Wróć do BLOGA

Twój zespół to Twoi najlepsi marketerzy, czyli marketing szeptany w praktyce

marketing szeptany w medycynie

Gdy twoi pracownicy wypełniają swoje zadania i realizują założenia firmy, motywowanie pracowników wydaje się czymś niekoniecznym. Dla wielu dyrektorów takie minimum zaangażowania jest wystarczające. Tkwimy w błędnym przekonaniu, że nic nie trzeba robić, bo wszystko działa jak należy. Czy aby na pewno? Marketing szeptany w praktyce mówi zupełnie coś innego.

A co, jeśli z każdym rokiem ubywa stałych klientów? Można tego nie zauważyć ze względu na napływ nowych. Niestety nowe osoby często kończą swój kontakt z placówką medyczną już po jednej lub dwóch wizytach. A nawet jeśli nie ubywa pacjentów, to może z jakiegoś powodu nie przybywa tak wielu nowych? Czy to znak, że trzeba zatrudnić ludzi od marketingu? Niekoniecznie.

Co to marketing szeptany?

Marketing szeptany ma ładną medyczną nazwę – marketing wirusowy. Działa dokładnie tak jak wirusy. Należy tak wykorzystać przekaz lub usługę, aby były na tyle interesujące, że pacjenci sami będą chcieli się tym dzielić lub skorzystać. W ten sposób informacje o naszej ofercie rozprzestrzeniają się „szeptem”, czy jak mówimy potocznie „pocztą pantoflową”. Każdy zadowolony pacjent lub pracownik zaangażowany w swoją pracę, wspomni o firmie znajomym i wywołujemy lawinę, która generuje darmową i całkowicie legalną promocję. Jak podaje HubSpot – aż 90% osób wierzy sugestiom znajomych i rodziny, a 70% ufa opiniom innych użytkowników.

Według HubSpot w ciągu ostatnich 3 lat Google odnotował wzrost na poziomie 1500% jeśli chodzi o zapytania związane z marketingiem szeptanym. Marketing szeptany w medycynie to ogromna broń, a prawidłowo wykorzystany – może zdziałać cuda!

marketing szeptany w google trends

Marketing szeptany – jak zacząć?

Aby skutecznie wykorzystać możliwości marketingu szeptanego w medycynie, trzeba zacząć od podstaw. Wielu dyrektorów myśli, że jeśli w placówce medycznej wszystkio idzie sprawnie i bez zażaleń to nie trzeba robić nic więcej. Natomiast motywowanie pracowników i dbanie o opinie swoich pacjentów to podstawa do świetnie prosperującej firmy! Dlaczego? Ponieważ wzrost dobrych opinii może zwiększyć zyski firmy nawet o 0,2-1,5%!

Motywowanie pracowników – o co chodzi?

Motywowanie pracowników jest niezwykle ważne. Personel medyczny często pracuje w trudnych i stresujących warunkach. Może to stanowić duże obciążenie emocjonalne. Dlatego dobry koordynator powinien zadbać o szkolenia motywacyjne pracowników, aby wpłynąć na ich motywację i morale.

Pracownik, który jest zaangażowany w życie firmy to skarb. Będzie nie tylko polecał jej usługi, ale dostrzeże wady w procesach i zrobi wszystko, aby je wyeliminować. Personel medyczny, który jest odpowiednio zmotywowany i lubi swoją pracę – zupełnie inaczej traktuje pacjenta. To z kolei przekłada się na lepsze wrażenie pacjentów z wizyt w danej placówce medycznej.

I już mamy odpowiednią bazę, aby marketing szeptany poszedł w dobrą stronę. Zaangażowany pracownik świetnie zajmie się pacjentem, a ten poleci twoją placówkę znajomym. W ten sposób mamy sytuację win-win.

Robią, co do nich należy – czy to wystarczy?

motywowanie pracowników

Mając w zespole dobrych specjalistów, trudno się do czegokolwiek przyczepić. Każdy w sposób nienaganny wykonuje swoją pracę. Żadnych skarg od pacjentów, pozwów za błąd w sztuce lekarskiej. Jako dyrektor, możesz spać spokojnie. Jeśli jednak jest inaczej, to znak, że czegoś tu brakuje. Jakiegoś ważnego elementu, bez którego, z czasem wszystko jest tylko „dobre”.

A przecież ma być wyjątkowe, niesamowite, wyróżniające się na tle konkurencji. A nie jest. Być może nawet masz wrażenie, że w wielu sytuacjach, tylko tobie zależy na sukcesie placówki i tylko ty widzisz jej ogromny potencjał. Inni robią swoje i to wszystko.

Jak to zmienić? Motywowanie pracowników!

