Wróć do BLOGA

5 reguł publikowania filmów wideo dla placówki medycznej

Siłę filmów video poznało już wiele branż. Od jakiegoś czasu także placówki medyczne włączają do swojej strategii publikowanie tematycznych materiałów, które jak się okazuje – są dużo lepiej przyswajalne i chętniej oglądane niż bardziej tradycyjna forma, jaką jest tekst. Tworzenie filmów medycznych sprawia, że żywy człowiek, w dodatku specjalista jest bardziej wiarygodny i jakby „namacalny”. Warto wiedzieć, że aż 52% firm publikuje filmy, które mają za zadanie edukować ich obserwatorów. Reguły publikowania filmów medycznych mają dla marketingu ogromne znaczenie i choć wymagają nieco więcej pracy – przynoszą także więcej korzyści.  

Stare chińskie przysłowie mówi, że

obraz wart jest więcej niż tysiąc słów

i ma to spore przełożenie na dzisiejszą rzeczywistość.

reguły publikowania filmów medycznych

Dlaczego filmy mają tak duże znaczenie dla strategii marketingowej? I o jakich zasadach pamiętać, zanim rozpoczniesz swoją przygodę z nagrywaniem i publikacją materiałów filmowych?

W Internecie można znaleźć niemal wszystko. Pisaniem, robieniem zdjęć i filmów zajmuje się wiele osób, zarówno zawodowo jak i hobbystycznie. Tworzenie wideo zgodnie z regułami publikowania filmów medycznych w branży medycznej to kolejny krok w kierunku rozwoju marketingu medycznego.

publikowanie filmów

Dlaczego trzymanie się reguł publikowania filmów medycznych ma tak duże znaczenie?

Nie wszyscy robią i publikują filmy w sieci. Jednak liczba stron medycznych, gdzie znajdziesz ciekawe wideo stale się powiększa. Już 54% firm tworzy filmy medyczne i umieszcza je na swoich witrynach WWW. Statystyki podają, że strona docelowa, która zawiera wideo przynosi około 86% więcej konwersji.

  • Wideo online stanowi około 82,5% ruchu w sieci co sprawia, że publikowanie filmów jest najpopularniejszym rodzajem treści w Internecie.
  • Użytkownicy oglądają średnio 17 godzin filmów w Internecie tygodniowo.
  • Google umieszcza filmy w około 26% wyników wyszukiwania, a tendencja ta na pewno będzie rosnąć!

Film angażuje i skupia uwagę odbiorcy

Podczas oglądania, widz nie skupia się na tekście czyli literach, a na żywym człowieku, którego widzi i odbiera w określony sposób. W branży medycznej ogromne znaczenie ma profesjonalizm i merytoryczne przedstawienie zagadnienia. Pacjenci najczęściej poszukują informacji o objawach różnych chorób, sposobach leczenia oraz przebiegu zabiegów. Tworzenie wideo zgodnie z regułami publikowania filmów medycznych ułatwia dotarcie do ich potrzeb. Umiejętne wykorzystanie tych potrzeb przynosi korzyści obu stronom: odbiorcy otrzymują cenną informację prosto od specjalisty, a Ty budujesz swój wizerunek.

Łatwiej podzielić się wartościowym filmem

Użytkownicy niemal dwukrotnie częściej udostępniają w swoich profilach społecznościowych filmy aniżeli teksty. Filmy są także częściej klikane, ponieważ nie wymagają od użytkownika takiego samego skupienia jak w przypadku czytania artykułu. Publikując film wideo masz większą szansę na rozszerzenie sieci swoich odbiorców aniżeli publikując artykuły.

Pozycjonowanie strony w Google

Publikując filmy masz szansę na wyższe pozycję w wyszukiwarce Google – filmy możesz umieszczać na YouTube, następnie na swojej stronie i dzielić się nimi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Umieszczanie filmów na swojej stronie, pomaga w uzyskaniu wyższej pozycji w wyszukiwarce Google’a pod kluczowymi frazami. Warto tutaj pamiętać o dokładaniu ważnych dla Ciebie słów kluczowych do opisu filmów a także właściwym ich tagowaniu.

