Często mówi się o różnicach międzypokoleniowych. Jeśli chcesz zrobić dobry marketing medyczny czy jakikolwiek – powinieneś być ich świadom. Co więcej – trzeba wiedzieć, jak konstruować swój przekaz aby dotrzeć do danej grupy docelowej. Kim są i czym charakteryzują się osoby, określane jako Generacja Z?
Generacja Z, czyli kto?
Generacja Z to pokolenie, które przyszło po Millenialsach. Określa się tym terminem osoby, które urodziły się pomiędzy 1996 a 2010 rokiem. Oznacza to, że najstarsze osoby z tej generacji ukończyły już studia i wkroczyły na rynek pracy. Jest to niezwykle ważna informacja dla Ciebie – te osoby już zarabiają same na siebie. Co za tym idzie, płacą za usługi medyczne z własnej kieszeni. Z roku na rok będzie to coraz liczniejsza grupa. Nie można ich ignorować. Co więcej powinieneś wiedzieć, co ją charakteryzuje. Spróbuj nauczyć się nowego sposobu na kreowanie swojego marketingu medycznego.
Generacja Z a Millenialsi – różnice
Jak ważne jest posiadanie świadomości o cechach nowej grupy docelowej, pokazują zawsze różnice pomiędzy segmentami rynku. Dzięki temu zobaczysz, dlaczego nie powinieneś kreować przekazu do Generacji Z jak do poprzedniego pokolenia. Zacznijmy więc od Millenialsów.
Uwaga – nie są nimi rodzice Z-tów!
Millenialsi wychowywali się w dobie wielkiego ekonomicznego boomu, dlatego są idealistami i marzycielami. Przyciąga ich przede wszystkim brand experience, a więc odczucia i reakcje jakie budzi dana marka. Zachwycają się etosem firmy i jej tożsamością. Najczęściej dokonują zakupu przez Internet – właśnie w sieci najczęściej rozpoczyna się ich ścieżka zakupowa.
Przejdźmy teraz do Generacji Z. Wychowywali się oni w dobie recesji.
Nie są im obce zmagania z trudnościami finansowymi czy problemami, jakie niesie za sobą utrata pracy. Z tego względu stają się pragmatykami i realistami. Dokonują zakupu w sposób bardziej świadomy i oszczędny. Przyciąga ich wartość produktu lub usługi – jednocześnie chcą być pewni, na co wydają pieniądze.
Jeśli chodzi o cechy marki, najbardziej interesują ich wartości, z którymi mogą się utożsamić. Kiedy Millenialsi rozpoczynają swoje zakupy w sieci, ich młodsi koledzy stawiają bardziej na omnichannel. Łączą świat offline i online. Chcą widzieć, za co płacą, a dopiero później poszukać najbardziej opłacalnych ofert.
Co jeszcze warto wiedzieć o Generacji Z?
Przede wszystkim – jest to najbardziej połączone z innymi osobami pokolenie, jakie znamy. Wychowywali się w dobie największego rozwoju mediów społecznościowych. Mieli w kieszeniach telefony komórkowe już od czasów szkoły podstawowej. Byli posiadaczami swoich własnych laptopów również od wieku szkolnego.
Z punktu widzenia społecznego są również wrażliwsi od starszego pokolenia. Bardziej skupiają się na sprawach społecznych, ekologii i dbaniu o planetę. Darzą niezwykłym zaufaniem służbę zdrowia. Chcą zmieniać świat, począwszy od teraz. Ok. 45% z nich deklaruje, że jest online prawie cały czas. Potrafią skoncentrować się przez ok. 8 sekund. Tyle poświęcają uwagi na nowości w świecie pełnym wszystkiego.
Masz więc zaledwie krótką chwilę, aby przekonać Zeta, że jesteś wart jego czasu. Jeśli to zrobisz – poświęci go wystarczająco długo, by np. przeczytać cały artykuł blogowy. Ważne jest również to, że ponad połowa osób z Generacji Z deklaruje, że sprawdza swoje skrzynki pocztowe kilka razy dziennie.
Wielowymiarowy digital marketing
Generacja Z wykorzystuje różne platformy social mediów niekiedy w całkiem różnych celach. Nawiązując do badań Response Media, Facebook służy im do zbierania informacji, Instagram do wymiany inspiracji i motywowania samych siebie. Na Snapchat lubią dzielić się swoimi życiowymi doświadczeniami.
