Wróć do BLOGA

Chcesz zdobyć dobry link – trzymaj się kontekstu

W obecnym roku specjaliści SEO muszą stanąć przed wyzwaniem, jakie stawia przede wszystkim algorytm BERT i tzw. “features snippets”. Nie należy jednak zapominać o strategii, która jest nierozłącznie związana z SEO od wielu lat. Jakie są trendy w link building w 2020 roku?

Budowanie linków w 2020 ndal ma podstawowe znacznie dla SEO

Taktyki SEO (zwłaszcza te, dotyczące budowania dobrej jakości linków) z roku na rok stają się coraz bardziej wymagające i skomplikowane. Google uaktualnia swoje algorytmy, wyszukiwarka staje się coraz bardziej nastawione na tzw. problem-solving (czyli dostarczanie gotowego rozwiązania bez potrzeby wchodzenia na stronę) i wciąż przybywa nowych technik, które mają zapewnić, że użytkownicy będą w stanie odnaleźć to czego szukają szybko i efektywnie. Link building (jedna z najważniejszych w SEO taktyk) jest z nami od lat aczkolwiek niektórzy twierdzą, że zbliża się powoli ku upadkowi. Ja mam nieco odmienne zdanie – pozyskiwanie linków to wciąż jeden z najskuteczniejszych sposobów na wybicie się w wyszukiwarkach.

Dziś dzielę się gorącą listą trendów w link building-u czyli w taktykach pozyskiwania dobrej jakości linków, które powinieneś wprowadzić do swojej strategii SEO od zaraz.

Jedna z najdłużej stosowanych taktyk, ale wciąż niezwykle skalowalna i skuteczna. W stosowaniu jednak dość trudna. W skrócie: działa i należy ją stosować. Idea jest bardzo prosta – nikt nie chce niedziałających linków na swojej stronie WWW.

Najprościej zacząć od własnych stron, o których trochę zapomniałeś, ale istnieją od lat. Możesz to w prosty sposób wykorzystać. Nie mówimy tu jednak jedynie o domenach, które posiadasz. Wyszukaj linki w swojej branży, które znajdują się na wysokich pozycjach, ale treść już dawno jest nieaktywna i napisz do właściciela, czy mógłbyś zamieścić na nich swoją treść. Oczywiście treści jakie zaproponujesz muszą odpowiadać rzeczywistym intencjom właściciela strony.

Skuteczność w tym przypadku będzie w dużej mierze zależeć od Twojego autorytetu i wiarygodności jaką cieszysz się w środowisku osób dostarczających wartościowe treści w Sieci. Pierwsza rzecz jaką musisz zrobić to odnaleźć te „połamane” linki.

Wspomogą Cię w tym narzędzia takie jak Ahrefs.com, Ninja Outreach, Broken Link Builder, (wtyczka na Chrome) Check My Links czy Drlinkcheck.com.

Właściciel Backlinko, Brian Dean, stworzył technikę zwaną Skyscraper, która sprawdza się w 11 procentach.

Wysoki współczynnik sukcesu niesie za sobą jednak sporo pracy. Jest połączeniem dobrej treści, researchu, analizy backlinków, współpracy i email marketingu.

Na czym właściwie polega?

Coronavirus w centrum zinteresowania na przełomie 2019 i 2020 roku.
Poszukaj nośnego tematu i opisz go lepiej niz inni
  1. Znajdujesz treść, która jest teraz “na fali” i posiada dobrej jakości backlinki – możesz skorzystać z takich narzędzi jak Buzzsumo, Ahrefs, Linkody, MajesticSEO.
  2. Bądź lepszy – napisz coś bardziej wartościowego na ten sam temat. Skorzystaj z raportów lub statystyk, możesz dodać studium przypadków lub recenzje innych osób.
  3. Znajdź dane kontaktowe do osoby, która jest właścicielem artykułu.
  4. Napisz do niej, czy nie zechciałaby podlinkować w swoim artykule do treści, którą stworzyłeś. Napisz o kompetencji, rozszerzeniu tematu, dobrej jakości.

Budowanie linków dobrzej jakości nie jest łatwe. Polacy są nieco dziwnym narodem, dlatego nie gwarantuję Ci sukcesu. Zwłaszcza, że większość osób albo nie zrozumie o co Ci chodzi, albo uzna, że masz w planie jakieś niecne plany…. Ale warto spróbować. Co któryś raz się udaje (sprawdziłem)

Mentions – czyli wspomnienia

Monitoruj zarówno wspomnienia o twojej marce, jak i np. o właścicielach, CEO. Możesz to zrobić dzięki Brand24, Mentions Facebooka, Hootsuite lub Buzzsumo Alert. Sprawdzaj, czy ludzie, którzy wspominają markę dają link do strony – jeśli nie, zawsze możesz do nich napisać z prośbą o podanie odnośnika.

Oczywiście, skup się tylko na tych którzy piszą o Tobie dobrze lub neutralnie. Z kolei jeśli ktoś wspomina np. o CEO firmy, zawsze możesz napisać podziękowania w komentarzu poniżej i dać link do strony.

Sprawdzaj, czy Twoje grafiki umieszczane na innych stronach zawierają przypisy. Obojętnie, w jakiej branży działasz, zawsze twórz grafiki! Jeśli np. możesz pozwolić sobie na dobrej jakości, estetyczne zdjęcia – rób to.

