Prowadzenie profili zawodowych na Facebooku, Instagramie czy Twitterze w marketingu medycznym jest obecnie tak samo oczywiste jak prowadzenie firmowej strony WWW. Profil lekarza na LinkedIn już niekoniecznie. Zwykle dyskutujemy o tym w jaki sposób kierować social mediami niż nad tym czy w ogóle warto – bo to jest już oczywiste. Nieoczywisty wciąż pozostaje ich wybór.
Z oczywistych powodów, każdej placówce medycznej trudno będzie prowadzić konto na każdym istniejącym i popularnym serwisie społecznościowym. Zwykle wybierasz lub zaczynasz od jednego, aby z czasem rozszerzać swoje działania. Jednym z portali, które często pomijasz jest LinkedIn. Przeczytaj resztę artykułu, a dowiesz się, dlaczego już najwyższy czas to zmienić.
LinkedIn – charakterystyka portalu
Choć zadanie LinkedIn jest podobne co w przypadku wszystkich innych portali społecznościowych, to jest to portal pod wieloma względami wyjątkowy i specyficzny. Rozwój tej platformy nie był tak spektakularny jak rozwój Facebooka czy Instagrama, ale jego wartość jest równie wysoka co pozostałych gigantów.
Audytorium LinkedIn
Podstawową cechą odróżniającą LinkedIn od innych portali, że jego społeczność opiera się głównie na relacjach biznesowych i zawodowych. Nie ma tam praktycznie cienia prywaty, a każdy z użytkowników poszukuje tam przede wszystkim kontaktów i informacji związanych ze swoją branżą. Nie znajdziesz tam publikacji zdjęć dzieci, memów, złotych myśli czy innych statusów o charakterze prywatnym. Próby nawiązywania rozwlekłych dyskusji politycznych są natychmiast ucinane przez współuczestników.
Grupy trochę inne
Kolejnym ważnym elementem w LikedIn jest istota grup. Choć funkcjonują one także np. na Facebooku, to na LiknedIn mają bardzo konkretny i ścisły charakter. To tutaj fachowcy z różnych dziedzin, także z zakresu medycyny, czy szeroko pojętego biznesu medycznego wymieniają się informacjami, poszukują kontaktów, pracowników i klientów. Z punktu widzenia pozyskiwania pacjentów, może wydawać się to bezużyteczne, jednak pod wieloma względami takie nie jest i o tym będzie nieco później.
Korzyści wynikające z prowadzenia profilu na LinkedIn
Wg statystyk w Stanach Zjednoczonych profile na LinkedIn prowadzi około 40% lekarzy wszystkich specjalizacji. Pod koniec 2013 roku, na portalu swoje konta zawodowe miało aż 4,4 miliona lekarzy pracowników służby zdrowia, obserwatorów branży oraz liderów opinii. Branża medyczna w zakresie konkretnych specjalizacji właściwie nie zna granic.
LinkedIn dla branży medycznej to skuteczne medium społecznościowe w komunikacji z pacjentem
Lekarze z całego świata spotykają się przecież na sympozjach i konferencjach, a LinkedIn pomaga im w nawiązaniu kontaktów oraz relacji na dłużej, a w dłuższym procesie – także zdobywania nowych klientów. W bardziej szczegółowym rozeznaniu, korzyści płynące z prowadzenia profilu na LinkedIn niesie za sobą następujące korzyści.
Rekomendacje
Wiele osób z różnych branż, niekoniecznie związanych z branżą medyczną, prowadzi profil na tym portalu społecznościowym w celu zdobycie odpowiednich rekomendacji od klientów i współpracowników. To pozwala na budowanie odpowiedniej pozycji zawodowej i w dużym stopniu uwiarygadnia to co robisz.
Rekomendacje nie muszą pochodzić wyłącznie od pacjentów. Przecież lekarze, ordynatorzy, profesorowie także mogą wystawić Ci odpowiednie rekomendacje. Dobre opinie mogą mieć wpływ w późniejszym procesie pozyskiwania pacjentów. Pamiętajmy o tym, że obecnie większość pacjentów poszukuje opinii na temat lekarzy w sieci, zanim zdecyduje się do niego udać na wizytę.
