Co to jest Google Trends?
Google Trends to darmowe narzędzie internetowe opracowane przez firmę Google. Pozwala ono użytkownikom analizować popularność określonych haseł wyszukiwanych w Google na przestrzeni czasu. Google Trends pokazuje, jak często dany termin był wyszukiwany w różnych regionach świata i w określonych okresach czasu, co umożliwia badanie trendów i zmienności zainteresowań użytkowników. Jest używane zarówno przez marketerów, analityków, jak i osoby prywatne do różnych celów.
Dane są przedstawiane w postaci wykresów, które pokazują względną popularność haseł (nie ich absolutną liczbę wyszukiwań). To pozwala jedynie na identyfikację trendów w wyszukiwaniach, a nie ich analizę.
Jak obsługiwać Google Trends?
Wbrew pozorom narzędzie Google Trends jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Ilość funkcji choć ograniczona – daje ogromne możliwości do analizowania wyników i wykorzystywania ich w swoich działaniach marketingowych.
Wejdź na główną stronę Google Trends. Możesz to zrobić klikając w linka https://trends.google.com/ lub wpisując to hasło w wyszukiwarkę Google i wybierając pierwszą pozycję na liście wyszukiwania. Następnie w polu, które pokazuje się na środku strony głównej wpisz interesujące Cię zagadnienie:
Narzędzie inteligentnie podpowie Ci powiązane z wpisywanymi słowami tematy. Wybierz ten, który jest najbliższy temu co chcesz sprawdzić. Po wybraniu hasła/tematu otworzy się zakładka „Odkrywaj” w narzędziu Google Trends i zobaczysz podstawowe dane, które są przypisane automatycznie.
Warto wiedzieć
Wszystkie dane możesz pobrać bezpośrednio z Google Trends do CSV, w formie kodu do umieszczenia np. na stronie WWW. Lub opcjonalnie udostępnić na najpopularniejszych social mediach.
Teraz przy pomocy list rozwijanych możesz:
- Zmienić lokalizację – domyślnie ustawia się lokalizacja przypisana do konta Google lub urządzenia, z którego korzystasz. Przy pomocy listy rozwijanej możesz wybrać „Cały świat” lub wpisać dowolny kraj, który Cię interesuje. W Google Trends istnieje również możliwość ograniczenia wyszukiwania do np. województwa.
- Zwiększyć zakres dat – możesz wybrać jedną z gotowych opcji np. ostatnia 1 godzina czy ostatnie 30 dni, ale na samym dole istnieje również możliwość wyboru „Niestandardowy zakres czasu”.
- Wybrać kategorię –możesz zawęzić wyszukiwanie do konkretnej kategorii, a nawet dodatkowo ją uszczegółowić. Jest to szczególnie przydatne w przypadku gdy dane sformułowanie ma wiele znaczeń lub odnosi się do różnych branż.
- Wybrać kanał wyszukiwania – ostatnia opcja to wybór kanału, czyli miejsca gdzie dane hasło było wyszukiwane. Jest to szczególnie przydatne w momencie kiedy planujesz swoją kampanię i nie wiesz gdzie skierować działania. Przydaje się to szczególnie w przypadku sklepów internetowych, które mogą wygenerować swoje raport tylko dla wyników w Zakupach Google.
- Sprawdzić zainteresowanie według podregionu – zjeżdżając niżej w karcie „Odkrywaj” możesz zobaczyć jakie zainteresowanie danym tematem jest w poszczególnych województwach oraz miastach.
- Zainspiruj się podobnymi tematami i zapytaniami – ostatnie dwie pozycje na karcie „Odkrywaj” zawierają cenne informacje w kontekście planowania strategii czy treści do social mediów. Możesz tam sprawdzić jakie inne tematy i słowa, które są bezpośrednio powiązane z Twoją frazą kluczową – aktualnie zyskują na popularności lub są popularne. To świetna inspiracja, aby przeanalizować swoją konkurencję lub zaplanować treści dla swoich pacjentów.
Jak wykorzystać Google Trends w biznesie?
- Kampanie sezonowe – Google Trends pozwala identyfikować okresy wzmożonego zainteresowania danym produktem lub usługą. To umożliwia precyzyjne planowanie kampanii marketingowych, aby maksymalizować ich skuteczność w kluczowych momentach.
- Czas publikowania treści – narzędzie pomaga określić, kiedy użytkownicy najczęściej wyszukują określone tematy. To pozwala zoptymalizować harmonogram publikacji konkretnych treści, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
- Wyszukiwania lokalne– Google Trends oferuje możliwość analizy popularności haseł w różnych regionach. To umożliwia dostosowanie działań marketingowych do specyficznych potrzeb i zainteresowań lokalnych rynków.
- Nowe, popularne słowa kluczowe– dzięki śledzeniu pojawiających się słów kluczowych, firmy mogą szybko reagować na zmiany w zachowaniach konsumentów, aktualizując swoje strategie SEO i treści.
