Wróć do BLOGA

Rodzaje treści w marketingu medycznym. Czy warto stosować wszystkie?

Szeroko rozumiana treść to jeden z najważniejszych elementów marketingu internetowym. Sposób przekazu, tematyka, rodzaj języka – o tym wszystkim już wiele zostało powiedziane i całkiem sporo  opisane. Podejście do pisania i publikowania treści wciąż się zmienia, a specjaliści nadal poszukują sposobów na efektywne trafienie w zainteresowanie odbiorców. Oprócz wszystkich niuansów, które  powodują, że treść jest atrakcyjna, warto przyswoić sobie wiedzę o rodzajach treści. Determinują one rodzaj odbiorców, ich reakcje oraz wpływają na widoczność Twojej witryny w Internecie.

Rodzaje treści w internecie

Aby dobrze operować rodzajami treści i osiągnąć równowagę w ich dystrybucji, warto zrozumieć różnice pomiędzy nimi oraz ich wady i zalety. Zasadniczo, treści można podzielić na trzy podstawowe rodzaje, choć oczywiście w dzisiejszym świecie, każdy z tych rodzajów ma również kilka typów. Nie jest to zatem prosty podział lecz co najmniej kilkuwymiarowy.

Treści statyczne

Treści statyczne w tradycyjnym rozumieniu tego słowa to treści, których nie możesz rozwinąć lub edytować. Możesz je zmienić, jednak jedynie w momencie zmiany jednego pliku na inny. Do archaicznych witryn  i treści statycznych możemy zaliczyć strony wizytówkowe oparte o czysty język HTML. Były one bardzo popularne wśród polskich firm na przełomie millenium. Tego rodzaju strony miały głownie funkcję informacyjną. Chociaż nie tylko choć jeszcze kilka lat temu istniało także pojęcie tzw. stron zapleczowych, których zadaniem było pozycjonowanie stron docelowych.

Internetowy marketing na stronach statycznych

Treści statyczne mają także swój charakter, który może służyć współczesnemu marketingowi. Są nimi m.in. e-booki, poradniki w PDF, strony docelowe (landing pages), tradycyjne newslettery oraz reklamy PPC. Jako nośnik marketingowy maja one swoje zalety oraz wady.

Do wad możemy zaliczyć to, co wynika z samego charakteru: nudę – statykę i brak możliwości szczególnego wyróżnienia się. Innym mankamentem jest fakt, że treści statyczne są komunikatem jednostronnym, przez co bardziej przypominają tradycyjne media takie jak telewizja czy radio.

Odbiorca nie może uczestniczyć w dyskusji ani w żaden sposób zareagować na udostępnione mu treści. Jeśli w Twoim marketingu jest zbyt wiele treści statycznych, odbiorca nie bardzo ma do czego wracać. W końcu po co ma wracać na stronę, na której nic się nie zmienia?

Niektóre treści statyczne np. pliki PDF nie są zbyt przyjazne urządzeniom mobilnym, co we współczesnym świecie, może być sporym utrudnieniem. Internetowy marketing medyczny polega w dużej mierze na rozważeniu plusów i minusów każdego z rozwiązań.

Do zalet z pewnością należy niskie zaangażowanie autora: publikujesz swoją treść raz, nie musisz odpowiadać na zapytania czy sugestie. Pozornym plusem może wydawać się także kontrola nad reakcjami odbiorców: nie ma negatywnego odbioru, negatywnych komentarzy. Uwaga – jest też druga strona: nie ma pozytywnej reakcji.

Plusem (tym razem realnym) jest dość łatwa możliwość promocji przy stosowaniu odpowiednich komunikatów CTA (wezwań do działania) i właściwej dystrybucji Twoich treści. Statyczne treści dość łatwo możesz zamienić w materialne dobro w postaci druku czy prezentacji w rozmowach biznesowych.

Patrząc na niewielki potencjał możesz sam siebie zapytać:

Czy zrezygnować całkowicie z treści statycznych? Nie. Jak najbardziej – trzeba je tworzyć. Używaj ich w swoim marketingu medycznym. Wybierz jednak takie typy, które będą służyły odbiorcom i Twojemu dobremu imieniu.

