Nie ma wątpliwości co do tego, że w ostatnich latach, zdrowie dla dużej części społeczeństwa cywilizacji zachodniej stało się priorytetem. Te zmiany obserwujemy także w Polsce. Pomimo borykania się z wieloma chorobami cywilizacyjnymi, Polacy coraz częściej interesują się zdrowym stylem życia. Są coraz bardziej świadomi konieczności przeprowadzania badań profilaktycznych. Wiedzą, czym mogą skończyć się złe nawyki w codziennym funkcjonowaniu.
Zmiana postaw nie bierze się z niczego. Zawsze jest ktoś: osoba, organizacja lub instytucja, która walczy o to, aby podnosić świadomość społeczeństwa.
Promowanie postaw prozdrowotnych
Kreowanie prozdrowotnych postaw może odbywać się różnymi drogami. Czasem jest to wynik działania instytucji państwowych. Tak było w przypadku ograniczenia palenia przez Polaków.
Działania takie jak:
- wprowadzenie zakazu palenia papierosów w pubach i restauracjach
- znaczne podniesienie cen papierosów,
Znacząco wpłynęło to na zmniejszenie się liczby osób palących oraz osób, które ograniczyły liczbę wypalanych codziennie papierosów. Oczywiście poza samą kulturą zdrowia w tym przypadku chodziło także o pieniądze. W perspektywie długoterminowej taniej jest zniechęcić palaczy do papierosów niż leczyć nowotwory płuc. Tutaj statystyki są nieubłagane.
Pozytywne, prozdrowotne postawy można promować także w bardziej subtelny sposób. Mogą to robić zarówno organizacje pozarządowe, instytucja państwowe jak i liderzy opinii. Działania najczęściej polegają na uświadamianiu społeczeństwa o zagrożeniach wynikających z niezdrowych nawyków lub ignorowania niektórych sygnałów.
Takie akcje, jak promowanie regularnego badania piersi, robienia cytologii czy poddawania się badaniom prostaty, od lat przynosi pozytywne skutki i sprawia, że coraz więcej ludzi poddaje się badaniom, co realnie przekłada się na zdrowsze społeczeństwo.
Nie mniejsze znaczenia mają liderzy opinii, którzy niekoniecznie są lekarzami, ale dzięki promowaniu zdrowego stylu życia, przekonują do niego wiele osób. Do takich liderów z pewnością można zaliczyć Ewę Chodakowską, która od lat promuje zdrowa dietę oraz podkreśla istotność aktywności fizycznej i dbania o swoje ciało.
Co możesz zrobić?
Jako lekarz, masz pewien autorytet niejako a priori. Ludzie poszukujący informacji w internecie na temat objawów chorób, chętniej czytają informacje publikowane przez lekarzy i bardziej im ufają. Nie bez powodu, w dużych portalach, które zajmują się zdrowiem, na pytania odpowiadają także lekarze. Pacjenci cenią sobie wiedzę bezpośrednio ze „źródła”, zwłaszcza wtedy, kiedy mają dylemat. Wykorzystaj swój autorytet. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
#1 Dziel się swoją wiedzą
Współcześnie masz o wiele więcej możliwości niż jeszcze kilkanaście lat temu. Twoja wiedza wówczas mogła być przekazana jedynie „oko w oko”. Prowadź aktywne profile społecznościowe, pisz bloga i postaraj się aktywnie uczestniczyć w życiu swoich pacjentów.
Nie chodzi o to, abyś „leczył” swoich pacjentów na odległość. Istota działania online polega na tym, że możesz stworzyć wokół siebie społeczność, która będzie czuła się związana z Twoim gabinetem, ponieważ odczuje zaangażowanie i poważne traktowanie.
