Wróć do BLOGA

Stomatologia na krakowskim rynku medycznym – jak zaistnieć?

Stomatolodzy na krakowskim rynku medycznym

Stomatologia to specyficzny dział medycyny. Czy jesteśmy zdrowi, czy też nam coś dolega – w przeciwieństwie do innych specjalistów, dentystę powinniśmy odwiedzać minimum raz w roku. Kraków to duże miasto, liczące ponad 750 tysięcy mieszkańców oraz rynek z którego korzystają także mieszkańcy okolicznych miejscowości. Stomatologia to branża w ogromnym stopniu sprywatyzowana. Ilość usług wykonywanych w ramach umowy z NFZ jest znikoma i jeśli jako pacjenci chcemy mieć ładny i zdrowy uśmiech – musimy zapłacić. Poniższe zestawienie dotyczy 5 krakowskich gabinetów, znajdujących się w pierwszej dziesiątce wyszukiwania Google. Na co stawiają i jak zachęcają swoich pacjentów do odwiedzin?

Galeria Uśmiechu

To co przyciąga uwagę w pozytywny sposób, to nazwa. Galeria Uśmiechu dobrze kojarzy się zarówno dzieciom jak i dorosłym. Nazwa sugeruje, że gabinet to miejsce przyjazne pacjentowi i rzeczywiście – informacje zamieszczone na stronie internetowej sugerują, że ważna jest nie tylko jakość usługi, ale także obsługi i komfort pacjenta. Strona WWW Galerii Uśemichu, jeśli chodzi o samą treść poprowadzona jest prawie wzorowo. Z najważniejszych treści, znajdziemy tam informacje dotyczące:

  • filozofii gabinetu oraz prowadzonej działalności charytatywnej, co sugeruje, że gabinet jest firmą odpowiedzialną społecznie
  • standardów usług
  • szczegółowy opis oferty wraz z informacjami dotyczącymi przebiegu
  • cennik
  • zakładka „zespół” z profesjonalnymi wizytówkami stomatologów
  • zakładkę „przewodnik dla pacjenta” na której ma możliwość „wirtualnego spaceru” po gabinecie oraz otrzymuje informacje jak „technicznie” przebiega wizyta. Dowiemy się tam, że gabinet prowadzi system przypominania o wizytach, umożliwia bezpłatne wizyty kontrolne i prowadzi „opiekę pozabiegową”, która polega na upewnianiu się przez personel, że pacjent po zabiegu stomatologicznym czuje się dobrze.

Minusem, jeśli chodzi o treść, jest brak aktualizowanego bloga na stronie.

Ciekawym działaniem jest prowadzenie programu lojalnościowego. Pacjent ma możliwość zbierania punktów za wizyty i polecanie gabinetu innym, a następnie wymieniania ich na nagrody (nagrody nie są dostępne za pośrednictwem strony internetowej. Jedynie w formie katalogu na recepcji).

Wizualnie, strona główna na pierwszy rzut oka, wydaje się być nieco przeładowana. Dużo zdjęć i treści. Kolorystyka spokojna, w tonacji szaro – biało – granatowej.

Centrum stomatologiczne prowadzi aktywny profil na Facebooku i nieco mniej aktywny na Instagramie. Na forach internetowych, zarówno tych branżowych (znanylekarz.pl) jak i lokalnych (m.in.. krakowskie forumgazeta.pl) trudno doszukać się negatywnej opinii. Chwalony jest zarówno sam ośrodek, personel, jak i lekarze dentyści tam pracujący. Wydaje się, że krakowska Galeria Uśmiechu doskonale prowadzi zarówno gabinety jak i dobrze kontroluje swój wizerunek w internecie.

DentalStudio

Kolejny gabinet stomatologiczny wysoko plasujący się w wynikach wyszukiwania Google. Strona DentalStudio prezentuje się dobrze, choć dość przeciętnie zarówno pod względem treści jak i estetyki. Na stronie znajdziemy informacje dotyczące oferty oraz szczegółowy opis zabiegów, dane dotyczące używanego (nowoczesnego) sprzętu, cennik oraz informacje o uzyskanych certyfikatach oraz szkoleniach. Gabinet dość mocno pozycjonuje się na stomatologię dziecięcą  i dane dotyczących tych usług są dość mocno wyeksponowane na stronie.

Plusem z pewnością jest możliwość umówienia się na wizytę przez SMS lub wiadomość e-mail. DentalStudio to niewielki gabinet, w którym według informacji zamieszczonych w witrynie, przyjmuje dwóch stomatologów. Jeśli chodzi o opinie w internecie, umieszczone są w zasadzie tylko na portalu znanylekarz.pl I tu indywidualnie, każdy stomatolog ma właściwie same pozytywne opinie, które można obejrzeć z poziomu strony. Gabinet, choć niewielki wygrywa prawdopodobnie jakością usług. To miejsce ma ogromny, choć jeszcze nie do końca wykorzystany potencjał.

Dent Kraków

Dent Kraków to dość spory gabinet stomatologiczny, zatrudniający dziesięciu lekarzy. Witryna internetowa prezentuje się przeciętnie, może nawet trochę archaicznie. Na stronie jednak zawartych jest większość niezbędnych informacji takich jak zakładka „o nas”, szczegółowy opis zabiegów (wraz ze wskazaniami i przeciwwskazaniami), merytoryczne wizytówki lekarzy, informacje o sprzęcie i aktualnych promocjach na usługi. Plusem jest dość aktywnie prowadzony blog na którym zamieszczane są informacje dotyczące promocji lub zdrowia zębów. Plusem z pewnością jest dostępność, bo gabinet czynny jest przez cały tydzień od rana do późnego wieczora. Pacjenci mają możliwość rejestracji telefonicznej lub mailowej.

