Filmy wideo to obecnie najbardziej i najszybciej rozwijające się medium używane w marketingu. Odbiorcy zdecydowanie wolą oglądać film niż przeczytać informację. Przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w budowie mózgu. Naszemu mózgowi jest zdecydowanie łatwiej i szybciej przetworzyć informację obejrzaną niż przeczytaną. Nie bez powodu mówi się, że „obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”. Materiał wideo z większą mocą trafia do odbiorcy, dlatego większość specjalistów od marketingu także medycznego, stosuje wideo w promocji szeroko pojętej służby zdrowia.
Nowoczesna technologia przyniosła ogromne możliwości. Dwadzieścia lat temu, na zrobienie filmu trzeba było przeznaczyć ogromne środki finansowe. Stworzenie nawet krótkiej formy wymagało wynajęcia rzeszy specjalistów, a przede wszystkim zastosowania specjalnego bardzo drogiego sprzętu. Dziś, praca specjalistów jest oczywiście niezbędna dla stworzenia filmu, który będzie wyglądał profesjonalnie. Jednak możliwości techniczne są zdecydowanie bardziej w zasięgu ręki. Sprzęt, którym możemy nagrywać amatorskie filmy, każdy z nas nosi w kieszeni.
Nie namawiam Cię bynajmniej do publikowania słabej jakości filmów nakręconych smartfonem.
Jest to jednak doskonały sposób na obycie się z kamerą i sprawdzenie, jak możesz wykorzystać swój potencjał. Wystarczy pomysł i nieco merytorycznego wsparcia, aby przyciągnąć odbiorców przed komputery. Inna rzecz, że coraz większa część odbiorców skorzysta także z telefonu, zatem jakość odbioru będzie całkiem porównywalna z rejestracją wideo.
Jakie formaty sprawdzają się w marketingu medycznym?
Materiały o zdrowiu są bardzo popularne wśród odbiorców internetu. Pominięcie filmu jako potencjału marketingowego, w tej kwestii, jest odbieraniem sobie możliwości dotarcia do bardzo wielu potencjalnych pacjentów. Jakie formaty i formy wideo mogą przekonać odbiorcę do obejrzenia materiałów wideo publikowanych przez lekarza?
Krótkie 60-sekundowe filmy
Co można przekazać w ciągu minuty? Wbrew pozorom bardzo wiele cennych informacji. Minuta, to wystarczający czas, aby pacjenta wzruszyć, rozśmieszyć, poruszyć lub udzielić cennych wskazówek. Jednocześnie, odbiorca nie zdąży się znudzić. W ciągu minuty możesz np. poruszyć wąski temat zależny od Twojej specjalizacji, np. jak prawidłowo myć zęby szczoteczką soniczną lub co stosować na bardzo suchą skórę na stopach. Ponadto, przez minutę możesz pokazać skutki zaniedbań zdrowotnych, które mają szansę przemówić do pacjentów jako ostrzeżenie.
Bądź interesujący
Bycie interesującym dla odbiorców i potencjalnych pacjentów wcale nie musi być takie trudne. Oprócz tego, że jesteś lekarzem z określonymi kompetencjami, jesteś także człowiekiem posiadającym ciekawą osobowość oraz poczucie humoru. Nie bój się tego pokazać w swoich filmach. Doskonałym przykładem na to, jak temat medyczny może zyskać ogromną popularność jest działanie dr Sandry Lee, amerykańskiej dermatolog, która przedstawia choroby skóry w sposób bezpośredni, zabawny, a czasem wzbudzający obrzydzenie. Bezpośrednie podejście do tematu sprawia, że jej filmy oglądane są przez dziesiątki a czasem nawet setki tysięcy odbiorców. W chwili pisania tego artykułu film o usuwaniu cyst (zdecydowanie wywołujący emocje) obejrzało ponad 51 tysięcy użytkowników.
Przekazuj wartości, którymi się kierujesz
Możesz to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze, „przemycaj” je w materiałach, w których opowiadasz o zdrowiu, chorobach, metodach leczenia itd. Po drugie – stwórz film, w którym przedstawiasz wartości, jakimi kierujesz się życiu prywatnym i zawodowym. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie tego rodzaju materiału, polecam Ci współpracę z profesjonalną firmą marketingową oraz produkcyjną.
