Jeśli uważasz, że w Twojej placówce medycznej, wszystko działa dobrze, ale nie wystarcza Ci takie status quo, rozwiązaniem może być agile marketing (z ang. marketing zwinny). Pytanie tylko: czy jesteś gotów na zmiany, których wymaga jego wprowadzenie?

Co to jest agile marketing?

Idea metodyk zwinnych wywodzi się z branży IT. Ściślej mówiąc projektowanie zwinne wiąże się z tworzeniem oprogramowania. Dzięki niemu programiści są w stanie stworzyć w relatywnie krótkim czasie oprogramowanie, które spełnia główne założenia nawet bardzo wymagającego pomysłodawcy. Co więcej sama idea pozwala tworzyć projekt nie znając jego wszystkich detali od początku.

Co to jest agile marketing? Koncepcja i wyjaśnienei

Czyż marketing z samej swojej natury nie wymaga podobnego podejścia?

Jeśli widzisz, że Twój marketing medyczny można poprawić, wydaje się być jasne, że powinieneś rozważyć wdrożenie takiej metodyki jako obowiązującej.

Tym bardziej, jeśli zależy Ci na szybkim wzroście, dotarciu do większej liczby osób szukających pomocy medycznej. Także jeśli widzisz szansę w doskonaleniu usług i dostosowywaniu ich do potrzeb pacjentów. Z pewnością marketing zwinny pomaga osiągnąć wszystkie powyższe cele.

Twoja firma potrzebuje strategicznej wizji rozwoju i właściwie skonstruowanych planów marketingowych. Zarówno tych krótko i średnioterminowych, jak i tych wybiegających w nieco dalszą przyszłość.

Agile marketing dla medycyny

Jego istotą jest dążenie do ulepszenia, udoskonalenia i wprowadzenia kolejnych innowacji w marketingowych działaniach całego zespołu. Ten zaś, nieustannie monitoruje zadowolenie i satysfakcję odbiorców, cyklicznie weryfikując skuteczność wybranych taktyk.


To połączenie lepszych decyzji z prowadzeniem efektywniejszych działań na rzecz firmy.

Czy równie dobrze, co w przypadku środowisk programistycznych, gdzie zastosowano „zwinność projektowania”, sprawdzi się ona w marketingu medycznym?

Jedyną pewną rzeczą w życiu jest zmiana

Zanim przejdę do omówienia głównych założeń w zwinnym marketingu, najpierw kilka słów o powodach poruszania tego tematu.

Jeśli prowadzisz biznes medyczny choćby od kilku lat, zapewne masz za sobą co najmniej kilka prób lub sposobów prowadzenia marketingu. Prawdopodobnie potrafisz także dość szybko rozpoznać momenty kiedy coś działało poprawnie a kiedy nie.

Klasyczne podejście do marketingu, reklamy lub planowania użycia nawet kilku zróżnicowanych kanałów komunikacji marki przypomina nieco jazdę samochodem do przodu z użyciem tylko wstecznych lusterek.

Oczywiście jeśli dobrze opomiarujesz swój marketing to w krótkiej perspektywie taki model zadziała zupełnie przyzwoicie. Jakkolwiek w tym przypadku założeniem nadrzędnym jest stałość zachowań rynku i Twoich odbiorców.

Agile marketing za punkt wyjścia obiera pewność zmiany. Co więcej, dostrzega w niej ogromny potencjał w drodze do realizacji wyznaczonych celów. I tak w rzeczywistości jest, pod warunkiem, że ktoś nieustannie trzyma rękę na pulsie i tym zmianom się przygląda.

Czasami ciężko podjąć decyzję w jaką stronę podążyć

Zwłaszcza tym zmianom, których nie jest w stanie przewidzieć. Należą do nich między innymi:

  • zmiany algorytmu Google,
  • polityka mediów społecznościowych, w tym Facebooka, LinkedIn
  • powstanie nowych social mediów, zanikanie innych

Zmiany, o których tutaj wspominam rzadko kiedy są korzystne dla osób zawodowo zajmujących się marketingiem. Oczywiście giganci rynku

Co w takiej sytuacji robi zespół, działający w oparciu o marketing zwinny?

