Podziel się tą treścią... Dzięki :)

Google zrobiło wielu małym firmom wielką przysługę, umożliwiając optymalizację strony pod tak zwane wyszukiwanie lokalne. Dzięki niemu, lokalne firmy z takich branż jak gastronomia,  salony fryzjerstwo, kosmetyka lub gabinety lekarskie miały szansę przebicia się pośród milionów podobnych stron i uzyskania widoczności wśród lokalnych klientów. Co jednak, jeśli chcemy i mamy możliwość świadczenia usług dla konsumentów nie tylko w mieście, w którym istnieje gabinet? Jak dotrzeć do pacjentów z innych regionów Polski?

Pomysł na ten artykuł zrodził się w mojej głowie na podstawie pewnego zabawnego zdarzenia sprzed 20 lat, kiedy wracałem z wakacji nad morzem i na stacji kolejowej w Gdyni zaczepił mnie obcokrajowiec po angielsku dopytując, czy wiem kiedy odjedzie pociąg do „CIESINA”. Jako mieszkaniec południowej Polski, pomyślałem automatycznie, że facet chce dotrzeć na czeską granicę. Sam wsiadałem do pociągu do Katowic, więc pokazałem mu ten sam jakim ja zamierzałem jechać i zapewniłem go, że jak zajedziemy na miejsce, to dalej mu wytłumaczę jak ma się dostać. Na szczęście, gość wolał się jeszcze upewnić i dopytał konduktora i chodziło oczywiście o Szczecin, a nie o Cieszyn. W ostatniej chwili złapał walizki i wyskoczył przed samym odjazdem.

Pacjenci najczęściej poszukują gabinetów lekarskich w swojej okolicy. Wydaje się to być dość logicznym rozwiązaniem, szczególnie jeśli problem zdrowotny nie jest bardzo poważny.  Niektóre specjalizacje lekarskie takie jak chirurg plastyk, stomatolog zajmujący się implantami, dermatolog lub lekarz medycyny estetycznej niekoniecznie wyszukiwane są wyłącznie przez pacjentów z okolicy.

Motywacja pacjenta

Pacjent decydujący się na poważniejszy zabieg lub ten, który od dłuższego czasu nie potrafi sobie poradzić ze swoim problemem zdrowotnym będzie poszukiwał najlepszego specjalisty, nawet jeśli będzie musiał wybrać się w podróż na drugi koniec Polski. Być może pacjenci w innych rejonach Polski szukają lekarza takiego jak Ty…

Prowadząc stronę www i umiejętnie ją promując w sieci, możesz im to ułatwić.

Podstrony miejskie

Jeśli prowadzisz gabinet w jednej lokalizacji, a zależy Ci na dotarciu do pacjentów z innej części kraju, musisz im to zakomunikować. Ogólnie – pacjent powinien wiedzieć, że gabinet mieści się np. w Cieszynie, ale Ty przyjmujesz pacjentów z każdego miejsca w Polsce, np. także ze Szczecina, Suwałk i całej północnej Polski.

Możesz ułatwić to pacjentom tworząc dla nich plan dojazdu na stronie internetowej oraz zorganizowanie wizyty w godzinach najdogodniejszych dla pacjenta, który ma przed sobą dłuższą podróż.

Strony miejskie to rozwiązanie dla gabinetów, które mają jedną, fizyczną lokalizację, ale chcą przyjmować pacjentów z innych miast.

Co uwzględnić w każdej z podstron i tekstach blogowych?

Konstrukcja tytułu podstrony

Tytuł powinien zawierać około 67 znaków. Nie ma tu zbyt wiele miejsca na rozpisywanie się. Powinno być konkretnie i z użyciem fraz kluczowych wyszukiwanych przez pacjentów np. „medycyna estetyczna – Warszawa”, „Chirurg plastyk powiększanie piersi – Płock”, „Stomatologia, implanty najwyższej jakości – Ełk”. Postaraj się zmieścić w przedziale znaków, tak aby wyszukiwarka nie ucięła Twojego tytułu. W tytułach podstron miejskich zawsze umieszczaj nazwę miasta, to często wpisywane rozszerzenie przez mieszkańców miasta do którego kierujesz swoje usługi.

Meta description – czyli opis strony

To ten fragment tekstu strony, który pojawia się bezpośrednio pod tytułem. Powinien zawierać około 230 znaków. W tym miejscu nie musisz koniecznie dodawać nazwy miasta i skupiać się na frazach kluczowych dla danej lokalizacji. Postaraj się zachęcić odbiorcę do kliknięcia w stronę lub opisać (nie wypisać!) oferowane usługi. Można oczywiście także kontekstowo odnieść się do miejscowości, dla jakiej adresujesz usługi.

Struktura adresu URL

Dla efektywnego wyszukiwania dobrze jest umieścić w adresie URL nazwę miasta i słowo kluczowe. Postaraj się, aby adres URL był względnie krótki – czyli opis usługi w maksymalnie 3-4 słowach oraz nazwa miasta.