To bardzo istotne, abyś wiedział, jak wykorzystać odpowiednie kanały, aby dotrzeć do swojego najmłodszego odbiorcy. Już od dawna wiadomo, że nie należy tego samego postu dodawać w kilka miejsc w sieci. Najnowsze badania jedynie upewniają nas w tym fakcie.
Owszem – to komplikuje życie marketerowi. Ale nikt nie mówił, że będzie łatwo.
Jakie kanały dotarcia wybrać?
Możliwe, że pomyślałeś, że to już koniec Web 2.0. Zostały tylko social media? W jaki sposób prezentować swoją ofertę w mediach społecznościowych. Social media nie mają jednak aż takiej przewagi nad innymi kanałami. Problem został zbadany przez Campaign Monitor. Zadano pytanie o miejsca zaangażowania związane z marką. Statystyki nie były całkiem oczywiste.
Za kanałami Marka Zuckerberga i jego podobnymi uplasował się E-mail z różnicą niepełna 100 głosów. Później znalazła się chęć kontaktu bezpośredniego i na żywo, następnie reklamy, czaty i blogi. Wiele firm lekceważy inne kanały dotarcia do Generacji Z, ponieważ sądzą, że najmłodsi siedzą jedynie w mediach społecznościowych.
Prawda może Cię zdziwić. Prawie 30% głosujących odpowiada, że dokonuje w ciągu miesiąca zakupu kilka razy w wyniku otrzymania e-maila.
Generacja Z a e-mail marketing
Niewiele osób sądzi, że młodzi będą odpowiadać na e-maile. Dlatego wiele firm medycznych nie podejmuje swoich działań w email marketing. Na tym polu jest zatem niewielka konkurencja, a to oznacza większą siłę przebicia.
Nie wystarczy jednak wiedzieć jedynie „gdzie”, ale również wiedzieć „co”. Czego oczekuje Twoja grupa docelowa od działań e-mail marketingowych? Przede wszystkim specjalnych ofert i promocji.
Później: rekomendacji produktów, nowin dotyczących samej firmy, a także linków do wiedzy z bloga i innych zasobów marki. Niepomijalna jest także czysta informacja medyczna bez komercji.
Co to dla Ciebie oznacza? Wysyłaj im e-maile dotyczące zabiegów w atrakcyjnych cenach. Nie zapominaj jednak o informowaniu ich jak np. wspomagasz walkę z pandemią lub co doradzasz pacjentowi w kwestii postępowania przed lub po zabiegu.
Social Media
Ludzie z pokolenia Z ponad 6 godzin dziennie spędzają na swoich urządzeniach mobilnych. Możesz być pewien, że w tym czasie wertują różne kanały mediów społecznościowych pośród swoich aplikacji na telefonie. Najczęściej sprawdzają Instagram. W dalszej kolejności: YouTube, Snapchat i Facebook. Najlepszą treścią dla nich okazują się być
- video,
- mikro-treści
- wydarzenia na żywo.
Lubią również brać udział w różnych wyzwaniach prezentowanych w mediach społecznościowych, czy obserwować swoich ulubionych Influencerów.
Dobrym pomysłem okaże się więc skorzystanie z takich taktyk działania jak influencer marketing.
Jak kreować przekaz dla Generacji Z? Skuteczne praktyki
Omówiliśmy najważniejsze cechy Generacji Z i powiedzieliśmy o tym, jakimi kanałami najlepiej do nich dotrzeć.
Masz podstawową wiedzę. To dobry moment, aby pprzejść do tworzenia dokładnego planu trafienia do swoich najmłodszych odbiorców. Oto najważniejsze must-have skutecznej strategii marketingu dla Generacji Z.
Miej cel, znaj swoje wartości
Najmłodsza grupa docelowa troszczy się o swoją planetę, prawa osób homoseksualnych (lub szerzej LGBT+) czy jawnie walczy z rasizmem. Zależy jej na tym dużo bardziej, niż starszym kolegom z grupy millenialsów.
Dlatego interesują ich marki, które również udzielają się społecznie. Innymi słowy – troszczą się o coś innego, niż tylko o swoje przychody. Dlatego tak ważne jest, abyś miał wyższy cel, który będziesz pokazywał swoim odbiorcom z użyciem różnych kanałów. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zdobycie nowych klientów / pacjentów.