Tego rodzaju film powinien być bardzo dobrze zmontowany, a użyte słowa skrupulatnie przemyślane. Bardzo łatwo jest przekroczyć granicę i popaść np. w niepotrzebny patos lub bufonadę. Jeśli jednak temat będzie odpowiednio dopracowany, możesz zyskać popularność w dobrym znaczeniu tego słowa.
Pokaż swoją pracę
Każdy pacjent, którego czeka wizyta u lekarza albo konkretny zabieg, jest bardzo ciekaw co dzieje się za drzwiami gabinetu lub sali operacyjnej. Nie bój się pokazywać swojego miejsca pracy, niezależnie od tego jak dużą lub małą placówką dysponujesz. Oprócz tego, pokaż relacje z pacjentami oraz personelem. Przecież Twój dzień pracy jest długi, owocny w różne zdarzenia. Dzięki temu, Twoi pacjenci będą mogli zobaczyć, że jesteś tak samym, zapracowanym człowiekiem jak Twoi pacjenci.
Wyjaśnij jak „TO” działa
Pacjenci, którzy są bliscy decyzji o poddaniu się konkretnemu zabiegowi, często poszukują szerszej informacji o działaniu urządzeń, leków i preparatów. Odbiorcy oczekują rzetelnej, prosto przekazanej informacji. Możesz opowiedzieć lub pokazać jak działa preparat wybielający używany dla martwego zęba, dlaczego kwas hialuronowy wypełnia zmarszczki czy na czym dokładnie polega skleroterapia. Twoi pacjenci nie chcą poddawać się zabiegom „w ciemno”. Oczekują informacji i z pewnością docenią fakt, że to Ty w swoim filmie rozwiałeś ich wątpliwości. Uspokoiłeś ich.
Wykorzystuj bieżące wydarzenia i trendy
W świecie medycyny, raz na jakiś czas, pojawiają się informacje, które poruszają opinię publiczną. Mogą dotyczyć zwiększonej liczby zachorowań na grypę, chorób tropikalnych, szczepionek lub rzadkich chorób. Jeśli doniesienia medialne korespondują z Twoją specjalizacją i wiedzą, nie bój się komentować bieżących wydarzeń. W końcu kto, jak nie lekarz ma najlepszą i najbardziej rzetelną wiedzę dotyczącą doniesień ze świata medycyny. Taką okazją może być na przykład obalanie mitów głoszonych przez antyszczepionkowców, które w nieprawdopodobnie silny sposób wpływają na emocje.
W co warto zainwestować?
Jeśli chcesz stworzyć profesjonalne, doskonale i „gładko” zmontowane filmy, prawdopodobnie będziesz musiał skorzystać z usług dobrej firmy produkującej filmy.
Nie oznacza to, że filmów nie możesz stworzyć z pomocą swojej wiedzy i kreatywności.
Zanim wydasz większy budżet na kreacje wideo masz czas na to by eksperymentować samodzielnie.
Z pewnością przyda Ci się dobrej jakości mikrofon, bo zła jakość dźwięku sprawi, że odbiorca szybko wyłączy film. Możesz rozejrzeć się w sklepach za jakimś statywem. Nawet jeśli kręcisz z użyciem smartfona – takich rozwiązań na rynku jest bez liku.
Ponadto, zwróć uwagę na oświetlenie i wygląd swojej twarzy (jeśli jej użyczasz). Będziesz też potrzebować trochę czasu i cierpliwości. Przygotuj się, że początki mogą być trudne. Nie zniechęcaj się jednak i poprawiaj swoje błędy. Powodzenia!
Źródła i inspiracje
https://www.mdconnectinc.com/medical-marketing-insights/healthcare-systems-video-content
https://www.mdgadvertising.com/marketing-insights/10-great-examples-of-healthcare-video-marketing/
- https://blogs.spectrio.com/healthcare-marketing-16-ways-to-utilize-video-in-a-hospital-or-private-practice
https://www.mdconnectinc.com/medical-marketing-insights/healthcare-systems-video-content