Wróć do BLOGA

Chirurg plastyk na warszawskim rynku medycznym

Chirurg plastyk na warszawskim rynku medycznym

W Polsce trudno o większy rynek usług medycznych niż w Warszawie. Stolica Polski i jednocześnie największe miasto, liczące ponad 2 miliony ludzi to miejsce, gdzie świetnie prosperować może wiele klinik i gabinetów. Jak w każdym kraju, to w stolicy dzieje się najwięcej pod każdym względem. Różne branże mieszają się, konkurują ale też i współpracują ze sobą, mając dużą szansę na zbicie kapitału przy współpracy z mediami. Warszawski rynek medyczny rządzi się swoimi marketingowymi prawami, całkowicie różnymi niż w innych miastach w Polsce.

Marketing w Internecie

Dla wielu popularnych warszawskich klinik chirurgii plastycznej, widoczność w internecie jest ważnych dodatkiem do całej otoczki marketingowej. Jak się okazuje, popularność medialna często idzie w parze z wysoką pozycją w wyszukiwarce internetowej oraz „wirtualnym bytem”. Na potrzeby artykułu, wybraliśmy cztery losowe kliniki i gabinety chirurgii plastycznej z pierwszej strony listy w Google. Wpisywane frazy to „chirurg plastyczny Warszawa” („chirurg plastyczny” choć zawiera błąd, jest często wpisywaną frazą przez internautów) oraz „chirurg plastyk Warszawa”. Oto wyniki oraz wnioski:

Dr Szczyt Klinika Chirurgii Plastycznej

Nie ma chyba w Polsce gospodyni domowej, która nie znałaby z ekranu swojego telewizora dr Marka Szczyta. Swego czasu, w telewizyjnej stacji TVN,  ukazała się seria programów „Sekrety chirurgii” w którym specjaliści, podejmując się zabiegów chirurgicznych, pomagali ludziom z kompleksami lub widocznymi defektami. Program cieszył się ogromną popularnością, ukazały się w sumie 3 sezony, a dr Szczyt jako ojciec założyciel kliniki i jednocześnie bardzo ciepły i empatyczny człowiek, stał się popularny na całą Polskę. Z informacji zawartych na stronie, doktor ma zajęte terminy na konsultacje do stycznia 2021 roku, co świadczy z pewnością o wysokich kompetencjach ale przede wszystkim o skuteczności obranej strategii marketingowej. A jak wygląda strona oraz funkcjonowanie w internecie Kliniki dr Marka Szczyta?

Strona WWW

Witryna Kliniki Chirurgii Plastycznej dr Szczyta jest na drugim miejscu w wyszukiwarce zaraz po „Znanym lekarzu”. Strona utrzymana jest w jasnej kolorystyce z przewagą bieli, beżu i brązu. Na froncie wysuwa się slider reklamujący najważniejsze usługi kliniki, po zjechaniu niżej umieszczone jest zdjęcie najważniejszych lekarzy, krótkie powitanie pacjentów oraz opis kliniki. Strona zawiera kilka podstawowych zakładek takich jak „zabiegi” zawierający dość dokładne opisy, zdjęcia „przed i po” oraz listy przeciwwskazań i możliwych powikłań. Ponadto, na stronie zawarty jest cennik, zakładka „kontakt” zakładka „o nas”, zakładka „media” w której znajdują się filmy i wywiady z lekarzami oraz zakładka „warto wiedzieć” z której pacjent może zaczerpnąć informacji dotyczących terminów konsultacji u poszczególnych specjalistów. Strona jest prosta (może wydawać się zbyt prosta), ale czytelna.

Inne źródła

W sieci znajdziemy także sporo informacji związanych z samym nazwiskiem dr-a Szczyta jak i kliniką. „Ojciec-założyciel” kliniki często udziela fachowych wywiadów i od czasu do czasu przypomina się mediom w nieco luźniejszej i bardziej ludzkiej odsłonie. Zarówno profil kliniki jak i samego doktora oraz pozostałych lekarzy znajduje się w bazie „Znanego Lekarza” i tu też odnajdziesz sporo opinii, generalnie pozytywnych. Klinika aktywnie prowadzi profile na Facebooku, gdzie śledzona jest przez prawie 20 tysięcy osób (wow!) oraz na YouTube, gdzie filmy mają po kilka tysięcy wyświetleń. Słowem – klinika dr Szczyta doskonale wykorzystała swój potencjał marketingowy, dzięki czemu jest dziś jedną z najpopularniejszych, jeśli nie najpopularniejszą kliniką w Polsce.