Większe zaufanie po stronie pacjentów

Pacjenci widząc Twoją twarz, sposób mówienia, intonację głosu oraz rodzaj wypowiadania się, automatycznie mają lepsze wrażenie kontaktu niejako z konkretną i żywą osobą. To wzbudza zaufanie, ponieważ potencjalni pacjenci, mogą mieć pewność, że nie masz nic do ukrycia, a udostępniając swój wizerunek, bierzesz odpowiedzialność za to co mówisz i robisz. Odbieramy świat głównie przy pomocy wzroku i słuchu. Wolimy się z kimś spotkać niż do niego pisać. Nie bardzo masz możliwość spotkać swoich wszystkich pacjentów naraz. Publikując film, w jakiś sposób dajesz im namiastkę prawdziwego spotkania. Trzymanie się reguł publikowania filmów medycznych to prosta droga do serca pacjenta.

O czym musisz pamiętać zanim opublikujesz film?

O czym musisz pamiętać zanim opublikujesz film?

Zanim przystąpisz do tworzenia swojego wideo, postaraj się usiąść i zaplanować wszystko jak prawdziwy reżyser. Mówiąc dokładnie – weź kartkę papieru, długopis i rozpisz najważniejsze elementy jakie będą miały wpływ na końcowy efekt w Twoim filmie. Potraktuj to jako projekt – tworząc listę pamiętaj o 5 regułach publikowania filmów medycznych które pomogą Ci stworzyć i opublikować ciekawe filmy medyczne.

Reguły publikowania filmów medycznych

Stosuj te reguły publikowania filmów medycznych, jeśli chcesz, aby Twoje materiały lepiej się „klikały”. Zadbają one nie tylko o wyświetlenia, ale także o jakość i zrozumiałość przekazu. Reguły publikowania filmów medycznych spisaliśmy po to nasze doświadczenie, które spisaliśmy na odstawie dotychczasowych analiz działań konkurencji naszych klientów.

Jesteśmy przekonani, że z czasem ilość reguł publikowania filmów medycznych wzrośnie. Na ten moment jednak skupiliśmy się na tych najistotniejszych. Które mają szansę na najszybszą poprawę Twoich wyników!

#1 Jakość

Pierwszą regułą publikowania filmów medycznych, którą chcemy omówić jest jakość wideo. Prawdą jest, że zarówno YouTube jak i Facebook udostępniają bardzo intuicyjne narzędzia do nagrywania oraz publikowania filmów. Pamiętaj jednak, że film zawierający poważne tematy, jakim bez wątpienia jest zdrowie, nie może sprawiać wrażenia materiału amatorskiego. Przynajmniej co do poziomu jakości tego co publikujesz. Nie chodzi tutaj o sam sposób wyrażania myśli, lecz o rzemiosło filmowe.

Lepiej, przynajmniej na początku, skorzystać z profesjonalnej pomocy i publikować filmy rzadziej, jednak z pewnością dobrej jakości dźwięku i obrazu. Co do formy przekazu w filmie, cała sztuka polega na tym, aby umieć wyważyć pomiędzy tym co amatorskie, a profesjonalne.

Dlatego na początku dobrze podjąć współpracę z profesjonalną agencją marketingową. Najlepiej taką, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny. Taka agencja doskonale wie co może opublikować, a co lepiej sobie odpuścić. Zna aktualnie obowiązujące prawo i wie w jaki sposób może legalnie zareklamować Twoją placówkę medyczną. Publikowanie filmów medycznych musi odbywać się z głową. Dlatego jeśli, nie masz doświadczenia – zleć to zadanie doświadczonym specjalistom.

#2 Odpowiedni czas

Jeśli nie masz pomysłu na dobra realizację długiego wideo, to skup się na krótkich, kilkuminutowych filmach. Odpowiedni czas to kolejna z reguł publikowania filmów medycznych. Jest to odpowiedni czas, aby przekazać najważniejsze informacje i jednocześnie nie znudzić widza. Na przestrzeni ostatnich 5 lat użytkownicy spędzają około 250% więcej czasu na oglądaniu krótkiego wideo do końca. Zbyt długie monologi mogą spowodować chęć wyłączenia filmu zanim odbiorca zdąży dowiedzieć się tego, na czym mu zależy. Stosuj założony wcześniej porządek. Omawiaj najważniejsze kwestie w punktach, bo wówczas odbiorca w łatwy sposób przyswoi sobie informacje, które chcesz mu przekazać. Krótkie filmy to dzisiaj standard — około 68% użytkowników zobaczy taki film do końca.

