Stare chińskie przysłowie mówi, że
„obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”
i ma to spore przełożenie na dzisiejszą rzeczywistość.
Siłę filmów video poznało już wiele branż. Od jakiegoś czasu także placówki medyczne włączają do swojej strategii publikowanie tematycznych materiałów, które jak się okazuje – są dużo lepiej przyswajalne i chętniej oglądane niż bardziej tradycyjna forma, jaką jest tekst. Tworzenie filmów medycznych sprawia, że żywy człowiek, w dodatku specjalista jest bardziej wiarygodny i jakby „namacalny”. Publikowanie filmów ma dla marketingu ogromne znaczenie i choć wymaga nieco więcej pracy – przynosi także więcej korzyści.
Dlaczego filmy mają tak duże znaczenie dla strategii marketingowej? I o jakich zasadach pamiętać, zanim rozpoczniesz swoją przygodę z nagrywaniem i publikacją materiałów filmowych?
W internecie można znaleźć niemal wszystko. Pisaniem, robieniem zdjęć i filmów zajmuje się wiele osób, zarówno zawodowo jak i hobbystycznie. Publikowanie treści wideo w branży medycznej to kolejny krok w kierunku rozwoju marketingu medycznego.
Dlaczego zaangażowanie się w tworzenie filmów wideo ma tak duże znaczenie?
Nie wszyscy robią i publikują filmy w sieci. Jednak liczba stron medycznych, gdzie znajdziesz ciekawe wideo stale się powiększa. Jakie są główne przyczyny tego trendu?
Film angażuje i skupia uwagę odbiorcy
podczas oglądania, widz nie skupia się tekście czyli literach, a na żywym człowieku, którego widzi i odbiera w określony sposób. W branży medycznej ogromne znaczenie ma profesjonalizm i merytoryczne przedstawienie zagadnienia. Pacjenci najczęściej poszukują informacji o objawach różnych chorób, sposobach leczenia oraz przebiegu zabiegów. Tworzenie filmów medycznych ułatwia dotarcie do ich potrzeb. Umiejętne wykorzystanie tych potrzeb przynosi korzyści obu stronom: odbiorcy otrzymują cenną informację prosto od specjalisty, a Ty budujesz swój wizerunek.
Łatwiej podzielić się wartościowym filmem
Użytkownicy chętniej udostępniają w swoich profilach społecznościowych filmy aniżeli teksty. Filmy są także częściej klikane, ponieważ nie wymagają od użytkownika takiego samego skupienia jak w przypadku czytania artykułu. Publikując film wideo masz większą szansę na rozszerzenie sieci swoich odbiorców aniżeli publikując artykuły.
Pozycjonowanie strony w Google
Publikując filmy masz szansę na wyższe pozycję w wyszukiwarce Google – filmy możesz umieszczać na YouTube, następnie na swojej stronie i dzielić się nimi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Umieszczanie filmów na swojej stronie, pomaga w uzyskaniu wyższej pozycji w wyszukiwarce Google’a pod kluczowymi frazami. Warto tutaj pamiętać o dokładaniu ważnych dla Ciebie słów kluczowych do opisu filmów a także właściwym ich tagowaniu.
Większe zaufanie po stronie pacjentów
Pacjenci widząc Twoją twarz, sposób mówienia, intonację głosu oraz rodzaj wypowiadania się, automatycznie mają lepsze wrażenie kontaktu niejako z konkretną i żywą osobą. To wzbudza zaufanie, ponieważ potencjalni pacjenci, mogą mieć pewność, że nie masz nic do ukrycia, a udostępniając swój wizerunek, bierzesz odpowiedzialność za to co mówisz i robisz. Odbieramy świat głównie przy pomocy wzroku i słuchu. Wolimy się z kimś spotkać niż do niego pisać. Nie bardzo masz możliwość spotkać swoich wszystkich pacjentów naraz. Publikując film, w jakiś sposób dajesz im namiastkę prawdziwego spotkania. Tworzenie filmów medycznych to prosta droga do serca pacjenta.
O czym musisz pamiętać zanim opublikujesz film?
Zanim przystąpisz do stworzenia swojego wideo, postaraj się usiąść i zaplanować wszystko jak prawdziwy reżyser. Mówiąc dokładnie – weź kartkę papieru, długopis i rozpisz najważniejsze elementy jakie będą miały wpływ na końcowy efekt w Twoim filmie. Potraktuj to jako projekt – tworząc listę pamiętaj o 5 regułach które pomogą Ci stworzyć i opublikować ciekawe filmy medyczne.