- Aktualne trendy – monitorowanie trendów wyszukiwań pozwala firmom być na bieżąco z tym, co jest aktualnie popularne. To daje możliwość szybkiego wprowadzania nowych produktów lub usług zgodnych z zainteresowaniami klientów.
- Kanały wyszukiwania – Google Trends umożliwia analizę, z jakich źródeł użytkownicy trafiają na dane treści (np. wyszukiwanie w Google, Google grafika, Google News). To pozwala na lepsze zrozumienie, gdzie najlepiej skupić swoje działania marketingowe.
W poprzednim akapicie nie omówiliśmy ostatniej karty, którą oferuje nam Google Trendsa, czyli „Zyskujące popularność”. To prawdziwa gratka dla marketingowców, którzy szukają tematów do poruszenia w social mediach, ale nie tylko.
Wykresy, które są tam pokazane w ujęciu czasowym, lokalizacyjnym i nie tylko – pozwalają generować angażujący Real time marketing oraz pisać na tematy, które akurat zyskują istotnie na popularności. Ogromną zaletą tej zakładki jest fakt, że nie musi być ona ograniczona do żadnego słowa kluczowego. Dlatego masz podgląd do fraz i słów kluczowych oraz wydarzeń, które w tej chwili są na czasie.
Zastosowanie Google Trends w marketingu medycznym
Planowanie strategii
Jeśli chcesz podejmować świadome decyzje biznesowe i zwiększyć swoje wyniki marketingowe, musisz stworzyć dobą strategię marketingową. Zespół Medycznego Marketingu zwykle planuje strategię w oparciu o cele placówki medycznej na rok do przodu. Jeśli chcesz przygotować kompleksowy plan, warto oprzeć swoje działania na tym w jaki sposób funkcjonuje rynek. W końcu zdecydowanie mniej osób szuka choinki w maju niż w grudniu.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w branży medycznej. Niektóre usługi medyczne są sezonowe, a ich atrakcyjność oraz ilość wyszukiwań wyraźnie rośnie w określonym czasie. Układając swoją strategię działań marketingowych warto wziąć pod uwagę trendy panujące na rynku.
Jak widać na screenie z Google Trends – wyszukiwanie hasła „objawy grypy” w Polsce wyraźnie wzrasta od listopada do końca lutego. Wówczas warto zaplanować swoje działania, które będą miały związek z tą tematyką. Przykładowo zaprosić na profilaktyczne badania lub opublikować serię rolek na temat grypy.
SEO i pozycjonowanie medycznej strony WWW
W związku z tym, że reklama w branży medycznej jest dość kontrowersyjnym i trudnym tematem – SEO i pozycjonowanie jest wręcz obowiązkowe, jeśli nie chcesz zostać w tyle za konkurencją. Jednak optymalizacja zawsze musi opierać się na porządnym reasearchu, który trzeba regularnie powtarzać. Wiele atrakcyjnych fraz kluczowych „traci” swoją moc z czasem. Potencjalni pacjenci o nich zapominają i zaczynają szukać czegoś nowego. Dlatego warto na bieżąco sprawdzać w Google Trends czy słowa, na które się pozycjonujemy są nadal wysoko notowane. A następnie podjąć decyzję czy warto przeznaczać na nie swój budżet.
Rewelacyjnym przykładem z ostatnich lat są frazy kluczowe związane z pandemią. Generowały one ogromny ruch między marcem 2020 roku, a marcem 2022 roku. Następnie ruch z tych pozycji stopniowo się zmniejszał i tracił na popularności.
Content Marketing i social media
Warto wiedzieć, że niektóre słowa wpisane do Google Trends wykażą pewne zależności. Dzięki temu możesz je uwzględnić w planie publikacji w social mediach i tworzyć treści, które dopiero będą zyskiwać na popularności. Wówczas zdążysz zainteresować pacjentów tematem, który dopiero pojawi się na ustach wszystkich.
Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli dany temat w tej chwili zdobywa na popularności w Google Trends (sprawdzisz to w zakładce Zyskujące popularność) to publikując treści z nim związane – uzyskanie wysokich wyników będzie bardziej prawdopodobne. To wtedy wszyscy rozmawiają o skuteczności danego rozwiązania.
Sprawdzając wyniki w Google Trends dla słowa „ashwagandha” widzimy wyraźny przyrost zainteresowania tą tematyką. Jeśli zrealizujesz rolkę na jej temat to masz szansę dotrzeć do większego grona zainteresowanych pacjentów. A to z kolei bezpośrednio przełoży się na aktywność, czyli komentarze i udostępnienia. Pamiętaj jednak, że jako lekarz stajesz się dla swoich pacjentów autorytetem i odpowiadasz za informacje, które przekazujesz.
Analogicznie możesz wykorzystać tę zależność w przypadku wszystkich swoich działań marketingowych. Jeśli planujesz współpracę z Influencerem – zaplanuj ją zgodnie z tematem, który akurat jest na czasie. Jeśli chcesz napisać artykuł naukowy do magazynu, najpierw sprawdź co w tej chwili najbardziej interesuje Twoich czytelników.