Wiele marek upatruje szans na odniesienie sukcesu dzięki współpracy ze znanymi sportowcami i klubami piłkarskimi. Oczywiście nie każdej klinice uda się nawiązać współpracę z tymi najbardziej rozpoznawalnymi twarzami. Jednak ważne jest, aby nawiązać współpracę z nawet mniejszą, ale perspektywiczną drużyną, co będzie korzystne dla obu stron.

Sportowcy to wręcz wymarzeni ambasadorzy dla marek medycznych. Na uwagę zasługuje ich pracowitość, mocny charakter i odnoszone sukcesy, co winduje w górę również współpracujące z nimi marki. Ważne jest pozyskanie nie tylko największych klubów sportowych, na co mogą liczyć tylko duże brandy. Niekiedy skupienie się na mniejszych, lokalnych klubach, które pozwolą dotrzeć do regionalnych społeczności. Na czym więc powinna polegać tego typu współpraca?


W przypadku Centrów Medycznych liczy się współpraca na różnych poziomach z innymi instytucjami. Pisałem już o tym w tekście:

Człowiek w Centrum Medycznym czyli w centrum Twojej uwagi


Jak wybrać odpowiedniego partnera?

Z badań firmy ARSKOM specjalizującej się w marketingu sportowym wynika, że: „Wykorzystanie wizerunku sportowca w kampanii reklamowej podnosi jej wiarygodność i efektywność o około 30 proc”. Nawiązanie współpracy z klubem często oznacza uzyskanie większego zaufania, pojawianie się w lokalnych mediach i nie tylko, a także ekspozycję brandu podczas rozgrywek sportowych.

Zacznij blisko Ciebie

Na początek ważne jest, aby wybrać odpowiednią drużynę z jaką zamierzasz współpracować i określić zasady działania. Warto rozejrzeć się w pierwszej kolejności na lokalnym rynku. Być może są tam aktywne drużyny, które mogą pochwalić się drobnymi sukcesami. Albo choćby przeprowadzaniem akcji charytatywnych, co bardzo dobrze się prezentuje.

W październiku 2021 roku w mediach zrobiło się głośniej na temat drużyny z klasy B Czarnych Golanka Dolna. Drużyna sprzedała swojego zawodnika do innego klubu za tonę ziemniaków. Wynagrodzenie w całości trafiło do pobliskiego domu dziecka. Takie akcje skutecznie skupiają uwagę mediów i niosą ze sobą bardzo pozytywny przekaz. Jako partner klubu sportowego możesz się tego spodziewać. Dlatego warto wybierać tego typu drużyny. Warto również zorientować się, czy drużyna nie współpracuje aktualnie z żadnym centrum medycznym.

Zorientuj się także, czy wokół niej nie ma żadnych niepokojących powiązań np. z:

  • korupcją,
  • faulowaniem przeciwników,
  • niestosowaniem zasad fair play,
  • używaniem dopingu
  • niestosowaniem sportowej etyki.

Jeśli chcesz wykorzystać partnerstwo sportowo-medyczne jako strategię marketingową zrób najpierw odpowiedni research i wybrać wiarygodny klub sportowy.

Ważne – aprtner klubu sportowego brzmi dumnie ale…

Przyjrzyj się wartościom promowanym przez klub oraz oprawie, która mu towarzyszy. Zobacz także jak prowadzone są działania marketingowe wokół klubu np. jego social media, czy oddano je w ręce profesjonalistów czy prywatnych osób.

Partner klubu sportowego. Poszukaj istotnych informacji

Jakie działania można podjąć?

Kiedy już znajdziesz klub sportowy jakiemu warto zaufać jako partnerowi pasuje usiąść nad strategią współpracy. Najważniejsza rzecz jaka rzutuje na podpisywaną umowę to możliwości działań jakie będziesz mógł podjąć ze wsparciem nowego partnera. Poniżej krótka lista sprawdzonych pomysłów:

Ekspozycja brandu Twojego CM

Przede wszystkim warto eksponować logo i nazwę swojego centrum medycznego. Jako partner klubu sportowego zadbaj o odpowiednie zapisy w umowie. Pojawianie się na koszulkach czy ściankach za piłkarzami oraz na stadionach pozwoli na lepsze rozpoznawanie brandu przez potencjalnych klientów. Jeszcze lepiej jeżeli Twój brand dobrze komponuje się z barwami klubowymi danego zespołu. Brand może pojawiać się na akcesoriach dla kibiców np. koszulkach, szalikach, piłkach, trąbkach itp. Ważne, aby logo i nazwa centrum medycznego były widoczne, dobrze wykadrowane, a także umieszczone we właściwych miejscach. Być może masz tzw. księgę znaku. Jeśli jeszcze nie posiadasz tego dokumentu – warto go przygotować.

Linki na stronach WWW

Pozornie to niezbyt ważny element w umowie partnerskiej. Jednak pojawienie się linków do Twojej witryny na stronach internetowych, fanpage, pod publikacjami związanymi z danym klubem lub konkretną drużyną jest kluczowe. Internet jest ogromną przestrzenią do prowadzenia efektywnych działań marketingowych. Należy promować wzajemnie na swoich kanałach wszystkie wydarzenia związane z danym klubem i pochwalić się nawiązaniem współpracy.

