Rynek prywatnych usług medycznych w Polsce to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów gospodarki. Jak wynika z raportu badawczego PMR z 2011 roku, wartość rynku prywatnej opieki medycznej wzrosła aż o 7%. Prywatne usługi medyczne świadczy bardzo duża ilość mniejszych podmiotów, a przy takiej konkurencji, aby wyróżnić się i zdobyć pacjentów konieczne jest zastosowanie metod sprawdzonych w innych branżach komercyjnych.

Droga do pacjentów

Aby pozyskiwać lojalnych pacjentów, należy dać się przede wszystkim poznać, by wiedzieć do kogo i w jaki sposób się zwracać. Zdobywanie pacjentów lokalnych wymaga zatem pozyskania informacji na temat miejsca zamieszkania, średniego wieku pacjentów, płci czy statusu zawodowego. Krótko mówiąc, jeśli chcesz zdobyć pacjentów na danym terenie musisz dobrze ich poznać. W sensie statystycznym oczywiście.

Ważną rolę w budowaniu relacji odgrywa także postawa lekarza oraz jego podejście do pacjenta. Wizyta pacjenta trwa krótko, a między jednym a drugim spotkaniem mija trochę czasu. Dlatego ważne jest, aby pacjent mógł odczuć, że jest dla Ciebie kimś ważnym przez cały ten czas. Niezbędna jest zatem odpowiednia taktyka marketingowa. Zwłaszcza w odniesieniu do relacji z pacjentem

Bądź dobrym sąsiadem

Jako lekarz jesteś odpowiedzialny za swoich pacjentów. To oczywiście reguła wynikająca z samej specyfiki zawodu medyka. Jednak można ją poszerzyć do ogółu społeczności lokalnej. Jeśli chcesz docierać szerzej do nich, dowiedz się jak możesz im pomóc. Być może darmowe wykłady na temat profilaktyki lub działań przyspieszających rekonwalescencje w lokalnym ośrodku kultury, lub w szkole będzie dobrym pomysłem. Takie inicjatywy można wykorzystać do rozdania ulotek informacyjnych, wizytówek, opowiedzieć ludziom o sobie. A może objęcie darmowym leczeniem miejskiej drużyny piłkarskiej pozwoli Ci w jakimś stopniu pozostać w świadomości lokalnej społeczności. Odpowiedzialność społeczna lekarza to klucz do dobrych relacji z sąsiadami.

Jak skutecznie pozyskiwać nowych pacjentów?

Ważną taktyką dla marketingu medycznego w dzisiejszych czasach jest tworzenie wizerunku firmy w Internecie. Wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania budzi skojarzenie z pozycją lidera w specjalizacji. Dlatego też w medycynie, jak w żadnej innej dziedzinie, najważniejsze jest zaufanie pacjenta. Warto zatem zadbać o odpowiedni i budzący zaufanie wizerunek w Internecie, ponieważ to właśnie tam najczęściej pacjenci wyszukują usługi medyczne.

Jakość marketingu to gwarancja skuteczności

Jak w wielu  branżach, tak i w usługach medycznych, liczy się jakość oferowanych usług marketingowych.

Warto zatem już od samego początku skoncentrować się na świadomym budowaniu marki medycznej. Skuteczny marketing to taki, który stara się dotrzeć do pacjenta poprzez różnorodne kanały komunikacji. Skupienie się na jednej formie przekazu w dłuższej perspektywie jest mało skuteczne. Wymaga także ciągłych inwestycji, które z czasem nie przynoszą zamierzonego skutku. Świadoma strategia marketingowa pozwoli na pozyskanie nowych pacjentów.

Przedstaw się! – Dobra strona WWW

Przy tworzeniu strony internetowej warto mieć świadomość, że to właśnie tutaj pacjent pierwszy raz spotyka się z lekarzem. Nie zapominaj, że pacjenci często umawiają się przede wszystkim do konkretnych lekarzy ze względu na nazwisko, a kwestia gabinetu niekiedy bywa dla nich drugorzędna.

Na stronie powinny znaleźć się także informacje dotyczące świadczonych usług medycznych oraz możliwości leczenia w ramach NFZ czy cennik pozostałych świadczeń. Warto również wyposażyć stronę w wygodny interfejs oraz opublikować kilka zdjęć gabinetu lekarskiego, jak i placówki medycznej.

Daj się zauważyć! – Kampanie Google Ads w marketingu medycznym

Google to w ciąż niekwestionowany lider na rynku wyszukiwarek, który nieustannie wprowadza nowe narzędzia promocyjne. Jednym ze sprawdzonych systemów do promocji jest Google Ads, który umożliwia dotarcie do nowej grupy pacjentów, dzięki słowom kluczowym wpisywanym w wyszukiwarkę. Po doborze odpowiednich słów kluczowych fraz kluczowych oraz rozpoczęciu kampanii, Google ustawia stronę placówki medycznej jako link sponsorowany zajmujący czołową pozycję w wyszukiwarce. Główną zaletą Google Ads jest kontrola i łatwość doboru słów kluczowych oraz możliwość analizowania efektywności danej kampanii.

Bądź blisko! – Skuteczny fanpage na Facebooku

Aktualnie profil w social mediach jest najbardziej naturalnym sposobem podtrzymywania relacji z pacjentem. Pozwala jednocześnie na bliski kontakt oraz na okazywanie aktywnego zaangażowania w kwestię stanu zdrowia pacjentów. Dodatkowo, umożliwia informowanie pacjenta o bieżących zmianach w placówce, zakupie nowego sprzętu, rozszerzeniu kompetencji lekarskich o nowe specjalizacje itp. Skuteczny fanpage na Facebooku to również świetna możliwość na promowanie wpisów publikowanych na blogu czy linkowanie strony internetowej lekarza.

Blog medyczny

Jakiekolwiek media wybierzesz do promocji swoich usług medycznych musisz pamiętać o ważnej kwestii: każdy z zewnętrznych systemów nie należy do Ciebie, tylko do kogoś innego. Umieszczanie treści w mediach społecznościowych jest oczywiście darmowe. Jakkolwiek ich właściciele potrzebują z czegoś czerpać zyski. Dlatego większość skutecznych metod osiągnięcia właściwego zasięgu i dotarcia do pacjenta są płatne.

Tworząc własną stronę WWW zadbaj, aby była wyposażona w bloga, na którym będzie można umieszczać odpowiednie treści trafiające do Twoich pacjentów. Z czasem będzie ich tutaj coraz więcej. Dzięki temu będziesz mógł publikować dla nich nowe zarówno informacyjne jak i czysto promocyjne elementy bez dodatkowych opłat.

Podsumowanie

Szybkie dotarcie do nowych pacjentów jest możliwe. Oczywiście niesie ze sobą koszty. Jednocześnie warto pamiętać, że dobrze dopracowana strategia pozwoli zarządzać zarówno tempem inwestowania jak i pozwoli zaplanować odpowiednie taktyki dla różnych scenariuszy rozwoju Twojego biznesu medycznego. Medyczny Marketing – EXPE to projekt, który powstał po to, aby pomagać lekarzom i centrom medycznym w podejmowaniu właściwych decyzji podczas penetracji i zdobywania rynku. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w jaki sposób możemy Cię wesprzeć – skontaktuj się z nami.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)