Obojętnie, czy promujesz swoją praktykę medyczną w mediach społecznościowych od dawna, czy też dopiero zaczynasz – skoro otworzyłeś mój wpis, chcesz dowiedzieć się, jak robić to lepiej. I dobrze trafiłeś. Podpowiem Ci jak tworzyć dobre posty w social media.

Załóżmy, że Twoim głównym celem jest pozyskanie nowych klientów z udziałem mediów społecznościowych. Nie wystarczy jednak jedynie założyć kilka profili i wrzucać mniej lub bardziej udane treści. Strategia powinna być dobrze przemyślana, spisana i realizowana. Ważne byś wiedział, jakie posty masz zamiar wrzucać, podzielił je na kategorie. Zanim jednak to zrobisz przede wszystkim najpierw postaraj się o zbudowanie  odpowiedniej społeczności, spośród której masz szansę znaleźć właściwych kandydatów na swoich pacjentów.

Ludzie, o których mówimy, gromadzą się wokół tematów, które ich interesują. Zatem pakowanie w kółko „super promocji” albo wydarzeń z życia kliniki, gdzie tylko opisujesz otwarcie nowej poradni, albo kupno nowego sprzętu, może być niewystarczające. Te informacje z pewnością są potrzebne, ale w odpowiedniej proporcji. Zacznijmy od teorii potwierdzonej praktyką… Dobre posty w social mediach trzeba rozpocząć od kilku zasad.

Kluczowe zasady tworzenia dobrych postów

Zasada 70/20/10

Wspomniałem już o strategii, a teraz przedstawię Ci jedną z najskuteczniejszych. Zasada 70/20/10 została sformułowana przez Crystal Vilkaitis (Social Media Director w SnapRetail). Polega na tym, że:

  • Wrzucasz 70% unikalnego contentu, czyli wartościowe i własne treści, które nie podlegają pod promowanie Twoich usług medycznych
  • 20% postów powinno stanowić udostępnienia cudzych wartościowych treści – pamiętaj jednak, aby unikać skrajnie zabawnych memów, żarcików, które nie wniosą żadnej wartości oraz gryzą się z profesjonalnym wizerunkiem marki. Tutaj zastrzeżenie jest takie, że w pewnych tematach można zbudować treści na wesoło. Jakkolwiek musi to być dobrze zaprojektowane
  • 10% kreacji postów zostawiasz na autopromocję.

Czemu ta zasada jest skuteczna? Jak stwierdził Gary Vaynerchuck w swojej książce “W market[r]ingu”, musisz zadać wiele lewych prostych, zanim przejdziesz do prawego sierpowego. Oznacza to, że należy zadbać o swoją społeczność, nawiązać z nią więź i dostarczać interesujące dla nich treści zanim przejdziesz do zachęcania użytkowników np. na wizytę lekarską.

Planowanie – dobre posty w social mediach

Kiedy odłożysz tworzenie postów na ostatnią chwilę, łatwo o utratę jakości, niekonsekwencję i  dostarczanie mniej wartościowego materiału. Dlatego jedną z kluczowych kwestii w publikowaniu postów medycznych w social mediach jest trzymanie się konkretnego planu.

Dodam jeszcze, że wstawianie regularnie postów jest niezwykle ważne zarówno z poziomu algorytmu różnych mediów społecznościowych, jak i oczu twojej społeczności.

Narzędzia przydatne w planowaniu

Do planowania, zarządzania i aktywowania wcześniej przygotowanych postów możesz się posłużyć zarówno narzędziami buffer.com, sproutsocial.com, loomly.com, hootsuite i fasttony jak i zwykłym arkuszem Excel, czy narzędziami takimi jak Trello.

Podane tutaj narzędzia mają oczywiście zróżnicowaną funkcjonalność, a także cenę. Niektóre mogą być darmowe inne w pakiecie kosztują dość sporo. Z całą pewnością warto będzie poświęcić im odrębny artykuł, aby móc omówić wszystkie ich możliwości i porównać je ze sobą.

Wszystkie one mają jednak jedną ważną cechę – bardzo ułatwiają życie jeśli chcesz zapanować nad planowaniem publikacji w mediach społecznościowych. Systematyczność to podstawowa cecha dobrego marketera. Tu jednak mam taką uwagę.

Nie musisz planować wszystkiego co do jednego – warto zostawić sobie wolną przerwę na nagłe i kreatywne posty.

Co warto publikować?

Przechodzimy do clue programu i jednego z najczęstszych pytań każdej osoby działającej w social mediach, czyli: co takiego warto publikować?

Pomyśl o tym jak o źródle inspiracji, żeby nie powiedzieć – kopalni złota. Być może niektóre z przykładów już się znalazły na Twojej stronie, a inne jeszcze nie. Nie szkodzi – zawsze możesz nadrobić!

Dobre posty w social mediach to też video

Nie jest żadną nowością, że od kilku lat to kanał video jest królem wśród treści. Potrafi zaangażować i poprawiać widoczność w sieci.

Co prawda, jest to jeden z najbardziej wymagających typów postów, ale na końcu daje znakomite efekty. Jakie filmy możesz tworzyć?

