Google, jako gigant wśród wyszukiwarek internetowych, wciąż opracowuje i udoskonala narzędzia, które pomogą w optymalnym ustawianiu witryn na liście wyszukiwań. Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwaniach ma za sobą długą historię. Dziś wygląda ono zupełnie inaczej niż 10 czy 15 lat temu. Witryna, która ma być wysoko w wynikach wyszukiwania, powinna spełnić wiele warunków. Jednym z nich jest wiarygodność.
Czego potrzebujesz, aby Twoja strona www zyskała zaufanie Google i także dzięki temu, była wysoko na liście wyszukiwań? To pytanie nie jest łatwe, ale postaram się na nie odpowiedzieć. Zacznę od ważnej rzeczy czyli ostatniej zmiany w Google, która powoduje spore tąpnięcie pośród witryn medycznych.
Co to jest aktualizacja algorytmu
3 czerwca 2019 odbyła się zapowiadana aktualizacja algorytmu wyszukiwania. Każdy, kto zajmuje się prowadzeniem stron dotyczących zdrowia, fitness czy poradników finansowych mógł ją zapewne dostrzec jeśli posiada zainstalowane Google Analytics.
Prawda jest taka, że aktualizacje o podobnej skali odbywają się co jakiś czas. Całkiem bez rozgłosu i po cichu Google wprowadza je kilka razy w roku. Kilka lat temu te najbardziej znane aktualizacje były pod nazwą Panda i Pingwin. W tamtych przypadkach było jednak wyraźnie widać ukierunkowanie na oczyszczenie wyników wyszukiwania ze stron niskiej jakości.
Czym były algorytmy Pingwin i Panda?
Panda miała penalizować strony o kiepskiej jakości, umieszczane w sieci w celu manipulowania wynikami wyszukiwani na pierwszej stronie TOP10. Podobnie było z Pingwinem, który był poprawką algorytmu eliminującą z dobrych pozycji strony które były podlinkowane z byle jakich źródeł – głównie forów, stron hazardowych czy zawierających pornografię, a także w celu wyeliminowania tzw. systemów wymiany linków, które pomagały w podbiciu pozycji dowolnej strony.
Aktualizacja algorytmu Google z czerwca 2019
Nowa wersja algorytmu która pojawiła się 3 czerwca 2019 roku została w przeciwieństwie do wielu innych, wcześniejszych zapowiedziana oficjalnie przez Google. Według niektórych jest to dowód, że może być rzeczywiście poważniejsza i bardziej rozległa w skutkach.
Strony YMYL
Z pewnością duże zmiany widać w pozycjach i ruchu na stronach medycznych, poświęconych dbaniu o własne ciało (fitness, diety). Widoczny jest także znaczny ruch w pozycjach stron poświęconych finansom. To wszystko strony z grupy YMYL (z angielskiego: Your Money or Your Life) Chodzi o witryny poświęcone bardzo istotnym dla człowieka aspektom życia, jak jego zdrowie czy pieniądze.
Można się spodziewać, że autorzy nowego algorytmu postanowili się na nich skupić, ponieważ błędne lub byle jakie porady w tym względzie mogą się bardzo źle skończyć dla czytelnika, który w nie uwierzy.
Jeśli jesteś autorem takich stron – to najlepszy moment aby treści na nich publikowane potraktować szczególnie poważnie. Zadbaj o swój autorytet w sieci i o zaufanie wyszukiwarki do Twojej marki oraz tego autorytetu.
Zaufanie Google – Co to jest TrustRank?
To dość kontrowersyjny algorytm, który sprawdza i mierzy tzw. sygnały zaufania. Jeśli poziom tych sygnałów jest wysoki, to witryna ma większe szanse pojawić się na szczytach wyników wyszukiwania, pod warunkiem, że spełnia także inne wymagania. TrustRank pozwala odróżnić wartościowe strony od internetowego spamu.
Sygnałów wiarygodności jest naprawdę wiele, ale najważniejsze z nich to:
Jakość linków do innych witryn
Linkowanie i cytowanie źródeł, zwłaszcza tych o wysokim wskaźniku zaufania, dobrze wpływa na wiarygodność witryny. Zwracaj uwagę na to, skąd pochodzą Twoje źródła i śmiało umieszczaj linki na swojej stronie. Linki wysokiego zaufania to często kończące się na .edu lub .gov.
Nie bez znaczenia pozostają także linki do mediów o bardzo wysokim zasięgu i zaufaniu publicznym, np. do dużych portali informacyjnych (sprawdzaj w Google News)
Jakość witryn, które linkują do Twojej strony
postaraj się oto, aby to Twoja strona była źródłem godnym cytowania. To jeden z aspektów, który w ogromnym stopniu wpływa na zaufanie Google.
Wysoka jakość treści
Merytoryczne, odpowiedniej długości i poparte wspomnianymi już źródłami. Treść musi być użyteczna dla odbiorców.
