Witryna internetowa to najważniejsze narzędzie do prowadzenia nie tylko marketingu, ale często także do organizacji prywatnej opieki medycznej w ogóle. Czasy przekazywania informacji z ust do ust o jakości usług medycznych prawdopodobnie już bezpowrotnie minęły. W każdym razie w odniesieniu do szerokiego zasięgu marketingu – na pewno.
Większość lekarzy, którzy prowadzą swoje prywatne gabinety doskonale zdaje sobie sprawę z siły internetu. Dobrze pozycjonowana lokalnie strona pozwala pacjentom z łatwością odnaleźć ich gabinet w razie nagłej potrzeby.
Także nie bez znaczenia jest aspekt komercyjny. Pacjenci dziś chętnie dzielą się opiniami, a przede wszystkim, kontaktu do wybranych lekarzy szukają za pośrednictwem sieci.
Jeśli chcesz, aby Cię odnaleźli, musisz prowadzić stronę www, która będzie dla pacjenta nie tylko źródłem podstawowych informacji, ale także kopalnią wiedzy o zdrowiu. Aby jednak pacjent mógł trafić na Twoją witrynę, musisz wiedzieć o kilku podstawowych elementach z zakresu SEO. Jak je usprawnić, aby strona w Twojej witrynie była bardziej widoczna dla odbiorców, a może także przyszłych pacjentów?
Co to jest SEO?
SEO czyli Search Engine Optimization, to szereg usprawnień, których celem jest poprawienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Im lepiej usprawniona strona pod kątem SEO, tym potencjalnie wyższy wynik po wpisaniu przed użytkownika wybranej frazy np. „stomatolog Kędzierzyn-Koźle”, ale też „metody wybielania zębów”. Na to czy użytkownik trafi na Twoją stronę szybciej niż na stronę konkurencji, składa się wiele czynników. Są to między innymi:
Responsywność strony
Czyli budowa serwisu która sprawia, że Twoja strona wyświetla się poprawnie zarówno w komputerze jak i w urządzeniach mobilnych. Chodzi tutaj nie tylko o możliwość oglądania strony, ale także sprawnego jej zarządzania, nawigacji i łatwego dostępu do każdej istotnej funkcjonalności na stronie.
Szybkość witryny
Często pomijana przy planowaniu zmian na stronie. Ale zaufaj mi – naprawdę ma znaczenie zarówno dla pozycji strony jak i dla Twoich użytkowników. Jeśli strona będzie otwierała się zbyt długo, Twoi odbiorcy szybko ja opuszczą a Google uzależnia pozycje w wynikach wyszukiwania od tego czy strona ładuje się szybko czy też jest od razu opuszczana przez użytkownika.
Czytelność dla robotów
Roboty, czyli boty (ang. crawlers) „wędrujące” po witrynach muszą mieć możliwość dotarcia we wszystkie te miejsca gdzie powinien trafić użytkownik. Jeśli więc większość informacji na Twojej stronie będzie dostępna dla pacjenta po zalogowaniu (wpisaniu w formularzu loginu i hasła), to miej świadomość, że roboty wyszukiwarki tych treści nie odczytają i nie zindeksują. Będzie to skutkować tym, że Twoja witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania Google tylko dla słów które robot mógł odnaleźć na stronie.
Czytelność dla odbiorców
Przygotowując treść na swojej stronie, pamiętaj o przystępnym języku, oraz zasadach ortografii i interpunkcji. Nikt nie lubi grafomanii i kaleczonego języka. Postaraj się teksty pisać w programach które sprawdzają ortografię. A najlepiej po ich napisaniu daj innej osobie do korekty językowej. Literówki są zwykle niewidzialne dla autora. Podobnie jak błędy stylistyczne, które sami popełniliśmy.
Wartość treści
Treść, którą umieszczasz na stronie musi być wartościowa i realnie przydatna użytkownikowi, a jednocześnie napisana przyjaznym dla niego językiem. W obecnych czasach w internecie jest miliony stron, które nie wnoszą praktycznie nic nowego dla użytkownika. Albo powielają w kółko te same truizmy, albo wręcz rozpowszechniają mity. Jako lekarz nie możesz sobie pozwolić zwłaszcza na ten drugi przypadek nieuwagi przy publikowaniu swoich stykułów.
Jak ocenić poziom SEO?
Istnieją dwa podstawowe narzędzia do usprawniania SEO. Pierwszym z nich jest Google Search Console (znany wcześniej jako Google Webmaster Tools) oraz Google Analitycs, który zbiera dane o użytkownikach oraz ich zachowaniu, które możesz wykorzystać usprawniając swoją witrynę.
Z ich pomocą oraz z pomocą narzędzi dostępnych od zaplecza Twojej strony (wbudowanych w zarządzanie CMS), możesz usprawniać SEO. Na co warto zwrócić uwagę?
Tytuł strony
Przejrzysty, czytelny, w kilku słowach opisujący całą „esencję” tekstu. Tytuł strony to jedne z ważniejszych czynników wpływających na wyszukiwalność, dlatego za każdym razem poświęć mu nieco uwagi. Postaraj się zawrzeć z nim najważniejsze na podstronie słowo kluczowe, ale jednocześnie sprawić, aby był atrakcyjny w brzmieniu dla czytelnika.
Meta opis
To opis długości około 180 znaków ze spacjami, które widoczne są na liście stron Google, zaraz do linkiem który pojawia się przy wpisaniu określonej frazy kluczowej. Meta opis jest przede wszystkim istotny z punktu widzenia użytkowników, którzy po krótkiej informacji będą mogli ocenić, czy strona na która chcą wejść, będzie zawierała wyszukiwane przez nich treści.
