Nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że każdy lekarz chce być znany. W końcu to między innymi od tego zależy, czy będzie miał kogo leczyć, czy też jego gabinet świecił będzie pustkami.
Co więc zrobić, by dowiedział się o Tobie cały świat? Albo przynajmniej Polska lub choćby najbliższa okolica? Jak przekonać chorych, by leczyli się właśnie u Ciebie, wybierając Twoją praktykę, zamiast konkurencji?
Nie da się ukryć, że w świecie medycznym, konkurencja również istnieje i nie jest łatwo dotrzeć do potencjalnego pacjenta. A że żyjemy w czasach, w których najbardziej popularnym i łatwo dostępnym źródłem informacji jest Internet, oczywistym wydaje się zadbanie o to, by właśnie tu być jak najbardziej widocznym i tą drogą docierać do chorych mieszkających nawet kilkaset kilometrów dalej. Wiemy, że pacjenci skłonni są przejechać pół Polski, by dostać się do wybranego lekarza. Takiego, o którym wiedzą, że jest w stanie pomóc. Skąd to wiedzą?
ZnanyLekarz.pl – opiniotwórczy lider
Jednym z najbardziej znanych, o ile nie najbardziej, jest portal znanylekarz.pl założony w 2007 roku i od kilku lat zajmujący bardzo mocną pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy wpisać przykładowe słowa alergolog warszawa, czy dentysta kielce, by pojawiła się strona Znany Lekarz z listą lekarzy danej specjalizacji, przyjmujących w określonym regionie.
Strona znanylekarz.pl to nie tylko spis lekarzy. To coś więcej. Na stronie można wystawić opinie o lekarzach, ocenić ich pracę, umówić się na wizytę, czy też zasięgnąć porady.
Wydaje się, że to najlepszy sposób na promocję swojej działalności medycznej, by o lekarzu dowiedziała się jak największa grupa chorych, szukających pomocy.
Opinie o lekarzach – czy trzeba się z nimi liczyć
„Nieważne jak, ważne, że mówią” – zapewne znasz to powiedzenie, ale raczej nie o taki rodzaj marketingu szeptanego Ci chodzi.
Owszem, konstruktywna krytyka jest w cenie, ale jeśli miałbyś wybierać, wolałbyś usłyszeć dobre opinie o sobie i swojej pracy.
Komentarze na temat lekarzy na chwilę obecną znaleźć można przede wszystkim na wspomnianym już portalu Znany Lekarz.
Trudno nie zgodzić się z faktem, że opinie w dobie internetu mają ogromną moc sprawczą.
Potrafią wynieść na szczyt i bardzo szybko z niego strącić. Praktycznie każdy, po szybkiej rejestracji, może anonimowo wystawić komentarze na temat lekarzy i jeśli tylko nie używa wulgarnych, obraźliwych i niezgodnych z regulaminem strony słów, jego opinia już wkrótce staje się widoczna dla pozostałych użytkowników portalu.
Każdy pisać może, jeden lepiej, drugi gorzej
Pytanie tylko: co z jakością wystawianych opinii o lekarzach? Te, jak wiemy, bywają różne. Niestety zdarza się i to nierzadko, że wiele z nich jest nieprawdziwych. Czy w takim razie lepiej zrezygnować z promocji na stronach typu Znany Lekarz?
Z pewnością nie, ponieważ portale o takim zasięgu przynajmniej na początku, mogą ci bardzo pomóc w dotarciu do potencjalnych pacjentów. Musisz się jednak liczyć z tym, że i pod twoim profilem pojawią się opinie. Z jednej strony, jeśli wykonujesz swoją pracę rzetelnie i z poszanowaniem pacjenta, nie powinieneś się niczego obawiać.
Pozostaje jednak pewne „ale” bo niezależnie od tego, zawsze może się znaleźć ktoś, kto z nieznanych ci bliżej pobudek, wystawi opinię negatywną, choć nigdy nie miał okazji skorzystać z twojej pomocy.
Opinie o lekarzach – miej na nie wpływ
Wolność słowa chroni tego typu osoby, a administratorzy serwisów rozkładają ręce i zasłaniają się regulaminem, z którym takie, czy inne opinie o lekarzach są zgodne.
Jest coś jeszcze, co stawia pod znakiem zapytania opieranie działań marketingowych jedynie na tego typu stronach, czy też portalach społecznościowych jak Facebook, LinkedIn, Instagram czy Twitter.
Opinie w internecie mają także wpływ na pozycje SEO medycznej strony internetowej
Ważne co, ale też ważne gdzie
Miejsca, w których zostawiasz informacje o sobie, mają swoje mocne i słabe strony. Do tych pierwszych z pewnością należy zasięg i wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Niemal od razu stajesz się dostępny dla nieograniczonej liczby osób, pośród których znajdują się takie, które zainteresowane będą skorzystaniem z pomocy medycznej w Twoim gabinecie. Jest jednak i druga strona medalu. Portale opiniotwórcze typu Znany Lekarz, nie są wolne od tego, w czym same wiodą prym. Również na ich temat krąży wiele informacji, wystawiane są opinie, komentowane działania i oceniane niesprawiedliwe traktowanie użytkowników.