  1. Porady, ale nie myl tego ze stawianiem diagnoz. W Polsce niestety wiele osób ma tendencje do „samolecznia” z użyciem internetu. W swoim przekazie postaraj się o wyraźną granicę (aby była dobrze widoczna) pomiędzy tym co użytkownik może posłuchać w sieci, a czym będzie prawdziwa konsultacja kiedy odwiedzi Twój gabinet.
    Skup się na lżejszych treściach, ogólnych poradach np. jakie produkty są zdrowe, czym jest zaćma lub jak znaleźć dobrego rehabilitanta. Wszystko zależy od Twoje praktyki i pomysłów.
  2. Zwiedzanie. Pacjenci chcieliby wiedzieć, jak wszystko wygląda od środka. Niejednokrotnie widok zadbanego, sterylnego gabinetu z uśmiechniętymi lekarzami pacjentami pomoże nakłonić użyytkownicka do pójścia na wizytę.
  3. Wariant humorystyczny – możesz udostępnić np. dowcipny film dotyczący twojej branży i pamiętaj o zachowaniu balansu.

Zespół lekarski

Jedną z treści, która wzbudza najwięcej zaufania w odbiorcach, pokazuje kto stoi za twoją marką. Konkretniej – jacy ludzie ją tworzą. Pokaż lekarzy, rehabilitantów, służbę pielęgniarską, a nawet rejestratorki, które chętnie pomogą – pochwal się swoim zespołem.

Zamieść ich zdjęcia oraz bio i wypisz najważniejsze rzeczy, takie jak kursy i szkolenia jakie skończyli lub certyfikaty i nagrody jakie zdobyli. Możesz wspomnieć o ich pasjach i pokazać jeszcze bardziej ludzką stronę. Nie przesadzaj z długością, wybieraj najważniejsze elementy – nikt nie chce spędzać czasu na czytaniu 40 pozycji ukończonych kursów. Może dobrym pomysłem będzie odkrycie niektórych prywatnych stron życia Twojego zespołu. Niektórych może przekonać to, że to także są ludzie. Kiedyś mają urodziny, kiedyś zdobywają puchar, przebiegają runmegeddon i są potwornie zmęczeni i ubrudzeni w błocie. Human to human to całkiem nowy nurt w marketingu, który przynosi całkiem mierzalne i pozytywne efekty.

Wydarzenia

Powiadamiaj o dniach otwartych lub branżowych wydarzeniach, na których będzie można Cię spotkać. Warto również jest chwalić się pracą charytatywną. Nawiązuj różne współprace i chwal się taką współpracą. Na sam koniec dodaj relację w postaci zdjęć czy filmu.

Interesuj się tym, co ważne dla społeczności i udzielaj się

Nadchodzi Dzień Kobiet? Złóż życzenia połowie swoich użytkowników. Chyba, że jesteś ginekologiem to wygrałeś wszystko w tej kwestii. Ludzie martwią się z powodu koronawirusa?

Dobre posty w social mediach są zawsze lepiej widoczne – z pewnością należą do tej grupy newsy. Podziel się ważnymi informacjami na ten temat i wyraź swoją opinię. Nie bój się wyrażać swoich poglądów dotyczących problemów społecznych lub informować o ważnych wydarzeniach z branży. Kiedy dzielisz z innymi ważne chwile, stajesz się im bliższy. Twój autorytet społeczny zyskuje dodatkowy (już nie tylko lekarski, ale także ludzki) wymiar.

Recenzje

Świat trzeciej dekady XXI wieku dotarł do momentu, kiedy opinie online wzbudzają prawie tyle samo zaufania co poczta pantoflowa. Dlatego umożliwiaj wystawianie ocen innym oraz chwal się tymi najlepszymi.

Historia sukcesu

Pokaż swoich zadowolonych pacjentów i efekty, jakie dzięki Tobie osiągnęli. Może to być schudnięcie, wygładzenie zmarszczek, powiększenie biustu, ząb po leczeniu kanałowym czy odzyskanie połowicznej sprawności ręki dzięki rehabilitacji.

Pytania i odpowiedzi – FAQ

Odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania użytkowników – pokaż, że ich słuchasz i chcesz dostarczać im rzetelnych informacji.

Publikuj infografiki

Jeśli video jest królem, to grafika jest księżniczką. Kreuj infografiki, efekty przed i po lub fun facty. Wiele osób uwielbia infografiki. Zwłaszcza, kiedy niosą ze sobą konkretną wiedzę. To trochę jak przeglądanie komiksu, a trochę jak śledzenie dobrze stworzonej mapy myśli.

Dzięki infografikom masz szanse nie tylko wyedukować swoich pacjentów w ważnych dla nich kwestiach, ale także dać się zapamiętać jako lekarz, który dostarcza tę wiedzę. To kolejny element poprawiający kwestię autorytetu widzianego już całkiem inaczej niż tylko chłodna medyczna usługa.

Podsumowanie

Jeszcze nie tak dawno media społecznościowe jak Facebook czy YouTube kojarzyły się bardziej z rozrywką, nieformalnym kontaktem ze znajomymi. Dziś to kanał obsługujący zupełnie spory kawałek komunikacji społecznej. Już nie tylko rozumianej jako kanał do oglądania śmiesznych filmików, memów czy politycznych komunikatów.

Możesz śmiało używać social mediów do rozmowy ze swoimi użytkownikami – nie tylko w kwestii użycia komunikatorów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o potencjale, jaki kryje się w mediach społecznościowych – skontaktuj się z nami. Pomożemy ułożyć Ci właściwy media plan. Możemy również zająć się obsługą mediów społecznościowych i szerszą strategią marketingową, jeśli nie będziesz mieć czasu, aby robić to samodzielnie.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)