W Polsce, przynajmniej trzy razy w roku składamy sobie życzenia. Najczęściej przed świętami Bożego Narodzenia, przed Wielkanocą i z okazji nadchodzącego Nowego Roku. Kultura składania życzeń w tym czasie zyskała charakter mocno komercyjny. Zmieniło się zupełnie podejście do tych tradycyjnie rodzinnych lub towarzyskich okazji. Takie okazje w marketingu to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi swoich pacjentów.
Dziś dostajesz krótkie wierszyki, piosenki świąteczne lub kartki niemal od każdej firmy, z którą miałeś do czynienia. Podobnie jak kiedyś przy pomocy zwykłej poczty, dzisiaj życzenia trafiają na skrzynkę mailową, w mediach społecznościowych i wiadomościach prywatnych. Oceniając to z zupełnie ludzkiego punktu widzenia: nikt nie ma czasu przeglądać tej sterty – inwazji wręcz komercyjnych życzeń. Nie oznacza to jednak, że powinieneś zrezygnować z cyklicznych okazji jakimi są międzynarodowe i polskie święta i okazje do kontaktu z klientami. Diabeł tkwi jednak w szczegółach jak to zrobisz. Nasz kalendarz marketingowy jest pełny świetnych okazji do świętowania, edukacji i przyciągania nowych pacjentów!
Najważniejsze okazje w marketingu
Firmy właściwie wszystkich branż na całym świecie, co roku przed świętami Bożego Narodzenia dosłownie dwoją się, aby utworzyć taką kampanię świąteczną, która stanie się hitem przekazywanym przez internautów w sposób naturalny. To zdecydowany lider pośród wszystkich okazji w marketingu jakie cyklicznie pojawiają się co roku. Wynika to z wielowiekowej tradycji i niejako wpisanej w DNA rodzinności tego święta. Internauci wyczekują wręcz corocznego spotu reklamowego od Allegro czy ciężarówki Coca Cola w swojej okolicy.
Okres przedświąteczny to doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi i zarażenie odbiorców przedświątecznym nastrojem. Dla sektora medycznego to szczególny czas, który można wykorzystać. Ponieważ kojarzy się ze zdrowiem, dobrobytem, ale także dobrocią, miłosierdziem i filantropią.
Tydzień po Bożym Narodzeniu nastaje druga bardzo mocna okazja do podsumowania i życzenia wszystkim udanego Nowego Roku. Zdecydowanie to także najmocniejsza okazja w roku dla osób, które nie do końca identyfikują się z tradycją chrześcijańską. Święta Wielkanocne to także dobry moment, kiedy przyroda budzi się do życia po zimie, a Ty znowu dostajesz okazje powiedzenia swoim pacjentom, że o nich pamiętasz.
Poza tym masz do dyspozycji jeszcze mnóstwo wszelkiego rodzaju Walentynek, Dni Kobiet, Chłopaków i innych okazji w marketingu które warto użyć do promowania swojej marki medycznej. Jakich wskazówek warto się trzymać, aby kampania była udana i angażowała odbiorców?
Kalendarz świąt nietypowych
Pamiętaj jednak, że nie musisz robić wszystkiego dokładnie tak samo jak Twoja konkurencja. Kalendarz marketingowy jest pełen nietypowych świąt. Takie okazje w marketingu bardzo łatwo wykorzystać, jeśli odpowiednio dopasujesz je do swojej specjalizacji. Nie musisz składać życzeń, pójdź krok naprzód – przygotuj infografikę, nagraj film lub rolkę. Pochwal się wiedzą, zorganizuj event w swojej placówce medycznej i złap zainteresowanie swoich pacjentów!
Okazje w marketingu – jak dobrze świętować?
