Dynamicznie zmieniające się trendy w marketingu usług medycznych, wymuszają całkiem nowe podejście do kontaktu z pacjentami. Lekarze w 2023 roku zdają sobie sprawę, że reputacja oparta na poleceniach stałych pacjentów – nie wystarcza. Aby skutecznie funkcjonować na współczesnym rynku branży medycznej, niezbędna jest skuteczna obecność w Internecie. Fundamentalnym i obowiązkowym narzędziem jest nowoczesna witryna internetowa. Pozwala ona pacjentom w łatwy sposób odnaleźć i poznać swojego lekarza. Oprócz roli informacyjnej, idealna strona WWW dla lekarza powinna łączyć w sobie szereg istotnych cech. Jaka powinna być strona internetowa w branży medycznej? Oto najważniejsze cechy, jakie moim zdaniem powinna mieć strona internetowa dla lekarza.
Jaka powinna być idealna strona internetowa dla lekarza?
Strony internetowe dla lekarzy powinny prezentować podstawowe informacje o lekarzu, które zachęcą potencjalnego pacjenta do kontaktu lub odpowiedzą na jego pytania. Zawrzyj na niej informacje o swojej specjalizacji czy kwalifikacjach. Przedstaw opinie, doświadczenie czy lokalizacje, w których przyjmujesz swoich pacjentów. To pozwoli jasny i zwięzły sposób zrozumieć pacjentom, że to właśnie Ty najlepiej odpowiadasz im potrzebom.
Aktualne dane kontaktowe na stronie WWW lekarza
Najważniejszą informacją, która niewątpliwie powinieneś umieścić na stronie internetowej dla lekarza to dane do kontaktu. Adres e-mail i numer telefonu to najczęściej wyszukiwane informacje przez pacjentów. Dodatkowo odpowiednio skonfigurowane konwersje w Google Analytics pozwalają nam śledzić ilość kliknięć w te pola, co w jasny sposób prezentuje skuteczność działań marketingowych czy zainteresowanie daną ofertą. Popularnym rozwiązaniem stał się również formularz kontaktowy zawarty na stronie WWW dla lekarza. Pozwala on szybko na szybki kontakt, bez konieczności dzwonienia.
Możliwość umawiania wizyt online
W dzisiejszym dynamicznym świecie branża medyczna przechodzi cyfrową transformację. Jednym z najważniejszych postępów jest możliwość umawiania wizyt online. Dotychczas, aby umówić się na wizytę u lekarza pacjenci musieli dzwonić do przychodni lub odstać swoje w długiej kolejce. Wprowadzenie możliwości umawiania wizyt online stanowi przełom w tym obszarze. Dodaj prosty formularz kontaktowy na stronie WWW lub w aplikacji mobilnej dla pacjenta. Niesie to za sobą liczne korzyści. Nie tylko skracamy czas oczekiwania na termin, ale również skracamy kolejki. Pozwala to bardziej dynamicznie prowadzić placówkę medyczną.
Dobra medyczna witryna internetowa jest responsywna
Coraz większa liczba internautów sięga po swoje smartfony, poszukując niezbędnych informacji. Analizy naszego zespołu wskazują, że ruch z telefonów na stronach internetowych niektórych marek medycznych przekracza nawet 80%! Posiadanie responsywnej strony internetowej w branży medycznej to obecnie konieczność.
Idealna strona internetowa dla lekarza musi być zoptymalizowana do prawidłowego wyświetlania na różnych typach urządzeń, takich jak komputery, tablety i smartfony. Dla pacjentów kluczowe jest, aby w każdym momencie mogli uzyskać odpowiedzi na swoje pytania – niezależnie od tego czy wyszukują informacji w biurze, domu czy autobusie. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nawet Google podkreśla wagę responsywności stron. Responsywność ma wpływ na pozycję stron internetowych w wyszukiwarce.
Ergonomiczne strony internetowe dla lekarzy
Internauci mają do dyspozycji miliardy stron internetowych. Dlatego cenią sobie wygodę i efektywność w odnajdywaniu informacji. Jeśli strona nie będzie ergonomiczna, a użytkownik nie będzie w stanie szybko odnaleźć na niej odpowiedzi na swoje pytanie – zwyczajnie ją opuści i zacznie szukać informacji gdzie indziej. Takie działanie nie tylko ma wpływ na ilość wizyt, ale również na ranking strony WWW. Każde natychmiastowe opuszczenie strony jest odczytywane przez Google jako współczynnik odrzuceń. Który z kolei ma wpływ na pozycję strony lekarza w wyszukiwarce. Dlatego kluczowe jest, aby strona była ergonomicznie zaprojektowana. Gwarantuje to pacjentom łatwy dostęp do podstawowych informacji.
Istnieją pewne elementy, które powinny być od razu widoczne i dostępne dla użytkownika:
- godziny otwarcia gabinetu oraz dane kontaktowe;
- lokalizacja, w której znajduje się placówka lub miejsca gdzie przyjmuje lekarz;
- mapa dojazdu do placówki z przekserowaniem do Google Maps;
- pełny opis oferty lub usług, które oferuje specjalista / placówka.
Strony internetowe dla lekarzy powinny mieć świetną nawigację, aby pacjent mógł szybko znaleźć potrzebne mu dane. Dzięki temu zwiększasz szanse, że dany użytkownik chętniej skorzysta z Twoich usług medycznych.
Zawartość idealnej strony internetowej dla lekarza
Lekarz czy placówka medyczna powinna zadbać o to, aby zaprezentować zakres swoich usług i specjalizacji w sposób zrozumiały dla laików. Warto pamiętać o tym, aby mówić po ludzku i zrozumiałym dla pacjentów językiem. To pomaga potencjalnym pacjentom zidentyfikować, czy dany lekarz lub placówka może im pomóc w konkretnych problemach zdrowotnych.