Agile marketing – system szybkiego reagowania

Tylko zespół marketingowy, który zmiany uznaje za coś nieuniknionego, jest w stanie na bieżąco na nie reagować i dostosowywać do nich swoje działania. Dzięki temu, ogranicza nie tylko ryzyko niepowodzenia, ale też straty czasu i zainwestowanych środków.

  1. Przede wszystkim, ustalając długoterminowe plany marketingowe, duży nacisk kładzie na szybką reakcję i korektę tego, co zostało wcześniej ustalone.
  2. W swoich działaniach, skupia się na celu, którym jest zarówno rozwój firmy, jak i nieustanne dążenie do zaspokojenia potrzeb klientów (dla Ciebie – pacjentów).
  3. Nie trzyma się sztywno ustalonego wcześniej planu, ale też z niego nie rezygnuje.

Utrzymanie placówki medycznej na wysokim poziomie, z tendencją do wzrostu, to dziś ogromne wyzwanie. Tym bardziej, że zmienne decyzje polityczne dotyczące służby zdrowia, nieustannie wpływają na te, które Ty sam podejmujesz. To zaś, zmusza Cię do zmiany dotychczasowych wizji rozwoju firmy.

Tym samym, jesteś zobligowany do szybkiego odnajdywania się w bardzo niepewnej sytuacji. Z jednej strony dążysz do rozwoju, a z drugiej chcesz uniknąć porażki, która może okazać się bardzo kosztowna.
Jak radzi sobie z tym Agile marketing?

Zasada: Fail fast, fail often

Agile marketing pozwala na więcej błedów

Medyczny marketing, zgodnie ze swoimi założeniami, ma pomagać w dotarciu do potencjalnych klientów z dopasowaną do ich potrzeb, konkretną ofertą usług i produktów.

Niestety, coraz częściej nie wystarczają już tradycyjne i sprawdzone działania, oparte na znanych taktykach marketingowych.

Częściej i szybciej popełniaj błędy

Brzmi co najmniej dziwnie w świecie współczesnego biznesu, gdzie aż się roi od sukcesów. W marketingu jak i szerzej w całym biznesie błąd to wartościowy wynik doświadczenia. Jeśli odnajdziesz drogę do popełniania błędów szybciej i częściej, obniżysz koszty swoich kampanii.

Agile marketing proponuje zrobienie kroku w bok i przyglądanie się na bieżąco podejmowanym działaniom. Członkowie zespołu szukają nie tylko oznak sukcesu, ale też tego, co się nie sprawdzi. A wszystko po to, by po weryfikacji błędów, udoskonalić kolejne działania. Tym samym, nie boją się porażek i błędów, które są dla nich niewyczerpanym źródłem wiedzy.

Kontrolując mniejsze porażki i wdrażając więcej innowacyjnych pomysłów, zwiększa się szansę na szybkie osiągnięcie wyznaczonych celów marketingowych. Niezwykle pomocne, okazuje się w tym interdyscyplina i iteracje.

Interdyscyplina i iteracje – odpowiedź na ciągłe zmiany

To elementy, dzięki którym agile marketing okazuje się skuteczny, przy jednoczesnym ograniczaniu strat w postaci czasu, środków i spadku pozycji na tle innych placówek medycznych.

Agile marketing. Interdyscyplinarny zespół marketerów

Interdyscyplinarne zespoły

Im częściej grupa osób, zajmująca się realizacją jednego projektu, może złapać oddech i zastanowić się nad tym, co w ostatnim czasie poszło nie tak, a co można ulepszyć, tym szybciej w swoich działaniach, posuwa się naprzód. Spotkania, choćby te w formie telekonferencji, na których obecne są osoby zajmujące się poszczególnymi elementami strategii marketingowych, pozwalają spojrzeć na całość z różnej perspektywy.