W ten sposób sukcesy klubu staną się sukcesami centrum medycznego i na odwrót. Logotypy i linki nie tylko przypomną kibicom o współpracy. Ale będą miały wpływ także na lepsze pozycjonowanie strony w sieci linków powiązanych z centrum medycznym.

Wspólne eventy

Niezmiernie ważnym elementem w tego typu współpracy jest organizowanie wspólnych eventów. Mogą to być np. zawody dla młodzieży interesującej się sportem, prelekcje na temat zdrowego stylu życia i uprawiania sportu czy np. nocna jazda na rowerach organizowana przez klub. To oczywiście pełne wsparcie medyczne z Twojej strony (o ile możesz go udzielać). Podczas eventów warto być nie tylko obecnym z wykorzystaniem reklamy jak np. ulotki centrum medycznego, ale także wysłać na nie przedstawiciela firmy, który będzie mógł zająć kilka minut na scenie podczas organizowanego eventu.

Warto również przygotować gadżety reklamowe dla wszystkich uczestników np. pamiątkowe długopisy, notesy, odblaski, plecaki itp. Warto również zadbać o oprawę eventu i pojawiać się na banerach, plakatach, standach umieszczonych w widocznych miejscach, ale także np. smacznych cukierkach z logo, którymi będą mogli się częstować wszyscy goście.

Współpraca w social-mediach

Kolejnym ważnym miejscem, w którym możesz podjąć działania są social media. Warto powalczyć o umieszczenie loga Twojego centrum medycznego w najważniejszych miejscach na profilu: np. w zdjęciu w tle, jako element zdjęcia profilowego i w postach o ile to możliwe. Należy przygotować specjalne wpisy na okazję nawiązania współpracy i następnie w z góry określonych okolicznościach. Jako partner klubu sportowego możesz dostarczać nie tylko opiekę medyczną, ale także dbać o wspólną promocję.

Wypowiedzi zawodników

Współpraca musi opłacać się obu stronom. Klub zyskuje opiekuna medycznego, zaś centrum liczy na zdobycie większej rozpoznawalności i osiąganie większych dochodów. Samym zawodnikom powinno więc zależeć na kontynuowaniu tego typu współpracy. Warto więc nakierować zawodników, w jaki sposób powinni wypowiadać się na temat współpracującego centrum medycznego. Oczywiście w kolejnym kroku zaplanuj wywiady, które możesz zamieszczać we własnych mediach.

Przykłady sukcesów – partner klubu sportowego

Współpraca marek z klubami sportowymi może być bardzo owocna. Poniżej znajdują się przykłady tego typu kolaboracji.

Novum Ortopedia + Pogoń Szczecin

Novum Ortopedia. Partner sportowy: Pogoń Szczecin
Centrum Ortopedyczne Novum Ortopedia współpracuje z Pogoń Szczecin

Współpraca rozpoczęła się w listopadzie 2020 roku, o czym zarówno centrum medyczne, jak i klub oznajmiały w social mediach i na portalach internetowych. Novum Ortopedia jako partner klubu sportowego prowadzi także aktywnie wsparcie nie tylko medyczne.

Współpraca trwa do tej pory Centrum w maju 2021 roku, w ramach zapłaty za usługi medyczne, 1,4% opłaconej kwoty trafi do klubu. Wystarczy przy tym skorzystać z aplikacji Pogoni Szczecin.

Carolina Medical Center + Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej

Partner klubu sportowego FIFA
Carolina Medical Center to Partner FIFA!

To ogromne wyróżnienie wpływające na duże zaufanie jakim darzą centrum medyczne pacjenci i zawodnicy klubowi. W ramach współpracy centrum otrzymuje materiały dydaktyczne i pojawia się na konferencjach Trenerów Piłki Nożnej wraz z logotypami FIFA. Carolina Medical Center współpracuje także ze szkółką piłkarską Deltą Warszawa i edukując młodych zawodników na temat zdrowia i specyfiki urazów grożących sportowcom.

Centrum Medyczne Aldemed z Zielonej Góry + Wataha Zielona Góra oraz zespół koszykarski Stelmet

Partner klubu sportowego: Wataha Zielona Góra

Centrum dba już od wielu lat o kondycję zawodników, kadry trenerskiej i ich rodzin. Z usług centrum korzystają nawet byli zwodnicy jak np. koszykarz Walter Hodge, który przyleciał do Zielonej Góry, aby wykonać rutynowe badania w celu sprawdzenia swojego stanu zdrowia. W siedzibie centrum regularnie odbywają się konferencje prasowe z udziałem zawodników drużyn i spotkania z dziennikarzami.

Realne korzyści ze współpracy partnerskiej pomiędzy centrami medycznymi i klubami sportowymi mogą być bardzo konkretne dla obu stron. Wystarczy tylko dobrze wybrać i zadbać o dobrą strategię marketingową w takim barterze.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)