Wróć do BLOGA

Public relations dla sektora medycznego. Na co zwrócić uwagę?

pr placówek medycznych

W każdej branży, działania z zakresu public relations są jednym z trudniejszych elementów budowania wizerunku. Dzięki sprawnemu postępowaniu w tym obszarze, Twój gabinet może sporo zyskać. Błędne działania, mogą nie tylko nie przynieść pozytywnych skutków, a nawet zaszkodzić wizerunkowi firmy. Prawda jest taka, że niezależnie co robisz w jakimś stopniu wpływasz na PR swojej firmy. Co zatem przeszkadza aby robić swój PR w sposób planowy?

Czym jest public relations?

Działania PR mają na celu kształtowanie stosunków społecznych pomiędzy firmą lub organizacją a otoczeniem. Dobrze poprowadzona kampania w tym obszarze posłuży budowaniu wizerunku i sprawi, że otoczenie widzi firmę w pozytywnym ujęciu. To coś znacznie szerszego niż czysty marketing. Zasadnicza różnica w taktyce jest taka, że w marketingu warto skupić się na reklamie  czynnej – zaś dla PR kluczowe jest wywołanie efektu zainteresowania poprzez media Twoja firmą medyczną.

Działania PR dla medycyny nie ograniczają się jedynie do języka pisanego, współpracy z dziennikarzami, publikacji, ale także realnych działań na rzecz społeczności. Sprawne działania PR polegają zatem na różnego rodzajach aktywnościach, o których informacje powinny znaleźć się w stosownych miejscach: portalach, gazetach i innych mediach.

O czym warto pamiętać prowadząc działania PR?

Pośród wielu kwestii na które powinieneś zwrócić uwagę do najważniejszych, jakich nie możesz zapominać należą:

O pacjentach

pr dla medycny i pacjent

Przygotowując publikacje, unikaj żargonu medycznego i fachowych terminów. Twój materiał przeznaczony jest do prezentacji, jednak oprócz tego, że powinien podobać się dziennikarzowi, lub lekarzom powinien, być czytelny dla odbiorców, czyli potencjalnych pacjentów. Medyczne wyjaśnienie działania np. wybranego urządzenia często nie wystarczy.

Potrzebne jest powiązanie opisu z żywym człowiekiem np. z doświadczeniem pacjenta. Pamiętaj, że docelowym odbiorcą jest zawsze pacjent. Informacja powinna być skonstruowana w taki sposób, aby była interesująca dla pacjentów lub wzbudzała ich zainteresowanie, ciekawość.

O wizualnych treściach

Wizualne treści to podstawa

Każda informacja jest bardziej atrakcyjna, jeśli zawiera odpowiednie ilustracje. Jeżeli przygotowujesz posty gościnne lub chcesz zachęcić do współpracy jakieś poczytne pismo branżowe, pamiętaj, że redaktor będzie bardziej skłonny do opublikowania oferowanej przez Ciebie treści, jeśli dołączysz do nich infografiki, prezentacje i zdjęcia.

Podobno „jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów” i czy nam się to podoba czy nie, jest to prawda. Obrazy lub video oddziałują w wielkim stopniu na emocje odbiorcy. Piękne zdjęcia lub ilustracje ułatwią pracę redaktorowi i skutecznie trafią do pacjentów.

O unikaniu przechwalania się

Nie przechwalaj się w PR

Przygotowując treści i rozmawiając z redaktorem unikaj marketingowego, a nawet reklamowego języka. Bądź szczery, bezpośredni, rzeczowy i przede wszystkim prawdziwy w tym co przekazujesz. Unikaj frazesów, przymiotników przekonujących do informacji, ale także żargonu medycznego, super-technicznego języka, nawet wówczas, kiedy docelową publicznością ma być ktoś z branży.

Bądź rzeczowy, skłonny do współpracy i precyzyjny w tym co mówisz lub piszesz. Twoja informacja powinna być dokładna, ponieważ to nadaje jej wiarygodności. Jeśli coś jest „innowacyjne”, „jedyne w swoim rodzaju”, to może sprawiać także wrażenie niewiarygodnej reklamy. W tym przypadku zdecydowanie wskazany jest chłodny umiar – lepsza będzie relacja niż nachalna reklama. Public relations placówek medycznych podobnie jak w innych biznesach skupia się na informacji zamist reklamy. Próby przemycania “najlpeszości” mogą zniechęcić dziennikarza do współpracy z Twoim biznesem.