Jakie elementy powinna zawierać dobra medyczna witryna internetowa?
- Pełna oferta usług z uwzględnieniem zastosowania nowych opcji leczenia oraz technologii.
- Aktualny skład personelu z odnośnikami do profili na Znanym Lekarzu
- Certyfikaty lekarskie – pacjent będzie wiedział już na etapie przeglądania strony, że ma do czynienia ze wykwalifikowanym specjalistą.
- Opinie pacjentów – użycie dowodu społecznego czyni specjalistę bardziej wiarygodnym. Można powiązać stronę internetową z opiniami w wizytówce Google.
- Cennik – a przynajmniej przedział cenowy za konkretny zabieg lub usługę medyczną. Nie zawsze jest możliwość precyzyjnego wycenienia usługi, bo skala problemu może być różna. Warto jednak dodać przedziały cenowe, aby pacjent wiedział jakich kosztów ma się spodziewać, zanim zdecyduje się na wizytę.
- Wspomniane już w poprzednim punkcie aktualne dane kontaktowe oraz lokalizacyjne. Warto także pomyśleć o możliwości zadzwonienia bezpośrednio ze strony internetowej. Ta opcja może być pomocna zwłaszcza tym pacjentom, którzy poszukują informacji korzystając ze smartfona.
- Wersje językowe – nie każda praktyka lekarska tego wymaga, jednak w dobie rozwijającej się turystyki medycznej warto stworzyć co najmniej dwie wersje językowe strony. Pamiętaj, żeby aktualizować dane we wszystkich wersjach.
- Zdjęcia – obrazki wpływają na lepszą czytelność strony. Muszą być adekwatne do tematu, o stonowanej kolorystyce i możliwie wysokiej rozdzielczości.
Dobra medyczna witryna internetowa posiada czat z konsultantem
Umieszczenie czatu z konsultantem na stronie medycznej jest ważnym elementem. Może znacząco wpłynąć na wizerunek placówki w oczach pacjenta. Szybki i łatwy dostęp do informacji jest teraz na wagę złota. Zatem wdrożenie takiego rozwiązania na swojej witrynie, może sprawić, że pacjenci nie będą uciekać do konkurencji.
Czaty z konsultantami umożliwiają pacjentom szybki dostęp do eksperckiej wiedzy. Często medyczna terminologia nie jest zrozumiała dla przeciętnego Kowalskiego. Na pewno chętniej dopyta on o niewygodny dla siebie temat na czacie, niż telefoniczne. Czaty umożliwiają nam pewną anonimowość.
Bardziej zaawansowane czaty mogą również ograniczyć niepotrzebne wizyty pacjentów w placówce medycznej. Konsultant zaglądając do karty pacjenta będzie w stanie odpowiedzieć na proste pytania.
Wizerunek a kolorystyka stron medycznych
Strona internetowa lekarza czy placówki medycznej stanowi nierzadko pierwsze zetknięcie pacjenta z ich usługami medycznymi. W przypadku, gdy witryna jest chaotyczna i nieatrakcyjna wizualnie – istnieje duże prawdopodobieństwo, że pacjent poszuka pomocy u konkurencji. Ważne jest, aby strona nie tylko spełniała funkcję informacyjną. Powinna także w pewnym sensie przekazywać identyfikację wizualną marki.
Rozpoczynając od poprawności językowej, aż po wybór kolorystyki – każdy detal ma znaczenie. Czy wyobrażasz sobie stronę internetową dentysty, która przytłacza intensywnymi barwami jak czerwień czy żółć? Prawdopodobnie nie. To nie oznacza jednak, że strona powinna skupiać się wyłącznie na bieli. Kluczowe jest umiarowe podejście. Subtelność oraz kolorystyka harmonizująca z charakterem branży. Barwy również niosą przekaz i kojarzą nam się z firmą, dlatego warto wziąć pod uwagę:
- Kolory podstawowy – biel to podstawa: Biały kolor symbolizuje bezpieczeństwo, budzi zaufanie i kojarzy się z higieną, czystością.
- Kolory uzupełniające – identyfikacja wizualna marki: Zazwyczaj jest to jeden dodatkowy kolor. Bezpiecznymi wyborami są odcienie błękitu, kojarzące się pacjentom ze spokojem, powagą i zdrowiem. Drugim trafnym wyborem może być zieleń, skojarzona z naturą i ekologią. Zielony nie męczy oczu, co zachęca użytkowników do dłuższego pozostawania na stronie. W przypadku usług medycznych dla dzieci możemy również skusić się na pastelowe róże, które kojarzą nam się ze „słodyczą” i rozkosznymi maluchami.
Powyższa kolorystyka stron medycznych stosowana jest najczęściej. Taki układ barw nie wynika z chwilowego trendu, a bardziej z pewnej konwencji.
Dobra medyczna witryna internetowa powinna przede wszystkim spełniać funkcję informacyjną oraz biznesową. Celem jest wspieranie gabinetu w poszukiwaniu nowych pacjentów. Źle zaprojektowana, chaotyczna, pozbawiona aktualnych informacji może realnie zaszkodzić wizerunkowi. Oryginalność trzeba podkreślać bardzo subtelnie. Przede wszystkim skupić się na informacji i udokumentowaniu fachowości.
Niemniej ważnym elementem w budowie strony jest także jej optymalizacja pod kątem SEO. Szybka, responsywna i kompletna w treść witryna jest dobrze oceniana przez pacjentów i wzbudza większe zaufanie Google, jako godne uwagi miejsce w sieci.