Zapewne wcześniej, czy później znajdziesz się na takich stronach jak Pinterest lub Instagram. Jeśli natomiast nie masz możliwości stworzyć takich zdjęć – rób infografiki, statystyki. Ludzie będą się powoływać na Ciebie na swoich stronach. Sprawdzisz to dzięki wyszukiwarce Google Images.

  1. Stwórz listę URL swoich grafik,
  2. Wklej je po kolei do wyszukiwarki Google,
  3. Sprawdź wyniki.
  4. Jeśli gdzieś nie podano przypisów – napisz do strony z prośbą o umieszczenie linku.

Kreuj video

Samo stworzenie video może być dość czasochłonnym procesem, ale efekt będzie widoczny na wielu miejscach. Wspomoże także link building, czyli budowanie linków.

Jak? Dzięki tworzeniu opisów do filmów na takich platformach jak np. Vimeo, YouTube i zamieszczeniu linku do swojej strony.

Pisz recenzje, case studies

Prowadzisz bloga firmowego? Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś pisał recenzje np. narzędzi stosowanych w branży. Kiedy już to zrobisz, możesz napisać do producenta z informacją o recenzji, a on zapewne z chęcią udostępni to co stworzyłeś nawet poprzez social media.

Pamiętaj, że polski język jest dość egzotyczny dla Amerykanów i sam fakt stworzenia czegoś „nowego” może być atrakcyjnym kąskiem dla właściciela oprogramowania. Budowanie linków na stronach niepolsko-języcznych także ma sens, o ile kontekst pozostaje zgodny z zawartością strony źródłowej.

E-book lub white-paper

Chcesz odnaleźć żyłę złota? Stwórz e-booka, który będzie odpowiedzią na potrzeby twojej grupy docelowej. Treści tego typu często cieszą się dużą ilością udostępnień. Możesz również stworzyć white-paper, który będzie wykorzystywany bardziej przez branżę jako wiedza ekspercka.

Tworzenie e-booków to również mocne narzędzie do zdobywania linków

Tworzenie white papers w branży medycznej to w zasadzie uproszczenie procedury medycznej, gdzie z jednej strony prezentujesz problem pacjenta, a z drugiej (w odrębnym dokumencie) powinien on odnaleźć optymalne rozwiązanie ego problemu. Budowanie linków oparte na white papers to bardzo efektywna metoda

Roundup

Roundupy są nieco podobne co napisanie recenzji z tą różnicą, że piszesz o większej ilości produktów. Możesz stworzyć np. artykuł “X najlepszych narzędzi używanych w marketingu” z odnośnikami do każdego z tych narzędzi i to właśnie będzie roundup.

Jasne, z początku dbasz o backlinki do innych stron, ale w ostateczności możesz liczyć na odwzajemnienie. W końcu kto nie lubi się chwalić wspomnieniami marki? Budowanie linków to w dużej mierze także praca z psychologią innych odbiorców i autorów w Sieci

Współpracuj – artykuły gościnne

Jeśli chcesz skutecznie wdrożyć taktyki budowania linków, nie możesz zapomnieć o współpracy. Jedną z bezpłatnych opcji jest napisanie artykułu gościnnego. Wyszukaj, które portale lub blogi cieszą się dużą popularnością i dowiedz się, czy możesz opublikować swój artykuł. Jeśli masz nieco więcej funduszy, możesz postarać się o współpracę z influencerami lub skorzystać z artykułów sponsorowanych.

Nie mówię tutaj o spamie. Komentowanie na forach lub blogach jest przez Google jak najbardziej akceptowalne! Link wprawdzie będzie posiadał atrybut “no follow”, ale w pewnej skali jest wszystko OK. Trzeba to jedynie robić z głową, czyli naturalnie wplatać link w treść.

Możesz np. skomentować post dotyczący branży, w której działasz, i udostępnić swój artykuł o podobnej tematyce.

Pamiętaj o jakości publikowanej treści

Jedną z bardziej pasywnych, ale wciąż skutecznych taktyk, jest po prostu tworzenie wartościowej treści na swoją stronę, która może przeistoczyć się w chętnie udostępniane dawkę wiedzy. Mogą to być już wspomniane infografiki, czy e-booki. Dodatkowo, możesz stworzyć różne quizy, ankiety,  słowniki lub inne wartościowe kawałki wiedzy.

Bądź aktywny na wydarzeniach

Udzielaj się na targach i konferencjach. To może nie najtańsza forma zdobycia dobrej jakości linku, ale skoro już uczestniczysz w jakimś evencie, często możesz się np. odnaleźć na liście prelegentów, dzięki czemu zdobędziesz backlink.

Jeśli organizator zapomni to napisz maila i zwyczajnie się o to upomnij – warto.

Podsumowanie

To tylko garstka pomysłów na budowanie dobrej jakości linków. Chociaż wg niektórych marketerów stopniowo tracą one na wartości, ja jednak nadal będę uważał, że w samym sercu algorytmu Google zawsze pozostanie element zapożyczony ze świata nauki i literatury naukowej – mianowicie – Impact Factor, czyli wskaźnikiem, który w czasopismach uniwersyteckich decyduje o jakości publikacji.

Kilka innych porad dotyczących pozycjonowania znajdziesz TUTAJ.

Jego odpowiednikiem w Internecie jest właśnie jakość i ilość Twoich linków. Budowanie linków rozumiane w ten sposób jest trochę podobne do zdobywanie dobrych cytowań w świecie nauki.

Scroll to top