Wciąż słyszysz o tzw. Millenialsach. Może się wydawać, że w marketingu jest to od dawna temat mocno przegadany wręcz przegrzany. Być może – jednak Millenialsi jako pacjenci są najbardziej interesującą i docelową grupą odbiorców w branży medycznej.
Problem z definicją Millenialsa
Marketing medyczny w dużym stopniu powinien kierować swoje działania w kierunku właśnie tej grupy wiekowej. Przede wszystkim dlatego, że aktualnie to największa grupa korzystająca z usług medycznych.
Pokolenie Y in. milenialsi (ang. Millennials) – kohorta demograficzna następująca po pokoleniu X). Nazywane jest również „pokoleniem Milenium”, „następną generacją”, a także „pokoleniem cyfrowym”. Po raz pierwszy nazwa ta pojawiła się w 1993 w tygodniku „Advertising Age”. Datowanie ludzi z pokolenia Y nie jest ścisłe, jednak według większości źródeł, pokolenie Y to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem, i dzieli się je na młodszych (osoby urodzone między 1990 a 2000 rokiem) i starszych (osoby urodzone między 1980 a 1989 rokiem).
W odróżnieniu od poprzedniej generacji, określanej mianem pokolenia X, „oswoili” nowinki technologiczne i aktywnie korzystają z mediów cyfrowych i technologii cyfrowych i uznawani są za generację zuchwałą, otwartą na nowe wyzwania. Pracownicy z pokolenia X i Y nazywani są niekiedy pokoleniem C – od przymiotnika connected (ang. „połączony”), jako osoby stale podpięte do internetu i wykorzystujące codziennie media społecznościowe do komunikacji prywatnej i zawodowe
Wikipedia
Podczas prób ustalenia sylwetki wzorowego Millenialsa, powstało wiele mitów. Stworzony, przeciętny przedstawiciel tej grupy wydaje się być nieco przerysowany. Dlaczego warto pamiętać o Millenialsach planując strategię marketingową i jak właściwie odczytać tę grupę? Jak stworzyć personę na podstawie własnych badań?
W skrócie – Millenialsi jako pacjenci
Jeśli chcesz pozyskać Millenialsów jako swoich pacjentów musisz zadbać o:
- Nowe technologie– Millenialsi mają wymagania technologiczne, które wiele branż doskonale spełnia.
- Planowanie wizyt – rezerwacje i wizyty online to podstawa.
- Ceny – przejrzystość w tej sferze może sprawić, że millenials wybierze Ciebie zamiast pytać o wycenę konkurencję.
- Recenzje – prawie 68% Millenialsów czyta opinie o lekarzach online zanim skorzysta z ich usług.
Trzy mity na temat Millenialsów
Zanim zaczniesz analizować możliwości związane z komunikacją z pokoleniem, zwróć uwagę na to, że część “wiedzy” powszechnie znanej na temat tego pokolenia to mity. Poznaj najważniejsze z nich.
#1 Pierwszy mit
Dotyczy wieku przeciętnego przedstawiciela tego pokolenia. Wbrew powszechnemu wyobrażeniu, nie jest to osoba, która właśnie wchodzi w dorosłość. Jest to grupa osób urodzonych pomiędzy 1982 (niektóre źródła podają 1978) a 2000 rokiem. Jest to więc pokolenie pełnoletnie, które podejmuje już samodzielne decyzje. Millenialsi jako pacjenci to zarówno młodzi dorośli (24 lata) jak i rodzice (44 lata). Trudno zatem mówić o jednej grupie docelowej. Millenialsi mają jednak jedną główną, wspólną cechę: komputer i smartfon to ich naturalne środowisko. Obecnie naprawdę trudno spotkać przedstawiciela tej grupy, który nie poruszałby się świetnie w nowoczesnych technologiach.
#2 Drugi mit
To Millenial i jego podejście do życia. Panuje powszechna opinia, ze Millenialsi są skoncentrowani na zdrowym stylu życia, aktywności fizycznej, organicznym jedzeniu, medytacji i ogólnym rozwoju zarówno duchowym jak i fizycznym. Rzeczywiście można powiedzieć, że Millenialsi to pokolenie, które znacznie bardziej od poprzednich interesuje się zdrowiem. Jednak nie są temu całkowicie oddani. Pokolenie to, także często popada w złe nawyki. Sięga po papierosy i alkohol, a niezdrowe jedzenie wcale nie jest im obce (w końcu epidemia otyłości wśród młodych ludzi w wielu krajach zachodnich nie bierze się z niczego). Dodatkowo jest to kolejne pokolenie, które tak krytycznie ocenia swój stan zdrowia psychicznego i chętniej sięga po pomoc w tym zakresie. Dlatego można zakładać, że Millenialsi jako pacjenci będą chętni skorzystać zarówno z usług dietetyka, psychiatry, trenera personalnego, jak i kosmetyki estetycznej.
#3 Trzeci mit
Dotyczy sposobów kontaktowania się ze służbą zdrowia. Młodsi przedstawiciele swojego pokolenia rzeczywiście są bardziej otwarci na telemedycynę, czy kontakt za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Według eMarketers 94,4% Millenialsów posiada smartfona. Jednak Ci starsi Millenialsi, wciąż preferują kontakt telefoniczny i nie jest dla nich problemem umawianie wizyt w ten sposób. Powodem tutaj może być dość intymny charakter relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.
