Wróć do BLOGA

5 sposobów na skuteczny newsletter gabinetu lekarskiego

Skuteczny newsletter gabinetu lekarskiego

Newsletter, czyli forma elektronicznego, najczęściej systematycznie wysyłanego, biuletynu, którego celem jest przekazanie odbiorcy wybranej informacji. Newslettery najczęściej przybierają formę graficzno-tekstową, a ich nadrzędnym i mniej lub bardziej ukrytym zadaniem jest często sprzedaż produktu lub usługi. Choć w przypadku niektórych zawodów (takich jak lekarz lub prawnik) trzeba wziąć pod uwagę także inne zapisy regulujące działanie obszaru rozumianego jako sprzedaż.

Co ważne. Wiadomości wysyłane są do grupy odbiorców, którzy zgodnie z prawem zadeklarowali wolę otrzymywania wiadomości na swój adres e-mail. Osoby te mają również prawo do zmiany swojej decyzji o zgodzie. Natomiast wysyłający ma obowiązek umożliwić i ułatwić realizację tej zmiany w dowolnym momencie wybranym przez odbiorcę.

Niezależnie od tego newsletter, a właściwie sam mailing to wciąż świetne narzędzie marketingowe. W jaki sposób gabinet lekarski może je wykorzystać? Po kolei.

Prawo a wysyłka newslettera

Polskie prawo przewiduje przepisy dla wszystkich podmiotów, które drogą elektroniczną chcą wysyłać do swoich odbiorców informacje. Dla potrzeb wysyłki newslettera trzeba wziąć pod uwagę trzy ustawy:

Przy tym wszystkim należy zaznaczyć, że ustawodawca nie posługuje się terminem „newsletter”, a definicją „informacji handlowej”, którą biuletyn może zawierać.

Informacja handlowa to nie tylko promocja sprzedaży produktu lub usługi, ale także promocja wizerunku.  Aby zgodnie z prawem wysyłać newslettera, należy uzyskać jednoznaczną zgodę odbiorcy na otrzymywanie informacji wysyłanych przez odbiorcę oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Informacja podczas zapisywania się odbiorcy do newslettera powinna być jasna i jednoznaczna dla odbiorcy oraz pozbawiona prawniczego slangu.

Warto zastosować procedurę double opt-in, która wymaga od odbiorcy potwierdzenia w e-mailu zapisania się do newslettera. Dzięki temu możliwe jest zachowania oświadczeń, czyli dowodów na posiadanie zgody odbiorców. W zależności od rodzaju wysyłanych informacji, może być także potrzebna zgoda na przetwarzanie danych osobowych, przy czym powinna ona zawsze w treści uwzględniać cel. Oznacza to, że osoba wyrażająca zgodę, ma świadomość w jakim celu dokładnie będą przetwarzane dane osobowe. Jeśli jest to udział w konkursie – taka informacja powinna być zawarta w klauzuli.

Więcej na ten temat w artykule na temat regulacji RODO.

Narzędzia do newslettera

Najpierw dobre wiadomości. Nie trzeba być programistą ani grafikiem, aby móc dziś wysłać świetnie wyglądającego newslettera do swoich pacjentów.

Rynek marketingu internetowego wciąż się rozwija, a wraz z nim – narzędzia, dzięki którym można nie tylko wysłać skuteczną wiadomość, ale także analizować wyniki, dzięki którym możesz systematycznie poprawiać wyniki.

Do najpopularniejszych i wciąż rozwijających się narzędzi do skutecznego e-mailingu jest np. Freshmail lub anglojęzyczny MailChimp. Narzędzia e-mailingowe umożliwiają dostęp do wielu szablonów, które można swobodnie modyfikować, dodawać aktywne elementy oraz śledzić skuteczności wysyłki, obserwując ilość otwarć kliknięć lub ilość wiadomości, która znalazła się w spamie.

O narzędziach do skutecznego e-mailingu na pewno będziemy jeszcze pisać szerzej.

