Kobiety, które w ciągu ostatnich kilku lat rodziły dzieci lub mają zamiar to zrobić w najbliższym czasie należą do pokolenia millenialsów, czyli urodzonych pomiędzy 1980 a 2000 rokiem (w zależności od źródeł). To pokolenie jest pod wieloma względami wyjątkowe, ponieważ jako pierwsze wychowywało się w nieco innej rzeczywistości, którą w dużym stopniu określają nowoczesne technologie. To pokolenie w dużym stopniu nie pamięta już czasów komunizmu, dużej biedy i szarości. To najczęściej świadomi konsumenci, którzy wiedzą czego chcą i nie boją się głośno o tym mówić. Młode matki to grupa, której każdy specjalista od marketingu powinien przyjrzeć się bardzo wnikliwie.

Jaka to grupa i jak się z nią komunikować?

Kobiety odgrywają szczególna rolę w decyzjach zakupowych dla całej rodziny. To właśnie młode (nie tylko zresztą młode) matki najczęściej decydują o rodzaju żywności, które trafia na ich stoły, ubraniach dla siebie i dzieci (czasami także na partnera) czy też o wyposażeniu wnętrz.

Co warto wiedzieć o młodych matkach-konsumentkach?

Wybór opieki zdrowotnej
W rodzinie to najczęściej matka podejmuje decyzję o wyborze opieki zdrowotnej – to kobieta najczęściej zajmuje się wyborem lekarza, placówki medycznej, konkretnego specjalisty. To matki także najczęściej robią zakupy w aptekach. Wynika to ze społecznej roli, która wyraźnie mówi nam, że to matka wie najlepiej co jest dobre dla niej i dla całej rodziny.

Opinie z sieci
Młode matki chętnie korzystają z rad innych mam – i nie chodzi tu tylko o mamy-koleżanki, kuzynki czy siostry. Kobiety chętnie komunikują się między sobą i udzielają wzajemnie rad na forach, zamkniętych grupach czy w mediach społecznościowych. Przy wyborze odpowiedniego lekarza także chętnie kierują się opiniami innych mam.

Pierwsze doświadczenia
Młode matki często czują się zagubione – obecnie „cierpimy” na nadmiar wyboru, co może powodować problemy z podjęciem odpowiedniej decyzji. Młode matki, szczególnie te, które niedawno urodziły pierwsze dziecko, często potrzebują jasnej informacji i porady, która nakieruje ich decyzje w odpowiednią stronę.

Ile za to?
Dla młodych matek, cena ma znaczenie – sytuacja finansowa matek z pokolenia millenialsów jest zróżnicowana. Jednak niemal każda młoda matka zwraca baczną uwagę na ceny usług medycznych. Posiadanie dzieci kosztuje nas wiele niemal na każdym etapie jego wychowania, dlatego młode matki poszukują okazji, a przede wszystkim oczekują dobrego stosunku jakości do ceny.

Szwajcarski scyzoryk
Obecnie, pokolenie młodych matek znacznie różni się od młodych mam lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych lub osiemdziesiątych. Kobiety, pomimo wielu obowiązków w domu, najczęściej pracują na pełen etat. To już nie kury domowe tylko aktywne zawodowo wszechstronnie wykształcone (często lepiej od mężczyzn) jednoosobowe centra zarządzania kryzysowego i skarbnica wiedzy wszelakiej.

Jakie wnioski możesz z tego wyciągnąć?

Powyższe informacje tak naprawdę wiele mówią o współczesnych młodych mamach. Warto je wykorzystać w taki sposób, aby do tej grupy odbiorców dotrzeć ze swoją medyczną ofertą. Tutaj pamiętaj, że młode matki oraz ich rodziny to odbiorcy właściwie każdych usług medycznych: począwszy od lekarza rodzinnego, po pediatrów, dermatologów, stomatologów, ginekologów rzecz jasna a na opiece szpitalnej kończąc.

Użyj mediów społecznościowych do komunikacji z młodymi matkami

Informacja o tym, że młode matki chętnie korzystają z social mediów i wymieniają się poradami w grupach dla mam, może być dla Ciebie istotną wskazówką. Pokazuje to, jak ważne jest zaangażowanie w mediach społecznościowych. Jak możesz to wykorzystać?
Swoje komunikaty wysyłaj czasem tylko do młodych mam. To duża grupa, dość zaangażowana i angażująca się z pasją w mediach społecznościowych. Dlatego możesz liczyć na to, że wartościowa informacja szybko dotrze do innych matek i w ten sposób poszerzysz grono kobiet, które będą zainteresowane treściami, które publikujesz.

Zrób coś dla młodej matki

To bardzo duża i określona grupa odbiorców Twoich usług, dlatego warto pamiętać o szczegółach. Dobrym pomysłem na wyjście naprzeciw potrzebom młodej matki może być np. zorganizowanie osobnego kącika dla dzieci w gabinecie. Nawet, jeśli dysponujesz niewielką powierzchnią, możesz w rogu postawić niewielki dziecięcy stolik i krzesełko oraz udostępnić kredki i kolorowanki. Wizyta z małym dzieckiem u lekarza najczęściej nie należy do łatwych ani przyjemnych. Spróbuj umilić czas oczekiwania młodej mamie i jej dziecku, a z pewnością zostanie to docenione.

Zadbaj o najwyższą jakość obsługi i usług

Młode mamy najczęściej są w biegu. Zmęczone codziennym rytmem dnia, poszukują wokół siebie ludzi życzliwych i rozumiejących ich codzienne problemy. Zadbaj o to, aby personel wykazywał się wyrozumiałością i pomocą w stosunku do mam oraz ich dzieci. Ty sam także spróbuj okazać dużą dozę cierpliwości. Poważnie i profesjonalnie potraktowana młoda mama, chętnie podzieli się tą informacją z innymi kobietami. Jeśli jednak obsługa nie będzie na najwyższym poziomie, bardzo szybko rozejdzie się wiadomość, że do tego gabinetu, nie warto przychodzić. Nie wiem czy to nie najważniejsza z porad w tym artykule. Ale na pewno jedna z kluczowych.

Zadbaj o udogodnienia online i nowoczesne rozwiązania

Matka z pokolenia Millenialsów nie ma zbyt wiele czasu. Nie może biegać do poradni co chwilę. Natomiast najczęściej jest online, a smartfon oraz komputer to jej codzienni towarzysze. Jeśli udostępnisz możliwość umawiania wizyt on-line, dostęp do badań oraz konsultacji z pomocą komunikatora – ułatwisz młodej mamie życie, a ona z pewnością opowie o tym innym kobietom.

Rabaty dla matek

Jeśli prowadzisz marketing lojalnościowy lub rabatowy, warto się z nim zwrócić w stronę młodych matek. Wiemy już, że dla każdej kobiety która posiada swoją rodzinę, cena usług medycznych ma znaczenie. Warto zaproponować młodym mamom konkretny system rabatowy, który rzeczywiście nieco odciąży ich budżet a dodatkowo przyniesie Ci profit w postaci lojalnych pacjentek.

Podsumowanie

Jeżeli Twoją specjalnością lekarską nie jest geriatria, prawdopodobnie jedną z grup docelowych dla Twojego biznesu medycznego są młode matki. Pamiętaj, że to bardzo wymagający typ klienta/pacjenta. W rękach i w głowach młodych matek tak naprawdę jest często zintegrowana strategia ochrony zdrowia dla całej rodziny. Postaraj się mieć najlepsze z możliwych relacje z młodymi matkami, a Twój biznes medyczny będzie się na pewno rozwijał.

Źródła i inspiracje

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •