Podziel się tą treścią... Dzięki :)

blog medyczny

Czym jest blog nie trzeba nikomu tłumaczyć. Biorąc pod uwagę najnowsze trendy marketingowe oparte na tworzeniu i publikowaniu wysokiej jakości treści jest to miejsce wręcz idealne do tego, aby robić to regularnie – najlepiej co kilka dni. Zalet bloga na stronie jest wiele. To narzędzie do komunikacji, marketingu ale też do edukowania pacjentów w wielu dziedzinach dotyczących dbania o stan zdrowia. Mówi się dzisiaj o wielkiej rewolucji wideo, ale pisanie artykułów wciąż jest świetnym sposobem na „rozmowę” z pacjentem. Jak podejść do tego zagadnienia i unikać potencjalnych zagrożeń?

Dlaczego Twoja strona medyczna powinna posiadać bloga?

W drugiej dekadzie XXI wieku duża część pacjentów poszukuje specjalistów za pośrednictwem Internetu. Na ogół nie idziemy do przypadkowego lekarza, raczej starannie go wybieramy. Liczy się wiele czynników – wiedza, podejście do pacjenta, skuteczność leczenia, ale także zupełnie niemedyczne punktualność, a niekiedy nawet nieszablonowe myślenie, które pozwala na udoskonalanie terapii i osiąganie lepszych rezultatów.

nieszablonowe myślenie

Strona internetowa będąca jedynie wizytówką działalności, niewiele mówi na Twój temat pacjentom. Potrzebne informacje uzyskują oni, dopiero gdy mogą zapoznać się z opiniami innych osób i artykułami, które opublikowałeś i dzielisz się w nich swoją wiedzą. Pisanie bloga medycznego ma swoje uzasadnienie. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka spraw.

Na co trzeba uważać?

Prowadzenie bloga medycznego niesie za sobą pewne niebezpieczeństwa, które należy mieć na uwadze. Przede wszystkim wszyscy Twoi czytelnicy, muszą zdawać sobie sprawę, że treści, jakie prezentujesz w artykule, nie zastąpią wizyty u lekarza i przeprowadzenia pełnej diagnostyki. Nie powinieneś więc udzielać konkretnych porad lekarskich pacjentom, których nie zbadałeś.  W wielu przypadkach używanie nawet bardzo ogólnych terminów sprawia, że pacjent poczuje się zdiagnozowany. Jeśli podejmujesz konwersację, koniecznie uważaj na ten aspekt.

Nie ujawniaj danych!

dane wrażnilweKolejny problem to zasady dotyczące prywatności. Oczywiście możesz opisywać konkretny przypadek nie podając personaliów konkretnej osoby, którą leczyłeś. Jednak jeśli scharakteryzujesz stan pacjenta lub o nim opowiesz zbyt dużo, możesz naprowadzić niektórych czytelników na jego personalia. To mogą być detale niezwiązane z samą chorobą, wskazujące na specyficzne cechy lub fakty, które umożliwią identyfikację. Każdy napisany przez Ciebie artykuł odnoszący się do przypadków należy również uważnie sprawdzić pod tym kątem.

Pilnuj komentarzy!

Jeśli prowadzisz bloga, w którym przewidujesz komentowanie wpisów, przygotuj się na to, że trzeba będzie kontrolować i modyfikować pojawiające się komentarze. Zdarzają się bowiem przypadki, że pod opisywaną przez Ciebie dolegliwością czy chorobą, ktoś doda komentarz, który poleca alternatywną lub niebezpieczną metodę leczenia. Zdarza się np. że niektóre zioła mają działanie toksyczne w połączeniu z jakimś lekiem. Pozostawianie takich komentarzy sprawia, że spada Twoja wiarygodność, gdyż w powszechnym odbiorze można odnieść wrażenie dajesz ciche przyzwolenie, swoją zgodę na takie praktyki. Prowadzenie bloga medycznego nakłada poniekąd zobowiązanie dotyczące treści bez względu na to kto je publikuje.

Jak prowadzić blog medyczny?

Odpowiednie podejście pomoże Ci stronić od kłopotów. Jednak ich unikanie nie stanowi jedynego wyznacznika dotyczącego Twoich publikacji. Pojawiająca się na Twoim blogu treść musi być przede wszystkim dostosowana do zainteresowań i poziomu wiedzy użytkowników, odpowiednio stargetowana. Oznacza to, że powinieneś postawić się w roli potencjalnego pacjenta i określić, czego będzie poszukiwał, wchodząc na Twoją stronę. Pamiętaj, że piszesz dla ludzi którzy nie posiadają medycznego wykształcenia.

Informacje, które prezentujesz na swoim blogu, powinny być wartościowe dla odbiorcy. Z pewnością zacięcie pisarskie i lekkie pióro są bardzo pomocne przy tworzeniu treści na bloga. Jeśli lubisz pisać i spełniasz dodatkowo swoją pasję pozamedyczną to bardzo dobrze. Jakkolwiek pamiętaj że piszesz dla odbiorcy, a nie dla siebie. Istnieją różne narzędzia, które umożliwiają dokładne dobranie grupy docelowej i określenie jej potrzeb – z pewnością warto z nich korzystać.

Jakie narzędzia mogą być pomocne?

Google Search ConsoleZwróć uwagę na możliwości, jakie daje Google Trends. Korzystanie z tego narzędzia pozwoli Ci na sprawdzenie, czego w danym momencie szukają w sieci Twoi potencjalni pacjenci. Na podstawie tej wiedzy możesz pisać artykuły, które wpisują się niejako w „zamówienie społeczne” lepiej niż opierając to tylko na Twoich własnych przeczuciach lub domysłach

Jeżeli już prowadzisz stronę od jakiegoś czasu ic chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób pacjenci ją odnajdują warto użyć narzędzie Google Search Console, które pokaże, co dokładnie wpisują w Google osoby które trafiają na Twoją stronę – wyniki mogą Cię zaskoczyć.

Częste aktualizacje

Postaraj się pamiętać, że część ludzi którzy odwiedzą Twoją stronę tak bardzo polubi Twoje teksty, że mogą chcieć sprawdzić, o czym jeszcze piszesz na Twoim blogu. To już nie tylko ci, którzy natrafili na Twoją stronę przy okazji poszukiwania w sieci jakiejś informacji. To naprawdę Twoi czytelnicy. Być może będziesz mieć ich na początku niewielu: może pięciu może dwudziestu.

Pamiętaj jednak o efekcie śnieżnej kuli. Pisząc ciekawe teksty zbierasz coraz większą ilość osób, które będą chciały dowiedzieć się czegoś nowego. Co więcej – pewna część z tych osób zadzwoni i umówi się na konsultację w Twoim gabinecie.

Czy blog na stronie medycznej to dobry pomysł?

Odpowiedź na pytanie czy prowadzenie bloga medycznego ma sens jest jedna i brzmi, że jak najbardziej tak. To jedno z lepszych i skuteczniejszych rozwiązań w dziedzinie marketingu treści. Pozwala na stworzenie wizerunku i jego ugruntowanie. Konieczne jest jednak odpowiednie podejście do tematu. Przede wszystkim musisz pamiętać, że blog adresujesz do potrzeb odbiorcy, jego wartości oraz problemów.

To także Twoja lokomotywa jak chodzi o wpływ na SEO dla Twojej osoby w sieci. Dzięki pisaniu ciekawych treści wspierasz pozycjonowanie własnej strony i zwiększasz prawdopodobieństwo dotarcia pacjenta do swojej oferty. Na pewno – warto.

  •  
    2
    Udostępnienia
  • 2
  •  
  •  
  •