Zacznij w odpowiednim czasie
Jeśli planujesz angażującą kampanię, wysyłaj sygnały w odpowiednim momencie. Nie ma chyba niczego bardziej irytującego dla odbiorców, jak epatowanie symbolami świątecznymi na 3, a czasem na 4 miesiące przed okresem świątecznym. Zły kalendarz marketingowy prezentują sieci sprzedażowe. Ile razy widzieliśmy w Internecie prześmiewcze zdjęcia i filmiki ze sklepów spożywczych, które pierwsze czekoladowe mikołaje wyciągają na swoje półki jeszcze w okresie letnim? Jeśli chcesz odpowiednio zadbać o swój wizerunek w Sieci – zrezygnuj z takich działań.
Dla bardziej angażujących akcji wystarczający jest okres około 1,5 miesiąca przed świętami. Natomiast same życzenia najlepiej dostarczać odbiorcom dzień lub dwa przed świętami. „Mniejsze” święta można planować z krótszym wyprzedzeniem. Chyba że jest to na przykład 10 rocznica istnienia Twojego gabinetu. Wówczas możesz z tego zrobić prawdziwe święto na cały tydzień promocji, a nawet event urodzinowy! Okazji w marketingu jest tak wiele, że jeśli będziesz informował o każdej z dużym wyprzedzeniem – będą one ze sobą kolidowały.
Zwróć uwagę na szczegóły
Zadbaj o to, aby na Twojej stronie internetowej pojawiły się świąteczne elementy. Spokojnie, strona nie musi, a nawet nie powinna wyglądać jak choinka. Jednak warto zadbać, aby pojawił się na niej niewielki, graficzny element taki jak winiec bożonarodzeniowy lub kurczaczki wielkanocne. To znak dla internautów i pacjentów, że identyfikujesz się z nimi w przedświątecznej gorączce. Jednocześnie pamiętaj, aby ściągnąć te elementy po świątecznym okresie. Wieniec w lutym może sugerować, że Twoja medyczna strona WWW zawiera mocno nieaktualne informacje.
Zadbaj o szczegóły także w swoim gabinecie. Stroik, niewielka choinka lub lampki świąteczne to znak dla pacjentów, że także jesteś człowiekiem.
Zaangażuj się w akcję społeczną
Wydaje się, że okres przedświąteczny to szczególny czas, w którym wszyscy pamiętamy lub powinniśmy pamiętać o drugim człowieku. To właśnie w tym okresie tworzy się najwięcej zbiórek na rzecz potrzebujących w szerokim pojęciu tego słowa.
Gabinet lekarski, klinika lub inna placówka medyczna, najczęściej ma charakter lokalny i w tym obszarze najlepiej się poruszać. Zorganizuj zbiórkę na rzecz osób potrzebujących z Twojej miejscowości lub zaangażuj się w akcję charytatywną.
Niekoniecznie musi być to zbiórka ściśle związana ze świętami. Z ich okazji możesz np. zaangażować pacjentów do wpłacania pieniędzy na rzecz dzieci, których rodziców nie stać na wysłanie dzieci na ferie zimowe lub zrobić zbiórkę na lokalne schronisko dla zwierząt. Nie zapomnij w jakiś symboliczny sposób nagrodzić swoich dobroczyńców – np. darmową wizytą lub zdjęciem na ścianie z podziękowaniami.
Utwórz serię świątecznych artykułów
Skupmy się na przykładzie Bożego Narodzenia. Właściwie cały grudzień kojarzy się z przedświąteczną gorączką. Jest to dobry czas, abyś mógł jako autorytet w dziedzinie zdrowia, publikować porady lub artykuły dotyczące utrzymania dobrej formy podczas świąt i po nich. Okazje w marketingu to świetny sposób na zapełnienie luk w swojej strategii publikacji w social mediach.
Tematyka może dotyczyć odżywiania, uniknięcia dolegliwości żołądkowych, rozsądku podczas świątecznych posiłków lub spędzania czasu w zdrowy sposób. Dostosuj charakter artykułów do swojej specjalizacji i raz lub dwa razy w tygodniu przez cały grudzień, publikuj i dystrybuuj swoje artykuły w formie tekstu lub zabawnych świątecznych infografik.