To z kolei, pozytywnie wpływa na kreatywność i poziom zaangażowania oraz skutecznie pomaga znaleźć rozwiązania bieżących problemów.

Iteracje

Podzielenie długoterminowego i skomplikowanego planu na mniejsze części, zwiększa szanse na jego realizację w wyznaczonym terminie. Tak właśnie warto postąpić zgodnie z pryncypiami marketingu zwinnego.

Iteracje to cykliczne działania, powtarzane zwykle w odstępach od jednego do czterech tygodni. Po zakończeniu każdej z nich, zespół przygląda się efektom włożonej pracy oraz wdrożonych pomysłów i konfrontuje je z oczekiwaniami klientów. Pozwala to na odkrycie prawdziwych potrzeb i podjęcie działań, które je zaspokoją. To też sposób na porzucenie pomysłów, które nie przyniosły spodziewanych rezultatów.

Iteracje są przejawem elastycznego podejścia do nieoczekiwanych zmian. Pozwalają na dostosowywanie bieżących działań, do wciąż zmieniającego się rynku usług medycznych.

Czy agile marketing jest tym, czego potrzebujesz?

W momencie, gdy znasz już odpowiedź na pytanie: „co to jest agile marketing?”, dużo łatwiej możesz określić, czy ten rodzaj działań, sprawdzi się w twojej placówce medycznej. Poza tym, możesz określić, jak bardzo różni się on od strategii marketingowych, które stosowane są obecnie, a które nie do końca spełniają twoje oczekiwania.

Z codziennej praktyki dobrze wiesz, jak trudno jest odpowiedzieć na oczekiwania klientów usług medycznych. To, co sprawdzało się rok temu, dziś przestaje spełniać swoje zadanie i należy jak najszybciej zastąpić czymś innym. W chwili kiedy piszę ten artykuł świat jest wciąż zanurzony w rzeczywistości koronawirusa i pandemii COVID-19. Od początku roku 2020 nastąpiło wiele niespodziewanych zdarzeń na rynku jak lockdown, czy konieczność noszenia osłon na twarzy. To także spowodowało ogromne zmiany na całym rynku – w tym także medycznym.

Śledzenie na bieżąco zmian i szybkie reagowanie, wymaga czujnego zespołu. Nie tylko wychwyci on niesprawdzające się metody, ale też w krótkim czasie znajdzie i wdroży nowe, lepsze rozwiązania.

Agile marketing to odpowiedź na obecne czasy. Pomaga nieustannie weryfikować generalny plan, konfrontować go z ciągłymi i trudnymi do przewidzenia zmianami i korygować wcześniej obrany kurs.

Nie jest to z pewnością łatwe zadanie i wymaga pełnego zaangażowania zarówno ze strony członków twojego zespołu marketingowego, jak osób zarządzających placówką medyczną.

Zespół marketingowy pracując w metodykach zwinnych jest gotowy na zmiany

Jeśli nie jesteś pewien, czy poradzi on sobie z tego rodzaju strategią, możesz skorzystać z pomocy firmy zewnętrznej, która od lat działa w tej branży.

Składający się ze specjalistów zespół, cyklicznie spotykający się na podsumowania kolejnych iteracji, będzie skutecznie i elastycznie realizował wyznaczony mu cel marketingowy. To zaś, przełoży się na konkretne korzyści dla twojej placówki medycznej. Jeśli masz więcej pytań odnośnie wdrożenia strategii wykorzystującej zwinny marketing, skontaktuj się z nami.

Pomożemy Ci określić główne założenia dla takiej strategii i zaproponujemy możliwe rozwiązania.

Źródła i inspiracje:

  • sprawnymarketing.pl/blog/agile-marketing/
  • biegajewski.com/pl/czym-jest-agile-marketing/
  • agilesherpas.com/what-is-agile-marketing

Podziel się tą treścią... Dzięki :)