internecie i to nie działa

Marketing medyczny w sieci rządzi się nieco innymi prawami jak tradycyjny i wiąże się ze sporym zasobem wiedzy. Trudno bez odpowiednich informacji, ustalonego budżetu i umiejętności prowadzić skuteczne działania. Próbowałeś marketingu w sieci i nie przyniosło to żadnych skutków? Prawdopodobnie coś zostało zrobione nie tak jak trzeba.

Mit#6 – Marketing w sieci zajmuje zbyt dużo czasu

Lekarz powinien przede wszystkim leczyć. Taka jest nie tylko misja tego zawodu. Doba jednego człowieka ma 24h i tego się nie zmieni. Lekarz może wiele czynności dotyczących swojego biznesu wykonać samodzielnie, jednak marketing cyfrowy przyniesie dobre efekty wtedy, kiedy zdecydujesz się na współpracę z kimś, kto rozumie branżę i przygotuje Ci dobrą, długofalową strategię. Zaangażowanie lekarza z jego wiedzą i doświadczeniem w niektóre działania marketingowe także może przynieść dobre skutki, jednak przy dobrej współpracy z fachowcem nie zajmie Ci to wiele czasu.

Mit#7 – Ma sens tylko w przypadku dużych klinik i sieci medycznych

Kolejny mit, który koniecznie trzeba obalić. Przecież duże kliniki i sieci medyczne też kiedyś od czegoś zaczynały. Czy doszłyby do tego miejsca, gdyby nie podejmowały odpowiednich działań? Dobre strategie marketingowe dla dużych klinik i małych gabinetów z pewnością będą różne. Muszą być dostosowane do szeregu czynników uwzględniając między innymi takie dane jak demografia, geografia oraz skala i typ konkurencji. Celem biznesowym jest sukcesywne zwiększenie liczby obsługiwanych pacjentów. Chce i potrzebuje tego zarówno mały gabinet jak i duża sieć medyczna.

Marketing cyfrowy daje potężne możliwości lekarzom i placówkom medycznym. Prowadzony umiejętnie daje wymierne efekty i pozwala dotrzeć do dużo większej ilości pacjentów. Dlatego pytanie nie powinno brzmieć:  „Czy stać Cię na marketing medyczny?” ale „ „Czy stać Cię, żeby go nie mieć?”

  •  
    14
    Udostępnienia
  • 14
  •  
  •  
  •