Reklama w medycynie przez niektórych uważana jest za temat dość kontrowersyjny. Odpowiedni marketing jest jednym z kluczowych działań przynoszących korzyści dla gabinetów lekarskich i innych placówek medycznych. To ważna kwestia nie tylko dla nowych podmiotów, które chcą zainteresować nowych pacjentów. Również dla tych funkcjonujących od wielu lat i tych, które chcą poszerzyć swoją działalność, utrzymać dotychczasowych lub zdobyć nowych pacjentów.
Marketing medyczny, a polskie prawo
Branża medyczna rządzi się swoimi zasadami, również jeśli chodzi o marketing. Reklama w medycynie jest ściśle regulowana przez polskie prawo. Można o tym szerzej poczytać w przepisach Ustawy o reklamie oraz Ustawy o lecznictwie.
Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklam
Art. 14 ustęp 2 Ustawa o działalności leczniczej
Z tego przepisu możemy wywnioskować, że znamiona reklamy w medycynie to:
- Podawanie informacji do publicznej wiadomości
- Przez podmiot wykonujący działalność leczniczą
- Zakres i rodzaj udzielanych świadczeń i usług medycznych
- Zachęcanie do skorzystania z nich
- Działania mające na celu np. zwiększenie liczby pacjentów
- Zwiększenie przychodów finansowych
W związku z tym nie dopuszcza się również stosowania takich sformułowań jak np. „Najlepszy” czy „Najtaniej”, „Najszybciej” i tym podobne. Reklama w medycynie zabrania także promocję wszelkich cen – w szczególności promocji czy rabatów. Wszystkie informacje, które są publikowane przez podmioty świadczące usługi medyczną, muszą mieć charakter neutralny i zawierać wyłącznie suche fakty. Czy zatem można to jakoś wykorzystać?
Systemy reklamowe dla medycyny w Internecie – jak ich używać?
Marketing w sieci jest często jedyną formą, dzięki której można zdobyć pokaźne grono pacjentów. Obecnie konkurencja w sektorze usług medycznych jest duża i stale rośnie. Oferty poszczególnych podmiotów są już na tyle dopracowane, a wiedza użytkowników wciąż na tyle niewielka, że skuteczne promowanie placówki medycznej jest jednym z czołowych wyzwań.
Aby reklama w medycynie była możliwa, a co najważniejsze – skuteczna – należy posiadać niezbędną wiedzę. Nie tylko w kwestiach prawnych, ale również marketingowych. Dlatego najskuteczniej jest przekazać działania marketingowe profesjonalnej agencji. Najlepiej takiej, która posiada doświadczenie w marketingu dla medycyny. Nasz zespół to grono specjalistów, którzy od lat zajmują się reklamą w branży medycznej. Dlatego skontaktuj się z nami, jeśli chcesz poznać szczegóły współpracy.
Istnieje ryzyko, że nawet najlepsza placówka nie poradzi sobie bez reklamy.
Brak informacji na temat placówki medycznej w Internecie może nawet zniechęcić pacjentów do skorzystania z jej usług. Już samo założenie medycznej strony internetowej, profilu w social media czy wizytówki Google jest formą reklamy. Oczywiście istnieją różne formy reklamowania i wiele zależy od grupy docelowej placówki medycznej oraz jej charakteru.
Jakie systemy reklamowania w medycynie sprawdzą się najlepiej?
Google Ads dla medycyny
Google Ads to najpopularniejszy system reklamowy w sieci. Głównie ze względu na samego dostawcę, czyli światowego lidera którym jest Google. Firma Google posiada 91,5% światowego rynku wyszukiwarek! Promowanie się za pośrednictwem największej wyszukiwarki na świecie jest w stanie przynieść bardzo dobre i szybkie efekty. System Google Ads udostępnia wiele możliwości i potencjalnych realizacji działań reklamowych dopasowanych do określonych celów. Korzysta z niego 80% firm na całym świecie, ponieważ średni zwrot z odpowiednio przygotowanej reklamy to 200%!
Google Ads to skuteczny sposób na sukces w dotarciu do pacjenta
Rozliczanie za reklamę następuje przez ilość kliknięć, a nie wyświetleń, co jest bardzo korzystne dla zleceniodawcy. Ponadto banery, które można wyświetlać za pośrednictwem Google Ads – system oznaczy jako sponsorowane. Płatne wyniki wyświetlają się nad organicznymi (bezpłatnymi np. z pozycjonowania) wynikami wyszukiwania. Dlatego należy mieć niezbędną wiedzę, jak wykonać taką reklamę, aby nie płacić za kliknięcia, które potencjalny pacjent i tak by wykonał.
