Wróć do BLOGA

Identyfikacja wizualna marki medycznej – co to jest i dlaczego trzeba ją mieć?

identyfikacja wizualna marki medycznej

Budowa marki medycznej od podstaw nie jest łatwa. Szczególnie, jeśli chcemy wykonać to zadanie sami. Często klienci pytają nas – od czego zacząć? Odpowiadamy krótko – branding. Identyfikacja wizualna marki medycznej to podstawa, dookoła której będą kręciły się wszystkie dalsze decyzje związane np.  urządzeniem gabinetu. Właśnie dlatego zaczynamy właśnie od niej, aby nie tylko wirtualnie nasza placówka była spójna. Pacjent wchodząc na stronę WWW zapozna się z brandingiem i później bez problemu odnajdzie Twoje logo na ulicy pełnej innych reklam.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to proces, którego zadaniem jest zróżnicowanie marki czy firmy, aby była rozpoznawalna poprzez charakterystyczne elementy wizualne jak np.

  • Logo
  • Kolorystyka
  • Czcionka

Jej głównym celem jest stworzenie spójnego i łatwo rozpoznawalnego wizerunku firmy. Jest to niezwykle ważne w strategii marketingowej, ponieważ jest elementem budowania świadomości marki, lojalności klienta i wyróżnienia się wśród konkurencji. Aby identyfikacja wizualna marki medycznej miała sens, musi być starannie przygotowana i zaprojektowana. Branding firmy musi odzwierciedlać jej osobowość i kontekst. Przykładowo w branży medycznej raczej nie stosuje się koloru czerwonego czy różowego, które kojarzą nam się z krwią. Natomiast często stosowane są kolory zimne jak niebieski, zielony czy morski.

Czy identyfikacja wizualna marki jest ważna?

Dobrze zaplanowana i wykonana identyfikacja wizualna marki medycznej sprawi, że dane elementy będą kojarzyły się z tą konkretną firmą. Jeśli wskażemy teraz przykładowe połączenia kolorystyczne to jesteśmy przekonani, że od razu zgadniecie o jakie marki chodzi.

branding

Podobnie będzie w przypadku kształtów czy czcionek. Wszystko to bezpośrednio wiąże się z brandingiem, którego głównym zadaniem jest wyróżnienie firmy na rynku. Nie tylko wśród konkurencji! Wszystkie elementy w marketingu tradycyjnym i marketingu cyfrowym powinny być spójne. Dzięki temu jedno spojrzenie wystarczy, aby pacjent wiedział, o którą placówkę chodzi.

Branding marki medycznej – niezbędne elementy

W 2022 roku ponad 93% gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu. Od 2020 roku przybyło ponad 1 mln użytkowników. Codziennie stykają się oni z tysiącami komunikatów reklamowych. Większości reklam nawet nie zauważamy, a o innych niemal natychmiast zapominamy. Dlatego branding jest tak ważny. Dzięki prawidłowo skonstruowanej identyfikacji wizualnej marki medycznej, pacjenci nie tylko zauważą Twoją firmę, ale również ją zapamiętają.

Funkcje identyfikacji wizualnej to:

  1. Wyróżnienie się wśród tysięcy innych firm i marek.
  2. Stworzenie więzi z pacjentem i zaangażowanie go w życie placówki.
  3. Pokazanie się od profesjonalnej strony, jako firma warta zaufania.
  4. Ukazanie tożsamości, charakteru firmy.

Budowa marki medycznej zwykle zaczyna się od pomysłu, nazwy i loga. Jednak nie są to wszystkie elementy identyfikacji wizualnej marki medycznej. Można ją porównać do odpowiednio wybranego ubioru. Sama sukienka czy garnitur będą bazą. Natomiast to dodatki (biżuteria, pasek, poszewka, buty) czy wyróżniające elementy (wzór, kolorowy szew) sprawiają, że całość prezentuje się elegancko i skupia na sobie uwagę otoczenia.

Logo marki

To baza, o której zdaje się – każdy wie. Warto już na początku zainwestować w dobrze przygotowane logo, ponieważ rebranding może być bolesny w późniejszym czasie. Pamiętaj, że jest to znak rozpoznawczy Twojej firmy. Logo marki medycznej powinno odzwierciedlać specyfikę działalności firmy medycznej. Przygotowując swój znak rozpoznawczy, warto unikać skomplikowanych wzorów i postawić na coś co będzie łatwe do zapamiętania i szybko rozpoznawalne.

Jeśli wydaje Ci się, że grafik chce ogromną kwotę za stworzenie Twojego logo, warto przypomnieć sobie, że największe firmy – takie jak np. Pepsi wydają miliony dolarów na projekty swoich logotypów (Business Insider).

Kolorystyka i typografia

Jak pokazaliśmy już wcześniej – kolorystyka jest niezwykle ważna. Identyfikacja wizualna marki medycznej powinna kojarzyć nam się z profesjonalizmem, zaufaniem i spokojem. Dlatego warto wybierać spośród bezpiecznych kolorów takich jak np. niebieski, zielony czy pastelowe odcienie.

Fortune 500 to ranking 500 największych amerykańskich przedsiębiorstw, które są klasyfikowane na podstawie przychodów brutto. Jak wskazuje strona Planeta – ponad 40% firm z tej listy używa w swoim logo koloru niebieskiego.

Warto zagłębić się w psychologię kolorów, ponieważ wpływają one na decyzje zakupowe użytkowników oraz ich humor. Dodatkowo kolor zwiększa rozpoznawalność marki nawet o 80%!

Materiały marketingowe i cyfrowe

Tworząc branding warto od razu przygotować sobie spójne szablony do materiałów marketingowych. Mowa tutaj nie tylko o marketingu tradycyjnym takim jak ulotki, plakaty, wizytówki czy banery reklamowe, ale również banery i grafiki wirtualne do zamieszczenia na stronie czy w social mediach.

Upewnij się, że są one spójne z resztą designu i przekazu materiałów marki. Jak to sprawdzić? Pokaż kilka różnych materiałów znajomym i zapytaj ich, które z nich dotyczą Twojej placówki. Jeśli materiały marketingowe i cyfrowe są odpowiednio przygotowane to powinni być w stanie bez problemu rozpoznać, które z nich dotyczą Twojej firmy.

Statystycznie firmy wydają około 46% swoich budżetów marketingowych na reklamy związane z budowaniem świadomości marki. Dlatego tak ważne jest, aby branding już od początku był przygotowany profesjonalnie.

Księga marki

To często zapominany element brandingu marki. Jest bardzo istotny i przydaje się, jeśli współpracujemy z różnymi agencjami czy dostawcami. Wystarczy wysłać taka księgę i firma ma komplet informacji w jakiej estetyce przygotowywać np. kampanię reklamową.

Księga marki znana jest również jako Brand Book i zawiera cały system identyfikacji wizualnej marki medycznej. Znajdziemy w niej informacje na temat kolorów, kroju pisma, styli i materiałów jakimi posługuje się marka. Dodatkowo zawiera ona wizualne przedstawienie poszczególnych elementów ze szczegółowym ich opisem.

Księga znaku

Często jest elementem księgi marki, ale możemy również spotkać się z osobnym graficznym przedstawieniem zasad dotyczących używania logo marki. Powinniśmy znaleźć w niej wytyczne dotyczące stosowania logotypu w określony sposób, aby uniknąć błędów z kolorem czy wielkością. Doprecyzowuje ona zakres eksploatacji logotypu i opisuje inne zasady identyfikacji systemowej czy dla pojedynczego produktu.

Logo jest Twoją wizytówką. Dlatego profesjonalnie zaprojektowanie księgi znaku jest elementem niezbędnym już podczas początkowych etapów budowy marki medycznej.

budowa marki medycznej

Dobra strona internetowa marki medycznej

Rozmawiając o identyfikacji wizualnej marki medycznej nie możemy nie wspomnieć o stworzeniu idealnej strony internetowej. Należy pamiętać, że witryna WWW jest wirtualną wizytówką placówki medycznej. Dlatego tak istotne jest, aby od początku była dobrze przygotowana. Nie tylko intuicyjna, nowoczesna i łatwa w obsłudze, ale również spójna z brandingiem marki.

Jakie elementy musi posiadać dobrze zaprojektowana stron internetowa marki medycznej?

  • Aktualne dane kontaktowe
  • Możliwość umówienia wizyty online
  • Responsywna, działająca na wszystkich urządzeniach
  • Pełna oferta usług wraz z cennikiem
  • Opis personelu wraz z certyfikatami i doświadczeniem

Warto również pamiętać o przygotowaniu jej w sposób ergonomiczny i intuicyjny. Jeśli występuje taka potrzeba, można również dodać inne wersje językowe czy czat live z konsultantem. Tworząc medyczną stronę internetową warto również korzystać z własnych zdjęć.

Zlecając przygotowanie medycznej strony internetowej, warto wybrać profesjonalną agencję, która posiada doświadczenie w marketingu dla medycyny. Branża medyczna rządzi się swoimi prawami i nie wszystko jest dozwolone w takim samym zakresie jak w przypadku innych branż na rynku. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz stworzyć dobrą stronę dla swojej placówki medycznej.

Nasz zespół nie tylko kompleksowo przygotuje dla Ciebie identyfikację wizualną, ale również wspólnie stworzymy strategię marketingową, stronę WWW i poprowadzimy marketing internetowy. Zaufały nam już setki firm – dołącz do naszego grona Partnerów!

Budowa marki medycznej – zacznij od brandingu

Mamy nadzieję, że skutecznie przekonaliśmy Cię, że budowa marki medycznej z odpowiednio przygotowaną wcześniej identyfikacją wizualną jest dużo łatwiejsza. Pamiętaj, że branding to wizytówka Twojej firmy. Kiedy go stworzysz – konsekwentnie posługuj się i zachowuj wypracowane w księgach znaku i marki zasady.

Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz stworzyć identyfikację wizualną marki medycznej z profesjonalną agencją, która posiada doświadczenie w marketingu dla medycynyzapraszamy do kontaktu z nami.

Scroll to top