Czy wiesz czym jest marketing szeptany? Właśnie tam swoje korzenia ma tzw. influencer marketing. Jego historia sięga tak naprawdę początków XX wieku. Najnowsze badania IQS wyraźnie pokazują, że 96% Polaków obserwuje przynajmniej jednego influencera. Aktualnie nawet około 85% użytkowników Instagrama zagląda na instastories po odpaleniu aplikacji. Według jednego z badań – Instagram jest aplikacją, która rozwija się najprężniej ze wszystkich social mediów. Influencerów związanych z medycyną jest naprawdę wielu. Dlatego influencer marketing w branży medycznej bardzo prężenie się rozwija i przynosi rewelacyjne efekty!
Kto to jest influencer?
Tradycyjne reklamy przestały przynosić zadowalające efekty. Dlatego marketerzy zaczęli szukać nowych sposobów dotarcia do klientów. Okazało się, że w Internecie można znaleźć konta w social mediach, które posiadają dużą rzeszę wiernych odbiorców. Były to osoby, które zjednały sobie zaufanie użytkowników. Nie było zatem wątpliwości – dotarcie do ich odbiorców jest świetnym sposobem na tanią i łatwo mierzalną reklamę!
Zacznijmy jednak od podstaw. Słowo „influencer” powstało w języku angielskim od słowa „influence”, co można przetłumaczyć jako „wpływać na coś lub na kogoś”. Dlatego influencerzy w ogólnym rozumieniu to osoby, które mają znaczący wpływ na swoją publiczność – grono odbiorców. Zrzeszają dużą liczbę obserwujących na swoich social mediach. Ich wpływ wynika z umiejętności tworzenia treści, które przyciągają uwagę i budują zaufanie. Wbrew pozorom – dobry influencer nie trafia wyłącznie do Generacji Z.
Co to jest influencer marketing?
Głównym zadaniem influencer marketingu jest wywarcie takiego wpływu na swoją publiczność, aby ta wykonała określone czynności. Zwykle wiąże się to z zakupem jakiegoś produktu lub interakcją z marką, która współpracuje z influencerem. Influencer marketing to bardzo popularne narzędzie i strategia marketingowa dla branży medycznej, która ma ograniczone możliwości klasycznej reklamy. Dobra współpraca z influencerem pozwoli na realne pokazanie efektów. Dodatkowo zachęci grono jego odbiorców do zapoznania się z ogólną ofertą marki medycznej.
Czy warto współpracować z influencerami?
5 845 670 zł taką kwotę udało się zebrać Mamie Ginekolog podczas 29. Finału WOŚP w 2021 roku. Sam blok reklamowy, podczas którego influencerka w jednym kafelku na instastories opowiadała o wybranych przez siebie firmach – pozwolił zebrać grubo ponad 100 000 zł! Prowadzona przez nią firma – RP Store zarabia rocznie około 75 mln zł. Te liczby robią wrażenie, prawda?
Teraz sformułowanie „Bądź jak Mama Ginekolog” nabiera nowego znaczenia. Każdy chciałby mieć takie zasięgi i wpływ, ponieważ przenoszą się one bezpośrednio na wyniki finansowe.
- Ponad połowa dużych marek ma osobny budżet na kontent marketing, a większość z nich inwestuje właśnie w influencer marketing (Influencer Media Hub)
- Ponad 70% marketerów w 2021 roku chciało zwiększyć swój budżet na influencer marketing na kolejny rok (Linqia)
Influencer marketing w branży medycznej
W 2020 roku Siostra Bożenna wydała książkę „Zamaskowani”, która sprzedała się już w tysiącach egzemplarzach. Jednocześnie z dużym sukcesem reklamuje mundurki dla lekarzy i pielęgniarek od jednej z polskich firm. Influencer marketing w branży medycznej ma wiele twarzy. Nie ma jednak wątpliwości, że działa i ma się dobrze.
Mam Ginekolog ma aktualnie 953 tys obserwujących na Instagramie i z powodzeniem reklamuje produkty jak np. segregator medyczny swojej marki. Innym dużym influencerem medycznym jest np. dr_wojciechfajfalecki, który zebrał aż 211 tys obserwacji i niejednokrotnie wspominał o współpracy z trenerem personalnym. Z kolei mama.i.stetoskop ma 153 tys fanów i mocno reklamuje własną firmę z biżuterią.
Jak wynika z „Raport – Influecerzy Medyczni” są to trzy najpopularniejsze konta medyczne na Instagramie i Facebooku. Każde w jakiś sposób reklamuje określone produkty. Jednak popularność treści medycznych w social mediach ciągle rośnie. Na dodatek osoby prowadzące takie konta – cieszą się szczególnym zaufaniem. Nie tylko zajmują szanowane społecznie stanowiska, ale również w sposób prosty mówią o tematach związanych ze zdrowiem – które dotyczą każdego z nas.