Używaj nagłówków

Znacznik H1, czyli główny nagłówek będzie tylko jeden i powinien być zbliżony (ale nie tożsamy) z TITLE. Znaczniki H2, H3, H3 w tekście mogą podbić w wynikach wyszukiwania frazę skierowaną do klientów z innych lokalizacji. Nagłówków używaj zawsze wtedy kiedy jest to uzasadnione. Jeśli kierujesz swoją ofertę do pacjentów z Ełku – podpowiedz im jak mogą dojechać np. „Medycyna estetyczna – dojazd z Ełku”. Nagłówków możesz używać także przy okazji tekstów blogowych lub aktualności. Jeśli uczestniczysz w naukowej konferencji odbywającej się w adresowy mieście (np. w Szczecinie), użyj stosownej frazy w nagłówku tekstu.

Linkowanie wewnętrzne

Dzięki właściwej strukturze linkowania wewnętrznego możesz przekazać większą „moc” podstronie, która powinna być widoczna z marketingowego punktu widzenia czyli np. podstrona miejska. Wracając do kwestii nagłówków, analogicznie wykorzystuj linki do wzmacniania pozycji stron miejskich – czyli w tekście dotyczącym udziału w konferencji naukowej w Katowicach, dodaj link skierowany do podstrony miejskiej.

Linkowanie zewnętrzne

Próbuj nawiązać kontakt z administratorami lokalnych stron miejskich lub stron pokrewnych Twojej branży. Uzasadniona wymiana linków może przynieść korzyści każdej ze stron. Ponadto, jeśli Twój gabinet wyznaje zasadę społecznej odpowiedzialności biznesu, możesz wspierać np. akcje profilaktyki w danym mieście, poprzez wysłanie próbek kremu / innego powiązanego z Twoim gabinetem specyfiku organizatorom eventu i prosząc ich o umieszczenie linka do Twojej strony na witrynie wydarzenia.

Czytelna nawigacja strony

Podstrony miejskie, powinny być widoczne z poziomu strony głównej gabinetu. Można to zrobić z pomocą dodatkowej zakładki lub odnośnika w dolnej części strony opisanych na przykład „Zobacz, jak możesz do nas dotrzeć”.

Używaj nazw miast w opiniach

Z pewnością wiesz już, że dodawanie opinii pacjentów ma kluczowe znaczenie dla wizerunku gabinetu. Jeśli uda Ci się zdobyć opinię pacjenta, użyj nazwy miasta z którego pochodzi w opisie. Pacjenci mają prawo do anonimowości. Jednak podpisanie opinii imieniem oraz nazwą miasta np. „Ania W. – Szczecin” dobrze wpłynie na wyniki wyszukiwania i jest dość wyraźnym sygnałem dla pacjentów z wybranej okolicy. Nie tylko poprzez SEO ale także pokazuje, że osoby zainteresowane daną usługą były skłonne po nie przyjechać taki kawał drogi.

Promocja strony

Choć gabinety lekarskie nie mogą reklamować się wprost i zachęcać pacjentów do skorzystania ze swoich usług, istnieje dość szerokie spectrum możliwości promocji strony internetowej. Media społecznościowe oraz reklamy Google Adwords oferują możliwość wyświetlania reklam, które widoczne będą jedynie dla grupy osób zamieszkujących konkretny obszar. Które spośród płatnych form promocji warto wybrać, aby dać się poznać pacjentom z innych lokalizacji?

Facebook Ads

Działanie w mediach społecznościowych to nie tylko sposób na zyskanie nowych pacjentów, ale także budowanie wizerunku wśród tych lojalnych i możliwość utrzymania z nimi relacji. Dzięki płatnym reklamom Facebooka, możesz dotrzeć do pacjentów z innych miast. Wystarczy w ustawieniach uściślić lokalizacje wyświetlania reklam.

Możesz także określić płeć lub zakres wiekowy. Dzięki możliwości targetowania możesz przekazać całą „siłę” opłaconej reklamy w miejsce, które Cię interesuje. Pamiętaj o tym, ze skuteczność reklamy zależna jest przede wszystkim od zawartości strony, powiązania z lokalną społecznością lub wartością jaką możesz dać pacjentowi.

Google Adwords

Wyszukiwarka Google’a jest nadal jedyną, „słuszną” wyszukiwarką w Polsce i bardzo niewielu internautów korzysta z innych opcji jak Bing lub popularny w Stanach Zjednoczonych !Yahoo. Reklamy w Adwords, podobnie jak Facebook Ads, również dają możliwość wyświetlania reklam w wybranym przez osobę ustawiającą kampanie, obszarze.

Zaleta reklam AdWords jest możliwość wyświetlania już na poziomie wyszukiwania przez odbiorcę określonych usług. To Ty decydujesz gdzie reklama się pojawi (np. w Szczecinie) Dzięki reklamie, powyżej organicznego wyświetlania, może pokazać wynik z gabinetu z Cieszyna.

Google AdWrods oferuje także sporo możliwości reklam np. retargetowanie, które może pomóc w podjęciu decyzji pacjentom niezdecydowanym, poprzez przypominanie o sobie reklamą w formie graficznej.

Podsumowanie

Najważniejszą rzeczą jest jednak tutaj wartość jaką ma Twoja usługa. Jak łatwo się domyślić raczej nikt nie przejedzie 600 lub 700 km po to żeby zrobić sobie u Ciebie proste badanie lub zabieg. Chyba że wykonujesz np. „powiększanie piersi z podniesieniem”, a Twoja marka jest silna i pacjentki wiedzą, że tak jak w Twoim gabinecie to raczej u siebie sobie tego nie zrobią.

  •  
    7
    Udostępnienia
  • 7
  •  
  •  
  •