Najlepszym przykładem jest popularność aplikacji TikTok. Pozwala nam ona dynamicznie przewijać krótkie filmy. To właśnie TikTok spopularyzował krótkie wideo, które mają nie więcej niż 30 sekund.

#3 Spełnione potrzeby – słowa kluczowe

Nie bez powodu, jedne frazy kluczowe cieszą się w Internecie ogromną popularnością, natomiast inne są bardzo rzadko wpisywane w okienko wyszukiwarki. Z pomocą narzędzi do analizy takich jak Google Analitycs oraz Google Trends, spróbuj dowiedzieć się, których informacji z zakresu Twojej specjalizacji najczęściej szukają odbiorcy i odpowiedz na ich oczekiwania. Spełnienie potrzeb swoich pacjentów to trzecia z reguł publikowania filmów medycznych. Potencjalni pacjenci z pewnością chętnie dowiedzą się, jaka jest Twoja rada lub opinia jako specjalisty w konkretnej dziedzinie medycyny.

reguły publikowania filmów medycznych - google trends

Na powyższej grafice widzimy wykres dla zapytania „ból głowy” przez ostatnie 24 godziny. Zakres czasu i lokalizację możemy dowolnie modyfikować. Wyraźnie widać, że zainteresowanie tematem wzrasta w nocy – kiedy dolegliwość przeszkadza w śnie, a pacjenci nie mogą skonsultować się  ze swoim lekarzem np. telefonicznie.

Ta reguła publikowania filmów medycznych ma jednak dwie drogi. Z jednej strony publikowanie filmów na popularne frazy, z drugiej uderzanie we frazy mniej popularne. Dlaczego? Wypozycjonowanie się na popularną frazę lub słowo kluczowe może być bardzo trudne i czasochłonne. Praca nad uzyskaniem dobrej pozycji na dane słowo może trwać nawet kilka miesięcy. W tym czasie jesteś w stanie wypozycjonować kilka innych wideo, które dotyczą mniej popularnych tematów.

#4 Właściwy tytuł

Reguły publikowania filmów medycznych uwzględniają również to jak zatytułujesz woje wideo! Twój film musi trafiać do konkretnej grupy, która poszukuje informacji w wybranym temacie. Nie możesz zatytułować swojego filmu jakkolwiek, ponieważ wówczas nie będzie wyszukiwany przez właściwe osoby. Dodanie dobrego tytułu jest bardzo ważne!

Publikując film, pamiętaj o dodaniu tytułu, który będzie rozpoznawalny zarówno dla odbiorców jak i Google’a. Jako lekarz z pewnością dysponujesz potężną wiedzą medyczną o problemie, jaki chcesz przedstawić na filmie. Jeżeli jednak zatytułujesz wideo jakbyś pisał rozprawę do periodyku medycznego – masz pełną gwarancję, że nie kliknie w niego żaden pacjent. Pisz krótkie zwięzłe tytuły i mów po ludzku! Reguły publikowania filmów medycznych sprawią nie tylko, że zyskasz lepsze wyniki, ale również, że potencjalni pacjenci chętniej będą sięgali po Twoją wiedzę.

#5 Analizuj i dokonuj zmian

Publikowanie filmów oraz występowanie przed kamerą jest czymś, czego każdy zainteresowany może się nauczyć. Jednak rzadko kto potrafi to robić od razu. Na czym polega ostatnia reguła publikowania filmów medycznych? Na analizowaniu! Oglądaj siebie i sprawdzaj w analitykach, w którym momencie użytkownicy statystycznie najczęściej porzucają oglądanie Twojego filmu.