Planując strategię marketingową, pamiętaj, że masz do czynienia z żywymi ludźmi a nie z robotami. Millenialsi, jak wszyscy inni przedstawiciele swoich pokoleń mają różne preferencje. Znalezienie cech wspólnych nie zawsze jest tak łatwe jak może się na pierwszy rzut oka wydawać. Millenialsi to w końcu dość zróżnicowane pokolenie.
Millenialsi w statystykach – kilka faktów
Według przeprowadzonych badań – cechą wspólną niemal wszystkich Millenialsów jest fakt, że to pokolenie zdecydowanie nie przywiązuje się do jednego gabinetu czy też lekarza. Dużo trudniej tutaj zbudować lojalność pacjenta, ponieważ nie wynika ona sama z siebie. Aby zyskać lojalnego pacjenta spośród tej grupy, musisz włożyć zdecydowanie więcej wysiłku. Zaoferować mu coś więcej niż zwyczajną wizytę u lekarza w rozumieniu wcześniejszych pokoleń.
Często podkreślanym faktem jest również to, że aż 67,2% millenialsów czyta opinie online przed wyborem lekarza. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o swój wizerunek w Internecie.
Oto kilka faktów o amerykańskich Millenialsach. Co ważne – różnice na wielu szerokościach geograficznych zachodniego świata (tym samym dotyczy to także Polaków) nie są znaczne.
- 50% deklaruje, że nie czują się związani z lekarzem pierwszego kontaktu
- 74% zainteresowało się tematem telemedycyny
- 71% chciałoby, aby przedstawiciele opieki medycznej oferowali możliwość umawiania wizyt lub udostępniania badań przez aplikacje mobilne
- 78% Millenialsów czyta opinie w internecie przed podjęciem decyzji o wyborze lekarza lub gabinetu.
Te liczby całkiem dużo mówią o całym pokoleniu. W pewnym sensie jest to grupa, która rozpoczęła nowy etap podejścia do opieki zdrowotnej. Powoduje, że usługi medyczne dynamicznie się zmieniają, oferując coraz to nowsze rozwiązania.
Jakie działania warto podejmować, aby „zdobyć” Millenialsa jako pacjenta?
Millenialsi jako pacjenci lubią ułatwiać sobie życie. Traktują usługi medyczne jak każdą inną usługę, którą można kupić. Jeśli pacjent ma problem ze znalezieniem potrzebnych mu informacji o Twojej praktyce, prawdopodobnie szybko zrezygnuje. Co gorsze – szybko znajdzie to czego szuka u konkurencji. Oto kilka podstawowych kwestii, które warto uwzględnić kierując swoją ofertę do pokolenia Millenialsów.
Umożliwienie wykonanie szybkiego połączenia
Pacjent szukający w swoim smartfonie telefonu do placówki medycznej, chętniej wykona połączenie, jeśli będzie mógł po prostu kliknąć w numer lub opcję „połącz teraz”. Postaraj się, aby numery telefonów były interaktywne. Wszędzie tam gdzie to możliwe: w reklamach w wyszukiwarkach, w mediach społecznościowych a przede wszystkim, na Twojej stronie internetowej.
Dzięki temu nie tylko skutecznie policzysz zdarzenia w Analytics (jeśli wcześniej je skonfigurujesz). Również ułatwisz swoim pacjentom kontakt ze sobą minimalizując możliwość przepisania numeru z błędem.
Rezerwacja wizyty przez stronę WWW
Łatwo się domyślić, że skoro ponad 90% Millenialsów trzyma codziennie w ręce smartfona to zdecydowana większość z nich chce z niego korzystać. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o odpowiednie funkcjonalności na swojej medycznej stronie WWW. Dość szybkim do wprowadzenia, a jednocześnie przyjaznym dla użytkownika rozwiązaniem jest kalendarz, który umożliwia rezerwowanie wizyty.
Wizyty lekarskie online i teleporady
W związku z tym, że Millenialsi jako pacjenci to pokolenie, które świetnie radzi sobie z obsługą smartfonów i nowych technologii – doceniają wszelkie udogodnienia z tym związane. Zapotrzebowanie na wizyty lekarskie online zwiększyło się po okresie pandemii, kiedy stały się one codziennością. Wówczas zainteresowanie poradami lekarskimi przez Internet wzrosło o 20% rok do roku. W związku z tym, że na rynku pojawia się coraz więcej świadomych użytkowników smarfonów – rynek przewiduje dalsze wzrosty w tym zakresie. Teraz Millenials chce poznać wstępną opinię bez wychodzenia z domu, bo jest to dla niego wygodne. Dlatego warto zadbać o taką możliwość w swoim gabinecie.
“Świadczenia zdrowotne, o których mowa w art. 2, mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności[…]”
W związku z tym, z perspektywy prawnego stanowiska, nie istnieją żadne przeszkody prawne, aby prowadzić porady lekarskie online. Należy jednak pamiętać, że taka forma wymaga prowadzenia odpowiedniej dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2021 r., poz. 29, 567, 751, 1054, 1422 i 1945).