Treści dynamiczne

Na potrzeby tego artykułu, treści dynamiczne możemy nazwać treściami generacji 2.0 lub treściami inteligentnymi. Nie są one przeznaczone dla wszystkich odbiorców. Ich istota polega na trafieniu do konkretnej grupy odbiorców. Co więcej: używając takich treści jesteś w śledzić zachowanie swojej grupy odbiorców. Możesz także odpowiednio je segmentować według tego, kto i jakiej poszukuje informacji. Rodzaje treści publikowane w witrynie wynikają także z podziału na statyczne i dynamiczne

Typami tego rodzaju treści mogą być blogi, newslettery kierowane do grup docelowych (tworzone najczęściej z użyciem nowoczesnych narzędzi). Znajdą się w nich także komunikaty jakie publikujesz w social mediach, czy spersonalizowana reklama. Przyjrzyjmy się ich wadom i zaletom.

Minusem tworzenia dynamicznych treści jest z pewnością ilość czasu potrzebna na ich analizę, tworzenie oraz dystrybucję. Treści dynamiczne wymagają właściwie ciągłego zaangażowania i wprowadzania zmian. To z kolei pociąga za sobą koszty.

Z drugiej strony, zaangażowanie się opłaca. Konwersja jest znacznie wyższa niż w przypadku treści statycznych. Ponadto, treści dynamiczne długofalowo mogą budować lojalność odbiorców. Tego rodzaju content znacznie lepiej się pozycjonuje. Google stawia wyżej w pozycji treści nowe i  świeże.

Czy warto inwestować w treści dynamiczne? Zdecydowanie tak! Pamiętaj jednak, że ich generowania wymaga wiedzy. Jeśli jesteś zajętym lekarzem, prawdopodobnie lepiej jeśli zdecydujesz się na pomoc profesjonalnej agencji.

Nie oznacza to jednocześnie, że Ty lub Twój personel, nie powinniście angażować się w pewną część pracy nad ich dystrybucją np. poprzez social media.

Treści interaktywne

Treści interaktywne to takie, które możemy nazwać teraźniejszością oraz przyszłością marketingu internetowego. Angażują one w sposób zdecydowany wszystkie strony biorące udział w marketingu treści. Do typów treści interaktywnych możesz zaliczyć infografiki, komentarze, polubienia, udostępnienia, re-tweety, share’y w LinkedIn.

Znajdziesz w nich także opinie pacjentów i webinaria. Treści interaktywne pomagają uwiarygodnić Twoją markę, zwłaszcza jeśli mówisz wrpost o branży medycznej lub konkretnych lekarzach. W tym świecie, opinie zawsze miały ogromne znaczenie, nawet wtedy, kiedy nie było jeszcze internetu.

Plusem zaangażowania w treści interaktywne jest umacnianie wiarygodności i lojalności. Treści interaktywne dobrze też wpływają na pozycjonowanie. Można powiedzieć, że dobrze prowadzona kampania sprawi, że automatycznie Twoja marka staje się lepiej widoczna w sieci.

Są także negatywy. Minusem może być potencjalne ryzyko. Pozwalasz swoim pacjentom i czytelnikom na wypowiedzi, więc musisz liczyć się także z negatywnym odbiorem, a nawet formą hejtu lub złośliwości wobec Ciebie. Inne minusy to wyższy koszt wynikający z konieczności zaangażowania. Tutaj musisz pamiętać o tym, że warto śledzić odzew na swoje treści zwłaszcza kiedy mogą się pojawić zróżnicowany odbiór. Musisz reagować i ugasić ewentualne pożary jeszcze zanim się rozpalą na dobre.

Czy warto więc w ogóle tworzyć treści interaktywne? Ależ – Tak! Dzięki nim uwiarygadniasz swoją markę i masz możliwość uczestniczenia w kreowaniu dobrych opinii. W tym wypadku, konieczne jest nie tylko zaangażowanie ze strony profesjonalnej agencji, ale także do pewnego stopnia – Twoje własne.

Jakie podejście będzie najlepsze?

W budowaniu skutecznej strategii marketingowej i reputacji Twojej marki medycznej ważne są wszystkie typy  i zróżnicowane rodzaje treści. Wybieraj spośród konkretnych nich te które najlepiej pasują do charakteru Twojej działalności. Postaraj się na starcie nie rezygnować z żadnej z nich. A najlepiej testuj. Podziel cały plan marketingowy na kilka etapów i sprawdzaj co działa a co nie.

Jeśli masz wątpliwości w jaki sposób rozkładać siły, w co zainwestować i w jakim stopniu, porozmawiaj ze specjalistą od marketingu medycznego. Skontaktuj się z nami – zadzwoń lub napisz do nas.

Źródła i inspiracje:

https://adespresso.com/blog/main-different-types-content-use/

https://www.kunocreative.com/blog/bid/88040/static-dynamic-and-interactive-content-pros-and-cons

https://www.digitalvidya.com/blog/types-of-content-marketing/

Scroll to top