O treściach napisaliśmy już wiele, ale warto powtarzać do znudzenia, że to jeden z najważniejszych determinantów sukcesu strony www. Strona powinna być ciągle rozwijana. Zastosowanie wyłącznie statycznych treści szybko wrzuci witrynę w głębokie czeluści wyszukiwarki. Co więcej – im więcej sensu i przydatności w Twoich wpisach tym lepiej dla Twojej strony.
Współczynnik odrzuceń
Jeśli witryna posiada zbyt wiele odrzuceń, co oznacza opuszczenie strony bez wykonania kolejnego ruchu wewnątrz. To sygnał dla Google, że strona nie jest wystarczająco wartościowa, aby pozostać na niej dłuższy czas. Powiązania tego parametru z wynikami Google nie udało mi się potwierdzić w oficjalnych źródłach. Jakkolwiek mam tutaj dużą dozę przypuszczeń, że skoro Google zawsze ten parametr bada to nie tylko po to abyśmy mogli go widzieć w analitykach.
Polityka prywatności, warunki użytkowania
To aspekt, który powinien być wykonany profesjonalnie i z najwyższą starannością.
Google chce wiedzieć co zamierzasz robić z danymi, które pozostawiają odbiorcy. Także użytkownicy powinni mieć jasną informację.
Działanie długofalowe
Jeśli kupujesz domenę, zrób to na jakiś czas. Google chce wiedzieć, że do swojej strony w globalnej sieci podchodzisz długofalowo i poważnie.
To także rzecz, która nie ma decydującego wpływu jednak pozwala łatwo odróżnić domeny spamerskie od tych, których właściciele oczekują więcej i o które zamierzają dbać.
Twoja marka – Twój brand
Nie mniej ważne są także sygnały o marce, które pomagają Google ją zidentyfikować i wiązać w odpowiedni sposób. Marki są kolejnym kamyczkiem do oddzielenia stron wartościowych od spamu. Ludzie ufają markom, dlatego warto czynić działania, które sprawią, że nazwa Twojego gabinetu lub Twoje nazwisko będzie rozpoznawalne dla odbiorców. Na sygnały marki składają się m.in.
Nazwa marki a nazwa domeny
Robotom Google łatwiej będzie zidentyfikować Twoją markę, jeśli będzie umieszczona w nazwie domeny (nazwa gabinetu lub nazwisko)
Wtyczki do mediów społecznościowych
Z pewnością wiesz już jaką siłę mają portale społecznościowe. Umożliwianie udostępniania treści z poziomu witryny wzmacnia kanały dystrybucji a tym samym siłę marki.
Pamiętaj o tym, że jednocześnie powinieneś prowadzić aktywne profile w mediach społecznościowych. Nie zaczynaj z Twitterem lub Instagramem, jeśli już wiesz, że będą to konta ziejące pustką.
Dobrze zagospodarowana strona „o nas”
Powinna zawierać takie informacje jak misja i wizja placówki medycznej, jej historia, informacje o personelu. Na stronie “o nas” nie ukrywaj żadnych istotnych danych. To nie tylko umożliwia kontakt Twoich pacjentów z Tobą, ale także wysyła sygnał Google, że nie masz nic do ukrycia. Kiedy odbiorcy szukają Twojej marki, a Ty skupiasz się na jej budowaniu, Google będzie wyświetlał Twoją witrynę w ten sposób:
Dlaczego zaufanie strony jest istotne
Bez zaufania ze strony podmiotu zarządzającego pozycją strony, czyli w tym wypadku Google’a, nie ma mowy o wspinaniu się na wyżyny pozycji pod określonymi frazami. Tworzenie strony WWW, powinno być od początku do końca przemyślane. Osoba, która zarządza stroną, powinna także śledzić zmieniające się trendy i wymagania.
Dzięki obserwacji zmieniających się wytycznych masz szansę na utrzymywanie wysokiej pozycji, która nie jest dana raz na zawsze. Pamiętaj o wymaganiach ze strony Google i rzetelnie prowadź swoją stronę, a z pewnością sukcesywnie będziesz osiągać coraz lepsze wyniki.
- Pisz rzeczy przydatne i rzeczywiście tylko sprawdzone.
- Powołuj się na mocne źródła – tylko porządne badania dają rzeczywistą wartość
- Postaraj się o dowody społeczne opisywanych przez Ciebie treści
- Zadbaj o estetyczny wygląd strony i komfortowe poruszanie się w jej obszarze
Sygnalizatorzy Google
Google zatrudnia ponad 10 000 Rankerów (Raters), czyli profesjonalnych oceniaczy stron. Oficjalnie ich opinia nie może wpływać na pozycję stron. Jakkolwiek z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że pośrednio jeśli Twoja strona zostanie uznana jako kiepska w odniesieniu do jakiegoś zapytania to nie poprawi to jej rankingu i v-ce versa: dobra ocena może się przysłużyć jej na plus.