Gabinet prowadzi profile na mediach społecznościowych – aktywnie na Facebooku i niezbyt aktywnie na Twitterze, Google Plus, Tumblr oraz YouTube. Opinie pacjentów umieszczone są na stronie, jednak w sieci na temat Dent Kraków jest dość cicho. Oprócz kilku (pozytywnych) opinii w serwisie znanylekarz.pl, na temat pracujących w tym miejscu stomatologów, ciężko o jakiekolwiek inne opinie o samej placówce czy jakości obsługi. Duży gabinet, wysokie miejsce w wyszukiwarce i duży potencjał, jednak wydaje się, że Dent Kraków zbyt mało uwagi poświęca działaniom w internecie i nie do końca docenia siłę tego medium.

Denta-Med – Całodobowe Centrum Stomatologiczne

Witryna internetowa, choć wizualnie dość skromna zawiera wszystkie najważniejsze informacje i jest bardzo czytelna. Denta-Med znalazło swoją niszę i na pierwszy rzut oka widać, że był to dobry krok. W tej chwili istnieją już trzy gabinety Denta-Med w Krakowie w tym jeden z nich otwarty jest całodobowo, także w niedzielę i święta. Ponadto, dość innowacyjnie podeszła do tematu i oferuje pacjentom kompleksowe leczenie stomatologiczne w warunkach domowych – i to nie tylko w Krakowie, ale także w innych miastach na terenie Polski. Rejestracji można dokonać telefonicznie lub za pośrednictwem strony internetowej. Firma prowadzi aktywny profil na Facebooku i świetnie radzi sobie PR-owo (zaangażowanie celebrytów). To ogromny kompleks stomatologiczny, zatrudniający kilkudziesięciu(!) stomatologów. W sieci znajdziemy wiele opinii zarówno o samych gabinetach jak i pracujących tam specjalistach.

Opinie pacjentów w ogromnej większości są pozytywne, choć zdarzają się także te mniej pochlebne zdania – co wydaje się być normalnym zjawiskiem przy dość dużej ilości pacjentów. Zdania pacjentów, to jedno. Drugie to zdania byłych pracowników, które też można dość łatwo w sieci odnaleźć. Wydaje się, że to obszar na którym firma musi popracować, ponieważ opinie byłych pracowników nie należą do pochlebnych, a to nigdy dobrze nie wpływa na wizerunek i ostatecznie także na funkcjonowanie gabinetu. Z opinii wynika, że w gabinetach jest dość duża rotacja stomatologów, przez co pacjenci nie mają szansy na przywiązanie się do miejsca. Denta-Med to z pewnością miejsce w którym dokłada się starań marketingowych, jednak nie bez uniknięcia dość dużych błędów.

DentaMax – Centrum Stomatologii Estetycznej i Implantologii

DentaMax to średniej wielkości gabinet stomatologiczny specjalizujący się w implantach oraz stomatologii estetycznej. Strona główna witryna internetowej, choć dość ładna kolorystycznie – wygląda dość chaotycznie. Po wejściu na poszczególne zakładki jest już dużo lepiej. Gabinet ma bogatą ofertę usług, jednak mocno pozycjonuje się na implantologię oraz usługi takie jak rehabilitacja stomatologiczna, wybielanie zębów, leczenie zaburzeń mięśni żuchwy czy ortodoncja. Na stronie znajdziemy wiele szczegółowych informacji dotyczących oferty, nowoczesnego sprzętu, metod stosowanych w implantologii oraz szczegółowy cennik  – co z pewnością może być plusem dla pacjentów poszukujących informacji na stronie. Gabinet dość mocno otwiera się także na pacjenta zagranicznego. Strona dostępna jest aż w czterech wersjach językowych, a firma oferuje pomoc m.in. w znalezieniu noclegu czy dowozie z lotniska. Pacjenci mogą dokonać rejestracji telefonicznej oraz drogą mailową. Na stronie dostępny jest także czat, który nie zawsze jest aktywny, jednak można zostawić wiadomość.

Gabinet prowadzi aktywne profile na Facebooku, Twitterze i Google Plus. Konto prowadzone jest także na YouTube, jednak na razie znajdziemy tam dwa filmy. Opinie w internecie istnieją, zwłaszcza na portalu znanylekarz.pl. Jakość usług generalnie opiniowana jest pozytywnie, a na negatywne opinie lekarze odpowiadają osobiście na swoich profilach.  Na innych, lokalnych forach pacjenci zarzucają niezbyt uprzejmą obsługę lub „dziwną klientelę”, co może oznaczać, że personel niezbyt panuje nad poczekalnią. DentaMax to z pewnością gabinet z aspiracjami. I słusznie, po oferta wydaje się być warta dobrego wizerunku w sieci.

Podsumowanie

Jak widać, krakowski rynek dentystyczny jest konkurencyjny ale także dojrzały. Gabinety w mniejszym lub większym stopniu wykorzystują internet do budowania wizerunku i zdobywania nowych pacjentów. W tak dużej aglomeracji jest ogromna konkurencja i podejmowanie działań marketingowych jest niezbędne, jeśli gabinet chce funkcjonować i się rozwijać. Podejmując działania już dziś, wkrótce o krok wyprzedzisz wielu konkurentów. To na pewno więcej niż pozostawienie swojego wizerunku oraz gabinetu tylko losowi.

Scroll to top