Właśnie dlatego influencer marketing w branży medycznej to świetna strategia. Trzeba jednak rozumieć jej zasady i odpowiednio przygotować się do takiej kampanii. Brak podstawowej wiedzy – jak w przypadku każdej reklamy w Internecie – może zakończyć się przepaleniem budżetu.
Na co zwrócić uwagę wybierając influencera do współpracy?
- Autentyczność – aktualnie influencer marketing staje się coraz mniej skuteczny przez osoby, które nie są autentyczne. W social mediach znajdziemy masę kont założonych tylko po to, aby czerpać korzyści ze współpracy z markami. Bycie influencerem zaczęło być pracą na pełen etat, a współpraca z markami to nawet do 91% ich zarobków (Insider Intelligence eMarketer). Dlatego zanim zaczniesz współpracę z influencerem – dokładnie sprawdź jego profil.
- Prawdziwi obserwujący – masowe wykupowanie „fejkowych” obserwujących to codzienność. Influencerzy robią to po to, aby mniej doświadczone marki chętniej z nimi współpracowały. Dotychczas więcej – znaczyło lepiej. Właśnie dlatego przed podjęciem współpracy z influencerem należy dokładnie przeskanować jego profil np. przy pomocy Social Auditor. Takie narzędzie ujawni nam tzw. „skoki” obserwacji. Pokazuje wykres w czasie jak na konto przybywały nowe osoby.
- Realna aktywność – wielu influencerów przez lata zgromadziło na swoich social mediach spore rzesze fanów. Duża liczba fanów nie zawsze wiąże się z ich wykupieniem. Czasami są to autentyczne osoby. Ważne jest jednak to, aby ci fani byli naprawdę zaangażowani w dany profil. Jeśli konto ma słabe zasięgi – reklama nie trafi do wszystkich potencjalnych pacjentów.
- Grupa odbiorców – mało który profil life stylowy cieszy się autentycznie dobrymi zasięgami. Zwykle mamy do czynienia z profilami nastawionymi na określoną tematykę. Może być to macierzyństwo, zwierzęta, stand up czy właśnie – medycyna i zdrowie. Najważniejsze, aby wybrać do współpracy influencera, którego publiczność będzie najlepszą grupa odbiorców dla usługi lub produktu, który chcemy zareklamować. Wystarczy poruszać się po słowach kluczowych w InfluTool, aby szybko znaleźć idealnie pasujące konto.
Kwestii, które należy zbadać decydując się na współpracę z influencerem jest więcej. Warto zwrócić również uwagę czy tworzone przez niego treści są dobrej jakości. Czy jego wymagania finansowe mieszczą się w Twoim budżecie marketingowym oraz jaki będzie zwrot z kampanii. Dodatkowo influencer marketing stał się dość mocno opisany prawnie. Influencer marketing w branży medycznej nie jest łatwym kawałkiem chleba. Dlatego już na początku określ zasady współpracy oraz zabezpiecz się stosowną umową.
Influencer marketing w branży medycznej – nie tylko na Instagramie
Chociaż Instagram to najlepiej rozwijająca się platforma, która gromadzi największe grono potencjalnych influencerów do współpracy – TikTok nie zostaje w tyle! Influencer marketing na TikToku zwiększył swoją popularność o 325% w jeden rok. Obecnie około 68% marketerów chce wykorzystywać tę patformę do reklamowania się, a około 90% firm współpracuje tam z mikroinfluencerami (Linqia).
Na TikToku szczególną uwagę przyciąga np. medyk_o_medycynie, które zebrał już ponad 1,4 miliona polubień! Inny projekt przygotowany przez instalekarz i doktor_michal to konto lekarze_official. Hanna Przerada, która jest autorką profilu gapownikfarmaceutyczny również wydała swoją książkę i ebooka. Z kolei medycynanalatwo promuje po prostu usługi ortopedyczne i medycynę estetyczną.
Współpraca z influencerem – czy warto?
To zależy. Nie każda usługa czy produkt nadaje się do współpracy z influencerem. Zdrowie to poważny temat. Prawda jest jednak taka, że zabawny filmik na temat regularnych wizyt u dentysty, będzie dużo skuteczniejszy niż najbardziej merytoryczny wpis na profilu gabinetu. Według Sproutvideo – ludzki mózg zapamiętuje nawet 9 razy więcej informacji oglądając wideo niż czytając tekst.
Znalezienie dobrego influencera do współpracy nie jest proste. Uważamy jednak, że warte zachodu. Infleuncer wie co zrobić, aby osiągnąć określony cel i zachęcić swoją społeczność do działania. Internet słyszał przecież nie jedną aferę z ich udziałem. Efektem niektórych z nich był wielki sukces lub wielki upadek firmy. Jednak jak z każdą reklamą w Internecie – do współpracy z influencerem trzeba się odpowiednio przygotować.
Jeśli nie wiesz jak to zrobić, najlepiej zaufać dobrej agencji marketingu medycznego. Specjaliści z tej branży mają swoje sprawdzone sposoby na szukanie profili „perełek”. Dzięki temu masz pewność, że wszystkie formalności będą dopilnowane, a współpraca dopięta na ostatni guzik.