Również portal Znany Lekarz nie ustrzegł się przed tym. Ludzie narzekają choćby na stronniczość przy zatwierdzaniu ich komentarzy – negatywne, dziwnym trafem powodują błąd systemu i nie zostają opublikowane.
Trudno powiedzieć, na ile jest to prawdą i ilu przypadków dotyczy, ale komentarze na ten temat pojawiają się na przełomie kilku ostatnich lat i jeśli ktoś zechce, to je znajdzie.
To sprawia, że portal traci trochę na wiarygodności, a tym samym, u pacjentów rodzą się wątpliwości, czy aby na pewno dany lekarze jest taki dobry, choć posiada 100% pozytywnych opinii. Pochodną negatywnych opinii o stronie są domysły, że za wszystkim stoją sami lekarze, którzy krytycznych opinii po prostu się boją.
Wiemy dobrze, że nie ma doskonałego serwisu internetowego oraz metody weryfikacji opinii i jeśli zrezygnujesz z tego, co na chwilę obecną jest dostępne, możesz jedynie stracić.
Dlatego warto rozważyć skorzystanie zarówno z portali opiniotwórczych, jak i społecznościowych do promowania swojej działalności.
Na szczęście nie musisz na tym poprzestać i możesz zrobić krok dalej.
Własny serwis – z myślą o dobru pacjenta
Własna strona internetowa, to coraz częściej wybierane rozwiązanie wśród lekarzy, którym zależy na budowaniu swojego wizerunku w sieci. Choć na efekty w postaci tłumu pacjentów w poczekalni trzeba będzie poczekać nieco dłużej, to w dalszej perspektywie, może się to okazać najbardziej trafioną inwestycją nie tylko finansową, ale i czasową.
Nie jest to rozwiązanie doskonałe, ale ma sporą przewagę nad miejscami, o których była tu mowa.
Komentarze moderowane są przez Ciebie, lub osobę do tego upoważnioną, co daje ci możliwość konfrontacji w przypadku opinii nieprzychylnych.
Z pewnością nie warto się ich bać, bo twórcza krytyka nikomu jeszcze nie zaszkodziła. Warto natomiast pilnować by opinie były merytoryczne a nie zawierające jedynie emocji – zarówno pozytywnych jak i negatywnych.
Dzięki systemowi rezerwacji na własnej stronie, unikniesz pomyłek i łatwiej Ci będzie dopilnować, by wizyta odbyła się zgodnie z planem.
Również możliwość kontaktowania się z pacjentami drogą mailową to cenna rzecz. Choć może nie każdy zechce adresem swojej poczty się podzielić, to stali pacjenci raczej powinni być zainteresowani takim sposobem komunikacji. Tutaj musisz pamiętać o wszelkich restrykcjach dotyczących RODO, o których już pisaliśmy wcześniej.
Baza wiedzy – to nieocenione miejsce, które buduje Twoją wartość i wizerunek w oczach pacjentów. Do tego winduje twoją stronę w wynikach wyszukiwania i dużo łatwiej potrzebującym dotrzeć właśnie do Ciebie. Możesz ja realizować na wiele sposobów. Jednym z nich będzie publikowanie często stawianych pytań i odpowiedzi na te pytania. Innym, coraz bardziej powszechnym – blog tematyczny związany z Twoja specjalizacją
Twoja strona internetowa to również, a może przede wszystkim miejsce, w którym możesz w pełni zaprezentować siebie. Zdobyta wiedza, droga doskonalenia zawodowego, sukcesy, osiągnięcia, a zwłaszcza opinie pacjentów – to wszystko z każdym miesiącem pracować będzie na twoją korzyść, tworząc kanał dostępu dla wszystkich zainteresowanych skorzystaniem z Twojej pomocy.
Podsumowanie
Pomimo iż ZnanyLekarz to bardzo mocny brand w sieci, którym warto się zainteresować w odniesieniu do stosowanych taktyk marketingowych, jeszcze ważniejszym miejscem jest zawsze Twoja własna strona WWW.
Wszelkie opinie, komentarze, jakie zamieszczają Twoi pacjenci w Twojej witrynie mają co najmniej porównywalne znaczenie dla postrzegania Twojej praktyki w sieci jak te pozostawiane na innych stronach. Co najważniejsze – ostatecznie to Ty nimi zarządzasz, dlatego warto mieć je także u siebie.
Więcej o stronach WWW dla lekarzy. Przeczytaj i zadzwoń, to pomożemy Ci stworzyć właściwy serwis.