Content marketing uważany jest za jedną z najlepszych taktyk, jakie można zastosować w udanej strategii. Rodzaj treści, tematy, sposób komunikacji z odbiorcą, jakość to składowe treści marketingowej. Odbiorcy szeroko rozumianej branży medycznej, bardzo często poszukują informacji w internecie.

Content mareting branży medycznej - wyzwanie

Rezygnacja z regularnego publikowania treści jest jednocześnie poddaniem się w kwestii przyciągania do placówki medycznej nowych pacjentów.

Content marketing w branży medycznej

Pacjenci bardzo intensywnie poszukują informacji dotyczących zdrowia i opieki zdrowotnej. Chcą dotrzeć do odpowiedzi na pytania wiążące się z konkretnymi dolegliwościami, działaniem leków, objawami chorób oraz zdrowego stylu życia. Często szukają także informacji i opinii o placówkach medycznych i lekarzach.

Content marketing branży medycznej zacznij od szukania tematów

Internet jest obecnie ogromnym źródłem wiedzy dla pacjentów. W podejmowaniu decyzji o tym który lekarz jest lepszy zastępuje również do niedawna sprawnie działającą, przysłowiową pocztę pantoflową. Od strony wydawcy, czyli osoby prowadzącej content marketing dla placówki medycznej lub samego lekarza, sama taktyka w obszarze opieki zdrowotnej ma wiele zalet, ale posiada także kilka wad.

Zaletą niewątpliwie jest szeroka grupa odbiorców. Informacji dotyczących opieki zdrowotnej poszukuje niemal każda grupa wiekowa, płciowa i demograficzna.

Z drugiej strony, wadą może być zbyt szeroki zakres zagadnień, a co za tym idzie, także duża i ostra konkurencja.

Prawdą jest, że nie każda placówka jest nastawiona na dostarczanie dobrych jakościowo treści. Niektórzy wierzą po prostu w swój nieodparty magnetyzm. Wierzą, że jako dobrzy lekarze lub menadżerowie zdrowia zdobędą rynek sama jakością usługi. Być może mają rację. Ale Ty, skoro już to czytasz, pewnie chcesz wiedzieć więcej o czym powinny być takie treści.

Poszukiwanie tematów, które okażą się poczytne

Obecnie, treści o tematyce medycznej jest w sieci internetowej całe mnóstwo. Wystarczy wpisać jakąkolwiek chorobę w wyszukiwarkę Google, aby pojawiły się setki wyników, które dostarczają informacji o objawach, sposobach leczenia, dostępnych lekach, skutkach ubocznych, opiniach innych chorych i lekarzach specjalizujących się leczeniu tych chorób. Na każde zapytanie znajdzie się wiele stron, które przyniosą mniej lub bardziej oczekiwane przez pacjenta odpowiedzi.

Content marketing branży medycznej opiera się głównie na ciekawych tekstach. Jak zatem znaleźć temat, który znajdzie swoich odbiorców?

#1 Kieruj się swoją specjalizacją

Zacznij od własnej specjalizacji

Jeśli jesteś kardiologiem, zamieszczaj na swojej stronie artykuły dotyczące tej specjalizacji. Możliwości masz naprawdę wiele. Możesz pisać zarówno o profilaktyce, stylu życia, statystykach, pacjentach, pozytywnych przykładach lub sposobach leczenia.

Nie stosuj zbyt szerokiej tematyki. Lepiej napisać o czymś szczegółowym, z poziomu specjalisty aniżeli przekazywać ogólniki i ogólne prawdy, które są wszystkim znane.

W ten sposób, przyciągniesz odbiorców, którzy poszukują bardzo konkretnej wiedzy i prawdopodobnie – także specjalisty.

#2 Potraktuj temat nieszablonowo

Potraktuj temat nieszablonowo

Jeśli np. jesteś stomatologiem, nie musisz pisać wyłącznie o higienie jamy ustnej i dostępnych sposobach leczenia.

Uzębienie ma przecież także wymiar społeczny i w różnych kulturach, idealny wygląd uzębienia może oznaczać coś zupełnie nam nieznanego.

Warto podejść do tematu także w ten sposób, ponieważ publikowanie tego rodzaju ciekawostek, może w dobry sposób wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej. Pacjenci poszukują ciekawych tematów dotyczących albo bezpośrednio ich choroby, albo sposobów na poprawę komfortu życia.

