ChatGPT – czym jest i jak go wykorzystać

ChatGPT czym jest i jak go wykorzystać

Co to jest ChatGPT?

ChatGPT to chatbot, czyli program komputerowy służący do prowadzenia rozmów. Naśladuje ludzkie zachowania automatyzując odpowiedzi na zadawane pytania. (Wikipedia) Pozwala on użytkownikowi na dowolne wpisanie tzw. promptu, na podstawie którego – po przeszukaniu swoich zbiorów danych – generuje odpowiedź. ChatGPT potrafi prowadzić rozmowy na różne tematy, generować raporty, a nawet analizować udostępnione mu dane zgodnie z naszymi komendami. Zyskał popularność dzięki swojej zdolności do prowadzenia konwersacji przypominających rozmowy z człowiekiem.

Co potrafi ChatGPT?

Możliwości wykorzystania programu ChatGPT są ograniczone wyłącznie naszą wyobraźnią. Istnieją jednak pewne podstawowe funkcje, do których jest wykorzystywany.

Głównym jego zadaniem jest generowanie odpowiedzi na podstawie promptu, czyli pytania, które w oknie konwersacji wpisze użytkownik. Generowane treści mogą mieć różną formę w zależności od zadanej komendy. Robot potrafi postawić się w roli specjalisty z danej dziedziny czy stworzyć wypowiedź w formie punktów. Dodatkowo ChatGPT pozwala na analizowanie danych np. pisanie wniosków z przesłanych mu tekstów, linków czy skrótów z filmów na YouTube, które posiadają deskrypcję.  Możesz również udostępnić mu wyniki ankiety w pliku Excel czy dowolną grafikę i poprosić o sporządzenie analizy czy raportu na podstawie tych danych.

Ogromną zaletą jest fakt, że w ramach jednej konwersacji (czyli otwartego okna rozmowy w programie) ChatGPT pamięta wcześniejszą część rozmowy . Co za tym idzie, generując kolejne treści, bierze pod uwagę wcześniejsze informacje. Pozwala to na szybkie uszczegółowianie zadanych komend co powoduje, że rozmowa wydaje się jeszcze bardziej naturalna.

Logo ChatGPT

Historia ChatGPT

Program został opracowany i należy do firmy OpenAI, która powstała w 2015 roku. Pierwsze modele GPT (Generative Pre-trained Transformer) pojawiły się w 2018 roku. Ich celem było zrozumienie i generowanie ludzkiego języka tak, aby było to możliwie najbardziej naturalne. ChatGPT korzysta z rozwinięcia tych modeli.

Rozwój modeli ChataGPT (sierpień 2024)

  • GPT-1 opublikowany w 2018 roku
  • GPT-2 opublikowany w lutym 2019 roku
  • GPT-3 opublikowany w czerwcu 2020
  • GPT-4 opublikowany w marcu 2023

W 2020 roku OpenAI wypuściło GPT-3, czyli trzecią generację modelu, która wykazała znacznie większe możliwości w zakresie rozumienia i generowania tekstu. Wówczas ChatGPT, który był oparty na tym modelu tej technologii, stał się narzędziem wykorzystywanym w wielu dziedzinach, od obsługi klienta po edukację. To ukazało potencjał AI w automatyzacji i ulepszaniu interakcji międzyludzkich.

Nowości i ulepszenia wprowadzone w modelu GPT-4

GPT-4 to najnowszy model językowy opracowany przez OpenAI dla ChatGPT. Wprowadza on szereg nowości w porównaniu do poprzednich wersji. Ulepszenia te sprawiają, że interakcje z programem są bardziej naturalne i użyteczne.

Wersja bezpłatna dla wszystkich użytkowników wprowadziła:

  1. Użytkownicy mają dostęp do standardowych funkcji generowania tekstu, mogą zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi. Jednak model GPT-4 pozwala na uzyskanie informacji o źródłach na podstawie, których ChatGPT generuje odpowiedzi.
  2. Dostęp do analizowania obrazów jest dostępny, ale ograniczony.
  3. Model GPT-4 jest bardziej wydajny co bezpośrednio przekłada się na jakość jego odpowiedzi.
  4. Konwersacje (czyli każde nowe okno rozmowy z chat botem) mają ograniczone długości, co wpływa na możliwość przetwarzania dłuższych fragmentów tekstu. Mamy ograniczoną ilość wygenerowanego tekstu w czasie, następnie ChatGPT sam przełącza się na model GPT-3.

Wersja płatna ChatGPT 4.0 Plus

  1. Pełen dostęp do multimodalnych zdolności GPT-4 – w tym zaawansowane przetwarzanie i generowanie treści związanych z obrazami. ChatGPT 4.0 potrafi analizować przesłane przez użytkowników grafiki oraz obrazy z tekstem.
  2. Brak limitów długości generowanej odpowiedzi, co pozwala na bardziej spójne i rozbudowane interakcje.
  3. Płatni użytkownicy mogą liczyć na szybszy czas odpowiedzi i priorytet w przetwarzaniu zapytań.
  4. Posiadając subskrypcję można korzystać z  modeli GPT ukrytych pod kafelkiem „Odkryj modele GPT” bez ograniczeń. To umożliwia np. generowanie obrazów.
  5. Płatna subskrypcja zapewnia dostęp do najnowszych usprawnień i funkcji wprowadzanych do modelu.

Stwórz swojego chatbota z ChatGPT

Stworzenie własnego chatbota opartego na technologii ChatGPT to doskonały sposób na automatyzację komunikacji z klientami. Proces ten można zrealizować za pomocą narzędzi takich jak GPT Builder, które umożliwiają budowanie chatbotów bez konieczności kodowania. Wystarczy wymyślić cel dla naszego bota i przygotować bazę danych, z której taki model ma korzystać. A następnie dostosować model do specyficznych potrzeb poprzez trening na przesłanych danych.

Tak przygotowanego bota możemy udostępnić  dla wszystkich lub wyłącznie osobom, które posiadają do niego personalizowanego linka.

Korzyści płynące z posiadania własnego chatbota mogą być ogromne! Zwiększenie efektywności obsługi klienta, dostępność 24/7 czy personalizacja interakcji – to wszystko oferuje własny model ChatGPT.

Zastosowanie ChatGPT w medycznym marketingu

ChatGPT jako generator pomysłów

ChatGPT generuje pomysły

To chyba jedno z najbardziej znanych i najczęściej wykorzystywanych zastosowań programu. Otwieramy okno konwersacji z ChatGPT i wpisujemy spersonalizowany prompt, który wysyłamy.  Bot przeszukuje bazę i wyświetla nam wygenerowane treści. W jaki sposób można wykorzystać tę opcję do generowania pomysłów? Zapytaj ChatGPT o:

  • Pomysły na tematy do nowych wpisów w social mediach. Koniecznie określ grupę odbiorców i branżę. Dodaj możliwie jak najwięcej szczegółów.
  • Inspiracje na tematy do wpisów na bloga medycznego. Możesz poprosić go, aby wygenerował przykładowe tytuły związane z usługą, którą akurat chcesz promować.
  • Poproś o analizę konkurencji z Twojej branży. ChatGPT może podać kilka przykładowych stron firm, które mogą być warte Twojej uwagi.
  • Poproś o pomysły na kreatywne eventy czy kampanie reklamowe.

Możliwości wykorzystania ChataGPT pod tym kątem są praktycznie nieskończone! Ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia. Pamiętaj jednak, aby przed rozpoczęciem konwersacji nauczyć się jak napisać prawidłowego prompta.

Analizowanie danych

ChatGPT analizuje dane

Nasz zespół Medycznego Marketingu od zawsze zachęca placówki medyczne i firmy z branży medycznej do gromadzenia opinii swoich pacjentów. Najlepiej jeśli taka wysyłka jest zautomatyzowana. Zawsze jednak nadchodzi moment, w którym jesteśmy zmuszeni przeanalizować zebrane dane. To świetne zadanie dla ChatGPT!

Zbierz wszystkie odpowiedzi w jeden plik Excel i udostępnij go w konwersacji z botem dopisując odpowiednią komendę. Możesz go poprosić o napisanie analizy danych, albo zebranie wyników w formie procentowej. Możesz również poprosić o zestawienie najczęściej powtarzających się odpowiedzi.

Obrazy do wpisów blogowych lub na social media

ChatGPT generuje obrazy

Wykupując płatną subskrypcję Chat GPT 4.0 Plus zyskujesz dostęp do innych modeli GPT. W tym również do generatorów obrazów. Opcję tę znajdziesz w lewym górnym rogu programu. Dzięki nim stworzysz dowolną ilustrację, której potrzebujesz, aby urozmaicić np. swój wpis blogowy. A może chcesz wysłać newsletter do klientów z życzeniami z okazji świąt? Nic trudnego. Poproś ChatGPT o wygenerowanie lekarza w czapce Mikołaja na tle choinki i gotowe!

Pamiętaj jednak, że boty korzystają z obrazów i grafik, które znalazły w dostępnych zasobach Internetu. W związku z tym prawa autorskie i licencje są tutaj bardzo delikatnym i ryzykownym tematem. Zatem nie wykorzystuj wygenerowanych przy pomocy ChatGPT grafik  do np. kreacji reklamowych, ulotek czy produktów do dalszej sprzedaży.

ChatGPT jako specjalista medyczny

ChatGPT jako specjalista medyczny

Tworząc dowolny prompt możesz kazać botowi odpowiedzieć jako np. specjalista ginekolog. Dopisz do swojej komendy na początku „Postaw się w roli lekarza ginekologa i opisz …”. Wówczas ChatGPT inteligentnie przyjmie odpowiednią strukturę odpowiedzi oraz słownictwo. To wyjątkowo przydatna opcja np. podczas odpisywania lub redagowania wiadomości. Takie wpisanie komendy ma również wpływ na formę i treść, którą ostatecznie uzyskasz.

Scroll to top