Nagłówki wewnątrz tekstu
Publikując tekst na swojej stronie, zawsze staraj się podzielić go logicznie na kilka części – bloków, w taki sposób, aby każda z nich miała osobny podtytuł. Używaj nagłówków H2, H3 i H4 dla nadania statusu ważności poszczególnym podtytułom. Postaraj się zachować właściwą hierarchię tych podtytułów. Dzięki temu, najważniejsze frazy będą bardziej czytelne dla robotów Google’a. Nie używaj w środku tekstów nagłówków H1
Przekierowania 301
Dzięki zastosowaniu przekierowań, wszystkie podstrony, które z jakiegoś powodu są nieaktualne (ale wciąż posiadają zindeksowany w Google adres razem ze ścieżką) możesz przeadresować na nowe miejsce gdzie zostały przeniesione. Poprawia to proces indeksowania i przyspiesza odnalezienie nowego miejsca, gdzie odtąd powinien trafiać użytkownik aby mógł odnajdywać przesunięte treści.
Buduj strukturę linków
To dość ważny element, pod warunkiem, że jest robiony ostrożnie i z wiedzą. Jako zarządca swojej witryny internetowej powinieneś zbierać niejako głosy zaufania, czyli starać się o to, aby inne witryny o podobnej tematyce zechciały linkować do twojej strony i podawać je jako źródło. Oprócz zdobywania linków zewnętrznych, buduj także strukturę linków wewnętrznych. W strukturze linków wewnętrznych postaraj się zachować logiczną mapę tak, aby wskazywane słowo lub fragment zdania rzeczywiście miały odniesienie do linkowanej podstrony. Dzięki temu nie tylko poprawisz wyniki swojej witryny w Google, ale także dasz użytkownikowi dodatkową nawigację.
Słowa kluczowe
A raczej frazy kluczowe, czyli zestaw dwóch, trzech, a czasem nawet czterech wyrazów, które będą obrazować temat podstrony, a przede wszystkim, będą oddawać to, co wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę. Aby wybrać optymalne frazy kluczowe, korzystaj z Google Planera (zawartego w platformie reklamowej Google Analitycs). Planując je możesz również użyć darmowego narzędzia Google Trends, które pokazuje popularność określonej frazy kluczowej w czasie i w danym regionie świata. Fraz kluczowych używaj w sposób logiczny i naturalny. Jeśli nie ma uzasadnienia co do ich użycia, użyj ich w innym zdaniu lub użyj synonimów. Nie ma nic gorszego dla odbiorcy niż powtarzanie jednego słowa kluczowego co zdanie. Ponadto algorytmy Google także są na to wyczulone i faszerowanie słowami kluczowymi tekstu traktują jako spam.
Analizuj stronę w Google Analytics
Google Analitycs to bardzo popularne i skuteczne narzędzie do mierzenia i analizowania ruchu na stronie. Zawiera wiele funkcji i jeśli nigdy nie miałeś z nim do czynienia, pierwsze spotkanie z narzędziem może Cię zaskoczyć. Na początek, skup się na sprawdzaniu takich parametrów jak:
Liczba odwiedzających
To podstawowy parametr, pozwalający na pierwszy rzut oka ocenić jak układa się ruch i czy w dłuższej perspektywie wzrasta, jest stabilny czy też maleje. Jako lekarz pewnie już zauważyłeś, że zainteresowanie Twoimi usługami medycznymi zmienia się na przestrzeni roku. Zwróć uwagę na to zjawisko także w analitykach. Prawdopodobnie jako ortopeda będziesz miał większe natężenie ruchu zimą, kiedy Twoi pacjenci narażeni są na złamania i zwichnięcia. Zaś jako alergolog możesz się spodziewać częstszych wizyt w okresach pylenia roślin. Mając świadomość okresowości będziesz miał lepszy ogląd dla swoich analityk.
Średni czas przebywania stronie
Dzięki niemu dowiesz się, czy strona jest ciekawa i zawierająca wszystkie niezbędne informacje. Im dłuższy czas przebywania na stronie, tym lepiej. Ma to wielkie znaczenie w przypadku stron o dłuższych treściach (np. podstrony bloga). Jeżeli użytkownicy spędzają na nich średnio więcej niż 2-3 minuty, to oznacza, że interesują się tym, co tam opublikowałeś i czytają dokładnie.
Współczynnik odrzuceń
Ten parametr mówi, ilu użytkowników zdecydowało się opuścić podstronę bez kliknięcia w inny odnośnik znajdujący się na niej. Strona powinna być tak skonstruowana, aby zaprowadzić użytkownika do najważniejszych podstron w witrynie. Tutaj trzeba także zauważyć, że w niektórych przypadkach współczynnik odrzuceń nie musi oznaczać, że Twoja strona strona jest nieciekawa. Często wysoki współczynnik odrzuceń będą miały strony, gdzie użytkownik trafi bezpośrednio z wyszukiwarki i uzyska interesującą go informację bez potrzeby przeglądania witryny dalej. Na przykład kiedy wpisze zapytanie typu: „dentysta kraków cennik” to odnajdując podstronę z cenami potrzebuje prawdopodobnie tylko tej informacji. Taka strona może mieć dużo odrzuceń w analitykach, ale jednocześnie dostarcza bardzo konkretną wiedzę, więc jest cenna.
SEO to jedna z najważniejszych taktyk w marketingu cyfrowym. Jeśli nie dysponujesz odpowiednią ilością czasu na zajmowanie się optymalizacją – po prostu zleć te działania dobrej agencji marketingowej. Różnicę w ilości pacjentów możesz odczuć już po kilku miesiącach.
Jeśli chcesz przejrzeć także inne ważne elementy na Twojej stronie, które wpływają na to jak działa i jak jest odbierana możesz zajrzeć do naszego poradnika.