O lokalnych odbiorcach

Lokalni odbiorcy PR to Twój rynek

…a dopiero potem, o reszcie świata. Pamiętaj o tym, że to lokalni pacjenci są Twoimi najważniejszymi odbiorcami. Jako ludzie, najbardziej interesujemy się tym, co się dzieje dookoła. Przykład negatywnej informacji –  Codziennie słyszymy o wypadkach drogowych, które miały miejsce w całej Polsce. Zdarzenie jednak przykuwa większą uwagę wtedy, kiedy dzieje się na miejscu.

Podobnie jest z pozytywnymi przekazami. Nikogo z Poznania nie zainteresuje nowoczesny sprzęt do badań, znajdujący się w gabinecie w Szczecinie. Kieruj swój przekaz przede wszystkim do lokalnej społeczności, a potem dopiero stopniowo rozszerzaj swój zasięg. Lokalni odbiorcy PR to Twoja najważniejsza grupa docelowa.

O przykuwaniu uwagi emocjami

Przykuwaj uwagę emocjami

Opisując swoją działalność, podkreślaj czynnik ludzki. Staraj się przykuwać uwagę pozytywnymi przykładami i mów o tym, jak Twoja działalność realnie wpływa na jakość życia innych ludzi. Jesteś stomatologiem? Świetnie. Być może na co dzień nie ratujesz ludzkiego życia, ale sprawiasz, że ludzie chętniej się uśmiechają.

Komunikuj odbiorcy, jak ważna jest profilaktyka próchnicy i dlaczego dla samooceny pacjentów ważny jest ładny uśmiech. Jeśli Twoja domeną jest stomatologia dziecięca, pokazuj, jak ważne jest właściwe podejście dentysty do małego pacjenta i jak pierwsza wizyta może wpłynąć na dalsze jego życie. Niby banalne ale to działa.

O sprawdzeniu jak robią to inni

Sprawdzaj konkurencję

Badaj dokładnie swoją konkurencję. Ale także inne firmy z branży medycznej i nie tylko. Każdy dobry przekaz PR dla medycyny, ma swój indywidualny język i sposób przekazywania informacji. W żadnym wypadku nie kopiuj czyjegoś stylu. Zobacz jednak jak swój PR tworzą inni lekarze lub firmy medyczne. Zwróć uwagę jakiego rodzaju komunikacja sprawia, że dana placówka jest odbierana pozytywnie i wyciągnij wnioski dla siebie. Postaraj się znaleźć własną – indywidualną drogę.

O tym, że informacja musi być ciekawa i wartościowa

Optymalna i wartościoowa treść

Informacja, którą chcesz przekazać dalej powinna być ciekawa i przekazywać wartościową treść dla odbiorców. Żaden redaktor nie zechce opublikować Twojej informacji lub skorzystać z Twoich opracowań, jeśli nie będzie ona dostatecznie interesująca. Public relations placówek medycznych to cykliczne poszukiwanie nowych inspiracji i przekazywanie ich czytelnikom.

Jeśli nie masz nic ciekawego do przekazania, po prostu tego nie rób, tylko spróbuj wykorzystać czas na zaoferowanie swoim odbiorcom czegoś, co przyniesie im realną korzyść. Każdy redaktor zainteresowany tematem, chętnie poda informacje, która będzie oferowała konkretne i wymierne korzyści dla czytelników. Przygotowanie profesjonalnych treści możesz zlecić także firmie zewnętrznej.

O panowaniu nad swoim materiałem

Jeśli uda Ci się osiągnąć sukces i redaktor interesującego się pisma lub portalu zainteresuje się Twoją informacją, to bądź przygotowany. Miej zawsze w zanadrzu dodatkowe, pomocnicze materiały, takie jak wykresy, filmy wideo lub badania – w zależności od rodzaju tematu i publikacji. Bądź przygotowany na pytania, zwłaszcza jeśli publikacja ma charakter naukowy.

Podsumowanie

Zręczny PR wymaga odwagi w działaniu, ciągłych poszukiwań w utrzymywaniu dobrych relacji. Poza wszystkimi taktykami dotyczącymi kreowania treści, w uprawianiu sztuki PR bardzo pomaga dobrze rozbudowana baza kontaktów do osób odpowiedzialnych w redakcjach portali i gazet za publikowanie newsów i materiałów tematycznych.

Jeśli zaczniesz myśleć jak Twoim odbiorcy lub potencjalni pacjenci i dowiesz się, jakiego rodzaju treści są dla nich interesujące – prawdopodobnie osiągniesz sukces.

Źródła

https://crenshawcomm.com/five-tips-better-healthcare-pr/

https://www.healthcaresuccess.com/blog/publicity/healthcare-pr-rules.html

Scroll to top