#3 Język komunikacji

Język komunikacji z pacjentem

Jeśli jako lekarz, zechcesz podzielić się częścią swojej wiedzy z pacjentami, pamiętaj o dostosowaniu poziomu języka. Twoi pacjenci najczęściej nie są związani z branżą medyczną i wiele terminów i słów, których na co dzień używasz są im zwyczajnie obce.

Unikaj stosowania specjalistycznego języka medycznego. Postaraj się, aby teksty, które publikujesz były czytelne, zrozumiałe, ale także profesjonalne.

Zbyt infantylny język może spowodować, że odbiorca poczuje się zlekceważony i potraktowany z góry.

#4 Analiza popularności fraz i zagadnień

Analizuj trendy i słowa kluczowe

Do tego wskaźnika trzeba podchodzić dość ostrożnie. Z pomocą Google Trends (wielkości względne), plannera Google Adwords albo np. Keyword Tool, możesz śledzić popularność fraz i tematów. Dzięki temu będziesz wiedzieć czego statystycznie pacjenci poszukują, o czym naprawdę chcą czytać.

Pamiętaj jednak o tym, że na popularne tematy piszą wszyscy.

Chodzi o to, abyś zyskał umiejętność pisania o rzeczach powszechnych w taki sposób, aby dotrzeć do wybranej, najbardziej Cię interesującej, grupy odbiorców.

Rzeczywiste badania rynkowe – branża medyczna

Amerykańska firma Ceralitycs, opublikowała raport dotyczący popularnych tematów w branży medycznej. Badacze przeanalizowali 16000 tematów dotyczących opieki zdrowotnej na podstawie ruchu w wyszukiwarkach, ale także innych źródeł, takich jak media społecznościowe. Według tego raportu, najpopularniejsze tematy w branży medycznej to:

  1. Choroby serca (ogólnie – tematy poszerzające wiedzę na ten temat)
  2. Diety
  3. Porady dotyczące zdrowia (szeroko pojęte)
  4. Przepisy kulinarne pomagające w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia
  5. Ból
  6. Mózg
  7. Objawy chorób
  8. Kobiety (w ujęciu profilaktyki zdrowotnej kobiet oraz chorób kobiecych)
  9. Zdrowie (tematy związane ze zdrowym stylem życia i opieką medyczną ogólnie)
  10. Zawał serca
  11. Poziom cukru we krwi
  12. Odżywianie i żywność
  13. Serce (profilaktyka chorób serca, działanie serca)
  14. Utrata masy ciała
  15. Zdrowie w wieku dojrzałym i starczym
  16. Sen
  17. Palenie papierosów (wpływ palenia na zdrowie, rzucenia palenia)
  18. Leki (działanie leków, dostępność leków, nowe leki na rynku itd.)

Powyższe zestawienie jest dość ogólne, jednak da Ci pewien obraz tego, jakie rodzaje treści oraz ich tematów są poszukiwane w sieci przez odbiorców.

Jeżeli chcesz zaplanować swój własny program artykułów medycznych, możesz kierować się tymi wskazówkami, jednak trzymaj się blisko swojej specjalizacji. Pamiętaj, że nie zawsze ilość przekłada się na jakość.

Ruch na stronie to nie wszystko

Duża popularność określonego tekstu nie musi przekładać się zwiększenie liczby pacjentów. Czasem lepiej zająć się mniej popularnym zagadnieniem, które trafi do mniejszej, ale ściśle zainteresowanej grupy odbiorców.

Jedno jest pewne – publikowanie treści na swojej stronie internetowej oraz mediach społecznościowych to w content marketingu placówki medycznej absolutna podstawa. Obecnie jest także jednym z ważniejszych elementów udanej strategii marketingowej. Zamieszczona tutaj lista pozwoli Ci poprawiać parametry i publikować coraz lepsze teksty z korzyścią zarówno dla Twojego gabinetu, jak i dla pacjentów.

Tworzenie bloga, na którym zamieszczane są rzetelne i ciekawe teksty to podstawa w marketingu treści. Jednak ważna jest nie tylko różnorodność tematyczna. Istotne jest także publikowanie różnych form contentu, jak infografiki, prezentacje, filmy, podcasty. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu zróżnicowanych treści skontaktuj się z nami. Przygotujemy wycenę i poprowadzimy dla Ciebie bloga na wybrany temat.

Źródła i inspiracje:

https://www.convinceandconvert.com/content-marketing-research/26-best-topics-in-healthcare-content-marketing/

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
0 0 votes
Ocena artykułu
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments