Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest chybioną inwestycją. Problem polega na tym, że nie wiem która to połowa
John Wanamaker
To jeden z najsłynniejszych biznesowych cytatów, wypowiedzianych przez Johna Wanamakera, uważanego za pioniera marketingu. Roztropne gospodarowanie pieniędzmi przeznaczonymi na marketing i budowę wizerunku nie jest sprawą łatwą. Dla początkującego lekarza, który samodzielnie zechce zajmować się marketingiem swojego gabinetu, wydatkowane pieniądze na marketing to błądzeniem we mgle. Oto 15 zasad, które pomogą Ci rozsądnie wydawać pieniądze na marketing.
#1. Nie zaczynaj działań bez jasnej strategii
Robienie „czegoś” bez wyraźnego planu i pomysłu na swój gabinet nie jest dobrym ruchem. Dla wielu początkujących przedsiębiorców, w tym także lekarzy lub managerów placówek medycznych, robienie „czegokolwiek” w zakresie marketingu może wydawać się dobrym pomysłem. W efekcie jednak zmarnujesz tylko pieniądze na działania, które nie są spójne lub zgodne z Twoją filozofią działania. Jeśli nie posiadasz konkretnej strategii marketingowej, nie inwestuj w magnesy na lodówkę, firmowe długopisy czy na reklamy w internecie. Posiadanie planu, spójnej strategii pozwoli Ci podzielić budżet w czasie i konsekwentnie go realizować. Plan pozwoli Ci uzyskiwać zarówno efekty długoterminowe jak i krótkoterminowe. Wydawane pieniądze na marketing „to tu, to tam” nie przyniosą wymiernych wyników. Najwyżej skutecznie zniechęcą Cię do prowadzenia działań marketingowych.
#2. Nie zapominaj o wzmacnianiu marki
Zbudowana pozycja marki i rozpoznawalny brand sprawi, że działania marketingowe będą przynosiły znacznie lepsze skutki. Nie skupiaj się tylko na tym, żeby Twoi pacjenci zobaczyli, że jesteś. Przede wszystkim, pokazuj jaki jest Twój gabinet i prowadź działania, które wzmocnią świadomość marki wśród pacjentów. Choć na pierwszy rzut oka, inwestycje mogą wydawać się marnowaniem pieniędzy, to jest dokładnie odwrotnie. Zapominając o budowaniu marki gabinetu, marnujesz pieniądze na marketing krótkofalowy.
#3. Miej kontrolę nad wydatkami
Wydawane pieniądze na marketing to inwestycja, która powinna przynosić określone, założone wcześniej efekty. Zdecydowanym plusem marketingu w internecie jest jego mierzalność. Zadbaj o stworzenie systemu śledzenia działań, który pozwoli Ci wyeliminować słabe punkty lub poprawić parametry. Nie możesz kontrolować tego, czego nie możesz zmierzyć. Nie możesz zmierzyć, jakie efekty przyniosło wyprodukowanie magnesów na lodówkę z logo gabinetu, możesz natomiast zmierzyć i kontrolować większość działań w internecie. Obecnie istnieje szereg narzędzi do analizy działań w sieci. Naucz się z nich korzystać i wyciągać wnioski. Podstawowym, ale także bardzo rozbudowanym narzędziem do analizy jest Google Analitycs.
#4. Odpowiednia wysokość budżetu
Nie chodzi o to, abyś wydawał na marketing wszystko co zarobisz. Marketing jednak kosztuje i aby zrealizować pełną strategię, która przyniesie długofalowe skutki, potrzebujesz pieniędzy. Jeśli póki co ich nie masz – nawet nie zaczynaj. Brak konkretnego budżetu sprawi, że Twoje działania będą połowiczne i na dłuższa metę nie przyniosą żadnych efektów. Lepiej odłożyć działania w czasie, zgromadzić odpowiednią ilość pieniędzy i zacząć z konkretnym budżetem i planem działania. Z doświadczenia wiemy, że można łatwo przepalić pieniądze na marketing i nie uzyskać żadnych zadowalających rezultatów.
Dlatego jeśli nie wiesz jaki budżet ustawić i na jakich działaniach w sieci się skupić – skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie strategię działań marketingowych i poprowadzimy skuteczną reklamę.
#5. Poznaj swoją konkurencję oraz pacjentów
Twój gabinet jest wyjątkowy? Z pewnością! Ale czym właściwie różni się od innych gabinetów w Twojej okolicy? Dlaczego są gabinety, które generują większe zyski i przyjmują większą ilość pacjentów? Poznanie konkurencji to sposób na zbudowanie swojej pozycji. Zastanów się, co ma Twój gabinet, a czego brakuje konkurencji. Jak możesz wykorzystać swój potencjał, a przede wszystkim – jak się wyróżnić? Nie mniej ważne jest poznanie oczekiwań swoich pacjentów.
Poświęć czas i poczytaj opinie na temat konkurencji. Co podoba się pacjentom w gabinetach, które odwiedzają, a z czego nie są zadowoleni. Poznanie preferencji pacjentów oraz mocny i słabych punktów konkurencji, może być jednym z ważnych elementów budowania planu marketingowego. Jeśli prowadzisz gabinet w dużym mieście, może warto zainwestować w badania rynkowe.