System Google Ads w medycynie może osiągnąć bardzo dobre zasięgi , a reklamy będą sie wyświetlać także w portalach współpracujących z Google np. na serwisie YouTube i platformach partnerskich.
To daje możliwość dotarcia do milionów odbiorców w Polsce lub w konkretnej lokalizacji (pozycjonowanie lokalne). Google Ads daje możliwość emisji treści bezpośrednio w wyszukiwarce, na portalach partnerskich, w sieci Discovery (Gmail, YouTube), a także prowadzenie kampanii reklamowych i promowanie aplikacji mobilnych w Google Play. Stworzenie kampanii opiera się na wybraniu celu, określeniu odbiorców i utworzeniu reklamy oraz określenia jej budżetu.
Reklamodawca otrzymuje również dostęp do statystyk i może dowolnie zmieniać reklamę w każdym czasie. Z systemu Google Ads korzysta wiele firm medycznych od małych gabinetów, aż po wielkie sieci jak np. Medicover. Reklama w medycynie z użyciem Google Ads daje dobre efekty porównywalne z pozycjonowaniem SEO.
Retargeting dla medycyny
To bardzo ciekawa forma promowania, która dociera z reklamą do odbiorców, którzy zdążyli już odwiedzić Twoją stronę WWW. Przy kolejnych wizytach z użyciem przeglądarki na stronach współpracujących z systemem reklamowym można ponownie wyświetlać swoje reklamy jako przypomnienie. Dotarcie do użytkownika przy pomocy retargetingu jest około 8 razy tańsze!
W systemie Google Ads retargeting nosi nazwę remarketing. Ważny jest fakt, że Google w 2024 roku wycofał z użytkutzw. ciasteczka, na których dotychczas opierały się wszystkie automatyczne formy remarketingu. Już teraz około 39% specjalistów z branży marketingu martwi się o przyszłość reklam w medycynie i nie tylko. Brak możliwości identyfikacji odbiorców przy pomocy ciasteczek zdecydowanie utrudnia tę formę promocji.
Tutaj – uwaga: Google wykluczyło usługi medyczne z remarketingu. Przez to dla lekarzy, gabinetów i centrów medycznych serwis ten nie jest dostępny. Nie oznacza to, że nic nie można zrobić. Przy pewnych warunkach nadal można używać remarketingu dla Google Ads w medycynie. Jako wyspecjalizowana agencja marketingowa tworzymy takie kampanie. Reklama w medycynie jest dość specyficznym wyzwaniem. Dlatego czasami najlepszym sposobem na sukces jest powierzenie jej specjalistom.
Niezależnie od powyższych problemów retargeting dla medycyny jest możliwy dla użytkowników Facebooka i Instagrama, których liczba wśród pacjentów wciąż rośnie.
Facebook Ads dla placówek medycznych
Aby promować się na Facebooku nie trzeba mieć nawet założonego profilu marki. Wystarczy jedynie pomysł na reklamę i odpowiednia grupa odbiorców. Zatem zanim zaczniemy reklamę dla medycyny na Facebooku – trzeba zorientować się czy Twoi potencjalni pacjenci tam są.
Facebook Ads ma w niektórych obszarach jeszcze większe możliwości jako reklama w medycynie.
Działanie na Facebooku można tratować bardzo intuicyjne, a ofertę placówki może teoretycznie stworzyć każdy. Oczywiście dobrze jest ją opracować z pomocą fachowców, którzy będą potrafili ją zoptymalizować, ale na początek można spróbować stworzyć ją samodzielnie. Z Facebooka korzysta codziennie 3,05 mld ludzi, a wśród nich są właśnie Twoi pacjenci!
Reklama w social mediach dla medycyny
Do stworzenia oferty placówki w sieci FB Ads wystarczy jedynie kilka kroków. Na początek należy określić cel kampanii.Późniejwybieramy naszą grupę odbiorców i gdzie reklama ma być wyświetlana. W kolejnym kroku możesz ustalić budżet na kampanię, lokalizację czy formę reklamy. Ostatnim krokiem jest przygotowanie samej reklamy – grafik, tytułów, call to action i różnych wersji treści. System wyświetli Ci podgląd gotowej reklamy, a po jej zatwierdzeniu można już pozyskiwać klientów i obserwować statystyki.
Oczywiście jeśli zależy Ci na planowanych zadaniach, które są częścią szerszej strategii marketingowej musisz przygotować to lepiej. Intuicyjnie ustawiona reklama trafiająca do określonej „na oko” grupy docelowej na pewno poprawi Twoje wyniki, ale czy przełoży się na korzyści finansowe?
