Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Różnica między strategią a taktyką

W marketingu pojawia się rozróżnienie pomiędzy pojęciami takimi jak strategia i taktyka marketingowa. Wielu ludzi jednak myli te pojęcia, przez co nie są w stanie zbudować odpowiednio funkcjonującego marketingu. Dzieje się dlatego, iż strony internetowe podają często informacje, które są ze sobą sprzeczne, nieprawdziwe lub niekompletne.

Dodatkowo, coraz częściej skupiają się one bardziej na metodach publikacji niż na merytorycznym sensie tego, o czym dany tekst traktuje. Dowiedz się zatem czym różnią się te dwa pojęcia oraz w jaki sposób można wykorzystywać ich działanie w odniesieniu do marketingu medycznego, by osiągnąć postawione sobie cele.

 Podstawowa różnica – strategia to NIE taktyka

Strategia to przede wszystkim pomysł, pewna wizualizacja i konceptualizacja tego, jak ma wyglądać osiągnięcie określonych celów biznesowych. Taktyka to natomiast aktywność, dzięki której w założeniach będzie możliwe przeprowadzenie określonej strategii. Strategia marketingowa nie występuje bez zasadniczego jej elementu, czyli pomysłu. Cel natomiast to pewien mierzalny i obserwowalny efekt końcowy, który jest możliwy do wykonania, powinien również posiadać ramy czasowe związane z jego osiągnięciem. Strategia nie może być także mylona z celem, ponieważ pierwszorzędnie rodzi się cel, następnie pomysł, a co za tym idzie, strategia związana z jego osiągnięciem. Wypełnieniem strategii jest określona taktyka, czyli sposób, dzięki któremu uda się przeprowadzić efektywną strategię. Oczywiście w dobrze przygotowanej strategii na ogół jest więcej taktyk niż jedna.

Czym charakteryzuje się dobra strategia marketingowa?

Podstawowa różnica polegająca na formułowaniu dobrej strategii marketingowej to przede wszystkim zrozumienie zależności pomiędzy strategią a taktyką. Jeśli opracowana strategia jest świetnie funkcjonująca, to dobrana do niej taktyka może nie mieć tak dobrej jakości, ponieważ w tym wypadku strategia jest w stanie „sama się obronić”.

Z kolei ta zasada nie działa w drugą stronę – nawet najlepsza taktyka nie jest w stanie zastąpić marnej strategii. Przy tworzeniu odpowiedniej strategii marketingowej w odniesieniu do medycyny, należy kierować się przede wszystkim zrozumieniem tego, jakiego rodzaju usługi chce się sprzedać i do jakiego rodzaju odbiorców są one kierowane. To niemal elementarz dobrego planu działania jeśli chcesz by Twój gabinet lub placówka osiągnęły sukces komercyjny

Aby dobrze rozpocząć tworzenie strategii należy mieć na uwadze nie tylko mocne, ale także słabe strony oferowanej usługi, jednocześnie jednak skupić się na pewnej indywidualnej wiedzy na temat klientów, do których jest ona adresowana. W opracowaniu strategii marketingowej lub nawet biznesowej niezwykle pomocne sa metody i narzędzia heurystyczne takie jak SWOT. Metoda ta wskaże Ci elementy, na jakich na pewno możesz rozbudować strategię, ale także te, na które trzeba uważać.

Zasadnicze różnice pomiędzy strategią a taktyką znajdziesz w poniższej tabeli

Jak to działa w marketingu medycznym?

Poniżej podajemy przykłady strategii marketingowych w marketingu medycznym wraz z rozróżnieniem taktyk związanych z ich realizacją.

1. Blog – sfera prywatna budująca zaufanie

W 2013 roku Pew Reaserch Center Report przeprowadziło  badania na podstawie których można było stwierdzić, że aż 72% użytkowników Internetu szuka informacji zdrowotnych na stronach internetowych. Najczęściej odwiedzając te same portale lub blogi, traktujące o podobnej tematyce. Zatem pomysł na prowadzenie bloga dotyczącego porad medycznych jest właśnie konkretną strategią marketingową.

Jednak to, co definiuje dobrą strategię to również pomysł na to w jaki sposób powinien być prowadzony blog tego rodzaju, aby przede wszystkim wyróżniał się efektem na tle innych, podobnych tematycznie. Blog koncentruje się wokół sfery prywatnej, ponieważ jest swoistego rodzaju indywidulanym sposobem na przekazanie informacji. Oznacza to, że tak jak w przypadku relacji międzyludzkich, blog jest bezpośrednią wypowiedzią się na określony temat, dzięki czemu jest w  stanie wzbudzić zaufanie odbiorców, którzy nie tylko będą regularnie czytać danego autora, ale także czekać na kolejne odsłony jego wpisów.

Strategia ta zawiera pomysł o publikowaniu treści z dziedziny medycyny, w jakiej autor czuje się najlepiej, a także przedstawianie ich w ciekawy sposób związany z tworzeniem treści. Strategia zakłada także myślenie o przyszłości i wychodzenie naprzeciw potrzeb klientów/pacjentów. Taktyka w tym wypadku do wszelkie aktywności związane z działalnością bloga, czyli regularne pisanie i publikowanie, dobór odpowiedniej tematyki, utrzymywanie wpisów w danym, obranym na samym początku stylu, a także aktywności związane z promowaniem. Rozejrzyj się zatem wokół tego obszaru, na jakim się znasz i go lubisz. Może się okazać, że masz pomysł na bloga, którego jeszcze nikt nie podjął – i to będzie Twoja dobra strategia!

2. Bądź na bieżąco, czyli media społecznościowe

Strategia marketingowa opierająca się na publikowaniu w mediach społecznościowych to jedna z tych, która zdecydowanie skupia się na myśleniu perspektywicznym i wychodzeniu naprzeciw odbiorcom. Za pomocą odpowiednio prowadzonych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, można dostarczać pacjentom informacji marketingowych i użytecznych skupionych na interesujących ich tematach podczas codziennej rutyny związanej ze „scrollowaniem” tablic mediów w wolnym czasie.

Ciekawie dobrana strategia dotyczy tutaj przede wszystkim stylu i różnorodnej tematyki, w jakich będą się pojawiały Twoje posty. Powinien on być spójny, klarowny i przede wszystkim indywidualny, wyróżniający się od innych treści podawanych w tych temacie, a także konsekwentny.

Taktyka w tym wypadku może opierać się na doborze odpowiednich zdjęć, regularnego publikowania postów, a także odpowiedniej promocji profilu. Ciekawym rozwiązaniem w tym wypadku są na przykład oferowane zniżki z racji „polubienia” strony facebook’owej.

Zamiast podsumowania

Rozróżnienie strategii od taktyki jest o tyle ważne, że ta pierwsza powinna być właściwie mapą drogową dla tej drugiej. Zanim wydasz swoje pieniądze na zróżnicowane taktyki marketingowe poświęć strategii jeden lub kilka dni. To naprawdę się opłaca. A jeśli będziesz potrzebować wsparcia lub konsultacji, zadzwoń do nas. Pomagamy rozwijać medyczne biznesy.

  •  
    3
    Udostępnienia
  • 3
  •  
  •  
  •