W większości biznesów medycznych korzystanie ze sklepu internetowego jest zupełnie niepotrzebne. Ecommerce w branży medycznej to rzadkość. Witryny lekarzy, klinik, czy nawet większych centrów medycznych skupiają się zwykle na prezentacji profili samych lekarzy. Można na nich znaleźć opisy usług medycznych.
Co jednak w sytuacji, kiedy Twoja klinika prowadzi sprzedaż materiałów opatrunkowych, drobnego sprzętu medycznego lub choćby, jeśli chcesz swoim pacjentom umożliwić zakupienie tele-porady zdalnej?
Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest sklep internetowy.
Krytyczne wybory odnośnie platformy ecommerce
Sklep internetowy może być umieszczony w odrębnie stworzonej stronie WWW. Może też stanowić część innej, większej witryny (np. Twojej strony firmowej).
Aby skorzystać z odrębnego sklepu Twój klient będzie wpisywał adres:
domena-sklepu.pl
Wówczas cały proces zakupowy i wszystko co dotyczy Twojego sklepu będzie obsługiwane z tego adresu. Sklep i jego marka mogą i nawet powinny być różne od marki Twojej firmy. Z punktu widzenia późniejszego pozycjonowania SEO dla strony firmowej i dla sklepu będzie konieczne prowadzenie odrębnych kampanii.
Jeśli zdecydujesz się włączyć sklep jako część Twojej witryny firmowej, jego adres w przybliżeniu będzie wyglądał tak:
domena-firmy-medycznej.pl/sklep/
W tej sytuacji obsługa sklepu będzie w większym stopniu zintegrowana z systemem zarządzania treścią jaki masz dla Twojej witryny firmowej. Będzie także umożliwiać łatwiejsze powiązanie pomiędzy sekcjami strony firmowej, np. bloga a towarem, jaki zaprezentujesz w sklepie. Produkty i inne treści będą w większym stopniu mogły wspierać się pod kątem pozycjonowania.
Ecommerce w branży medycznej ma ścisły związek z widocznością. Ten model pomoże z jednej strony promować sprzedawane produkty, a z drugiej wzmocnić usługi medyczne opisywane w witrynie.
Z powyższych przykładów można wyciągnąć wniosek, że skoro lepiej i łatwiej pozycjonuje się wzajemnie dzięki umieszczeniu sklepu w podkatalogu domeny firmowej, to nie ma nad czym myśleć. Należy zawsze w ten sposób budować platformę ecommerce, aby była częścią większej witryny firmowej. Okazuje się jednak, że nie zawsze to trafny wybór.
Kiedy lepiej wybrać odrębną domenę dla sklepu?
Takich sytuacji jest kilka. Kluczowy będzie tutaj wybór na starcie właściwego modelu dla polityki rozdziału nazw/domen/subdomen.
Odporność na Twoje decyzje w przyszłości
Przede wszystkim sklep w odrębnej domenie łatwiej będzie kiedyś sprzedać, jeśli z jakiegokolwiek powodu uznasz, że „handlowanie” w sieci przestało Cię interesować i chcesz oddać lub odsprzedać tę część swojej działalności.
Wówczas podpiszesz odpowiednie dokumenty, a następnie zrobisz cesję domeny, hostingu oraz przekażesz prawa do użytkowania systemu ecommerce innej firmie. To technicznie najprostsza forma odcięcia ecommerce od pozostałych części swojego przedsiębiorstwa.
Odrębne marki
Jako placówka medyczna najprawdopodobniej Twoja firma posiada nazwę, która wyróżnia ją na rynku. Dobrze poprowadzona strategia marki zawsze zaczyna się od przyjęcia nadrzędnego modelu dla brandingu, czyli nazewnictwa poszczególnych elementów przedsiębiorstwa, które są widoczne w jego sprzedażowej strukturze. Niejako nadrzędny dla tego nazewnictwa jest sam model jaki możesz tutaj przyjąć. Albo: Dom Brandu albo Dom Brandów.
Różnica jest taka, że w tym drugim przypadku poszczególne elementy (a właściwie ich nazwy) nie są w żadnym stopniu kojarzone z marką nadrzędną. Przykładem takiego podejścia z innej niż medyczna branży może być firma Unilever, która produkuje i sprzedaje towary nie kojarzone z tą marką na pierwszy rzut oka.
Znajdziemy pośród nich: Lipton, Timotei, Signal, AXE, Dove, Cif czy Knorr. Jak zapewne wiesz, każdy z tych produktów można znaleźć na półkach sklepów z żywnością czy chemią dla domu. Ale ile osób potrafi skojarzyć je z firmą, która za nimi stoi? Niewiele. Jeśli Twój model nazewnictwa ma opierać się na Domu Brandów, to bez wątpienia serwis ecommerce warto nazwać inaczej niż placówkę, jaka do Ciebie należy.