Zaangażuj swój zespół
W okresie przedświątecznym lubimy czuć się jak jedna wielka rodzina. Dobrze jest podkreślić więzi pomiędzy personelem. Może być to coś nieco większego – np. nagranie świątecznej piosenki lub życzeń w formie krótkiego filmu. A może zdjęcie całej załogi w świątecznym otoczeniu, z użyciem np. mikołajowych czapek. Kalendarz marketingowy pomoże Ci zaplanować wcześniej takie działania, aby nie robić wszystkiego na ostatni moment. Dzięki temu film może być nagrany i zmontowany przez profesjonalną agencję, a nie Twoim telefonem.
Pacjenci, którzy zaglądają do Twojego gabinetu, na pewno chętnie obejrzą zabawne zdjęcie, dodadzą komentarz lub zostawią „polubienie”. Takie akcje sprawiają, ze Ty oraz cały personel nabieracie nieco ludzkiej twarzy. Dodatkowo pozytywnie wpływają na rozwój Twojego profilu w social mediach. Pacjent ma okazję zobaczyć Was w nieco innej, ale sympatyczniejszej, mniej zawodowej odsłonie.
Zorganizuj świąteczny konkurs na Facebooku
Dobrze zorganizowany konkurs, to jedno z lepszych narzędzi angażujących społeczność internetową. Jeśli np. jesteś stomatologiem, zorganizuj konkurs na zdjęcie najlepszego uśmiechu świątecznego.
Pamiętaj, że organizując tego rodzaju wydarzenie, w którym Twoi pacjenci udostępniają swój wizerunek, nagrody muszą być adekwatne. Może być to np. roczny voucher na niektóre usługi w Twoim gabinecie. W jakikolwiek sposób postanowisz wyróżnić osoby, które wygrają konkurs, postaraj się aby nagroda ta stanowiła rzeczywistą wartość dla pacjenta.
Dodatkowo organizowanie konkursu czy loterii wiąże się z wymogami prawnymi. Jeśli chcesz, aby wszystko odbyło się zgodnie z prawem – najlepiej skontaktuj się z agencją marketingową, która zadba o regulamin i wszystkie formalności jak np. zgłoszenie tej kwestii do odpowiednich organów.
Świąteczny kalendarz dla pacjentów
Niektórzy powiedzieliby, że to dość archaiczny sposób na marketing. Z drugiej strony, prezent w materialnej, rzeczywistej formie przecież zawsze cieszy. Postaraj się, aby kalendarz miał charakter związany z Twoja specjalizacją.
Może jesteś ortopedą? Zadbaj o zdjęcia i porady dla biegaczy lub sportowców. Jesteś ginekologiem? Umieść fotografie i treści dotyczące kobiecego zdrowia oraz bycia mamą, zwłaszcza po raz pierwszy w życiu. Stwórz checklistę na początku z obowiązkowymi badaniami!
Kalendarz powinien mieć delikatny charakter personalny. Wtedy jest szansa, że Twoi pacjenci to docenią i będą z niego korzystać przez cały rok. Okazje w marketingu są przewidywalne, więc dodatkowo możesz je zaznaczyć w swoim kalendarzu. Wtedy masz pewność, że pacjenci nie zapomną o tym, aby zerknąć co dla nich przygotowałeś!
Składając życzenia, dodaj motyw osobisty
Zwyczajne „Wesołych Świąt”, „Szczęśliwego Nowego Roku” lub „Radosnych świąt Wielkiej Nocy” to zbyt mało, aby pacjent zechciał zwrócić szczególną uwagę na Twoje życzenia. Zwracając się do pacjentów w formie życzeń, dodaj coś osobistego.
Opowiedz jak Ty spędzasz święta lub jakie są Twoje wspomnienia związane z tym magicznym okresem. Jeśli nie chcesz iść w tą stronę, dodaj akcent lub szczegół związany ze zdrowiem lub Twoją specjalizacją.
