Proces budowania zaufania i rozpoznawalności marki medycznej jest pracochłonnym i zwykle kosztownym zajęciem. Nie dotyczy to tylko medycyny lecz biznesu w ogóle.

Zmiana marki medycznej
Zmiana marki medycznej choć kosztowna może być szansą dla rozwoju

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych był rebranding sieci ERA na T-Mobile, który kosztował 100 milionów złotych. Kwotę tę określił ówczesny prezes PTC. Podczas otwierania nowej działalności, czy rozpoczęcia działań na rzecz tej już istniejącej ważne jest obranie spójnej strategii. Zarówno komunikacyjnej jak i wizerunkowej, aby klienci mogli wyrobić sobie zdanie na temat marki i móc jej zaufać.

Więcej o tym w artykule: Jak nazwać firmę medyczną aby zapamiętali ją pacjenci

Niekiedy jednak dzieje się tak, że konieczne jest przeprowadzenie rebrandingu i znaczące zmiany dotyczące marki. W tym takie jak nazwa, logo, statut czy strategia komunikacyjna. Taka potrzeba może wynikać z kilku przyczyn, które rozwiniemy poniżej. Cały proces wiąże się również z pewnym ryzykiem, jak i możliwymi do osiągnięcia korzyściami.

Dlatego zmianę marki medycznej należy bardzo dokładnie rozważyć i poznać możliwe scenariusze. A kiedy jest dobry moment na rebranding i jak go przeprowadzić?

Kiedy warto przeprowadzić rebranding marki medycznej?

Nie tak dawno w mediach mogliśmy usłyszeć na temat rebrandingu, jaki przechodzi platforma Facebook. Spółka Facebook zmienia nazwę na Meta. Nazwy aplikacji pozostają jednak niezmienne. Rebranding niezaprzeczalnie wiąże się z nowym pomysłem Marka Zuckerberga – metaverse, czyli projektem internetowym, który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość. W przypadku Facebooka powodów „faceliftingu” jest z pewnością wiele.

Przyczyniły się do tego z pewnością poprzedzające go awarie systemu, coraz częstsze posądzenie amerykańskiego giganta o braki w bezpieczeństwie. A także wycieki danych użytkowników, nieco przestarzałe logo i nazwa (Facebook powstał już w 2004 roku!). Nie bez znaczenia były innowacje nad jakimi wciąż pracują amerykańscy specjaliści. Podobne powody mogą zmotywować do zmian w przypadku marki medycznej. Dołączyć do nich można jeszcze:

Poszerzenie zakresu usług

Na przykład: do tej pory prowadziłeś gabinet dentystyczny zajmujący się stomatologią zachowawczą, endodoncją i protetyką. Ale w zakres Twoich usług weszła także stomatologia estetyczna. Warto poinformować o tym pacjentów i zastanowić się nad rebrandingiem.

Nie zawsze zmiana marki medycznej jest konieczna, ale czasem stara nazwa zwyczajnie nie pasuje do nowych (ważnych dla Ciebie) usług.

Otwarcie nowej filii

Podobnie w tym przypadku warto nieco poszerzyć komunikację jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie działań w kolejnym mieście. Informacja ta powinna znaleźć się we wszystkich miejscach związanych z marką.

Nie tylko nowa nazwa ale wszystko co się pod nią kryje powinno korespondować ze wszystkimi miejscami w których działasz.

Fuzja

W takim wypadku rebranding będzie często niezbędny. Jeśli przejąłeś jakąś działalność lub połączyliście siły, trzeba nadać nowe „ja” temu wspólnemu projektowi.

Niekiedy warto zachować np. cząstki obu nazw i połączyć je w jedno. Można też np. dodać dwa nazwiska lekarzy, aby wzmocnić zaufanie dotychczasowych pacjentów.

Wymagania prawne

Niekiedy może zdarzyć się tak, że Twoja nazwa lub logo są zbyt podobne do oznaczeń innej marki. Wówczas rebranding może być konieczny, aby zachować twarz i nie ryzykować pozwaniem do sądu przez inną firmę. Wymagania prawne mogą wynikać z różnych przyczyn.

A tutaj na prawdę nie warto podejmować ryzyka i pozostawać w sytuacji, która może mieć poważne konsekwencje dla Twojej kliniki.

Negatywny PR

to jedna z przyczyn w obliczu której zdecydowanie warto postawić na rebranding. Może zdarzyć się tak, że mimo iż prowadzisz swoją działalność z jak najwyższą starannością, to znajdą się osoby lub instytucje, które będą chciały utrudnić Ci pozyskanie klientów i zachowanie dobrych opinii.