Skuteczny newsletter gabinetu lekarskiego na 5 sposobów

Newsletter można wykorzystać na wiele sposobów, a gabinet lekarski oraz usługi medyczne stwarzają mnóstwo okazji, aby tą drogą podtrzymać i nawiązywać relacje z pacjentami. Oto kilka sprawdzonych sposobów, do czego możesz wykorzystać newslettera:

1. Do informowania pacjentów o badaniach

W zależności od specjalizacji jaką prowadzisz, za pośrednictwem newslettera, możesz przypominać swoim pacjentom o zbliżających się terminach badań lub informować o sezonowych badaniach lub szczepieniach. Dzięki takim działaniom pacjent poczuje się otoczony opieką, a relacja z gabinetem (a także lekarzem) zostanie podtrzymana. Wymaga to oczywiście stworzenia dość szczegółowej siatki terminów wysyłki. Ale ta praca docelowo się na pewno opłaca.

2. Do dzielenia się informacjami

Niezależnie od specjalizacji, zawsze jest coś interesującego do opowiedzenia. Jeśli poważnie myślisz o marketingu swojego gabinetu, na przykład prowadzisz swój blog lub kanały w mediach społecznościowych. Udostępniaj za pośrednictwem newslettera najciekawsze opracowania, artykuły dotyczące statystyk, a może Twoich przemyśleń na temat branży. Aby tworzyć skuteczny newsletter gabinetu lekarskiego możesz też odnieść się do dobrych praktyk oraz wszystkich tematów, które w pewnym sensie są spokrewnione z Twoja specjalizacją, jednak niekoniecznie ściśle z nią powiązane. Odbiorcy lubią ciekawostki i interesują się dobrze przekazaną treścią. Newsletter powinien zawierać link do docelowego miejsca w sieci. Najlepiej do konkretnego miejsca na Twojej stronie internetowej.

3. Potraktuj kampanie e-mailingowe jak misję edukacyjną

Prawo w Polsce zabrania lekarzom reklamowania swoich usług. Tutaj przewrotnie powiem, że dzięki temu, możesz wykazać się kreatywnością i pokazać się tak, aby nie reklamować, a edukować. Tym samym – zdobyć zaufanie pacjentów. Jesteś stomatologiem? Przygotuj w ciekawej formie listę produktów spożywczych, które najbardziej wpływają na odbarwianie zębów. Jesteś psychoterapeutą? Podziel się najbardziej sprawdzonymi technikami, które pozwalają pozbyć się stresu. Pacjenci będą mieli poczucie, że otrzymują wartościowe informacje z pierwszej ręki.

4. Informuj o akcjach promocyjnych

Prawie każdy gabinet lekarski prowadzący działalność prywatną, od czasu do czasu ma możliwość i chce zaoferować pacjentom usługi w obniżonej cenie lub zorganizować dzień darmowych konsultacji. To pomaga wielu osobom, których na te wizyty nie stać, a jednocześnie daje dobry wyróżnik pośród konkurencji, która tego nie robi. Za pośrednictwem newslettera możesz poinformować pacjentów o tym odpowiednio wcześniej. Spróbuj przy tym docenić pacjentów, którzy zdecydowali się na subskrypcję i poinformować ich w pierwszej kolejności.

5. Nowa usługa lub nowy specjalista? Powiedz o tym swoim pacjentom!

Jeśli zdecydowałeś się rozszerzyć zakres działalności swojego gabinetu lub zatrudniłeś nowego specjalistę – wyślij informację za pośrednictwem newslettera. Informuj swoich pacjentów o nowych technologiach i usługach, które dostępne są w gabinecie. Szczególnie stali pacjenci mogą być nimi zainteresowani.

Podsumowanie

To tylko niektóre pomysły do wykorzystania tego narzędzia, jakie można mieć.
Prowadząc własną stronę postaraj się wyeksponować możliwość zapisu do newslettera i spróbuj zachęcić odwiedzających, aby się zapisali.

I najważniejsze: potem o nich nie zapominaj – nawet jesli masz ich dopiero 5-ciu.

Scroll to top