Klinka Ambroziak

Klinka Ambroziak, to kolejna placówka znana z programu telewizyjnego. „Życie bez wstydu” to program o podobnym formacie co „Sekrety chirurgii”, pokazujący prawdziwe problemy ludzi cierpiących z powodu mankamentów lub defektów urody. Program doczekał się aż 5 sezonów i jest jednym z popularniejszych programów stacji TVN Style.

Za sukces kliniki z pewnością w największej części odpowiedzialni są Joanna i Marcin Ambroziak, którzy od 16 lat z powodzeniem prowadzą klinikę w Warszawie oraz od jakiegoś czasu – także szpital w Piasecznie. Doktor z pewnością podbił serca widzów swoja osobowością i dla wielu – stał się wzorem lekarza.

Doktor sporadycznie udziela wywiadów, sam przyznając, że

„ Bez telewizji, prasy i online’u nie moglibyśmy komunikować się z ludźmi. Media to część naszej cywilizacyjnej religii. Klinikę i Szpital Ambroziak stworzyliśmy i prowadzimy razem z moją żoną Joanną. Współpracuje z nami blisko 60 osób. Ziarnko do ziarnka i tak przez dwadzieścia lat zbieramy miarkę”

(wywiad dla „Plejady” z czerwca 2017 roku).

Jak się można domyślić, popularność programu spowodowała, że klinika nie musi już prowadzić wytężonych prac marketingowych w internecie, bo z powodzeniem wystarczy to, co można na owej popularności zbudować.

Strona WWW

Witryna www Kliniki Ambroziak prezentuje nowocześnie i przejrzyście. Strona utrzymana jest w białej tonacji z dodatkiem pasteli. Zawiera podstawowe zakładki takie jak „Oferta”, „O nas”, „Cennik”, „Kontakt”, „Na raty” informująca o możliwości rozłożenia opłat zabiegu, „Promocje” dotyczące aktualnych okazji oraz zakładka „Prawa pacjenta” poruszająca między innymi kwestie danych osobowych i opłat za zabiegi.

Strona jest dość standardowa dla usług medycznych, nie wyróżnia się żadną specjalną funkcjonalnością i wydaje się spełniać swoje zadanie – głównie informacyjne i „wizytówkowe”.

Inne źródła w sieci

Pomimo ogromnej popularności kliniki,  nie obywa się także bez wpadek wizerunkowych. Lekarz Marcin Ambroziak jest dermatologiem i pomimo tego, że sam nie prowadzi aktywnie profilu na portalu „Znany Lekarz”, w pewnym sensie robią to pacjenci. Lekarz ma ponad 70 ocen, z czego aż 22 to negatywne, a 7 – neutralne. Biorąc pod uwagę, że pan doktor firmuje swoim nazwiskiem tak ogromne przedsięwzięcie, jest to zdecydowanie zbyt dużo.

Na negatywne opinie nie ma także żadnej reakcji ze strony lekarza. Opinie o innych specjalistach zatrudnionych w klinice także są różne, choć oczywistym jest, że najlepszemu lekarzowi zdarzają się pacjenci niezadowoleni.

Klinika prowadzi także aktywne profile w mediach społecznościowych. Na Facebooku ma prawie 20 tysięcy obserwatorów, na Instagramie ponad 1600 oraz na YouTube, gdzie publikowane filmy mają po kilkanaście tysięcy odsłon.

Klinika Chęciński

Klinka Chęciński to kolejna warszawska klinika chirurgii plastycznej, która dość wysoko pojawia się w wyszukiwaniach Google’a. Klinika Chęciński to pierwsza klinika w tym zestawieniu za którą nie idzie medialny szum spowodowany programem telewizyjnym. Strona kliniki dość wysoko stoi w wynikach wyszukiwania, jednak sam wygląd i estetyka strony pozostawiają wiele do życzenia. Witryna wygląda dość chaotycznie i  sprawia wrażenie jakby coś się „rozsypało” w HTML.

Strona WWW

Na stronie głównej znajduje się aż 13 zakładek, rotacyjne zdjęcia, a pod spodem bardzo długi i nieczytelny opis kliniki. Do plusów z pewnością można zaliczyć prowadzenie bloga oraz formularz dla pacjentów. Wiele zakładek wydaje się być zbędnych, bo treści w nich zawarte spokojnie można wprowadzić w inne miejsce, co spowodowałoby być może wrażenie większego porządku na stronie.