Części jednego organizmu

motywowanie personelu medycznego

Członkowie dobrze pracującego zespołu są jak organizm. Poszczególne organy uzupełniają się, wspierają, wykonując swoją pracę najlepiej jak potrafią z myślą o całości. Jakby wiedziały, że jakość pracy jednego z nich, wpływa na pozostałe.

Lekarze, którzy są częścią twojego zespołu, też przeważnie mają świadomość wpływu na innych i na całą placówkę medyczną. Podobnie jak w przypadku organizmu, i tu kondycja firmy może być coraz lepsza. Im więcej będzie skutecznie wyleczonych i zadowolonych pacjentów, tym lepszą renomę uzyska placówka, z której usług korzystają. Zadowolony pacjent poleci Twoje usługi w swoim kręgu znajomych i rozpocznie lawinę. Marketing szeptany w medycynie ma naprawdę ogromną moc!

Odpowiednie motywowanie pracowników sprawi, że miejsce tętnić będzie życiem. Taką atmosferę da się wyczuć już po przekroczeniu progu i nie jest to zasługa miłego otoczenia, czy wystroju, albo dużej ilości zieleni. Owszem, to ma znaczenie, ale nie jest kluczowe. Ważniejsze jest coś innego.

Dla pacjentów, dla firmy, dla siebie

marketing szeptany pacjentów

Jesteśmy tu dla ciebie – takie hasło mogłoby wisieć w każdej placówce medycznej. Ale nie ma takiej potrzeby. Zamiast fizycznych deklaracji, dużo ważniejsza i cenniejsza jest ta, którą da się wyczuć już od pierwszej chwili. Pacjent, musi czuć że jest ważny dla lekarza. W tej konkretnej chwili, cała uwaga skupiona jest na nim i jego zdrowotnym problemie. Jeśli uda się to zrobić – z pewnością wróci ponownie, gdy znów zajdzie taka potrzeba.

O tym, z jaką troską się nim zajęto, nie omieszka też wspomnieć rodzinie i znajomym. Tym bardziej, jeśli jego wcześniejsze doświadczenia w innej placówce, nie należały do najlepszych. Z kolei według Invesp, aż 90% osób bardziej wierzy w rekomendacje swoich znajomych. Dlatego naprawdę warto dbać o wrażenia swoich pacjentów.

Gdy lekarz jest autentycznie skupiony na pacjencie i zależy mu na zastosowaniu jak najlepszej metody leczenia, siła jego oddziaływania na korzyść firmy, jest nieoceniona. Wprawia w ten sposób w ruch najlepszą formę reklamy – marketing szeptany. Nie robi przy tym nic poza wykonywaniem pracy.

Takie zachowanie powinno dać ci do myślenia. Szczególnie, gdy wyróżnia się na tle pozostałych pracowników. W tym momencie wnioski nasuwają się same. Nie potrzebujesz czegoś nowego. Wszystko już masz. Cały mechanizm działa nienagannie. Trzeba go tylko trochę naoliwić.

Własny zespół marketingowy – czy stać cię na jego brak

własny zespół marketingowy

Przykład idzie z góry. To ty, stojący na czele zespołu lekarzy, musisz być dla nich przykładem. Czemu więc mimo swojej gorliwości i zaangażowania nie udaje ci się zmotywować innych? Lub nie uzyskujesz oczekiwanego efektu?

By twoja placówka funkcjonowała coraz lepiej: odnosiła sukcesy, przyjmowała coraz więcej pacjentów, udoskonalała metody leczenia, skracała do minimum czas oczekiwania na poszczególne zabiegi i jeszcze przynosiła zyski – potrzebujesz nie jednego człowieka, ale zespół. Taki, który będzie chciał codziennie robić coś ponad to, co stanowi normę. Zaangażowany zespół, który będzie wierzył w to, że firma działa świetnie i który poleci jej usługi dalej. Twój personel medyczny to Twoi najlepsi marketerzy. W końcu kto lepiej może opowiedzieć o usługach niż osoba, która je wykonuje? Zmotywuj swoich pracowników, a oni doskonale sami i bez dodatkowego szkolenia zajmą się marketingiem szeptanym.

Lekarze, którzy dbają o wartość dodaną świadczonych usług, mogą przynieść więcej korzyści, niż niejeden specjalista od marketingu z zewnętrznej firmy. Dlatego nie możesz sobie odpuścić tego tematu. Wręcz przeciwnie – im szybciej dopracujesz ten element, tym więcej korzyści odniesie każdy pracownik i pacjent.

Jak dobrze prowadzić marketing szeptany?

Przede wszystkim musisz zrozumieć, że marketing szeptany w medycynie działa dwutorowo. Wymaga również odpowiedniego działania, dlatego jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy lub czasu, aby stworzyć strategię marketingową – skontaktuj się z agencją EXPE, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny.

