Czyli dlaczego nie zawsze musisz być całkiem serio mówiąc o całkiem poważnych rzeczach.
Pomysłowość to jedna z cech charakteryzujących dobrą strategię marketingową. Żart to jedna z najczęściej używanych metod, polegających na zaciekawieniu odbiorcy. Stosowanie żartu w reklamie przełamuje pewną sztuczną barierę między techniką marketingową a klientem. Za pomocą żartobliwego podejścia do sprawy, reklama staje się bardziej ciekawa, intrygująca, a przede wszystkim – zapada w pamięć.
Boki zrywać
Czy usługi medyczne mogą być promowane w sposób luźny i żartobliwy? Przysparza to na pewno trochę kontrowersji ze względu na to, że leczenie człowieka jest sprawą poważną, która powinna stronić od niepotrzebnych żartów. Lekarze przecież codziennie mają styczność nie tylko z groźnymi chorobami, ale również często ocierają się o śmierć innych ludzi. Cierpienie i śmierć nie są odpowiednimi tematami do żartów. Może się zatem wydawać, że medycyna rzeczywiście nie jest odpowiednim polem do popisu dla dowcipnisiów. Aczkolwiek, jak wszędzie, tak również i w marketingu medycznym, wszystko zależy od zgrabnego podejścia do tematu i od kontekstu
Środkami, które najczęściej korzystają z żartu w marketingu medycznym są: obraz i video. Ten pierwszy występuję najczęściej na stronach www w formie karykatury uśmiechniętego lekarza lub jego pacjentów, mającego tworzyć sympatyczne tło strony internetowej. Dla tych, którzy decydują się rozszerzyć swoją działalność marketingową również na portalach społecznościowych na pewno nie są obce popularne obrazki z śmiesznym podpisem, czyli znane internetowe memy.
Reklamy i kreacje Video
Video najczęściej tworzone jest w dwóch celach: promocji określonych usług lekarskich lub w charakterze zachęcającym pacjentów do skorzystania z konkretnej usługi bądź badania.
Poniżej znajdziesz omówienie dwóch typów filmów, promujących usługi medyczne pod różnym kątem wraz z przykładami znanych realizacji.
Żarty na bok, czyli konkretny problem
W niektórych filmach, mających na celu promowanie usług medycznych, bierze się na warsztat określony problem występujący wśród pacjentów, na przykład niski procent osób poddających się profilaktycznym badaniom. Stara się poprzez ciekawie skonstruowaną reklamę wywrzeć określony wpływ na odbiorców, którym krótki film będzie w stanie uświadomić problem. Odbiorcą takiego video zwykle jest przeciętny człowiek, u którego film ma wywołać konkretną reakcję.
Tego rodzaju video najczęściej umieszczane jest na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, gdzie pojawiają się jako reklama. Innymi popularnymi kanałami dystrybucji filmów w Internecie, jakYouTube lub VOD.pl. Są to zazwyczaj filmy o długości od trzydziestu sekund do minuty, aby odbiorca nie pominął ich zbyt wcześnie.
Przykładem takiego rozwiązania jest niedawno powstały klip promujący profilaktykę badań. Film został stworzony z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia. Przedstawia postać z głową konia, która odwołując się do znanego stwierdzenia „mieć końskie zdrowie” stara się przekonać młodych ludzi do zmiany stylu życia na bardziej aktywny, a także do unikania nałogu palenia tytoniu. Postać z głową konia, jak również wnętrze gabinetu, są stylizowane na pomieszczenie przypominające pokój XX-wiecznego psychoterapeuty. Przekaz jest krótki i spójny, a poprzez wykorzystanie odniesień do „końskiego zdrowia” nabiera żartobliwego wydźwięku, przez co zapada w pamięć odbiorcy.
Dobry żart tynfa wart
Promowanie usług medycznych poprzez stworzenie żartobliwego filmu to jedna z metod, która w lepszy sposób trafia do klientów. Zauważyli to również lekarze z Hadassah Medical Organization, którzy stworzyli film promujący jeden ze szpitali w Wielkiej Brytanii, promujący opiekę medyczną. Posłużyli się przy tym znaną piosenką dla dzieci pt. „Szybkiego powrotu do zdrowia!” (ang. ‘Get Well Soon’). Film przedstawia lekarzy podczas pracy w szpitalu, którzy przebrani w zabawny sposób, śpiewają właśnie tą piosenkę. Całość utrzymana jest w radosnym i nieco prześmiewczym stylu, ale ukazującym szpital jako miejsce przyjazne dla pacjentów.
Ciekawe video promujące usługi stomatologiczne, bardzo dobrze wykorzystujące technikę storytellingu, powstało natomiast za sprawą angielskiej grupy BUPA. Stworzyli oni film animowany, którego głównym bohaterem jest popularna Wróżka-Zębuszka. Fabuła odnosi się do dziecięcej wyobraźni. Nieco ponad minutę trwający film opowiada historię wróżki, która zjawia się po utracony ząb ukryty pod poszuka. Reklama kładzie nacisk na dbanie o stan uzębienia dzieci, nie tylko po wypadnięciu pierwszych zębów.
Podsumowanie
Promować usługi medyczne na wesoło można na wiele sposobów i pod różnym kątem w zależności od tego, na co chciałoby się położyć większy nacisk. Nie musisz obawiać się promowania poważnych spraw również za pomocą żartu. Dobrze dobrana strategia marketingowa w dużej mierze zależy od pomysłowości w tworzeniu reklamy, a przecież powszechnie jest wiadomo, że śmiech to zdrowie!