Pacjenci z pewnością docenią fakt, że poświęcasz trochę czasu na to, aby przemyśleć swoje życzenia i skierować je wyłącznie do nich. To trudne, ale zdecydowanie warte zachodu. Jeśli choć część Twoich pacjentów zapamięta, że Ty o nich również pamiętasz w tak ważnych dniach, zdecydowanie częściej wybierze Twoją placówkę. Okazji w marketingu jest tak wiele, że możesz bardzo szczegółowo personalizować życzenia.
Przykłady jak świętować okazje w marketingu
Jeśli decydujesz się na celebrowanie wybranych okazji w marketingu, warto zadbać o to, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Podejdź do tematów kreatywnie. Dzięki temu zaciekawisz swoich pacjentów i sprawisz, że aktywność będzie większa. Pamiętaj również, że użycie swojej twarzy lub udział Twojego zespołu, na pewno zaangażuje Waszych lojalnych pacjentów.
- Kalendarz adwentowy – w formie online np. z poradami, zdjęciami, cytatami lub w formie pudełka z czekoladkami i bonem podarunkowym w ostatnim okienku.
- Poszukiwanie elementów na stronie – zorganizuj zabawę na Wielkanoc, aby Twoi pacjenci szukali pisanek na Twojej stronie WWW. Umieść grafiki jajek na banerach lub w treści i podaruj prezenty tym, którzy znajdą wszystkie ich lokalizacje!
- Kreatywny film – życzenia nie muszą być nudne! Zaangażuj swój zespół i nagraj nieoczywisty filmik, który zaciekawi Twoich pacjentów.
- Wykorzystaj lokalne zwyczaje – na Śląsku świetnym sposobem jest nagranie filmów np. w gwarze Śląskiej. Z doświadczenia wiemy, że takie filmy stają się wiralem i są często udostępniane dalej.
- Zorganizuj akcję w placówce – kup tort z okazji urodzin i zamów fotobudkę lub zorganizuj darmowe konsultacje z okazji nietypowego święta. Zachęć pacjentów do odwiedzin.
- Zaangażuj się w lokalne inicjatywy – zorientuj się czy w Twojej okolicy odbywają się jakieś ciekawe akcje np. kino dla kobiet. Zaproponuj organizatorom, że wygłosisz ciekawą prelekcję na temat związany ze zdrowiem i odbiorcami określonej akcji.
- Akcje edukacyjne – stwórz wyjątkową kolorowankę z zadaniami dla dzieci, które będą miały związek z Twoją specjalizacją i wręczaj je bezpłatnie małym pacjentom.
Takich ciekawych okazji w marketingu jest naprawdę wiele! Pamiętaj jednak, że zawsze „nagroda” musi być adekwatna do wkładu, jaki pacjent wykona, aby wziąć udział w Twojej akcji. Nie zawsze musi być to nagroda fizyczna. Wręcz bon podarunkowy lub zaproponuj bezpłatną konsultację w Twoim gabinecie!
Kalendarz marketingowy – warto?
Czy warto świętować okazje w marketingu? To zależy jak dopasujesz określone święta do swojej komunikacji i strategii marketingowej. Wprowadź eventy, konkursy czy promocje naturalnie. Utrzymuj stały kontakt z klientami w swoich social mediach. Wówczas chętniej będą czytać i sprawdzać co dla nich przygotowałeś. Będą wiedzieć, że u Ciebie nie wieje nudą lub po prostu będą ciekawi co znowu wymyśliłeś ze swoim zespołem.
Jeśli nie masz pomysłu na własne, kreatywne podejście do świętowania – skontaktuj się z naszym zespołem. Dostosujemy Twoją strategię do określonych celów. Zadbamy nie tylko o to, aby Twoi pacjenci wyszli z Twojej placówki medycznej zadowoleni, ale również, abyś Ty był zadowolony ze swojego wizerunku.