Ostatni rok minął pod hasłem dużych zmian w analityce internetowej. Nastała nowa era analityki medycznej, ze względu na transformację Google Analitics w GA4. Marketing cyfrowy w branży medycznej jest skrupulatnie limitowany poprzez regulacje prawne. Dlatego umiejętne analizowanie statystyk czy ruchu jest niezwykle ważnym elementem w marketingu dla medycyny. Czy nowy system sprawi, że analityka dla medycyny stanie się łatwiejsza? Jakie są wady i zalety GA4?
Co zrobić, aby z Google Analytics 4 pracowało nam się wygodnie i skutecznie? Musimy zacząć od prawidłowej migracji, zaimplementowania kodu śledzącego na stronie WWW oraz utworzeniu interesujących nas zdarzeń. Nie wiesz jak zrobić to prawidłowo? Poproś o pomoc agencję marketingową specjalizującą się w analityce dla medycyny. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz czas na wdrażanie się w nowe narzędzie. Będziesz mógł analizować tylko te dane, które są niezbędne do Twojej pracy.
UA – Universal Analytics kontra GA4
GA4 jest nową usługą, która zadebiutowała już w 2019 roku. Pozwala ona na zupełnie nowy sposób zbierania danych o użytkownikach, którzy odwiedzają naszą stronę WWW. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji – analityka dla medycyny i nie tylko – staje się jeszcze bardziej dokładna. Znikają dotychczasowe problemy z matchowaniem użytkowników. Różnic między UA i GA4 jest tyle, że nie sposób je wszystkie wymienić.
Największą różnicą na pewno jest sam wygląd systemu oraz sposób wyświetlania raportów. To właśnie one stanowią główną bazę wiedzy każdego marketera. Raportów w GA4 jest znacznie mniej i nie pozwalają na tak prostą analizę jak UA. Stwarza to więc wiele trudności przy badaniu wyników.
Google Analytics 4 to stosunkowo nowe narzędzie i trzeba się przyzwyczaić, że coś w nim nie działa. Dodatkowo nowy panel administracyjny nie pozwala nam już wyświetlać widoków. Ich odpowiednikami są strumienie danych, które posiadają zaawansowane ustawienia. Na próżno możemy również szukać dobrze znanych nam z UA parametrów takich jak współczynnik odrzuceń czy współczynnik konwersji. Znajdziemy tam natomiast współczynnik zaangażowania. GA4 jest po prostu inne i musimy się do niego przyzwyczaić.
Wady i zalety GA4 – analityka dla medycyny
Skupmy się jednak na aspektach związanych z branżą medyczną. Sprawdźmy kwestie, które mogą przydać się z punktu widzenia marketera placówki medycznej. Google Analytics 4 dla medycyny przygotował wiele zmian – czasem na lepsze, czasem na gorsze.
Zalety GA4
- Nowa technologia zbierana danych – dotychczasowy system UA posiadał z góry narzucone struktury danych. To zdecydowanie utrudniało budowanie własnych rozwiązań. Dzięki GA4 mamy więcej możliwości przetwarzania informacji i późniejszej ich obróbki.
- Budowanie własnych strategii analitycznych – nowy interfejs pozwala nam na tworzenie własnych nazw i parametrów. Mniej zaawansowani marketerzy mogą również korzystać z rekomendowanych przez Google zdarzeń. Wszystko po to, aby pozwalać użytkownikom na dużą dowolność w budowaniu własnych strategii.
- Najważniejszy jest użytkownik – GA4 zakłada, że najważniejszy jest użytkownik, czyli osoba, która wchodzi w dowolne interakcje z naszą stroną WWW. W dotychczasowym systemie UA w centrum uwagi była sesja, która tak naprawdę niewiele nam mówiła. Można zatem stwierdzić, że GA4 idzie z duchem czasu i tak jak każde narzędzie – zaczęło stawiać na klienta.
- Elastyczne środowisko– dzięki zmianom marketerzy mogą teraz w łatwy i bezpłatny sposób połączyć analitykę z Google Merchant Center czy BigQuery. Dzięki temu otrzymujemy jeszcze więcej informacji i możliwości obróbki danych.
- Ochrona danych osobowych – GA4 stosuje wiele nowych rozwiązań, które pozwalają na ochronę danych osobowych jak np. anonimizację, zmiany w okresach przechowywania danych czy możliwość usunięcia użytkowników. Dzięki temu możemy dostosować ustawienia tak, aby były one całkowicie zgodne z aktualnymi wymaganiami prawnymi. Takie rozwiązanie bardzo ułatwi przygotowywanie wielu raportów w branży medycznej.
Wady GA4
- Nauka nowego systemu – dotychczasowe UA, które wszyscy dobrze znamy, istotnie różni się od nowego GA4. To powoduje, że musimy zainwestować sporo czasu i zaangażowania, aby zapoznać się z nowym interfejsem. Nie znaczy to, że od razu się polubimy, ale musimy nauczyć się na nim pracować i wyciągać niezbędne dla nas dane.
- Błędy – w związku z tym, że GA4 w 2023 roku jest stosunkowo młodym systemem – znajdziemy w nim jeszcze wiele błędów. Czasami da się je rozwiązać odświeżeniem strony czy rozpoczęciem danej akcji od początku. Stanowi to jednak spore utrudnienie i na pewno zajmuje zdecydowanie więcej czasu.
