Budowanie pozycji na rynku usług medycznych wymaga dobrej strategii, czasu i konsekwencji. Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań marketingowych lub rozszerzeniem ich, musisz mieć świadomość, że benefity, jakie z niej płyną, nie pojawią się nazajutrz. Długoterminowa strategia ma tę przewagę nad krótkotrwałymi akcjami, że przynosi wymierne efekty w szerszym wymiarze i dłuższym czasie.

Wycofanie się lub znaczne ograniczenie działań nie pozostanie bez konsekwencji. Zanim stracisz cierpliwość, zobacz, co może się stać gdy zaprzestaniesz działać w sieci. Co zrobić, gdy Twoim zdaniem obrana strategia nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Decyzja o wycofaniu się z działań marketingowych

Istnieją dwa główne powody, dla których osoby zarządzające placówką medyczną decydują się odstąpić od działań marketingowych. I w jednym i w drugim przypadku, przerwanie działań marketingowych spowoduje prawdopodobnie  negatywne efekty w postaci mniejszej ilości pacjentów oraz braku kontroli nad tym co mówią i piszą o Tobie pacjenci.

Jakie to powody?

Nie potrzebuje już marketingu, bo pacjentów jest aż nadto.
Kto nie marzy o takiej sytuacji? Paradoksalnie, „klęska urodzaju” może spowodować nie tylko brak pokory wobec rynku, ale także zniechęcenie. Na początku możesz poczuć, że to dobra decyzja. Z drugiej strony jednak, to najlepszy moment na rozwój i wykorzystanie potencjału. Rezygnacja z działań marketingowych spowoduje, że już wkrótce ponownie obudzisz się w miejscu w którym byłeś przed rozpoczęciem strategii.

Strategia nie przynosi oczekiwanych skutków. Czyli krótko mówiąc: jesteś zawiedziony. Inaczej sobie to wyobrażałeś, a nie widzisz tego efektu, jaki według Ciebie powinien nastąpić.
Tu prawdopodobnie Cię zmartwię: idealna strategia marketingowa nie istnieje. A w każdym razie nie od początku. Niektóre zachowania pacjentów i konsumentów możemy przewidzieć, inne nie. Dopóki nie będziesz wprowadzać zmian w działaniach marketingowych, prowadzić analityki ruchu i czuwać nad tym co się dzieje – nie osiągniesz perfekcji. Zanim zatem porzucisz to wszystko, pomyśl nad planem B, który pozwoli nie zaprzepaścić wszystkiego, co jednak do tej pory udało Ci się osiągnąć.

Co się stanie, jeśli zrezygnujesz z prowadzenia działań marketingowych?

Załóżmy, że całkowicie porzucasz działania marketingowe w sieci, ponieważ uważasz, że zajmuje Ci to zbyt wiele czasu i energii. Załóżmy też, że zrywasz umowę także z agencją marketingową, bo to z kolei Twoim zdaniem kosztuje Cię zbyt dużo. Co dzieje się tymczasem w sieci, poza zasięgiem Twojego wzroku i kontrolą?

Media społecznościowe

Budowanie profili w mediach społecznościowych wymaga czasu i zaangażowania. Z pewnością dowiedziałeś się o tym, zaczynając z nimi swoją przygodę. Social media dają także ogromną możliwość budowania zaufania. Załóżmy, że dwa razy w tygodniu publikujesz posty, re-postujesz swoje treści ze strony, wypuszczasz reklamy i regularnie odpowiadasz na zapytania. Nagle ten kontakt zostaje urwany.

Jak bardzo stracisz na wiarygodności jeśli zaniedbasz strefę, o którą tak bardzo wcześniej dbałeś? Jeśli z jakiegoś powodu nie masz ochoty zajmować się tym obszarem osobiście, to wyznacz kogoś kompetentnego do tego zadania. Wycofanie się z działań w social mediach można porównać do zaprzestania odbierania telefonów. Na początku nie ma wielkiego spustoszenia. To trochę jak przedłużający się urlop rejestratorki. Z czasem pacjenci przestają pisać bo i tak nikt nie odpowiada. Piszą tylko opinie. Nie zawsze korzystne dla Ciebie – zwłaszcza te o komunikacji.

SEO / pozycjonowanie

To działania, które wymagają wiedzy, czasu i permanentnego śledzenia zmian. Nie przynoszą efektów od razu. Za to powoli i stabilnie budują pozycję w wyszukiwarce internetowej. To także najlepszy sposób na dotarcie do nowych pacjentów, którzy poszukując konkretnego rodzaju usług, wpisują określone frazy do wyszukiwarki. Jest to też działanie, do którego można się bardzo szybko zniechęcić. Pochłania sporą część budżetu marketingowego, jednocześnie nie przynosząc oczekiwanych rezultatów tu i teraz.

Optymalizacja stron względem wyszukiwarek internetowych, budowanie właściwych linków poza witryną oraz w jej treści sprawia, że kolejne słowa kluczowe pojawiają się w wynikach zapytania wyszukiwarki. Przerwanie działań marketingowych i wycofanie się z aktywności w tym obszarze sprawi, że Twoja strona WWW w ciągu tygodni zacznie pokonywać drogę odwrotną. Najpierw o kilka pozycji, potem o kilkanaście. W końcu trafiasz na 4-5 stronę wyników. Być może zlecasz SEO agencji marketingowej. Jeśli uważasz, że prace nie przynoszą oczekiwanych efektów, zapytaj dlaczego tak się dzieje, porozmawiaj o wprowadzeniu zmian, jednak z pewnością nie powinieneś z nich rezygnować. Pamiętaj, że inni lekarze inwestują w pozycjonowanie stron medycznych całkiem sporo

Monitorowanie opinii

Pacjent może w internecie dowolnie ocenić Twoją pracę. Takie jest jego prawo, ale Ty nie musisz wobec tego pozostawać obojętny.

Kontrola nad opiniami w sieci nie polega na kłóceniu się z niezadowolonymi pacjentami czy też pozywaniu ich do sądu za zniesławienie. Czytając opinie o sobie w internecie masz możliwość nie tylko odniesienia się do nich, ale także poprawianie niedoskonałości.
Dopóki to robisz w sposób prawidłowy, tzn. starasz się o dobre opinie i reagujesz rzeczowo na te negatywne – masz jakąkolwiek kontrolę nad tym co się dzieje. Jeśli jednak zapominasz o tej sferze i uznajesz, że jesteś ponad „ludzkim gadaniem”, prawdopodobnie szybko to odczujesz. Przerwanie działań marketingowych także i wtym przypadku nie jest dobrym pomysłem.

Podsumowanie

Zanim uznasz, że działania w sieci nie są Ci potrzebne, uświadom sobie co możesz stracić, rezygnując z nich. Czy nam się to podoba czy też nie, jesteśmy osadzeni w czasach, w których życie w dużym stopniu toczy się online. Możesz z tego zrezygnować lub to wykorzystać. Obecnie niewiele prywatnych placówek decyduje się na całkowitą rezygnację z działań w sieci. Ci, którzy zdecydowali się jakiś czas temu wiedzą, że podjęli dobrą decyzję. Potraktuj marketing w internecie jak długoterminową inwestycję na przyszłość. Nawet jeśli wewnętrznie się przeciw temu buntujesz. Bez rozwoju w tym kierunku, będziesz się cofać, a zaległości trudno będzie potem nadrobić.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
    7
    Udostępnienia
  • 7
  •  
  •