#1 Jakość
Prawdą jest, że zarówno YouTube jak i Facebook udostępniają bardzo intuicyjne narzędzia do nagrywania oraz publikowania filmów. Pamiętaj jednak, że film zawierający poważne tematy, jakim bez wątpienia jest zdrowie, nie może sprawiać wrażenia materiału amatorskiego. Przynajmniej co do poziomu jakości tego co publikujesz. Nie chodzi tutaj o sam sposób wyrażania myśli, lecz o rzemiosło filmowe.
Lepiej, przynajmniej na początku, skorzystać z profesjonalnej pomocy i publikować filmy rzadziej, jednak z pewnością dobrej jakości dźwięku i obrazu. Co do formy przekazu w filmie, cała sztuka polega na tym, aby umieć wyważyć pomiędzy tym co amatorskie a profesjonalne.
#2 Odpowiedni czas
Jeśli nie masz pomysłu na dobra realizację długiego wideo, to skup się na krótkich, kilkuminutowych filmach. Jest to odpowiedni czas, aby przekazać najważniejsze informacje i jednocześnie nie znudzić widza. Zbyt długie monologi mogą spowodować chęć wyłączenia filmu zanim odbiorca zdąży dowiedzieć się tego, na czym mu zależy. Stosuj założony wcześniej porządek. Omawiaj najważniejsze kwestie w punktach, bo wówczas odbiorca w łatwy sposób przyswoi sobie informacje, które chcesz mu przekazać. Krótkie filmy to dzisiaj standard — więc zwyczajnie warto się go trzymać.
#3 Spełnione potrzeby – słowa kluczowe
Nie bez powodu, jedne frazy kluczowe cieszą się w internecie ogromną popularnością, natomiast inne są bardzo rzadko wpisywane w okienko wyszukiwarki. Z pomocą narzędzi do analizy takich jak Google Analitycs oraz Google Trends, spróbuj dowiedzieć się, których informacji z zakresu Twojej specjalizacji najczęściej szukają odbiorcy i odpowiedz na ich oczekiwania. Potencjalni pacjenci z pewnością chętnie dowiedzą się, jaka jest Twoja rada lub opinia jako specjalisty w konkretnej dziedzinie medycyny.
#4 Właściwy tytuł
Twój film musi trafiać do konkretnej grupy, która poszukuje informacji w wybranym temacie. Nie możesz zatytułować swojego filmu jakkolwiek, ponieważ wówczas nie będzie wyszukiwany przez osoby właściwe osoby. Publikując film, pamiętaj o dodaniu tytułu, który będzie rozpoznawalny zarówno dla odbiorców jak i Google’a. Jako lekarz z pewnością dysponujesz potężną wiedzą medyczną o problemie, jaki chcesz przedstawić na filmie. Jeżeli jednak zatytułujesz wideo jakbyś pisał rozprawę do periodyku medycznego – masz pełną gwarancję, że nie kliknie w niego żaden pacjent. Pisz krótkie zwięzłe tytuły zrozumiałe dla zwykłego człowieka
#5 Analizuj i dokonuj zmian
Nagrywanie filmów oraz występowanie przed kamerą jest czymś, czego każdy zainteresowany może się nauczyć, jednak rzadko kto potrafi to robić od razu. Oglądaj siebie i sprawdzaj w analitykach, w którym momencie użytkownicy statystycznie najczęściej porzucają oglądanie Twojego filmu.
Pokazuj innym (rodzinie lub przyjaciołom) to co stworzyłeś przed publikacją. Poproś o konstruktywną krytykę. Nie wszystko co podoba się Tobie spodoba się Twojej widowni. Poprawiaj swoje filmy do momentu aż zdecydowana większość będzie w stanie oglądać je do końca. Dzięki temu, będziesz mógł poprawić wyniki oglądalności.
Podsumowanie
Choć prowadzenie własnego kanału na YouTube czy Facebooku nie jest ani łatwym ani szybkim sposobem na marketing, z pewnością warto podjąć się wyzwania. Wszystko wskazuje na to, że oblicze internetu jeszcze przez długi czas będzie szło w stronę obrazu i filmu. Czy zrezygnowanie z tej części marketingu nie byłoby działaniem wbrew własnemu interesowi?