- Brakujące elementy – jak już wcześniej wspomnieliśmy – GA4 niestety nie posiada wielu funkcjonalności, które znaliśmy i lubiliśmy w dotychczasowym UA. Niektóre z nich mają zostać wprowadzone, inne niestety nie. To na pewno spowoduje, szczególnie na początku, problemy z analizowaniem danych.
- Ponowna implementacja na stronie WWW – niestety nowy system wymusza na nas ponowną implementację kodu na stronie. Nie każda platforma oferuje gotowe rozwiązanie, które jest łatwe do wdrożenia. Dlatego większość firm z branży medycznej decyduje się na pomoc profesjonalnej agencji marketingowej, która specjalizuje się w analityce ruchu.
Nowy interfejs jest bardzo zaawansowanym narzędziem, które wymaga dużej znajomości wszystkich parametrów i możliwości segmentacji, aby wyciągnąć odpowiednie informacje o użytkowniku. Dlatego, aby prawidłowo skonfigurować swoje konto i otrzymywać rzetelne informacje o ruchu na stronie – warto podjąć współpracę z agencją EXPE specjalizującą się w marketingu dla medycyny. Dbamy o to, aby analityka dla medycyny była na najwyższym poziomie i prezentowała wyłącznie najważniejsze dane.
Google Analitics 4 dla medycyny – jak go wykorzystać?
Prognozowanie zachowań pacjentów
Nowy system dzięki uczeniu maszynowemu potrafi przewidzieć i prognozować przyszłe zachowania użytkowników. Wykorzystując te dane możemy przewidzieć, która grupa odbiorców najchętniej skorzysta z określonej usługi i jaka jest możliwa konwersja. Oprócz tego możemy również wyznaczyć grupę, która z największym prawdopodobieństwem nie skorzysta z naszych usług. Takie sortowanie odbiorców pozwala na ustawienie odpowiedniej komunikacji do tych użytkowników.
W tym miejscu warto wspomnieć, że tradycyjny remarketing w branży medycznej nie jest legalny. Dlatego, aby skutecznie wykorzystać ten sposób zbierania danych – warto zadbać o współpracę z agencją marketingową, która specjalizuje się w branży medycznej i potrafi prawidłowo skonfigurować analitykę dla medycyny. Jeśli dobrze znamy system możemy świetnie wykorzystać wady i zalety GA4 do osiągnięcia swoich celów.
Mierzenie zdarzeń offline takich jak np. wizyty w placówce medycznej
Analityka dla medycyny to nie tylko ruch w Internecie. Wiele dużych placówek medycznych korzysta również z wielu rozwiązań offline jak np. infolinia. Nowy system pozwala na profesjonalne gromadzenie danych offlinowych. Wystarczy prawidłowo skonfigurować zdarzenia w systemie (wizyta w placówce, rozmowa telefoniczna), przypisać im kwoty lub identyfikatory, a dane same będą przesyłać się do protokołu pomiarowego.
Identyfikacja użytkowników
Dużą zaletą GA4 i przewagą nad dotychczasowym UA jest modelowanie danych. Pozwala nam to na identyfikowanie użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na ciasteczka lub korzystają z innego urządzenia.
Analizując użytkownika, GA4 bierze pod uwagę identyfikator i łączy go z danymi o sesjach z witryn i aplikacji. Jeśli potencjalny pacjent zalogował się na swojego konta Google i wyraził zgodę na personalizację reklam – mamy możliwość jego śledzenia, nawet jeśli korzysta z innego urządzenia. Z kolei jeśli nie wyraził zgody na ciasteczka – modeled data zbiera szacunkowe dane podobnych użytkowników i oblicza wyniki na ich podstawie.
Niestety jest to funkcja, która ma pewne wymagania dotyczące ilości potrzebnych danych. Może być również tak, że pewne ustawienia będą blokować zbieranie danych w tym modelu.
Czy Google Analytics 4 dla medycyny działa?
Znamy już wady i zalety GA4 oraz w jaki sposób różni się od dawnego UA. Niewątpliwie też wiemy, że jest to narzędzie dużo bardziej zaawansowane niż poprzedni interfejs. Pozwala nam ono na bardziej dokładne śledzenie ruchu naszych pacjentów oraz odpowiednie reagowanie na ich działania.
System GA4 nadal jest rozwijany i niewątpliwie nie raz nas jeszcze zaskoczy. Każda aktualizacja pozwoli nam na dokładniejsze analizowanie danych. Niestety w branży medycznej możemy korzystać z nich w bardzo ograniczonym zakresie. Dlatego, aby prawidłowo korzystać z wszystkich możliwości jakie daje Google Analitics 4 dla medycyny – trzeba nie tylko dobrze znać jego interfejs, ale również aktualnie obowiązujące prawo.
Wszystkie narzędzia, które są bezpłatnie udostępniane przez Google są regularnie aktualizowane. Bycie na bieżąco i wprowadzanie wszystkich zmian oraz modyfikacja strony internetowej, zajmuje sporo czasu. Dlatego jeśli chcesz, aby cała konfiguracja była wykonana prawidłowo – skontaktuj się z agencją EXPE specjalizującą się w marketingu dla medycyny. Posiadamy niezbędną wiedzę oraz dostosujemy rozwiązania tak, aby pozwoliły one najskuteczniej korzystać z nowej analityki.