Inne źródła

W sieci funkcjonuje sporo opinii na temat kompetencji ojca założyciela kliniki. W zdecydowanej większości, są to opinie bardzo pozytywne. Znajdziemy je zarówno do portalu znanylekarz.pl, jak i na takich jak med24.pl oraz zaufanekliniki.pl. Lekarz cieszy się bardzo dobrą opinią wśród pacjentów i jest doceniany za wysokie kompetencje.

Klinika ma założone profile w największych mediach społecznościowych takich ja Facebook, Pinterest, Twitter, Google Plus i LinkedIn. Żadne z nich jednak nie żyje choć w ułamku możliwości kliniki. Choć profile są prowadzone, mają niewielu obserwatorów i widać tu brak pomysłu na strategię marketingową.

Klinika Chęciński wydaje się budować swój sukces jeszcze w starym stylu – poprzez polecenia pacjentów i pacjentek, także te internetowe. Choć widać, że niektóre działania marketingowe są nieśmiało prowadzone, z pewnością potrzeba tu pomysłu i konsekwentnie wdrażanej strategii, bo klinika ma ogromny potencjał.

Witwicki Chirurgia Plastyczna

Witwicki Chirurgia Plastyczna to klinika, której przewodzi dr n. med. Tadeusz Witwicki. Według informacji zawartych na stronie internetowej, w klinice pracuje kilku lekarzy, jednak tylko dr Witwicki zajmuje się chirurgią plastyczną.

Strona WWW

Strona prezentuje się czytelnie i estetycznie. Utrzymana jest w tonacji biało-niebieskiej, co powoduje, że strona wygląda na czystą i uporządkowaną. Pomimo niewielu zakładek poziomych na stronie głównej (tylko 4), na stronie znajdują się wszystkie niezbędne informacje. Jest zakładka „o nas”, „zabiegi” z opisami przeprowadzanych w klinice procedur, „kalendarz” w którym można sprawdzić w jakich terminach lekarz będzie przyjmował oraz „kontakt”.

Nieco z boku znajdziemy „Strefę pacjenta” z której pacjent na każdym etapie może pobrać niezbędne dokumentu lub zaczerpnąć informacji dotyczących wskazań, badań lub zaleceń pooperacyjnych . Tuż pod „strefą pacjenta” znajdziemy także „Strefę dla mężczyzn” co świadczy o tym, że klinika dość mocno otwiera się także na męską część pacjentów. Ponadto, na stronie internetowej znajdują się także opinie pacjentek, informacje o sprzęcie dostępnym w klinice oraz cennik. Na wizyty można umawiać się za pośrednictwem portalu znanylekarz.pl, co jest zaznaczone na stronie kliniki. Na stronie znajdują się także filmy, które wyjaśniają przebieg niektórych zabiegów i mogą być przydatne dla pacjentów poszukujących konkretnych informacji

Dr Witwicki buduje swoją pozycję bardzo konsekwentnie. Z pewnością ogromnym plusem jest wręcz wzorowe prowadzenie profilu na portalu znanylekarz.pl, gdzie prawie każdy pacjent otrzymuje odpowiedź na swoją opinię. W przypadku kilku niezadowolonych pacjentów, doktor także był dociekliwy i próbował  wyjaśnić zaistniałe sytuacje. Ponadto, lekarz odpowiada tak także na pytania pacjentów na łamach portalu.

Inne źródła

Klinika prowadzi także aktywny profil na Facebooku, gdzie obecnie ma około 1700 obserwatorów. W sieci można znaleźć wywiady z doktorem, informacje o uczestnictwie w sympozjach lub konferencjach. Słowem, klinika Witwicki powoli buduje swoją markę w wybrany przez siebie sposób. Nie przynosi on z pewnością szybkich efektów, jednak przynosi dobre rezultaty wizerunkowe.

Powyższe zestawienie wyraźnie pokazuje, jak ogromne „doładowanie” marketingowe daje obecność w różnorodnych – w tym tradycyjnych mediach. Niestety nie każdy, nawet najlepszy chirurg, z wielu powodów nie może sobie na taką obecność pozwolić, co nie oznacza, że sukces na tak dużym rynku jakim jest Warszawa nie jest możliwy. Konsekwentne budowanie pozycji w internecie także może przynieść długofalowe korzyści.

Chirurgia plastyczna przeżywa obecnie swój wielki rozkwit. Zainteresowanie zarówno chirurgią plastyczną jak i medycyną estetyczną jest ogromne. Wysokie kompetencje to za mało aby przebić się ze swoimi usługami w tak dużym mieście, jednak przy odrobinie pracy, fachowej pomocy marketera i dobrej woli – pacjenci szybko mogą się pojawić.

Scroll to top