Trudno sobie wyobrazić, aby jakakolwiek działalność nastawiona na sukces komercyjny mogła sobie poradzić bez marketingu. Szlachetna profesja, jaką niewątpliwe jest zawód lekarza, paradoksalnie wcale nie jest wyjątkiem pod tym względem. Reguły rynkowe są nieubłagane i każdy, nawet najlepszy lekarz musi w drugiej dekadzie XXI wieku sięgać po metody marketingowe, aby w ogóle móc działać zgodne ze swoim powołaniem – czyli zajmować się pacjentami.

Poradnik marketingowy dla lekarza

Oto krótki poradnik, w jaki sposób zadbać o swój marketing w sytuacji, kiedy lekarz decyduje się na samodzielne działania.

Zgodnie z prawem w Polsce, reklamowanie działalności lekarskiej jest zabronione. Gabinet lekarski nie może wprost reklamować swojej praktyki i zachęcać do płacenia za swoje usługi. Sens tego zakazu nie jest do końca jasny. Na szczęście prosta reklama nie jest jedynym instrumentem dotarcia do klienta – w tym przypadku pacjenta. Marketing jest czymś innym niż reklama i polega na informowaniu o swojej praktyce oraz otwarciu się na pacjenta –  z czego w rezultacie korzystają obie strony. Jest niejako bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby pacjenta.

Marketing medyczny w internecie

Internet jest tak ogromnym medium, że większość pacjentów, zanim skorzysta z jakiejkolwiek innej drogi poszukiwać właściwego lekarza, najpierw kieruje swoją uwagę na strony WWW. To tam najczęściej ma okazje nie tylko zapoznać się z informacjami dotyczącymi funkcjonowania placówki medycznej, ale także poznać opinie innych pacjentów lub porównać cenniki. Rezygnując z istnienia w internetowej sieci, rezygnujesz także z możliwości dotarcia do potencjalnych pacjentów.

Witryna internetowa – główne narzędzie marketingowe

Strona internetowa do podstawa. Przy odrobinie chęci oraz nieco większej ilości czasu, być może jesteś w stanie stworzyć ją sam. Ten króki poradnik marketingowy dla lekarza pokazuje najważniejsze elementy na jakie warto zwrócić uwagę przy tworzeniu strony internetowej. Rozwiązania, takie jak WordPress stwarzają możliwość stworzenia ładnej i funkcjonalnej witryny internetowej bez znajomości języków programowania. Prostą stronę można także wykonać posługując się gotowymi systemami do konstrukcji serwisów choćby od Google, gdzie możesz z łatwością opublikować podstawowe informacje na swój temat. Jeśli Twoja strona ma być prostą wizytówką to najszybszy sposób zaistnienia w sieci.

Profesjonalne strony WWW

Jeśli jednak zdecydujesz się na skorzystanie z pomocy profesjonalisty i zlecisz zrobienie strony fachowcom, pamiętaj o podkreśleniu, aby system zarządzania treścią był czytelny i łatwy. Dzięki niemu będziesz mógł w szybki sposób dodawać i aktualizować treści na stronie. Witryna powinna być także od początku zaopatrzona w system do publikowania bloga. Podczas zlecania uprzedź programistę lub osobę, która będzie tworzyć witrynę, że być może będziesz chciał w przyszłości rozbudować witrynę. Zaznacz, że chcesz aby na stronie znalazły się formularze kontaktowe, ewentualnie strefy pacjenta, gdzie dostęp będą miały jedynie zarejestrowane osoby.
Mogą także umożliwić bezpośredni i spersonalizowany kontakt z pacjentem przez stronę internetową.

Samodzielne prowadzenie kanałów social media

Facebook, Twitter, Instagram, Google Plus, LinkedIn… Platform społecznościowych jest wiele i każda z nich ma inny charakter. Na początek wybierz dwie platformy, najlepiej te najpopularniejsze np. Facebook oraz Twitter i regularnie dodawaj treści na swoim profilu. W prowadzeniu kanałów social media niezwykle ważna jest regularność oraz kontakt. Zaplanuj działania w taki sposób, aby komunikować się ze swoimi odbiorcami co najmniej dwa razy w tygodniu. Prawdopodobnie na początku nie będziesz mieć zbyt wielu obserwatorów i konieczne będzie wyłożenie środków na ich zdobycie . Zarówno Facebook jak i Twitter oferują narzędzia reklamowe, które umożliwiają dotarcie do większej ilości odbiorców. Jeśli Twoja specjalizacja wiąże się ze zmianą wyglądu (np., stomatolog, chirurg plastyk, kardiolog) – warto pomyśleć także o Instagramie, gdzie możesz pokazywać efekty swojej pracy.

Jak nie zginąć w otchłani sieci

Samo istnienie witryny oraz kanałów social media może nie wystarczyć. W internecie są miliardy stron. Twoja konkurencja także nie śpi i jeśli jeszcze nie istnieje w sieci – na pewno wkrótce będzie istnieć. Aby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania musi spełnić co najmniej dwa warunki.

Optymalizacja

Witryna powinna być zoptymalizowana zgodnie z założeniami Google. Dzięki temu masz większe szanse na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. W ogromnym skrócie musisz zadbać między innymi o to, aby:

  • strona była responsywna, czyli dostosowana do wszystkich urządzeń (w tym smartfonów)
  • znalazły się w niej odpowiednie słowa kluczowe
  • znalazły się w niej unikalne oraz wartościowe dla odbiorcy treści (z odpowiednimi frazami kluczowymi)
  • frazy kluczowe były właściwie oznaczone
  • strona była także widoczna w Google Maps
  • umożliwiała łatwe indeksowanie podstron (aby Google, a później użytkownik) miał możliwość dotrzeć do każdej podstrony gdzie będą cenne informacje.
  • zawierała tzw. meta dane informujące wyszukiwarki o treściach umieszczonych na stronie
  • miała właściwą strukturę tytułów, podtytułów, akapitów i innych elementów wpływających na czytelność treści.

Linki do Twojej strony

Drugi warunek, to popularność witryny w sieci mierzona ilością linków kierujących do Twojej witryny. Nic nie dzieje się od razu i w tym względzie potrzeba sporo czasu oraz determinacji. Na początek spróbuj zadbać o znalezienie się w istniejących bazach takich jak np. znanylekarz.pl. Porozmawiaj z kolegami po fachu (niekoniecznie z Twoją specjalizacją), czy będą skłonni umieścić na swoich stronach link do Twojego gabinetu. To naprawdę wielka siła.

Możesz także dodać stronę do najbardziej znanych katalogów ogólnych jak katalog wp.pl czy hoga.pl. Dobrej jakości katalogów nie ma zbyt wiele, ale posługując się wyszukiwarką można jeszcze znaleźć kilka.

Kolejne linki do Twojej strony mają szansę pojawić się z czasem – zwłaszcza jeśli będziesz na niej publikował ciekawe, unikalne i przydatne treści.

Praca nad popularnością w internecie jest czasochłonna. Powyższy poradnik to zaledwie początek Twoich działań prowadzących do osiągnięcia sukcesu. Jeżeli zamierzasz samodzielnie prowadzić działania marketingowe dla swojego gabinetu, zaglądaj tutaj często. Publikujemy regularnie i na temat.