#6. Nie oczekuj niemożliwego i daj sobie czas
Z pewnością masz pacjentów, którzy spodziewają się cudu po zakończeniu leczenia, zwłaszcza wtedy, kiedy Twoje usługi mają wymiar estetyczny. Postaraj się nie być tego rodzaju „pacjentem”. Dobra strategia marketingowa oraz jej konsekwentna realizacja z pewnością przyniesie efekty. Jednak nie spodziewaj się, że w krótkim czasie liczba Twoich pacjentów wzrośnie o kilkaset procent. Pieniądze na marketing są ważne, ale jeszcze cenniejszy może okazać się czas. Szczególnie w odniesieniu do usług. Działania w internecie wymagają czasu i systematyczności. Przyniosą długoterminowe rezultaty, procentujące przez miesiące, a może i lata. Nie zniechęcaj się zbyt szybko, tylko krok po kroku realizuj założenia ustalonego wcześniej planu.
Ludzie najczęściej są zawiedzeni wynikami planów kwartalnych lub rocznych, a zupełnie nie doceniają zmian jakie zaszły w ciągu 5-ciu lat. Pozycjonowanie organiczne to kwestia kilku miesięcy czasem ponad roku. Budowanie własnej marki także wymaga czasu – daj go sobie.
#7. Nie bój się zainwestować w nowe kierunki w marketingu
Niektóre gabinety w ciągu roku osiągają taki sukces, który innym udało się zbudować przez 10 lat. Dzieje się tak dlatego, że managerowie placówek medycznych lub właściciele gabinetów boją się zainwestowania w nowe technologie. Współczesne narzędzia jakie oferuje internet to szansa – i tak też je potraktuj. Dlatego taką popularnością cieszą się narzędzia AI, które można wykorzystać w medycznym marketingu. Pacjenci dziś oczekują otworzenia się w ujęciu cyfrowym, bo wiedzą jaka wygoda za tym idzie. Ostatnie lata to dynamiczne zmiany w całym obszarze nowych technologii. Dzięki nim, zmienia się także rynek usług medycznych. Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję, nie możesz obawiać się korzystania z dostępnych narzędzi. Możesz np. zaproponować pacjentom w gabinecie dentystycznym gogle VR. Jeśli nie otworzysz się na nowe technologie i rozwiązania, zmarnujesz czas i pieniądze na marketing, które już zainwestowałeś.
#8. Nie bądź dla wszystkich – bądź dla zainteresowanych
Znalezienie swojej grupy docelowej jest zadaniem każdej firmy, przed którą stoi wdrożenie strategii marketingowej. Prowadząc swój gabinet, prowadzisz też firmę, która ma prosperować i przynosić pieniądze. Częstym błędem w działaniach marketingowych jest próba trafienia i przekonania wszystkich. A przecież Twoimi usługami mogą być zainteresowani tylko wybrani pacjenci, którzy czują potrzebę lub konieczność wizyty w gabinecie. Jeśli prowadzisz gabinet ginekologiczny, a Twoją specjalizacją jest położnictwo, swoje działania powinieneś kierować tylko do kobiet, najlepiej w wieku „reprodukcyjnym”. Wydawaj pieniądze na marketing mądrze. Nawet jeśli Twój budżet jest duży, pamiętaj aby wydawać go celowanie.
#9. Sam marketing nie wystarczy
Nawet jeśli będziesz miał najlepszy plan marketingowy i przeznaczysz na niego odpowiednią ilość pieniędzy, ale jednocześnie nie zadbasz o jakość swoich usług – prawdopodobnie zmarnujesz te pieniądze. Zadaniem marketingu jest stworzenie pozytywnego, określonego wizerunku Twojego gabinetu oraz przyciągnięcie pacjentów. Podtrzymanie dobrego wrażenia, które dał Ci dobry plan marketingowy, leży w Twoich rękach. Wysoka jakość usług, schludne wnętrze, miła oraz kompetentna obsługa i zaangażowanie jest kluczem do podtrzymania dobrego wizerunku. Dobry marketingowy efekt bardzo łatwo zepsuć i niezwykle trudno odbudować. Zanim zatem zaczniesz budować strategie i wydawać na nią pieniądze – zrób wszystko, żeby w Twoim gabinecie wszystko grało jak należy.
#10. Media społecznościowe – skoncentruj się!
Jeśli brak Ci czasu i pieniędzy na aktywne i regularne prowadzenie działań na Twitterze, TikToku, LinkedIn, Google, Instagramie i Facebooku – wybierz jedno z nich. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to najczęściej czasochłonne zajęcie. Jeśli nie jesteś w stanie poświęcić odpowiedniej ilości czasu dwóm rodzajom portali – skup się na jednym, jednak rób to regularnie i z zaangażowaniem.