  1. Pracownicy – odpowiednie motywowanie pracowników sprawi, że Twój personel medyczny będzie zaangażowany w życie firmy. Dzięki temu nie tylko obsłuży pacjentów na najwyższym poziomie, ale również poleci Twoje usługi swojej rodzinie i znajomym.
  2. Pacjenci – zaopiekuj się swoim pacjentem lepiej niż inni, poświęć mu 100% swojej uwagi, zapewnij odpowiednią opiekę i w końcu – rozwiąż jego problem. Wówczas możesz liczyć, że taka osoba na pewno poleci Twoja placówkę dalej i sprawi, że przyjdą do niej nowi pacjenci.

Marketing szeptany w medycynie ma ogromną moc! W końcu każdy z nas chce udać się do lekarza, który na pewno rozwiąże jego problem. Dlatego „poczta pantoflowa”, czyli polecanie sobie specjalistów jest tak popularne. Nie trzeba daleko szukać – wystarczy spojrzeć na popularność takich portali jak Znany Lekarz. Chętnie oceniamy lekarzy, szczególnie jeśli przyjmują oni prywatnie.

Szkolenie motywacyjne personelu

szkolenie motywacyjne pracowników

Szklenia motywacyjne personelu to czas, który nigdy nie jest stracony. To właśnie w jego trakcie rozbudzona i wzmocniona zostaje motywacja pracowników. Ta zaś szybko przełoży się zarówno na atmosferę w pracy, jak i lepsze nastawienie do pacjentów. Poprawią się też relacje między lekarzami a kadrą pomocniczą. Bycie pomocnym, miłym, wyrozumiałym, nic nie kosztuje. Trzeba tylko chcieć i wiedzieć, dlaczego oraz po co ma się takim być.

  • W jaki sposób radzić sobie ze zmęczeniem po ciężkim dniu?
  • Jak mieć wystarczająco dużo empatii i cierpliwości?
  • Co zrobić, gdy ma się gorszy dzień i po prostu się nie chce?
  • Jak nie dać odczuć swoim pacjentom swojego zmęczenia?

To tylko niektóre pytania, które podczas szkolenia, znajdą swoje odpowiedzi i staną się siłą napędową do jeszcze efektywniejszych działań. Zaś motywacyjne treści pomogą twoim lekarzom na nowo odkryć dlaczego i po co każdego dnia wykonują pełną poświęcenia pracę.

Motywując personel medyczny, tworzysz tak naprawdę najlepszy naturalny zespół marketingowy, dzięki któremu twoja placówka ma szansę odnieść niejeden sukces i dać się poznać z najlepszej strony.

Zadbaj o opinie swoich pacjentów

Pisaliśmy już o tym jak wykonać ankietę satysfakcji pacjenta krok po kroku oraz o tym jak pozycja pozytywne opinie w sieci. W marketingu szeptanym opinie pacjentów są niezwykle ważne! Każdy potencjalny pacjent, który usłyszy coś dobrego o Twojej placówce – na pewno ją „wygugluje”. Sprawdzi co piszą o niej inni pacjenci oraz jak w jaki sposób prezentuje się w sieci. Jeśli pacjent nie ma innego sposobu na weryfikację czy Twoje usługi są warte jego czasu – na pewno zajrzy na stronę internetową czy wizytówkę Google. Dlatego warto zadbać, aby opinie naszych pacjentów były możliwie jak najlepsze.

Zaufaj swoim ludziom – im zależy najbardziej

twój zespół to Twoi najlepsi marketerzy

Na działania marketingowe nie zawsze trzeba wydawać duże pieniądze. Zamiast tego, czasem wystarczy dobre motywowanie pracowników, by koszty szybko się zwróciły w postaci dobrej jakości marketingu szeptanego. Jeśli spojrzysz na to jak na inwestycję- a nie jak na wydatek- przekonasz się, że korzyści, jakie odniesiesz Ty i Twoi pracownicy, są większe niż mógłbyś się spodziewać.

Twoi pracownicy i pacjenci, to najlepszy zespół marketingowy, jaki mógłbyś sobie wyobrazić. Dlatego motywuj personel medyczny do lepszego opiekowania się pacjentami, a Ci na pewno chętnie Cię polecą. Zmotywowany zespół szybko przekona się, że wyrażona wdzięczność i świadomość dobrze wykonanej pracy, to jedna z najcenniejszych nagród w pracy lekarza. Marketing szeptany w medycynie to samonapędzająca się maszyna, która przynosi wiele korzyści nie tylko placówce i jej personelowi, ale również pacjentowi. Tutaj wszyscy wygrywają!

Scroll to top