Wówczas warto postawić na zmiany i odciąć się od negatywnych skojarzeń. Sytuacja tego typu ma często miejsce w przypadku negatywnych skojarzeń czy sytuacji, nad którymi możesz nie mieć pełnej kontroli. Tak zdarzyło się np. gdy katastrofa tsunami w Japonii.

W jej następstwie marka napojów energetycznych o tej samej nazwie musiała ją zmienić.

Niezadowalające efekty działalności

Może również być tak, że jeśli sam przyjrzysz się swojej marce to stwierdzisz, że jej wizerunek nie jest zbyt atrakcyjny i nieco przestarzały. Albo zbyt skostniały, formalny, np. dla młodych rodziców, którzy są Twoją grupą docelową. Wówczas warto również zdecydować się na rebranding.

Sama zmiana marki medycznej nie będzie oczywiście wystarczająca. Ale warto ją uwzględnić w szerszym programie naprawczym.

Brand zbudowany wiele lat temu

Niestety bywa tak, że rozwiązania, które były dobre np. 5 czy 10 lat temu obecnie się wypaliły i niezbędne jest wprowadzenie nowych elementów, aby nie odstawać od konkurencji i kojarzyć się z nowoczesnością. To dość popularny powód do zmiany brandu.

Na przełomie wieków XX i XXI wiele firm dodawało przyrostek 2000 do swoich nazw lub produktów. W tamtym czasie było to absolutnie współczesnej. Dzisiaj oględnie mówiąc – brzmi jak prehistoria.

Korzyści i straty wynikające ze zmiany marki medycznej

Proces zmiany marki medycznej wiąże się zarówno z potencjalnymi korzyściami, jak i stratami. Warto w celu oceny przydatności tego procesu wykonać analizę SWOT. Rozważ mocne i słabe strony obecnej marki i analizując możliwe szanse i zagrożenia wynikające z rebrandingu. Po wypisaniu wszystkich czynników warto zastanowić się, które z nich przeważają za zmianami, a które są z nimi sprzeczne.

Zaplanuj działania rebrandingowe

Jeśli okaże się, że planowany rebranding niesie ze sobą więcej korzyści niż strat, a przykładowo dzięki niemu chcesz odciąć się np. od negatywnego PR lub rebranding wynika z wymogów prawnych, to warto rzeczywiście go rozważyć i odpowiednio się do niego przygotować. Jednak tak daleko idące zmiany warto przeanalizować wspólnie ze specjalistami i poradzić się zaufanych osób, którym zależy na Twoim rozwoju.

Skup się na swoich pacjentach

Jeśli wprowadzisz rebranding może on skutkować tym, że dotychczasowi pacjenci poczują się zagubieni lub nie odbiorą dobrze pojawiających się zmian i zrezygnują z Twoich usług. Bardzo dużo zależy tutaj od Twojej grupy docelowej. Zmiana marki medycznej dla jednych jest dość prosta do przyjęcia. Innym wydaje się niepotrzebna, albo nawet traktują ja jako błąd.

Starsze osoby zwykle nie lubią zmian, młodsze zaś chętniej zaufają nowoczesnej i dobrze prezentującej się placówce medycznej. Możesz więc zarówno stracić starych pacjentów, jak i pozyskać nowych. Czasami (choć to dość trudne) moze CI sie udać odzyskać dawnych pacjentów.

Zadbaj o spójność z wartościami

Rebranding może być trudny również ze względu na Twoją mentalność – trudno czasami wymyślić chwytliwą i trafną nazwę razem z logo i pozostałymi elementami na Twoje przedsięwzięcie.

Żadne z nowo zaproponowanych może nie być dla Ciebie wystarczająco dobre i proces ten może znacznie się wydłużyć. Oczywiście zmiany będą kosztowne – możliwe, że będziesz musiał znaleźć copywritera zajmującego się namingiem, grafików i programistów do stworzenia nowego logo, strony internetowej, logotypów, wizytówek i zmiany wizerunkowej Twojego lokalu – koszty mogą więc być znaczne.

Zmiana marki medycznej i budżet

Przygotowując budżet możesz poprosić o wycenę takich całościowych działań wyspecjalizowaną agencję marketingową. Warto przypomnieć sobie koszty jakie poniosłeś podczas uruchamiania działalności i doliczyć podwyżki w cenach usług jakie miały miejsce od tamtego czasu.