#11. Zbuduj swoje grono ewangelistów
Ta pozycja ja wiele wspólnego z budowaniem świadomości marki. Początkowy etap jest niezwykle trudny, ale przynosi świetne efekty długoterminowe i sam się napędza. Ewangeliści to potocznie nazywani zadowoleni pacjenci, którzy są Twoimi „fanami”. To oni chętnie staną w Twojej obronie, kiedy ktoś niepochlebnie wypowie się o Tobie w social mediach. Polecą Cię znajomym i rodzinie czy obcym osobą na forum. Inwestując w świetną jakość usług i dbając o dobry kontakt z pacjentami, na przestrzeni lat możesz zbudować taką grupę osób.
To rozwiązanie ma dwie główne zalety:
- Nic nie kosztuje – wystarczy zadbać o dobrą jakość świadczonych usług i atmosferę w gabinecie. Odpowiednio zaopiekowany pacjent na pewno będzie chciał Ci się odwdzięczyć.
- Nie możesz być wszędzie – nie zauważysz każdego negatywnego komentarza na Twój temat czy prośby o polecenie dobrego specjalisty. Na szczęście masz swoich ewangelistów, którzy chętnie i zupełnie bezinteresownie zareagują na takie wpisy za Ciebie.
Wydając pieniądze na marketing możesz również wykorzystać tzw. UGC, czyli treści generowane przez użytkowników. Jeśli Twoi pacjenci wystawią Ci pozytywną opinię na wizytówce Google, social mediach lub polecą Cię w komentarzu na forum – pamiętaj, aby z tego skorzystać np. cytując treść takiej rekomendacji na swojej medycznej stronie WWW.
#12. Opieraj marketing o dane
Marketing medyczny oparty o dane to kolejna świetna strategia. Sprawdzi się ona rewelacyjnie szczególnie w momencie, kiedy masz ograniczone pieniądze na marketing. Polega on na takim korzystaniu z narzędzi analitycznych, a następnie generowaniu raportów i grup odbiorców, aby kierować swoje treści i reklamy wyłącznie do zainteresowanych pacjentów. Analizując dane minimalizujesz błędy jak np. wyświetlanie swojej oferty osobie, która nie jest w grupie odbiorców. Dodatkowo możesz skupić się na tematyce, która przyciąga do Ciebie pacjentów lub zainwestować więcej pieniędzy na marketing tematyki, która ma najgorsze miejsce w wyszukiwarce spośród wszystkich zastosowanych słów kluczowych.
#13. Stosuj rynkowe rozwiązania
Wyróżnienie się na tle konkurencji oraz wybieranie nowych technologii to jedno. Pamiętaj jednak, że rynek (również w branży medycznej) dynamicznie się rozwija. W związku z tym inne rozwiązania są już na poziomie dziennym. Aktualnie jeśli Twoja strona nie posiada np. możliwości umówienia wizyty online to nie jest ona rynkowa. Sytuacja związana z pandemią przyzwyczaiła pacjentów do możliwości konsultowania się i umawiania online. Podobnie sytuacja ma się w przypadku wizytówki Google. Praktycznie każdy z niej korzysta, więc jeśli pacjent wpisuje nazwę Twojej placówki w Mapy Google, a one nie wyświetlają mu takiej lokalizacji – może wiązać się to z niepotrzebną irytacją lub nawet wprowadzeniem w błąd. Koniecznie zadbaj też o responsywność strony WWW, ponieważ ruch mobilny skutecznie wybiera ruch z komputerów stacjonarnych czy laptopów.
#14. Pokaż, że to Ty
Słyszałeś kiedyś o identyfikacji wizualnej marki? O karcie znaku czy brandingu? To tematy często pomijane przez placówki medyczne, szczególnie na samym początku. Warto jednak pochylić się nad tym tematem i zainwestować w profesjonalne logo, wybrać swoje kolory, czcionki czy infografiki. To właśnie te elementy pozwolą wyróżnić Ci się z tłumu. Puszczając reklamę, która zachowuje określoną kolorystykę – Twój pacjent od razu wie, że to zdjęcie pochodzi z Twojej strony. Dzięki temu chętniej w nią kliknie i zapozna się z ofertą.
Nadal zdecydowana większość pacjentów placówek medycznych to osoby starsze, które często padają ofiarą różnych akcji hackerskich. Dlatego zadbaj, aby Twoja komunikacja była spójna, a Twoi pacjenci mieli pewność, że to Ty się z nimi kontaktujesz. Żadne pieniądze na marketing nie zastąpią lojalnego pacjenta, więc zadbaj o jego komfort i bezpieczeństwo.
Pieniądze na marketing – nie zmarnuj ich
Możesz też zaprosić do współpracy profesjonalną agencję, która odciąży Cię w działaniach marketingowych. Niektóre z nich (w tym nasza) prowadzą działania kompleksowo, dostarczając rzetelną wiedzę strategiczną i prowadząc konkretne działania. Po obliczeniu rocznej inwestycji w marketing w konfrontacji z uzyskanym przychodem i zyskiem będziesz mile zaskoczony. Doliczając go do listy jest to również #15 bardzo skuteczny sposób na kontrolę wydatków marketingowych.
Źródło i inspiracja: https://www.healthcaresuccess.com/blog/hospital-marketing/7-ways-youre-wasting-money-marketing.html