Jak to zrobić? Przykładem może być Klinika Vidium Medica, która współpracuje z Fundacją „Mierz Wysoko”, aby pomagać wymagającym pomocy pacjentom. Z kolei Klinika Stomatologiczna Śmigiel dba o naturę przy okazji swojej działalności. Wpiera przy tym lokalnych przedsiębiorców. Sonomedico informuje z kolei o skutkach depresji poporodowej w światowy dzień depresji.
Bądź prawdziwy
Generacja Z wychowywała się z ciągłym dostępem do sieci i mediów społecznościowych. Przez to nauczyła się odróżniać fikcję od prawdy. Robią to dużo lepiej niż wszystkie poprzednie pokolenia na całym świecie.
Nie ganiają za ideałami – pragną czegoś prawdziwego i ludzkiego. Stwórz przekaz, który pokaże Twoje centrum medyczne we właściwy sposób. Chodzi przede wszystkim o to, abyś wiedział i umiał to przekazać, że firmę tworzą ludzie dokładnie tacy sami, jakimi są jej klienci.
Dlatego zamiast pokazywać upiększony świat – nawiąż współpracę ze zwyczajnym influencerem, który nie korzysta z filtrów upiększających.
Kiedy się pomylisz – bierz odpowiedzialność za swoje błędy. Wchodź w interakcje ze swoim klientem na poziomie partnerskim.
Personalizuj
Raport z Google pokazał, że odbiorcy poszukują jak najbardziej spersonalizowanych treści, dopasowanych do ich preferencji czy listy zakupów. Przy zapisie na listę mailingową – zawsze dawaj wybór.
Niech użytkownicy sami wybiorą, czy chcą dostawać jedynie oferty, czy może informacje o nowych wpisach na blogu. Pamiętaj również o segmentacji.
Optymalizuj pod urządzenia mobilne
Smartfony są zdecydowanie najczęstszymi urządzeniami, z jakich korzysta Generacja Z. To kwestia podstawowa i bezdyskusyjna, aby Twoja strona WWW była dopasowana także do najmniejszych ekranów.
Oprócz tego warto jak najbardziej usprawnić zapisy na wizytę online, a nawet dodać kalendarz z możliwymi terminami. Nie musisz poprzestawać jedynie na tym – użyj możliwości, jakie dają telefony. Dla przykładu firma Invisigalign zachęca do robienia selfie i sprawdzenia, jak będziesz wyglądał z prostym uśmiechem.
Buduj lojalność względem marki
Brand loyalty, czyli inaczej lojalność wobec jakiejś marki, to w skrócie przywiązanie klienta do Ciebie i usług, jakie oferujesz. Generacja Z niestety w mniejszej ilości jest „lojalna” firmom, niż np. Millenialsi.
Oznacza to, że w ich przypadku musisz bardziej się postarać, aby zatrzymać pozyskanego z młodszej grupy wiekowej pacjenta. Jeśli już to robisz w odniesieniu do starszych, Twoje programy lojalnościowe również muszą przejść reformę. Ich dotychczasowa forma w ogóle nie trafi do nowego odbiorcy.
Jak więc zatrzymać Generację Z przy sobie? Najchętniej będą oni brać udział w kampaniach marki lub jej grach online. Również w dużej mierze będą uczestniczyć w wydarzeniu organizowanym przez markę. W dalszej części z chęcią wykreują treść w formie video czy fotografii dla Ciebie. Planuj więc dni otwarte w klinice, czy webinary edukujące na temat zdrowia.
Piękni dwudziestoletni dzisiaj
Posługując się parafrazą z tytułu powieści Marka Hłaski musimy mieć na względzie, że każde pokolenie widzi swoją rzeczywistość nieco inaczej. Są dla niego ważne inne wartości i inne kryteria wyborów. Jako manager lub właściciel placówki medycznej powinieneś odnaleźć odpowiedni proces w działaniach marketingowych do każdej z grup docelowych.
Dobrze mieć spójną strategię marketingową, która uwzględni różnice i pozwoli na dotarcie do pacjentów zarówno z generacji Z, millenialsów jak i starszych pokoleń.
Jeżeli potrzebujesz skutecznych rozwiązań pod tym względem, a sam nie dysponujesz czasem by się tym zająć, skorzystaj z pomocy wyspecjalizowanej firmy marketingowej. Skontaktuj się z nami jeszcze dzisiaj.