Nie jest jednak tak, że rebranding jest jedynie najgorszym koszmarem jaki może się przyśnić przedsiębiorcy. Może to być także ogromna szansa, która pozwoli na odcięcie się od przeszłości i zrobienie znaczącego kroku naprzód. Jeśli więc do tej pory nie byłeś zadowolony z efektów jakie udało Ci się osiągnąć lub wiesz, że stać Cię na więcej, a ponadto dochodziły do Ciebie głosy, że Twoja marka nie kojarzy się najlepiej, to zmiana marki medycznej w takich okolicznościach może być jedyną szansą na poprawę aktualnego stanu i wyjście z marazmu.

Zmiana marki medycznej – jak dobrze się do tego przygotować?

Podczas rebrandingu warto wziąć pod uwagę koszty materialne, ale także te niematerialne. Ważne by zbadać jak proces odbudowy zaufania klienta a także ponowne zbudowanie rozpoznawalności wśród odbiorców. Warto więc mieć dobry plan operacji.

Pytaj osób zaufanych

Zrób rozeznanie wśród osób którym ufasz i zapytaj, co by zrobiły na Twoim miejscu, czy według nich zmiany będą korzystne czy szkodliwe. Tutaj warto podkreślić, aby były to osoby którym ufasz biznesowo. To dopiero początek. Dlatego dobierz to gremium bardzo dokładnie. I nie przesadzaj. Niech to będą raczej maksymalnie 3 osoby a nie 7 lub więcej.

Badaj reakcję na zmianę

Warto zapytać o odczucia związane z Twoja marką aktualnych klientów czy np. internautów. Zachęć ich do wypełnienia ankiet związanych z postrzeganiem Twojej marki medycznej – zanim zaczniesz działać zbadaj dokładnie swoją sytuację wyjściową. To oczywiście nie daje pełnego spektrum opinii, ale jeśli dobrze zbudujesz ankietę możesz uzyskać szerszy pogląd.

Zaufaj ekspertom

Następnie warto skonsultować się ze specjalistami i opracować strategię zmian. Podczas tego procesu odrzuć dotychczasowe skojarzenia i utarte schematy – rebranding powinien wprowadzać konkretne zmiany, a nie jedynie półśrodki.

W tym kroku możemy wspomóc Twoje działania. Dla pełnego obrazu prowadzimy specjalne warsztaty, a następnie wspomagamy proces tworzenia nowej marki lub (na życzenie Klienta) wykonujemy go od zera.

Oczywiście całość działań pozostaje pod Twoją kontrolą, aby Twoja marka medyczna w Internecie i poza nim była wystarczająco mocna i zapamiętywalna.

Skontaktuj się z nami i zapytaj o możliwości współpracy w zakresie marketingu dla medycyny.

Planuj, planuj, planuj

Kolejnym krokiem jest opracowanie planu, który pozwoli zbudować nową komunikację wokół Twojej marki. Zmiana marki medycznej jak każdy trudny proces staje się łatwiejsza, kiedy podzielisz ją na drobne kroki. W szczegółach warto sięgnąć po radę specjalistów, ale ogólny plan zmiany musisz zrobić samodzielnie.

Dopracuj detale

Następnie opracowane elementy należy wprowadzić w życie – implementacja powinna rozsiewać wokół siebie pozytywny PR i zostać zauważona przez Twoich pacjentów. Tutaj także wsparcie ekspertów jest nieocenione. Pomogą Ci wychwycić wszelkie rudne momenty i zaplanować budżet.

Popraw ewentualne niedociągnięcia

Następnie warto zgromadzić informacje zwrotne, czyli jak przeprowadzony rebranding został odebrany przez pacjentów i inne osoby związane z Twoim biznesem medycznym.

Przygoda, ale pod kontrolą

Twój biznes to wielka wartość, którą dysponujesz. Zmiana marki medycznej może przynieść wiele korzyści. Jak wszystko co robisz to także rozwój. Postaraj się działać roztropnie i badaj na bieżąco dane.

Wprowadzenie zmian w zakresie funkcjonowania marki medycznej wymaga odwagi, wiedzy i zdecydowanych kroków, ale może to być bardzo korzystne rozwiązanie. Należy jednak odpowiednio się do niego przygotować, wybadać wszystkie za i przeciw i dopiero po opracowaniu kompleksowego planu przystąpić do działania. Rebranding bywa stosowany przez marki medyczne, jednak należy podchodzić do niego ostrożnie i przygotować się na liczne wydatki, które mogą stać się jednak bardzo dobrą inwestycją.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
5 1 vote
Ocena artykułu
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments