Pisząc teksty na blogu, zdarza nam się skupiać przede wszystkim na treści i ładnych grafikach. To oczywiście bardzo ważne elementy dobrego artykułu, ale nie powinienem zapomnieć o ukrytym celu tej publikacji.
Poza oczywistym biznesowym przekazem jest nim także, czy jesteś tego mniej czy bardziej świadom, dobra pozycja w wyszukiwarce Google. To właśnie od niej zależy, jak często czytelnicy będą odwiedzać Twoją stronę.
A co za tym idzie – to także determinuje ilość potencjalnych klientów i pacjentów. Algorytm EAT dla medycyny – jakie ma znaczenie?
Algorytmy Google – pomoc użytkownikom, utrudnienie dla twórców
Codziennie w okno wyszukiwarki Google wpisywanych jest 5,6 miliarda (5 600 000 000) haseł. Każdej minuty użytkownicy potrzebują odpowiedzi na 3,8 miliona pytań. Misją Google (a przynajmniej organicznej części wyszukiwarki) jest dopasowanie wyników wyszukiwania tak, aby, jak najlepiej pomóc użytkownikowi.
Algorytmy zastosowane w mechanizmach indeksowania, Google i sposób, w jaki treści są dopasowywane do zapytań użytkownika, stanowią dobrze strzeżoną tajemnicę firmy i nie są wcale jasne dla twórców i osób publikujących treści w sieci.
Popularna przeglądarka wychodzi nieco naprzeciw niepewnościom i ujawnia wytyczne, którymi algorytmy kierują się przy indeksowaniu naszych stron internetowych. Nie są to może gotowe przepisy jak opanować pierwsze miejsca wyników zapytań w Google, ale zawsze coś
Trochę ciekawych materiałów można znaleźć w anglojęzycznych poradnikach jak Search Quality Evaluator Guidelines z 2015 roku, a następnie jego aktualizacji w grudniu 2019.
Google twierdzi, że dba o swoich użytkowników preferując strony i treści prowadzone przez ekspertów w danej dziedzinie.
W opinii giganta z Silicon Valey ma to szczególne znaczenie w przypadku tzw. stron YMYL (Your Money or Your Life), czyli takich, które mogą mieć wpływ na nasze zarobki lub budżet oraz tych, które w szczególny sposób są powiązane z naszym zdrowiem. Do tej kategorii bez wątpienia należą strony medyczne.
Do porad, które mogą istotnie oddziaływać na nasze zdrowie, należą te dotyczące:
- chorób
- zabiegów medycznych
- domowych sposobów leczenia
- diet
- używek
Tym samym poradniki zdrowotne, encyklopedie leków czy serwisy dietetyczne mogą nieść potencjalne szkody dla naszego stanu i samopoczucia, jeśli pojawią się na nich nieprawdziwe czy niepotwierdzone informacje.
Google chcąc ograniczyć rozprzestrzenianie się tzw. fake newsów, wprowadza pewne zasady, zgodnie z którymi premiuje wysokim miejscem na liście wynikowej te strony, które zasłużyły swoją poprawnością merytoryczną. Niby oczywiste, ale często jako zespół zajmujący się pozycjonowaniem stron medycznych, mamy z tym zagwozdkę.
Kiedy algorytmy Google stają się wybredne…
Jednym z istotnych czynników wpływających na wysoką pozycję w rankingu wyszukiwania, jest sprostanie pewnym wymogom narzuconym przez wyszukiwarkę.
- Google nie chce promować słabych jakościowo i merytorycznie tekstów. Dlatego Twoje treści powinny mieć pewne „kwalifikacje”, aby przejść etap dopasowywania wyników wyszukiwania do hasła wpisanego przez czytelnika.
- Stosowane algorytmy mają za zadanie wyodrębnić interesujące treści, które w dużym stopniu zadowolą odbiorcę i uzyska on odpowiedź na wpisane do wyszukiwarki pytanie. Jak wprowadzić algorytm EAT dla medycyny?
Algorytm EAT dla medycyny – z czym to się je?
Chcąc rozwinąć anagram E-A-T otrzymujemy:
E – Expertise, czyli podkreślenie odpowiednich kwalifikacji twórców i założenie, że autorzy należą do ekspertów w swojej branży.
W Twoim przypadku to często lekarze, terapeuci, osoby z wykształceniem medycznym. Każdego dnia spotykają w swojej praktyce wiele ludzkich problemów, których rozwiązanie wpływa na stan zdrowia i dobrostanu pacjentów.
A – Authoritativeness – pokazanie, że strona i autorzy treści na niej zawartych mogą stanowić autorytet w danej dziedzinie. To właśnie dzięki tej wiedzy masz możliwość osiągnięcia odpowiedniego poziomu “autorytetu” w społeczności internetowej.
To ważne ponieważ dzięki temu nie musi każdorazowo sprawdzać jakości tego co przeczytał na Twojej stronie.
T – Trustworthiness – zaufanie, którym czytelnik-odbiorca może obdarzyć treści oraz witrynę.
W ten sposób działają trzy najważniejsze wartości w algorytmie odpowiedzialne za sukces – Eksperci, Autorytet i Zaufanie.
Zgodnie z wytycznymi, którymi podzieliła się platforma Google, są to niezbędne elementy, aby witryna wzniosła się na szczyt wyników wyszukiwania.
Można się nawet pokusić o polską wersję tej nazwy – angielskie eat możemy przetłumaczyć jako jedz. A z kolei JEDZ spróbujemy również potraktować jako anagram, po którego rozwinięciu uzyskamy odpowiedź na ważne pytanie – czym żywi się Google w kwestii SEO?
JEDZ można rozwinąć jako:
- J – jak Jakość (tego co publikujemy)
- E – jak Ekspert (tutaj podobnie: piszemy materiały oparte na wiedzy a nie na ‘widzimisiach’ samozwańczych niby-ekspertów copywriterów od SEO)
- D – jak Duży autorytet (może troszkę przekombinowane, ale chociaż blisko założeń autorów nazwy algorytmu)
- Z – jak Zaufanie (dosłownie jak w oryginale – tylko zaufane strony powinny osiągać wyniki)
Być może to polskie tłumaczenie ułatwi Ci zapamiętanie tych czynników i wprowadzanie ich w życie na swojej stronie. Tylko jak zastosować algorytm EAT dla medycyny?
E jak Ekspert – czyli bądź ekspertem w swojej dziedzinie
Treści publikowane na stronach medycznych powinny być faktycznie pisane przez ekspertów, czyli osoby specjalizujące się w danym temacie i posiadające odpowiednie wykształcenie. Publikując artykuły medyczne dbaj o ich aktualność, a wcześniejsze teksty sukcesywnie aktualizuj zgodnie z obecnym stanem wiedzy.
Pamiętaj, aby na końcu tekstu zamieścić również krótki opis o autorze nie zapominając o jego kwalifikacjach w danej dziedzinie. To szczególnie ważne, jeśli Twoja strona ma wielu twórców.
Warto skupić się na nowych i oryginalnych tematach. Jest to kolejny dowód na to, że tekst został przez Ciebie napisany od podstaw. Staraj się nie nadużywać cytatów. Nawet małe fragmenty kopiowane z innych witryn mogą zaszkodzić Twojej pozycji w SERP-ach.
A jak Autorytet – zostań autorytetem dla innych
W przypadku stron należących do grona YMYL dobra reputacja to podstawa. Jej poziom może wynikać z Twojej dbałości o jakość prezentowanego contentu. Jeśli treści, które zamieszczasz są interesujące i oryginalne, zapewne będą cytowane oraz linkowane na stronach innych twórców. A kreowana przez Ciebie marka będzie kojarzyć się w pozytywny sposób.
Linki do strony to element, który zawsze wpływał dobrze na pozycję strony w wynikach Google. Ale uwaga – te algorytm jakimś „cudem” wie coś o jakości stron, które do Ciebie linkują. Więc chcąc zachować autorytet postaraj się o linki z porządnych witryn dbając o kontekst tego co publikujesz – naprawdę warto.
Kiedy jeszcze zyskujesz reputację w Internecie?
- otrzymując pozytywny feedback od czytelników (a w przypadku opieki medycznej również pacjentów) – ważne są opinie w sieci
- będąc cytowanym przez inne strony i portale (linki, linki, linki)
- będąc rozpoznawalnym w pozytywny sposób
- pisząc posty gościnne na innych blogach (postaraj się wyrobić zwyczaj publikowania raz w miesiącu swojego eksperckiego artykułu w jakimś zacnym miejscu)
- uzupełniając niszę, przez co nie jesteś po prostu ekspertem, ale stajesz się unikatem w swojej dziedzinie
Jeśli w swoich treściach podajesz linki lub informacje cytowane z innych stron – sprawdź, czy są one prawdziwe i również godne zaufania. Nie ma
T jak twarde argumenty, którym można zaufać – co zrobić, żeby czytelnik nam ufał?
Zdobycie zaufania to bardzo ważny aspekt prowadzenia internetowej działalności.
Jest to tym bardziej istotne, kiedy w grę wchodzą treści medyczne. Czytelnik, który może stać się Twoim potencjalnym pacjentem, ma szansę zadecydować czy powierzy Ci swoje zdrowie, czy nie. Chcąc zadbać o pozytywne wrażenie, warto skupić się przejrzystości naszych treści.
W przypadku placówek i gabinetów medycznych do istotnych informacji należą:
- dane placówki (adres, godziny otwarcia, numery kontaktowe, adres e-mail)
- możliwe formy płatności
- koszty wizyt, badań i zabiegów
Komfort korzystania ze strony WWW, szczególnie jeśli zamieścisz na niej formularze kontaktowe, w których należy podać swoje dane, zdecydowanie podniesie posiadanie certyfikatu SSL. To już w tej chwili nie tylko ulepszenie ale niejako konieczność, zwłaszcza na stronie medycznej.
Użytkownik ma wtedy pewność, że przekazuje swoje dane zabezpieczonej witrynie, a wszystkie podawane informacje są poufne. Jednocześnie Google doceni Twoje starania o bezpieczeństwo, a co za tym idzie obdarzy Cię właściwym zaufaniem.