Reklama w LinkedIn dla medycyny
Profesjonalny serwis społecznościowy o charakterystyce zawodowo-biznesowej. LinkedIn znacząco różni się od Facebooka czy Instagrama. Dzięki temu jest doceniany w komunikacji B2B i wsparciu sprzedaży. W 2023 roku LinkedIn liczy sobie około 5 500 000 kont użytkowników i około 220 000 tron firmowych w Polsce. Ta liczba nadal rośnie. Ciekawostką jest, że użytkownicy LinkedIn korzystają z niego przede wszystkim, aby rozwijać swoją firmę. Odwiedzają go raczej osoby poszukujące średnio i dobrze płatnej pracy, niż po prostu pracy.
LinkedIn można wykorzystać do reklamowania niektórych usług medycznych
Portal ma bardzo duży potencjał do promowania usług medycznych. Serwis dba o jakość emitowanych reklam i określa, jakie zasady muszą spełniać, aby można je było wyświetlać. Warto zapoznać się z nimi przed przystąpieniem do kreacji. Ofertę placówki na serwisie można utworzyć poprzez specjalny kreator.
Dostępne są 3 (nazwijmy to) obszary reklamowe – budujące świadomość marki, tworzące interakcje z użytkownikami, tworzące konwersje np. rejestrację na stronie, czy pobranie wskazanych materiałów emitowanych przez markę.
Podobnie jak w przypadku pozostałych systemów reklamowych, tutaj również wybiera się cel kampanii, grupę docelową, format i kreację, a także miejsca docelowe i budżet. Samo utworzenie profilu na LinkedIn, publikacja ciekawych wpisów i interakcje na poziomie samego serwisu mogą również przynieść zainteresowanych pacjentów. To także świetne miejsce do pozyskiwania nowej kadry w centrum medycznym czy gabinecie lekarskim.
Marketing w wyszukiwarkach i optymalizacja (pozycjonowanie i SEO)
To zbiór działań, który prowadzi do lepszego wyniku reklamowanej witryny w wyszukiwarce Google. Polega m. in. na optymalizacji strony i wszystkich znajdujących się na niej elementów (pod kątem SERP), ale także działań pozycjonujących wykraczających poza nią. Takie działania to np. pozyskiwanie dobrej jakości linków czy umieszczanie publikacji na portalach internetowych. To zwykle szeroko zakrojone działania, które są jednak skomplikowane i wymagają wiele czasu.
Cierpliwi przedsiębiorcy są jednak nagradzani dobrym wynikiem w wynikach zapytań Google i zainteresowaniem odbiorców, co przekłada się na osiągane zyski. Aby móc zaistnieć w sieci, usługi medyczne również warto pozycjonować i optymalizować w wyszukiwarce.
Nie każdy lekarz lub manager placówki medycznej ma czas na pozycjonowanie medycznej strony WWW. Wówczas lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług wyspecjalizowanej w medycznym marketingu agencji marketingowej.
Czy taka forma działań jest legalna?
Prowadząc marketing dla usług medycznych warto mieć świadomość, które działania są legalne, a które już nie. Na podstawie ustawy o działalności lekarskiej z 15 kwietnia 2011 roku i Kodeksu Etyki Lekarskiej uznaje się, że wszelkie reklamowanie usług medycznych jest zakazane.
Lekarz, pielęgniarka, rehabilitant czy inna osoba działająca w obszarze medycznym może podawać do wiadomości określone dane, nie mogą one mieć jednak znamion reklamy.
Reklama w medycynie – może i powinna być legalna
Zapisy te wydają się jasne, jednak samo określenie „reklama” nie posiada jasnej definicji. Przyjmuje się więc, że większość materiałów marketingowych dotyczących działalności medycznej, powinna mieć charakter informacyjny lub edukacyjny, ale już nie reklamowy.
Nie powinno więc używać się określeń typu: „najlepszy”, „najskuteczniejszy”, i wszystkich form, które miałyby zachęcać do korzystania z usług lub leków, perswazyjnych lub zapewniających o gwarantowanych wynikach czy rezultatach i tak samo dotyczy to systemów reklamowych.
Należy także unikać słów: promocja, rabaty, okazja, obniżka. Formalnie bowiem istnieje zakaz reklamy usług medycznych. Abstrahując od tego jak bardzo “medyczna”, kosmetyczna czy pielęgnacyjna jest dana usługa, w zapisach prawa taki zakaz istnieje. Bez względu na to jak bardzo niedzisiejsze są jego zapisy, nadal można informować o swoich usługach medycznych, ale w myśl przepisów – nie wolno ich reklamować.