Możliwość przedstawienia swojej ścieżki zawodowej
Na portalach takich jak Facebook lub Instagram rzadko publikujemy szczegółową historię swojego wykształcenia czy historii zawodowej, bo zwyczajnie te informacje tam nie pasują. Oprócz Twojej witryny www, LinkedIn to najlepsze miejsce, aby pokazać jak wiele wysiłku włożyłeś w to, aby być w tym miejscu w którym obecnie jesteś. Z pozoru może się wydawać, że pacjentów nie interesują takie informacje. To nieprawda. Doświadczenie i kompetencje w przypadku lekarza są tak samo ważne lub nawet ważniejsze niż w przypadku jakichkolwiek innych zawodów. Ponadto, wszystkie te informacje otwierają Ci ścieżkę do nawiązywania kontaktów z innymi specjalistami i ludźmi związanymi z branżą medyczną.
Pozyskiwanie pacjentów poprzez uczestnictwo w grupach
Uczestnictwo w grupach nie może oczywiście być nachalną reklamą, rozpoczynającą się przedstawienia się jako wizytówki. Umiejętna aktywność w grupach o odpowiednich profilach i włączanie się do dyskusji, w dużym stopniu kreuje lekarza na lidera opinii i uwiarygadnia w oczach potencjalnych pacjentów. Odpowiedzi na zadawane pytania, uczestnictwo w dyskusji, wchodzenie w polemikę sprawia wrażenie, że wiesz o czym mówisz i jesteś oczywistym fachowcem w swojej dziedzinie.
Poprawa widoczności w wyszukiwarce Google
To dość oczywista korzyść. LinkedIn jest widoczny w sieci. Jeśli odpowiednio wypełnisz swój profil i będziesz nim właściwie zarządzał, jest duża szansa na to, że Twoje nazwisko w połączeniu z zawodem stanie się widoczne w sieci dla pacjentów poszukujących opinii lub informacji.
Ponadto, przecież jako lekarz, chcesz rozwijać swoja placówkę medyczną, a relacje zawarte za pośrednictwem portalu mogą Ci to ułatwić.
Dwie strony medalu – ucz się od najlepszych
Na LinkedIn jest także Twoja konkurencja. Niektórzy z lekarzy tych samych specjalizacji z pewnością prowadzą profile dłużej lub robią to bardziej profesjonalnie. Pamiętaj o tym, że obserwując profile, które odniosły sukces możesz się sporo nauczyć.
Nigdy nie kopiuj tego co robią, jednak korzystaj z tego, że możesz czerpać wiedzę dotyczącą tego jak podejść do niektórych zagadnień, aby skorzystać z obecności na LiknedIn jak najbardziej to możliwe. Jak w wielu innych przypadkach – najlepiej stosować tutaj zasadę: podejrzyj jak mają inni i zrób to lepiej dla siebie.
Wzmacnianie wiarygodności poprzez publikowanie tekstów
LinkedIn od jakiegoś czasu umożliwia prowadzenie bloga. Swoje teksty może kierować zarówno do potencjalnych pacjentów jak i ludzi ściśle związanych z branżą. Możesz także pokazywać swoje centrum medyczne lub klinikę w określonym świetle z uwagi na potencjalnych współpracowników – czyli innych lekarzy.
Dostarczając prawdziwe wartości jako częste publikacje stopniowo powiększasz swój autorytet pośród czytelników swojego PULSE’a (odpowiednik fan-page’a, czy walla w FB). W każdym przypadku przyniesie Ci to sporo korzyści i kolejny raz pokaże Cię w pozytywnym, a przede wszystkim profesjonalnym świetle. Zasady są dość proste: publikujesz pod własnym nazwiskiem i zawsze udostępniasz wyłącznie swoje, niekopiowane posty.
Czy warto inwestować w LinkedIn?
Z pewnością każdy lekarz, który chce rozwijać swoją praktykę powinien pochylić się nad prowadzeniem profilu na LinkedIn. Choć charakter tego portalu jest nieco inny, to to właśnie stanowi jego siłę i powoduje, że może przynieść niesamowite korzyści. Jednak jak w każdym przypadku tworzenie profilu, jego aktualizacja, lub dodawanie kolejnych treści kosztuje sporo zaangażowania i czasu. Jeżeli masz go – na pewno warto to robić. Jeśli brakuje Ci czasu, lub nie chcesz zgłębiać tajników skutecznych działań w social mediach, warto skorzystać z usług firmy profesjonalnie wdrażającej medyczny marketing.