Analiza wirtualnej podróży pacjenta
Warto na bieżąco sprawdzać, z którego miejsca pochodzi najwięcej połączeń i w jaki sposób Millenialsi jako pacjenci trafili na Twoją stronę. Dodatkowo możesz sprawdzić co wpisują do wyszukiwarki zanim trafią na Twoją stronę lub profil społecznościowy.
Najprostszym, ale jednocześnie potężnym narzędziem do analizy podróży użytkownika poprzez witrynę jest Google Analytics. Dzięki analitykom możesz łatwo sprawdzić ilu użytkowników trafia na Twoją stronę. Jeżeli powiążesz analityki z wynikami kampanii Google Ads możesz odfiltrować interesującą Cię grupę wiekową. Dzięki temu badać podstawowe dane jak strony wejścia, strony wyjścia czy też strony konwersji – np. miejsca gdzie został wypełniony formularz kontaktowy lub odnaleziony numer telefonu.
Analytics – Analiza używalności strony
Analiza używalności strony pozwala na zoptymalizowanie kampanii, skupienie się na tych źródłach, które przynoszą najwięcej korzyści, dokonywanie zmian w treści reklam lub ich umiejscowieniu oraz optymalne rozkładanie środków przeznaczonych na marketing. Analiza ta daje także całościowy obraz Twoich pacjentów. Pozwala na modyfikacje strategii i trafną segmentację rynku. Dobrze wiedzieć kto odwiedza Twoją stronę i jak się na niej zachowuje.
Pozwala na modyfikacje strategii i trafną segmentację rynku. Dobrze wiedzieć kto odwiedza Twoją stronę i jak się na niej zachowuje.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w interpretacji danych oraz w sformułowaniu odpowiedniej strategii marketingowej dla medycyny możesz skontaktować się z profesjonalną agencją marketingową, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny.
Zadbaj o informacje na swojej stronie
Millenialsi jako pacjenci są jednym z najbardziej zabieganych pokoleń. Jednocześnie są na tyle przyzwyczajeni do nowych technologii, że informacji wyszukują natychmiast w Internecie. Dlatego tak niezwykle ważne jest, aby zadbać o pozycjonowanie medycznej strony WWW. Jednak żadna reklama czy pozycja w wyszukiwarce nie pomoże, jeśli treści na stronie nie będą odpowiednio uzupełnione lub zgodne z prawdą. Czego szukają Millenialsi jako pacjenci?
- Adresu – który najlepiej powiązać z mapami Google;
- Specjalistów – oraz zakresu usług, które oferują w swoich gabinetach;
- Cennika – lub przedziału cen, których mogą się spodziewać;
- Kontaktu – zarówno tego telefonicznego, jak i formularza kontaktowego, a najlepiej czatu live z konsultantem;
- Efekty przed i po – szczególnie w usługach beauty, zdjęcia na stronie mają ogromne znaczenie.
Millenialsi jako pacjenci – czy warto w nich inwestować?
W skrócie możemy odpowiedzieć – TAK! Według badania w 2018 roku Millenmialsi przekazali 21% swoich całkowitych wydatków na opiekę zdrowotną. Tendencja ta będzie wzrastać, ponieważ z wiekiem ich zapotrzebowanie na specjalistów będzie rosnąć. Millenialsi jaki pacjenci to świetna grupa wiekowa dla wielu specjalistów. Zdecydowanie częściej niż wcześniejsze pokolenia, chorują na nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom cholesterolu, depresję, nadpobudliwość i częściej popadają w nałogi. Jednocześnie Millenialsi to drugie pokolenie, które zdecydowanie bardziej dba nie tylko o zdrowie psychiczne i fizyczne, ale również o zdrowy tryb życia.
Millenialsi jako pacjenci są online
Niezależnie od rodzaju specjalizacji oraz wielkości placówki medycznej, warto umożliwić pacjentom konsultacje online na niektórych etapach Waszej relacji. Oczywiście, wizyty w jak największym stopniu muszą odbywać się w tradycyjny sposób. Czasem jednak pacjent zapomni o coś zapytać, coś niepokoi go po przebytym zabiegu lub potrzebuje szybko uzyskać informację. Możliwość szybkiej konsultacji za pośrednictwem komunikatora, może sprawić, że pacjent zostanie z Tobą. Doceni Twoje zaangażowanie i otwarcie się na nowe technologie.
Millenialsi jako pacjenci to ważna grupa dla całej branży medycznej. Warto już teraz podążać za potrzebami tej grupy, nie zapominając jednocześnie o jej zróżnicowaniu na bardzo wielu poziomach.
Źródła i inspiracje:
- https://seismic.com/company/blog/3-key-insights-healthcare-marketing-to-millennials/
- https://smithandjones.com/resources/blog/how-market-healthcare-millennials
- http://www.fathomdelivers.com/blog/social-media/what-do-millennials-think-about-healthcare-marketing/
- https://www.dialogtech.com/blog/call-tracking/healthcare-marketing-tips