Kreuj postawy prozdrowotne i bądź konsekwentny
Rozważ założenie grupy na Facebooku. Tam i na w innych swoich kanałach skup się na promowaniu prozdrowotnych postaw swoich pacjentów, jednak postaraj się nie robić tego w sposób chaotyczny. Jeśli jesteś stomatologiem, możesz np. zachęcać swoich pacjentów do przeglądu uzębienia (na przykład w marcu) i z tej okazji zaoferować konkretną zniżkę. Takie działania przynoszą długofalowe skutki, ponieważ możesz zacząć już mówić o tym od stycznia i systematycznie promować swoją akcję w mediach społecznościowych. Za rok lub pół roku, akcja może zostać powtórzona. Twoi pacjenci z pewnością zapamiętają „ten” miesiąc i kolejna akcja będzie już ściśle kojarzona z Twoim gabinetem.
#2 Wspieraj lokalną społeczność
Ludzie znacznie bardziej interesują się tym, co dzieje się na sąsiednim podwórku niż tym, co dzieje się daleko od nich. Jeśli komuś z lokalnej społeczności dzieje się krzywda, mówi się o tym znacznie częściej niż jeśli tragedia dotknie kogoś zupełnie nieznanego. Lokalna społeczność to zdecydowana większość pośród osób odwiedzających Twój gabinet.
Postawy prozdrowotne to kwestia wzajemnej edukacji. Pozytywne akcje także mają duże znaczenie dla lokalnej społeczności i warto taką lokalną wartość podkreślać. Możesz dać wtedy pacjentom odczuć, że jesteś dla nich tutaj, w tym miejscu i oni interesują nas najbardziej. Jak możesz podkreślić lokalność swoich akcji? Zwracaj się do swoich pacjentów w taki sposób, aby poczuli w ogólnym komunikacie nutkę prywatności.
Promując akcję prozdrowotną np. jako chirurg możesz zorganizować badanie prostaty. Można tu odwoływać się do określonej grupy w trakcie promocji np. „Bytomianie na badania!”.
Dbanie o lokalna społeczność może nie tylko dotyczyć ściśle medycznych kwestii. Możesz wpierać lokalną szkołę robiąc pogadanki na temat zdrowia lub współpracować z miejscowym urzędem i z ich pomocą organizować pomoc dla potrzebujących mieszkańców.
Zrozumienie zachowania pacjentów
Kluczem do stworzenia celnych prozdrowotnych postaw a tym samym stawania się lokalnym liderem jest zrozumienie zachowania pacjentów i jednocześnie konsumentów. Prowadząc działania, spróbuj przewidzieć zachowania odbiorców i zastanowić się nad tym, co skłoni ich do oczekiwanej reakcji.
Testuj na żywo i analizuj działania. Wybieraj te, które się sprawdzają, jednocześnie eliminując te akcje, które kosztują wiele czasu, energii i pieniędzy, jednocześnie nie przynosząc oczekiwanych rezultatów.
Pamiętaj o tym, ze Twoi pacjenci to przede wszystkim ludzie, którzy w obliczu wizyty u lekarza lub choroby, oczekują empatii, wrażliwości na ich problemy oraz poczucia zaangażowania i bezpieczeństwa. Podczas kreowania prozdrowotnych postaw, Twoi pacjenci powinni odczuć, że Twoje słowa skierowane są do nich, a opieka którą oferujesz nie opiera się na pustych słowach.
Promowanie postaw prozdrowotnych, uświadamianie swoich pacjentów i dawanie im szansy na zbadanie się, przynosi pozytywne efekty nie tylko społeczności. Pamiętaj o tym, że angażując się w coś dobrego, zostajesz zapamiętany w sposób korzystny. Zastanów się nad tym, co możesz zrobić dobrego i potraktuj to także jako inwestycję w przyszłość swojej praktyki.
Marketing oparty na wysokiej jakości usług medycznych nadal działa znakomicie. Dostarczanie prawdziwych wartości nie tylko w długiej perspektywie jest ważne z punktu widzenia Twojego prestiżu. Jest także warte Zachodu z innego powodu: lekarz, który nie tylko leczy ale także mówi jak żyć zdrowo trafia z komunikatem do bardziej świadomych pacjentów.