Pokazuj innym (rodzinie lub przyjaciołom) to co stworzyłeś przed publikacją. Poproś o konstruktywną krytykę. Nie wszystko co podoba się Tobie spodoba się Twojej widowni. Poprawiaj swoje filmy do momentu aż zdecydowana większość będzie w stanie oglądać je do końca. Dzięki temu, będziesz mógł poprawić wyniki oglądalności.

Publikowanie filmów medycznych w social mediach

Internet i marketing dynamicznie się rozwijają. A co za tym idzie – co rok czekają na nas nowości do których musimy się dostosować. Koło 75% użytkowników codziennie ogląda krótkie filmiki na swoim telefonie.  Aplikacja TikTok wprowadziła na rynek krótkie filmiki – tik toki, snapy czy relsy. Ludzie codziennie oglądają około 1 miliard filmów na TikToku. Instagram posiada ponad 2 miliardy użytkowników i większość z nich wchodzi w interakcje z reelsami. Publikowanie filmów tego typu to świetny sposób na bezpłatny zasięg. Jeśli algorytm zauważy, że Twój film zdobył zainteresowanie użytkowników – będzie wyświetlał go coraz to większej liczbie odbiorców! W efekcie, możesz trafić do sporej grupy odbiorców. Reelsy mają aż 22% szans więcej, aby trafić do potencjalnego odbiorcy niż standardowy post wideo na profilu.

Na co zwraca uwagę algorym?

  1. Warto przygotować film, który użytkownik odtworzy do końca. Zadaj pytanie na początku i podkreśl, że odpowiedź będzie na końcu. W ten sposób osoba zobaczy filmik do końca. Przykładem może być test np. gabinet terapeutyczny może zrobić prosty test na osobowość, a na końcu filmu podać odpowiedzi.
  2. Algorytm widzi, że film został odtworzony wiele razy przez jednego użytkownika. To również duża zaleta! Nawiązując do testu z punktu wyżej – umieść na końcu odpowiedzi, ale niech wyświetlają się np. tylko przez 2-3 sekundy. W ten sposób użytkownik zobaczy film kilka razy, aby przeczytać opis w całości.
  3. Aktywność to królowa zasięgu! Zachęć użytkowników do zostawienia serduszka – wytłumacz dlaczego mają to zrobić lub poinformuj, że np. za określoną ilość serduszek opublikujesz drugą część testu.
  4. Zachęć użytkowników do otwarcia komentarzy. W ten sposób nie tylko nabijasz wyświetlenia (otwierając komentarze filmik nadal odtwarza się w tle), ale również zachęcasz do aktywności. Dodaj szczegółowe informacji o wynikach testu w komentarzu (poinformuj o tym na filmie) lub zachęć do polubienia komentarza ze swoim wynikiem.
  5. Twórz treści, które użytkownicy będą chcieli udostępniać. Czyli takie, którymi każdy będzie chciał się pochwalić. Świetnym przykładem są gry – testy swojego czasu dostępne na Facebooku. Były to testy typu „Jaką księżniczką Disneya jesteś?” – jeśli wynik testu był pochlebny lub zabawny – użytkownicy chętnie udostępniali wynik na tablicy, a ciekawi znajomi również uzupełniali test.

Tworzenie wideozgodnie z regułami publikowania filmów medycznych nie jest łatwym zadaniem. Z jednej strony musisz zachowywać się profesjonalnie, jak specjalista. Z drugiej strony w jakiś sposób musisz zachęcić pacjentów do posłuchania Cię i zostania do końca. Treści medyczne nie są łatwym tematem do omawiania. Szerzej pisaliśmy o tym w naszym artykule o influencerach w medyczynie. Jednak według najnowszych badań – krótkie treści wideo zapewniają największy zwrot z inwestycji!

Reguły publikowania filmów medycznych w Internecie

Choć prowadzenie własnego kanału na YouTube czy Facebooku nie jest ani łatwym ani szybkim sposobem na marketing, z pewnością warto podjąć się wyzwania. Wszystko wskazuje na to, że oblicze Internetu jeszcze przez długi czas będzie szło w stronę obrazu i filmu. YouTube to największa na świecie platforma do publikowania filmów. Czy zrezygnowanie z tej części marketingu nie byłoby działaniem wbrew własnemu interesowi?

Scroll to top