Odrębna nazwa dla sklepu pozwala także na odważniejsze eksperymenty rynkowe. Możesz z łatwością sprawdzić jak rozwinie się sprzedaż jakichś towarów. Jeśli wszystko będzie dobrze działać to możesz rozwijać odrębną grupę odbiorców skupionych ma marce sklepu. Gdybyś jednak po np. roku nie chciał kontynuować swojej przygody z ecommerce, to jej zamknięcie też będzie łatwiejsze. Ostatecznie, jeśli po jakimś czasie uznasz, że sklep należy zamknąć to zamkniesz również z większą łatwością pamięć społeczną po jego nazwie.
Jakie oprogramowanie ecommece będzie najlepsze?
Odpowiedź na to pytanie, jak pewnie się domyślasz jest dość złożona. Ogólnie można powiedzieć, że to zależy od kilku warunków, jakie mają wpływ na prowadzenie przez Ciebie biznesu.
Za darmo i na abonament
Zdecydowanie, jeśli rozpoczynasz swój biznes i nie masz budżetu na zakup droższych narzędzi sprzedażowych, warto rozejrzeć się pośród darmowych lub tańszych rozwiązań. Niektóre z nich jak WooCommerce, Magento czy PrestaShop oparte są na oprogramowaniu typu Open Source.
Oprogramowanie tego typu wymaga instalacji na własnym serwerze i jest dobrym rozwiązaniem dla klientów, którzy stawiają na niezależność. Jednocześnie oprogramowanie to pozwala na rozwój w przyszłości samej warstwy programistycznej i prezentacyjnej. Twórcy programów open source to wielotysięczna armia programistów, która nieustannie rozwija ich możliwości i publikuje średnio raz w miesiącu nowe wersje oprogramowania.
Darmowe oprogramowanie nie do końca oznacza darmowe wdrożenie. Wprawdzie oprogramowanie to pozwala na własnoręczną konfigurację, jakkolwiek dla niewprawnej programistycznie osoby proces instalacji może stanowić problem techniczny.
W takim przypadku lepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zainstalują oprogramowanie.
Integracja z systemami ERP, faktury
Jeśli planujesz zintegrować swój system rozliczania faktur lub oprogramowanie ERP gdzie przechowujesz stany magazynowe, prawdopodobnie dobry wyborem będą rozwiązania z grupy SaaS (Software as a Service), czyli takie, w których jako użytkownik opłacasz miesięczny abonament. Pośród takich sklepów znajdziesz Shopify, IAI-Shop, czy popularny Shoper. W tym przypadku to firma oferująca oprogramowanie jako usługę zajmuje się całością wdrożenia.
Ty jako użytkownik płacisz po prostu abonament i dostarczasz operatorowi właściwe dane do skonfigurowania sklepu. Platformy ecommerce sprzedawane jako usługa na ogół mają już w standardzie integrację z systemami księgowymi lub ERP. Zatem jeśli Twoim priorytetem jest scentralizowana i zintegrowana obsługa systemów – warto skupić się na takich rozwiązaniach.
Ecommerce w branży medycznej – SEO
Z całą pewnością jako właściciel sklepu będziesz chciał dotrzeć do możliwie najszerszej grupy odbiorców. Jedną z najskuteczniejszych strategii aby to uczynić jest optymalizacja stron pod kątem wyszukiwania (SEO) a także pozycjonowanie na konkretne frazy.
Łatwość w odnalezieniu Twoich produktów ponad produktami jakie sprzedaje konkurencja może być tutaj kluczowa dla ilości zamówień ze sklepu. Klienci podobnie jak pacjenci Twojej placówki mogą poszukiwać użytych nazw produktów ale mogą także skupiać się nad poszczególnymi ich cechami.
Dlatego zanim wybierzesz właściwą platformę warto skupić się również na tej kwestii. Co więcej dla niektórych biznesów medycznych będzie ona decydująca.
Ecommerce w branży medycznej – jaka platforma?
Liderami pośród platform ecommerce będą tutaj rozwiązania open source, o których pisałem powyżej. Dopiero za „podium” znajdziesz dobrze przygotowane do SEO rozwiązania SaaS.
- WooCommerce
- Magento
- PrestaShop
- Shopify
- osCommerce
- Wix
- Sote
- Shoper
Co więcej – jeśli planujesz zainwestować w pozycjonowanie i marketing treści najlepszym wyborem okazuje się WooCommerce. Sklep ten działa jako moduł wpięty do strony opartej o WordPress. Wielka zaletą będzie pełna integracja ze stronami oferty medycznej i blogiem.
Czyli na jaką platformę ecommerce się zdecydować?
Pomimo tego, że wiesz jak chcesz prowadzić swój biznes medyczny, ten wybór nie zawsze jest prosty. Określenie warunków a także odporność na zmiany decyzji w przyszłości dla niektórych są niezmiernie ważne. Jeżeli przeczytałeś ten artykuł i nadal nie wiesz na co się zdecydować – zwyczajnie zadzwoń do nas. Podpowiemy Ci dobre rozwiązanie lub pomożemy w jego wdrożeniu. Ecommerce w branży medycznej może mieć bardzo dobre zastosowanie o ile wdrożysz go poprawnie.